C2 Mataró - dimarts

C2 Mataró - dijous

C2 Calella

C2 Calella

  • Benvinguts al CNL del Maresme

    images (1)Després d’un estiu ben calorós  arriba el setembre i l’inici dels cursos de català del CNL del  Maresme.

    Tant si  ja heu fet altres cursos amb nosaltres com si és el primer que fareu, tant  si ja coneixíeu el blog com si és la primera vegada que hi entreu,  sigueu molt benvinguts i benvingudes.   Aquest és un espai d’interacció entre alumnat i professorat que pretén ajudar-vos en el vostre procés d’aprenentatge i millora de la llengua.   Hi podeu trobar enllaços diversos, recomanacions i espais per compartir experiències, lectures… i tot allò que vulgueu.

    El nom del blog és “català amb accents” perquè volem que sigui això, un espai de relació en català per a tothom, sigui quina sigui la vostra  procedència i el nivell de llengua que tingueu. La diversitat “d’accents” i parlants enriqueix una llengua i un poble.

    Us animem, doncs, a entrar-hi  i a participar-hi amb els vostres comentaris i suggeriments.

     

     

     

    Article complet

  • 25ª SESSIÓ 28/04/2016

    La jornada d’avui 28 d’abril ha començat amb l’exposició de la nostra companya Vanessa Rodríguez que ha intervingut amb el tema “Els nostres horaris laborals són irracionals”.

    És clar que Vanessa, és del nostre parer: els nostres horaris laborals són irracionals. Gràcies a aquests horaris no podem conciliar la vida familiar amb la laboral, patim d’un estrès considerable, no ens sentim prou considerats a la feina i —com a conseqüència d’aquest malestar— no produïm tant com seria d’una altra manera, per tant l’empresa també perd. Algunes companyes han exposat, a continuació, el seu punt de vista sobre aquesta exposició.

    A l’apartat del dictat creatiu l’Esperança Garcia ens ha ampliat la història del nostre fotògraf que sembla que estigui passant maldecaps. Veurem la propera setmana com el nostre protagonista s’ensortirà d’aquest embolic on es troba.

    Seguidament hem corregit l’apartat de derivació i composició, de la pàgina 14 a la 19. Serveix com a recordatori:

    El procés de derivació permet formar noves paraules mitjançant els afixos (sufixos, prefixos i infixos) que s’afegeixen al lexema (arrel del mot). La paraula resultant pot tenir una categoria diferent (indústria > industrial > industrialitzar) o un matís diferent de significat (fusta> fusteria> fuster).

    En aquest link trobareu les respostes a aquests exercicis.

    http://blogs.cpnl.cat/tercosamunt/files/2016/03/derivaci%C3%B3-i-composici%C3%B3_interfer%C3%A8ncies_SOLUCIONS.pdf

    A continuació hem corregit el exercici de pronoms febles, el que comença amb la frase següent:

    1. Els gossos jugaven amb el seu bastó preferit i l’avi el volia recuperar, però no sabia com prendre’ls-el.
    2. ..; l’hi .. (a l’avia (CI) ->li , el regal (CD) el -> li + el -> l’hi (també amb la, els, les)
    3. …, dóna-li’n uns quants. (els quantitatius al final indiquen en).
    4. … que la hi..
    5.  ..encara n’hi quedava una mica. (quantitatiu).
    6. …econòmica els ho
    7. … avançar-los-els.
    8. …va informar-l’en amb prou antelació. (Informar-lo, verb transitiu + en -> Informar-l’en).
    9. …que la hi
    10. , tu informar’ls-en fins a l’últim detall. Verb transitiu.
    11. , tu no li n’agafis cap. (quantitatiu).
    12. …vull dir-los-ho.
    13. …va voler acceptar-les-hi.
    14. …no vull dir-la-hi.
    15. …moure’ns-en per cap motiu. Moure d’algun lloc. Moure de —> (exigeix el pronom feble en).

    Desprès de l’esbarjo, diverses companyes van presentar els llibres que havíem triat  i sobre els que haurem de fer la ressenya final (per cert, tenim temps des del 5 fins al 12 de maig per lliurar-les).

    Els llibres triats per les nostres companyes han estat els següents:

    Malena Blanca: Els escarxofats de Michele Serra

    Mercè Morell: Kafka a la platja de Haruki Murakami

    Vanessa Rodríguez: El llenguatge secret de les flors de Vanessa Diffenbaugh

    Carme (la nova mare): Un mundo feliz de Aldous Huxley

    Mireia Rodenas:  La sombra del viento, El juego del ángel y El prisionero del cielo de Carlos Ruiz Zafón (castellà)

    Meritxell Montasell: Digue’m agosarat de Andreu Buenafuente

    Laia Duran: La última carta de tu amante o Hasta siempre mi amor de Jojo Moyes (castellà)

    Després en Ferran va explicar teoria sobre Fonètica sintàctica i de contacte:

    A ressaltar:

    Elisió: consisteix a no pronunciar una vocal àtona quan es troba en contacte amb una altra vocal, sigui tònica o àtona. En cas que les vocals en contacte siguin iguals, s’en suprimeix una de sola.

    Mitja hora —>(michora).

    Sinalefa: consisteix a enllaçar la vocal final d’una paraula amb la vocal inicial de la paraula que la segueix, formant així un diftong.

    Hi ha algú —>(jalgú).

    És important practicar la fonètica per al dia de l’examen oral final. La dicció s’avalua.

    En teoria hauríem d’haver fet un examen “escoltar per escriure” (Ferran posarà nota) però no quedava prou temps per fer-ho, doncs ho farem el proper dijous 5 de maig.

