C2 Mataró - dimarts

C2 Mataró - dijous

C2 Calella

C2 Calella

  • Benvinguts al CNL del Maresme

    images (1)Després d’un estiu ben calorós  arriba el setembre i l’inici dels cursos de català del CNL del  Maresme.

    Tant si  ja heu fet altres cursos amb nosaltres com si és el primer que fareu, tant  si ja coneixíeu el blog com si és la primera vegada que hi entreu,  sigueu molt benvinguts i benvingudes.   Aquest és un espai d’interacció entre alumnat i professorat que pretén ajudar-vos en el vostre procés d’aprenentatge i millora de la llengua.   Hi podeu trobar enllaços diversos, recomanacions i espais per compartir experiències, lectures… i tot allò que vulgueu.

    El nom del blog és “català amb accents” perquè volem que sigui això, un espai de relació en català per a tothom, sigui quina sigui la vostra  procedència i el nivell de llengua que tingueu. La diversitat “d’accents” i parlants enriqueix una llengua i un poble.

    Us animem, doncs, a entrar-hi  i a participar-hi amb els vostres comentaris i suggeriments.

     

     

     

    Article complet

  • 15a sessió/C2 dimarts/2 febrer

    Anem entrant a classe com cada dimarts, uns quants són sempre  força puntuals i la gran  majoria anem  arribant una mica més tard, esbufegant i amb el dinar encara al coll. Uns companys fins i tot es queden a fora i dubten abans de picar a la porta , no saben si entrar o no. Altres persones entren i surten a corre- cuita pensant que s’han equivocat d’aula.
    Tots plegats compartim una cosa, la cara de sorpresa .
    Siiii….. és cert! Avui la Lurdes no ha vingut, no ens hem equivocat de classe. Ha tingut un imprevist i ha vingut la Rosa a fer-nos la classe.
    La Rosa demana  a la Marta que  comenci  a fer el dictat creatiu i  decidida puja a l’escenari. (es fa un tip d’obrir i tancar la porta i va fent pauses constantment. Sembla el joc dels disbarats amb tanta fluència de persones…).
    Finalment, la Marta Fernández ens delecta amb la continuació de la nostra petita història. Captivats, l’escoltem i anem escrivint en el nostre full blanc. L’Helena i en Joan conversen novament però  avui en Joan té el cap a la lluna i l’Helena segueix molt enfeinada en la novel•la. En la darrera frase descobrim ,pel to de la conversa , que a en Joan no li agrada llegir i que avui està força malhumorat.
    Se sent un comentari “anònim” a classe que diu:
    -Ja no em cau bé en Joan!
    -Ja, ja ,ja…-riem els del voltant.
    *Per cert sabíeu que “deleitar “ no existeix i que es diu delectar en català?
    Faig una consulta lingüística a l’Optimot :
    DELECTAR: Font Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (2a edició) Fer gustar plenament un plaer (a algú). La música ens delecta. És un llibre que instrueix i delecta. Gustar plenament un plaer. Delectar-se en la lectura d’un llibre, en la contemplació d’un paisatge.
    Arriba el moment de corregir el Dictat i apuntem en el requadre els mots nous del nostre diccionari C2:
    Capsigrany: Ocell de la família dels lànids, l’espècie més comuna d’aquesta família, d’uns 17 centímetres de llargada, amb el cap i la nuca de color castany rogenc intens el mascle (Lanius senator). Persona de poc seny, no gens entenimentada. Bavosa.
    Zitzània: Jull . Discòrdia posada entre gent que estaven o vivien en harmonia. La noia no feia sinó posar la zitzània entre els germans. Persones sembradores de zitzània, envejoses de la felicitat dels altres.
    Encaboriat: Ple de cabòries.
    Cabòries: Preocupació, cavil•lació, especialment sense fonament. Tenir cabòries. Estar ple de cabòries. Quines cabòries! […]
    Esbalaït: admirat, sorprès, estranyat, atònit . Atarantar.
    Sinònims d’ esbalaït:atònit, admirat, sorprès, estranyat.
    Seguim amb la classe i la Rosa ens proposa corregir la puntuació del text i li comentem que normalment no ho fem, que fem l’autocorrecció quan ho pengem al bloc.
    Tot seguit hauríem de fer la presentació oral d’en  Guillem però no ha pogut venir per motius familiars i la Rosa ens proposa obrir un nou debat. Busca un nom a la llista d’alumnes de forma aleatòria i el cap de turc, amb el bon sentit de la paraula,és a dir, “l’escollit “ha estat en Carles.
    En Carles ha de preparar-se una oratòria argumentaria, disposa d’una estona per fer-se un esquema i després haurà de sortir a explicar-nos els seu argumentari. El tema que entra en debat és de molta actualitat i ràpidament genera controvèrsia: La circulació de les bicicletes a la ciutat.
    Aquest nou exercici ens neguiteja una mica a tots però ben segur que és un bon entrenament per l’examen oral, ens servirà molt per aprendre a parlar de forma correcta amb certa improvisació i espontaneïtat i alhora organitzar de forma coherent un discurs argumentari.

    bicicletes

    Després de la exposició valenta d’en Carles entrem amb debat i la Rosa ens va rectificant les nostres expressions orals, com per exemple:

    1. “podem dir enlloc de “podem parlar de…”
    2. “vorera” i no pas la definició sencera “el lloc que van a peu..”
    3. “Haver de” i no “tinc que”

    4. “dues coses més” i no dir “dos coses més”.
    5. Assegurança i no pas “seguro”.
    6. Vianants i no dir “peatons”.

