• Avaluar per aprendre

    Fa pocs dies vaig assistir al Congrés Europeu Avaluar per Aprendre, organitzat pel Departament d’Ensenyament, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Comissió Europea i l’Student Assessment to Improve Learning.  En el congrés s’hi van presentar aportacions sobre el marc teòric de l’avaluació de l’aprenentatge  i  també experiències pràctiques .  Destaco 20 punts que es van tractar en les diferents conferències i que van quedar recollits en el hashtag #avaluarxaprendre de Twitter. També us recomano fer una ullada a la pàgina del congrés, hi trobareu  totes les conferències, presentacions i resums i els pòsters.

    1-    Un docent té competència pedagògica si sap organitzar una bona bastida cognitiva per als seus alumnes mentre la necessiten.

    2-    La docència ha de ser dialògica, la retroalimentació per tenir sentit ha de ser immediata.

    3-    Cal prendre consciència de la importància que té l’avaluació i de com condiciona l’ensenyament.

    4-    Cal relacionar avaluació i aprenentatge: amb diàleg, aprenentatge actiu i col.laboratiu.

    5-    L’aprenentatge ha de ser un projecte comú entre professor i alumne.

    6-    Cal definir uns criteris d’avaluació que possibilitin identificar on s’és i què falta per aprendre.

    7-    S’ha de relacionar l’avaluació amb la comprovació de l’assoliment d’objectius.

    8-    L’avaluació és una responsabilitat col·lectiva i compartida. Dóna sentit a l’esforç de l’alumnat.

    9-    L’avaluació formadora té com a finalitat que l’alumnat aprengui a prendre decisions per regular-se. Cal que l’alumnat anticipi i planifiqui com resoldre les tasques.

    10- Utilitzar llenguatge positiu en l’avaluació, els alumnes reaccionen bé si interpreten que poden millorar.

    11- Cal fer participar els alumnes en discussions sobre els seus aprenentatges. La reflexió en l’alumnat necessita temps i pràctica.

    12- Els alumnes han de saber què han après i què els falta aprendre

    13- Cal diversificar les eines d’avaluació: La rúbrica i el portafoli són bones eines d’avaluació.

    14- L’e-portafoli de l’alumne o carpeta d’aprenentatge, un instrument d’avaluació centrat en l’aprenent.

    15- L’ànima del portafoli és la reflexió. Desenvolupa el pensament crític, la creativitat, augmenta les habilitats emocionals i socials, i fomenta la cooperació.

    16- L’avaluació ha de ser autèntica, versemblant, ha de guardar fidelitat amb les condicions extraacadèmiques. Ha de ser realista, rellevant, constructivista i socialitzadora.

    17- Els alumnes han de resoldre problemes (tasques) per exercitar les competències.

    18- És important la retroalimentació: primer presentar objectius, després valorar a quina distància estem dels objectius i finalment delimitar què hem d’aprendre.

    19- S’ha d’estimular l’autoavaluació i la coavaluació. És important aconseguir que els alumnes siguin bons autoavaluadors. Els professors també han de ser bons autoavaluadors.

    20- Avaluar & Ensenyar és el mateix procés. Una activitat d’avaluació és una activitat d’aprenentatge, una activitat d’avaluació és bona si es pot fer servir com a activitat d’aprenentatge.

    Per acabar, m’agradaria recomanar la conferència de la Neus Sanmartí i la seva  presentació: Avaluació per aprendre a Catalunya: d’on venin, on som i cap a on anem.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

2 comentaris

  1. […] de l’avaluació, però d’altres encara no s’hi han pronunciat. Repassant el bloc sobre avalaució vaig fer una ullada a la presentació de la Neus Sanmartí al Congrés europeu Avaluar per […]

  2. […] que feu una ullada a la presentació de Neus Sanmartí (enllaçada més amunt)  i a l’entrada de  Carme Bové sobre el congrés. Què en penseu? AKPC_IDS += […]

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Carme Bové: Jaume, a veure si t’animes a fer un apunt en aquest bloc per compartir la vostra experiència de...
  • Jaume: Un article molt interessant. Espero que l’equip el llegeixi ja que ens servirà per reflexionar el procés...
  • Anna: Enhorabona! Em sembla una inicitaiva fantàstica i molt interessant per estendre a altres CNL. Jo m’hi...
  • Montse Baqué: Em sembla una eina fantàstica per a la correcció de l’expressió escrita i per a la unificació...

Núvol d'etiquetes

ABP aprenentatge Avaluació avaluació de curs avaluació i ensenyament avaluar avaluarxaprendre competències coneixements correcció correcció escrit eines Expressió escrita impacte llengua oral pràctica reflexiva publicació satisfacció transferència