C2 Mataró - dimarts

C2 Mataró - dijous

C2 Calella

C2 Calella

  • Benvinguts al CNL del Maresme

    images (1)Després d’un estiu ben calorós  arriba el setembre i l’inici dels cursos de català del CNL del  Maresme.

    Tant si  ja heu fet altres cursos amb nosaltres com si és el primer que fareu, tant  si ja coneixíeu el blog com si és la primera vegada que hi entreu,  sigueu molt benvinguts i benvingudes.   Aquest és un espai d’interacció entre alumnat i professorat que pretén ajudar-vos en el vostre procés d’aprenentatge i millora de la llengua.   Hi podeu trobar enllaços diversos, recomanacions i espais per compartir experiències, lectures… i tot allò que vulgueu.

    El nom del blog és “català amb accents” perquè volem que sigui això, un espai de relació en català per a tothom, sigui quina sigui la vostra  procedència i el nivell de llengua que tingueu. La diversitat “d’accents” i parlants enriqueix una llengua i un poble.

    Us animem, doncs, a entrar-hi  i a participar-hi amb els vostres comentaris i suggeriments.

     

     

     

    Article complet

  • Les ressenyes

    “Si el llibre que llegim no ens desperta com un cop de puny en el crani, llavors, per a què el llegim? Un llibre ha de ser la destral per al mar gelat que portem dins.” Franz Kafka

    Article complet

  • Això s’acaba…

    Podeu penjar aquí les vostres motxilles!

    WP_20160404_13_24_16_Pro

    Article complet

  • 26ª SESSIÓ 05/05/2016

    Hola companyes!

    Aquesta setmana no hem començat amb el tradicional dictat, ja que a ningú li tocava llegir. La classe l’hem iniciada amb l’exposició oral que ha fet la Pili Salgado amb un tema molt interessant sobre “les discapacitats de les persones sordes”.  L’exposició l’ha iniciat amb el llenguatge de signes, que jo, i crec que la majoria, no hem entès per l’escassa difusió i formació que tenim en general d’aquest tema. La Pili ens ha aclarit les diferències significatives de les paraules: discapacitat, deficiència i minusvalidesa. També ens ha explicat com es comuniquen les persones amb sordesa i ha remarcat les notables carències que n’hi ha perquè es puguin desenvolupar amb normalitat. Per acabar, ha fet una sèrie de propostes que s’haurien de dur a terme  perquè aquestes persones puguin integrar-se dins la societat. La Pili ha parlat amb molta propietat a causa dels coneixements que té per la seva experiència professional.

    Remarcar que en català no és correcte dir “Minusvalia”  –>   Minusvalidesa

    Acabada l’exposició hem corregit els deures de pronoms febles que tenien per aquesta setmana. Dos fulls amb els exercicis 1-2-3 i 4  que comencen amb l’exercici:  a) l’Aurora encara…..

    A continuació per aclarir els dubtes, en Ferran ens ha explicat  “els predicatius” i ens ha adreçat a la pàgina www.xtec.cat –Complements Predicatius, per reforçar una mica.

    Us poso alguns exemples de C. Predicatius (complementa el verb i el subjecte)

    Els corredors van arribar cansats a la meta –> Els corredors   Hi van arribar

    La Marta va arribar a casa cansada         –>         La Marta hi va arribar

    Els alumnes troben la lliçó difícil          –>            Els alumnes la hi troben

    Després hem fet el descans i en tornar hem començat amb l’examen que  estava programat de “Escoltar per escriure”. En Ferran ens ha posat un vídeo sobre la lectura dels clàssics  i ens ha donat un full on s’indicava com havíem d’enfocar l’article d’opinió. Cal dir que ha faltat mitja classe.

    Recordeu també els deures que tenim pel dijous vinent:

    -L’últim full de pronoms febles que comença per “La Marta s’ha deixat…”

    -L’article d’opinió sobre “Les campanes de la catedral…”

    -La ressenya del llibre.

    Ara ja estem a la recta final i s’acumula la feina. Ànim a totes que falta poc!

    Fins dijous!

    Esperança Garcia

     

     

     

    Article complet

  • 25ª SESSIÓ 28/04/2016

    La jornada d’avui 28 d’abril ha començat amb l’exposició de la nostra companya Vanessa Rodríguez que ha intervingut amb el tema “Els nostres horaris laborals són irracionals”.

    És clar que Vanessa, és del nostre parer: els nostres horaris laborals són irracionals. Gràcies a aquests horaris no podem conciliar la vida familiar amb la laboral, patim d’un estrès considerable, no ens sentim prou considerats a la feina i —com a conseqüència d’aquest malestar— no produïm tant com seria d’una altra manera, per tant l’empresa també perd. Algunes companyes han exposat, a continuació, el seu punt de vista sobre aquesta exposició.