    També comentem   la notícia que  s’havia publicat aquell mateix dia en el diari   relacionada amb   el tema:

     

    http://www.ara.cat/politica/Muriel_Casals-continua-UCI-estable_dins_la_gravetat_0_1515448607.html:

     

     

    Muriel PERE-VIRGILI_ARAIMA20160128_0198_1

     

     

    A continuació us adjunto uns enllaços d’articles d’actualitat relacionats :

    http://www.ara.cat/barcelona/Quin-espai-bicicleta-ciutat_0_1343265846.html
    http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/els-matins/convivencia-entre-cotxes-i-bicicletes-a-les-carreteres-i-a-la-ciutat/video/5503352/
    Seguidament la Rosa ens convida a fer una article d’opinió, disposem d’una hora i mitja per llegir dos articles per situar-nos una mica en l’escenari i escriure el nostre propi article d’unes 300 paraules. El nostre redactat s’escriurà des de l’Ampa i haurà d’anar dirigit als pares d’un Institut que estan força preocupats davant aquesta situació, convé que aportem algun consell i pautes d’actuació.
    Els articles que vam llegir a l’aula són els següents: Pantalles i pantelletes: ús i abús de la Dominica Diez i Els nens i adolescents l’ addicció a les Tic es tracta com altres abusos, aquest darrer article publicat al Diari Médico.com.

    En Ramon és el primer en acabar, ho ha enllestit en un no res, i jo espero fins l’últim minut a entregar-ho i encara se m’ha fet curt el temps.
    Quan ja són tres quarts de 7  la Rosa ens explica que vindran a parlar-nos sobre el Programa de voluntariat per la llengua. Tot seguit s’engega una nova dissertació entre nous termes que apareixen en la nostra llengua, paraules que es van incorporant i normalitzant. Ens posa forces exemples, com ara la frase “fer un pas al costat”. Ens pregunta si ho considerem correcte o no? Aquesta expressió prové de l’anglès. Ens fa reflexionar sobre la diferència entre apartar-se i fer un pas enrere.
    Finalment, i per acabar la classe d’avui, entra la noia que ens ve a informar sobre la feina del voluntari lingüístic.De forma molt amena i enèrgica ens explica en què consisteix aquesta tasca , on es troben les parelles i amb quin objectiu.
    L’objectiu principal és donar fluïdesa a la parla i aclarir dubtes. Requereix un compromís de 10 hores mínimes, una hora setmanal.

    Cada parella té una durada de 2 mesos i mig, unes 30 sessions ja que es considera positiu fer un canvi de parella perquè és

    molt més enriquidor en molts sentits.

    e_punts_trobada_mataro_editora_128_12355_1

    voluintariatZuw5iOWcAEn8Cw

     

    Per qui estigui interessat afegeixo algun enllaç interessant:
    http://www.cpnl.cat/voluntaris/novetats_voluntaris/

    http://www.vxl.cat/
    https://www.youtube.com/watch?v=LKmFtLwfVps

     

    I així… es va acabar la classe d’aquest dimarts, plena de novetats i canvis, una primera avaluació i nous aprenentatges.

     

    Fins  dimarts vinent !!!
    Anna Montserrat i Carbonell

    Article complet

  • Dictat en línia

    Retorn

    Feia quaranta-cinc anys que no trepitjava el meu poble. Bé, el que havia estat el meu poble, o potser encara ho era, no ho sé. Diuen que ets del lloc on neixes, però què passa si durant més de quatre dècades no t’hi passeges? Què passa si durant tot aquest temps senzillament l’ignores? No us ho sabria dir, però alguna cosa deu quedar i la descobreixes quan tornes. Les olors?, la llum?, el paisatge?

    El paisatge no ho crec. Quan vaig arribar amb tren, ara fa cinc anys, res s’assemblava al que jo recordava. Per començar, em van fer travessar la via per sota. Que moderns, vaig pensar, abans la travessàvem per dalt i no passava res! De la plaça que hi havia i que hi ha davant de l’estació, només vaig reconèixer l’estàtua d’aquell personatge que dóna nom també al carrer que tothom diu de l’Estació però que es diu… com es diu? Ah! sí, Marià Cubí.

    Article complet

  • 14ena sessió/C2/Dijous_28gener

    Bon dia companys,

    La sessió d’aquest dijous 28 de gener es va engegar amb un noticia que ens va deixar esmaperduts. La nostra professora, Lurdes ens deixa!  Va  ser una sorpresa rebre aquella notícia, ja que no era d’esperar. Aprofitant la seva argumentació per explicar-nos perquè marxava, ens va presentar a en Ferran, el nostre nou professor. Aprofito per donar-li la benvinguda. BENVINGUT  FERRAN!!