    Deures: Així mateix també haurem de fer

    • Ressenya del llibre triat per el qual tenim tota la setmana des del 5 fins al 12 de maig.
    • Article d’opinió sobre el text que comença “Una companya del club de lectura … “que en Ferran ens havia enviat la setmana.
    • Els exercicis de pronoms febles que comencen per L’Aurora. ( 4 exercicis).

    Entrada al blog Malena Blanca 28-4-2016

    Article complet

  • PRONOMS FEBLES

    He trobat aquesta pàgina, portser us pot ajudar!

    Maribel Camps

    PRONOMS

    Article complet

  • ACTA CLASSE 26 D’ABRIL

    ACTA DE LA CLASSE DEL 26 D’ABRIL

    Hola companys, avui em toca fer l’acta de la classe, us faré cinc cèntims del que vàrem  fer.

    En el moment  en què va entrar la Lurdes,  ens va començar a organitzar i  a explicar què faríem. Ràpidament  i sense perdre temps, ens va dir:  primer el dictat, segon l’exposició i tercer i últim l’examen, que serà un assaig  de la prova final. “ Atenció posarà nota ”.

    El dictat va ser a càrrec de  la Lorena, que estava contenta perquè ella no l’havia de  finalitzar,  li tocarà a la Cristina la propera setmana.

    Les paraules diferents i difícils que van sorgir  van ser  les següents:

    Eixamorada=  participi  del verb eixamorar que vol dir humitejar parcialment, mig remullar.

    Borrim=  pluja molt fina.

    Bes =  petó.

    Aspriva= rude , abrupte, selvàtic, però aquí significa immaculat, pur.

    Esguard=  mirada.

    A més la Lurdes  va fer  alguns aclariments:  en la frase “mirà fixament als ulls a la Helena”, la preposició “a” és correcta amb tots dos  noms.

    A continuació l’Estefania va presentar  la seva exposició que tractava sobre les teràpies alternatives, la medicina xinesa i concretament  l’acupuntura, tema del qual ella havia  estudiat un màster i es notava  que l’entenia  força. Com sempre es va obrir  un gran debat cadascú amb les seves aportacions i opinions, llavors,  com que s’allargava, la Lurdes va intervenir  i va posar-hi fre.

    Per fi, va  arribar  l’hora del  temut examen, el qual  constava  de dues parts:

    “LLEGIR PER PARLAR”  i  “ESCOLTAR PER ESCRIURE”

    “LLEGIR PER PARLAR”: ens  va donar  un document per llegir  i fer un guió durant mitja hora.  Ens va demanar  que ens poséssim  a la pell de la directora del  Banc d’Aliments i,  com si  fóssim en un programa de televisió, havíem de presentar un  projecte  amb  l’eslògan  “ som el que llencem” sobre el malbaratament dels aliments, i explicar-ne  per tal d’informar i sensibilitzar  la ciutadania. Després  havíem  d’exposar-lo  davant la Lurdes durant  3 minuts. Recordeu  que  tan sols  havíem de fer un guió per guiar-nos, i  expressar-nos amb les nostres paraules.

    (Per la propera setmana alguns han d’acabar el guió y parlar davant la Lurdes).

    “ESCOLTAR PER ESCRIURE”: després d’aquesta mitja hora van escoltar un àudio  i  mentre cadascú  anava a parlar amb la Lurdes  van fer  l’article d’opinió, sobre el que havíem escoltat: Antoni Bases ens explicava  la introducció d’una nova  assignatura al pla d’estudis dirigida  als alumnes de 3r i 4t de l’ESO, sobre el tema del voluntariat, per tal d’ensenyar-los els valors dels serveis socials i  a ser solidaris participant en les tasques comunitàries.

    Ah! recordeu  els  deures pendents, dels quals la Lurdes  no se n’oblida, va  demanar-nos l’article d’opinió de la setmana passada sobre l’ educació.  I per aquesta setmana  teníem pendent  la ressenya sobre  un llibre.

    Apa, nens i nenes a fer els deures i a estudiar força que arribem a la recta final.

    Un petó, CONXI  E.

    Article complet

  • C2/26a sessió 27/4/16

    C2/26a sessió 27/4/16

    ACTA DE CLASSE

    Iniciem la classe analitzant l’estructura de l’examen que haurem d’afrontar properament. La prova constarà de tres àrees: comprensió escrita, ús de la llengua que conté gramàtica i vocabulari i per últim expressió oral. A continuació ens facilita dos textos amb els quals hem d’escriure un editorial, d’unes 300 paraules, per a una revista, aquesta tasca s’ha de fer a casa, una vegada acabada li enviarem per correu electrònic.

    Continuem la sessió fent un repàs intens dels pronoms febles, utilitzem com a guia el dossier titulat: fem-los fàcils. Treballem la substitució del complement directe, del complement indirecte, del complement preposicional , el complement circumstancial i l’atribut. Per finalitzar fem les combinacions binàries i dediquem una bona estona a fer exercicis i corregir-los. Ens proporciona un nou dossier, amb el qual hem de fer a casa els exercicis de les pàgines següents:  pàgina 35,37,39,45,47 i 18, aquesta tasca la corregirem el proper dia de classe.

    Fem el descans i ràpidament continuem amb la lectura del dictat, que com ja us podeu imaginar hi havia moltes frases les quals contenien pronoms febles, acabem corregint-lo a la pissarra. Per finalitzar la sessió ,dediquem els últims minuts de la jornada a parlar de l’any literari Llull 2015-2016.

    Alfons

    Article complet

Històric


Categories




Entrades recents


Blogroll


Enllaços d'interès per a l'aprenentatge


Rebost d'activitats


Recursos TIC


Segueix el CNL a


Webs d'interès


Paraules clau