    A l’apartat del dictat creatiu l’Esperança Garcia ens ha ampliat la història del nostre fotògraf que sembla que estigui passant maldecaps. Veurem la propera setmana com el nostre protagonista s’ensortirà d’aquest embolic on es troba.

    Seguidament hem corregit l’apartat de derivació i composició, de la pàgina 14 a la 19. Serveix com a recordatori:

    El procés de derivació permet formar noves paraules mitjançant els afixos (sufixos, prefixos i infixos) que s’afegeixen al lexema (arrel del mot). La paraula resultant pot tenir una categoria diferent (indústria > industrial > industrialitzar) o un matís diferent de significat (fusta> fusteria> fuster).

    En aquest link trobareu les respostes a aquests exercicis.

    http://blogs.cpnl.cat/tercosamunt/files/2016/03/derivaci%C3%B3-i-composici%C3%B3_interfer%C3%A8ncies_SOLUCIONS.pdf

    A continuació hem corregit el exercici de pronoms febles, el que comença amb la frase següent:

    1. Els gossos jugaven amb el seu bastó preferit i l’avi el volia recuperar, però no sabia com prendre’ls-el.
    2. ..; l’hi .. (a l’avia (CI) ->li , el regal (CD) el -> li + el -> l’hi (també amb la, els, les)
    3. …, dóna-li’n uns quants. (els quantitatius al final indiquen en).
    4. … que la hi..
    5.  ..encara n’hi quedava una mica. (quantitatiu).
    6. …econòmica els ho
    7. … avançar-los-els.
    8. …va informar-l’en amb prou antelació. (Informar-lo, verb transitiu + en -> Informar-l’en).
    9. …que la hi
    10. , tu informar’ls-en fins a l’últim detall. Verb transitiu.
    11. , tu no li n’agafis cap. (quantitatiu).
    12. …vull dir-los-ho.
    13. …va voler acceptar-les-hi.
    14. …no vull dir-la-hi.
    15. …moure’ns-en per cap motiu. Moure d’algun lloc. Moure de —> (exigeix el pronom feble en).

    Desprès de l’esbarjo, diverses companyes van presentar els llibres que havíem triat  i sobre els que haurem de fer la ressenya final (per cert, tenim temps des del 5 fins al 12 de maig per lliurar-les).

    Els llibres triats per les nostres companyes han estat els següents:

    Malena Blanca: Els escarxofats de Michele Serra

    Mercè Morell: Kafka a la platja de Haruki Murakami

    Vanessa Rodríguez: El llenguatge secret de les flors de Vanessa Diffenbaugh

    Carme (la nova mare): Un mundo feliz de Aldous Huxley

    Mireia Rodenas:  La sombra del viento, El juego del ángel y El prisionero del cielo de Carlos Ruiz Zafón (castellà)

    Meritxell Montasell: Digue’m agosarat de Andreu Buenafuente

    Laia Duran: La última carta de tu amante o Hasta siempre mi amor de Jojo Moyes (castellà)

    Després en Ferran va explicar teoria sobre Fonètica sintàctica i de contacte:

    A ressaltar:

    Elisió: consisteix a no pronunciar una vocal àtona quan es troba en contacte amb una altra vocal, sigui tònica o àtona. En cas que les vocals en contacte siguin iguals, s’en suprimeix una de sola.

    Mitja hora —>(michora).

    Sinalefa: consisteix a enllaçar la vocal final d’una paraula amb la vocal inicial de la paraula que la segueix, formant així un diftong.

    Hi ha algú —>(jalgú).

    És important practicar la fonètica per al dia de l’examen oral final. La dicció s’avalua.

    En teoria hauríem d’haver fet un examen “escoltar per escriure” (Ferran posarà nota) però no quedava prou temps per fer-ho, doncs ho farem el proper dijous 5 de maig.

    Deures: Així mateix també haurem de fer

    • Ressenya del llibre triat per el qual tenim tota la setmana des del 5 fins al 12 de maig.
    • Article d’opinió sobre el text que comença “Una companya del club de lectura … “que en Ferran ens havia enviat la setmana.
    • Els exercicis de pronoms febles que comencen per L’Aurora. ( 4 exercicis).

    Entrada al blog Malena Blanca 28-4-2016

    Article complet

Històric


Categories




Entrades recents


Blogroll


Enllaços d'interès per a l'aprenentatge


Rebost d'activitats


Recursos TIC


Segueix el CNL a


Webs d'interès


Paraules clau