    Després de fer les presentacions formals vam continuar amb l’aventura intrèpida del nostre fotògraf, que cada dia és més ambigua i que no acabem de tancar cap capítol de la seva vida. Què passarà al pròxim dictat? Gràcies a Laia vam poder continuar  la peripècia d’en Martí, i vam poder conèixer diferents mots difícils com:

      Sinònims/ significat
    GATZARA

    –          Fer enrenou, fer xivarri, fer gresca, fer cridòria, fer platxèria

    –          Cridar i no entendre res.

    CANDOR –          Sense malícia

    –          Adj: candida (femení)

    EMBALAIT –          Bocabadat, encisat, corprès (del verb corprendre), estar encantat, encaterinar, enfavat
    ESCONILLAR

    –          Marxar de manera poruga

    –          Escapolir-se, escapar

    Un cop acabada la sessió del dictat creatiu i de la resolució dels dubtes, vam continuar la classe parlant de l’entrada al blog que va fer la Mercè. En aquesta entrada la companya va fer un joc, que era trobar un connector que estaba mal emprat. Amb la revisió del blog vam poder trobar l’error que ella havia posat de manera conscient. Però mentre fèiem la recerca del connector erroni, també es va veure altres errors que són habituals en els nostres escrit, ja que utilitzem moltes expressions que fem servir al nostre llenguatge col·loquial.

    ERRATES TROBADES EN EL BLOG

    ERROR D’EXPRESSIÓ ESCRTA
    –          Als nens…

    –          Per tots aquells mandrosos…

    –          A l’acabar la classe…

    CORRECCIÓ DELS ERROR TROBATS
    –          Els nens (CD) passar la frase a passiva

    –          Per a tots ( destinataris –destinació s’ha d’utilitzar PER A…)

    –          En acabar la classe

    ERRATA PROPOSADA PER MERCÈ

    Per tant, s’ha de mentalitzar als nens per què   →  Perquè

    Seguidament Núria Casadevall ens va fer gaudir amb una exposició oral, sobre els horaris tancats Vs oberts 24h en les Unitats de Cures Intensives UCI. En la qual ella es decanta per uns horaris tancats (amb flexibilitat d’aquest), ja que són serveis molt complexos amb un alt estrès de treball i a més a més, els professionals no tenen la formació idònia per poder tractar als familiars d’aquests pacients.  Un cop acabat el debat que es va generar després de l’exposició, Lurdes va recalcar vàries expressions orals que no estan utilitzades correctament, com:

    • Sempre i quan / sempre que
    • Fet de que / fet que
    • Parte metge / comunicat mèdic.

    En acabar de parlar de les expressions orals mal emprades, vam fer la pausa. A l’arribada del descans Lurdes ens va donar dos documents que tractaven sobre l’ús de les TIC. Tema que va tractar Raquel en l’exposició de la sessió anterior. La tasca a realitzar era fer la lectura d’aquests dos articles i posteriorment realitzar un article d’opinió a la revista de l’escola del nostre fill, com si fóssim un pare o una mare.

    Per acomiadar-me deixo aquesta imatge que crec que en un moment o un altre ens a de passar pel cap per no baixar el ritme ni perdre la motivació. Bona setmana i fins dijous proper companys.

    ADHESIUS%20profes%20cATALÀ1_edited-2

    Pilar Gracia Estévez

     

    Article complet

  • Resum del dilluns 25.01.2016

    Bona nit,

    Com que no sabia sobre que escriure, i pensant en els tres nous comapanys que tindrem el proper dilluns, he cregut oportú fer un breu resum sobre el que vàrem fer el passat dilluns 25.01.2016.

    En un principi ens va tornar la biografia lingüística que havíem l’anterior classe, i ens comentà el significat de les correccions que havia fet. Seguidament vàrem corregir l’exercici sobre la modificació de les puntuacions a diverses frases…. Déu n’hi do l’estona que vàrem estar… em vaig adonar de la soca que sóc lingüísticament parlant.

    Ens explicà que a partir del dia 01.o2.2016 començarem a fer unes coses molt divertides: dictat creatiu, argumentació oral i això que estic fent jo ara… entrades al bloc.

    Amics, amigues… posteriorment ens endinsàrem en el món de l’accentuació: accents oberts, tancats, dièresi… la dièresi aquella gran desconeguda, sense oblidar els diftongs creixents, decreixents i els hiats.

    Va estar bé, una tarda divertida.

    Us adjunto la taula amb les dates de les diverses accions que hem de dur a terme.

    Bé jovent, alguns més que altres… je je… aquesta ha estat la meva entrada al bloc.

    Bona nit,

    Àngel del ReyIMG_20160125_191908

    Article complet

Històric


Categories




Entrades recents


Blogroll


Enllaços d'interès per a l'aprenentatge


Rebost d'activitats


Recursos TIC


Segueix el CNL a


Webs d'interès


Paraules clau