Vet aquí les nostres propostes: això és un CATàleg per triar i remenar.T'oferim llengua a cabassos perquè tinguis recursos per usar-la a tot arreu.

I tu què hi dius? Què et ve de gust? Digues-hi la teva!

Subscriu-te via RSS

  • Pompeu Fabra, l’arquitecte de la llengua

    Escrit per el 15/2/2018 a les 14.49 h, a: General

     

    Qualsevol llengua que ha estat codificada i que té tradició literària ha passat en algun moment de la seva història per les mans ordenadores dels gramàtics. En el cas del català, Pompeu Fabra és l’autor de la Gramàtica de la llengua catalana (1912) i del Diccionari general de la llengua catalana (1932) i, per circumstàncies històriques, s’ha mantingut com un referent imprescindible per a tots els estudiosos de la llengua escrita fins als nostres dies.

    Aprofitant que enguany celebrem el 150è aniversari del seu naixement, durant el curs coneixerem una mica més de prop qui era i quin és el llegat que ens ha deixat. Ens en podem fer una idea inicial amb les paraules que li va dedicar Francesc de Borja Moll:

    “Pompeu Fabra fou l’arquitecte genial que no es limità a col·locar algunes pedres, sinó que alçà parets i columnes, lligà bé els arcs i les voltes i cobrí tota l’estructura, la qual, per això, ha resultat sòlida i duradora.”

    Si ja teniu alguna idea de qui va ser, també podeu posar a prova els vostres coneixements amb aquest joc basat en la biografia i l’obra fabriana.

    http://www.gencat.cat/llengua/premispompeufabra/joc/index.html

    A veure si us en sortiu!

    Article complet

  • El gran salt després del final

    Escrit per el 18/1/2018 a les 11.46 h, a: General, Suficiència 3, Vilanova

     

    Gener de 2018. Final del Suficiència 3. L’Andreu i el Pedro acaben el seu cicle formatiu en llengua catalana, que va començar al febrer de 2015. El Javier va començar una mica abans i la Valerie i el José una mica després. La Roxana va fer un parell de cursos fa temps i s’hi va reincorporar al cap d’un parèntesi. El Jon ha estat dels últims d’arribar; com la Carme i la Mónica. Cadascun dels 24 membres del grup té un historial particular que reflecteix un camí d’aprenentatge pausat o bé més meteòric d’aquesta llengua que hem après a usar -a partir de simulacres diversos- en diferents escenaris.

    I ara què? Aquesta pregunta podria portar implícita una certa melangia, almenys per a alguns. Perquè ens ho hem passat bé, veritat? De tota manera, ha arribat l’hora de celebrar el progrés que heu fet en la vostra autonomia lingüística. Així doncs, només cal que us pareu un moment a respondre alguna d’aquestes preguntes: Què soc capaç de fer ara que no em sentia amb prou seguretat de fer fa un parell d’anys? Quins textos em surten millor després del meu itinerari formatiu al CPNL? He constatat que parlo millor?

    A part de ser conscients dels vostres avenços, també és important no perdre de vista que aprendre una llengua no és com nadar o anar en bicicleta. Al cap del temps, si no la practiquem, perdem una part dels recursos que hem adquirit. Per tant, ara toca mantenir el que heu aconseguit: cuidar-ho i alimentar-ho sovint. Només així el camí que heu fet no s’esborrarà mai.

    Recordeu la cançó dels Manel que vam treballar un dia a classe? ‘El gran salt’ ens va encantar, perquè parla de la superació dels reptes. Per tant, us proposo que esdevingui el vostre himne o que la guardeu com l’emblema de tot el que hem viscut junts. Torneu-la a escoltar aquí i deixeu un petit comentari per acomiadar-vos del grup.

    Els records no moren mai!

     

    Article complet

  • Informació, persuasió, seducció

    Escrit per l'11/12/2017 a les 12.41 h, a: Intermedi 1, Vilanova

     

    Al grup d’Intermedi 1 de Vilanova i la Geltrú hem treballat el fullet publicitari, que és un anunci que serveix per oferir un producte o servei. Com més atractiu es presenti, més interessant resultarà per al públic destinatari. I la imatge és un dels elements més poderosos!

    Escolliu-ne un i digueu per què us ha cridat l’atenció. Pels dibuixos, pels colors, per la lletra, pel text…

    Article complet

  • M’agrada o no m’agrada?

    Escrit per el 22/11/2017 a les 19.35 h, a: General, Suficiència 3, Vilanova

     

    La cultura és de tots i ha esdevingut una tema de conversa i de reflexió molt fecund durant la segona unitat del curs de Suficiència 3. A l’aula vam escoltar cançons, vam parlar de gustos literaris i de pel·lícules que ens havien agradat. De fet, ja vam començar aquest tema llegint frases que destaquen el rol cabdal de la cultura, com la que ens va deixar escrita Montserrat Roig:

    “La cultura és l’opció política més revolucionària a llarg termini”

    Després de la feina feta, volem compartir aquí alguns dels textos escrits per a l’activitat d’avaluació final. A partir de l’audició de la “Cançó de fer camí”, interpretada per Gemma Humet i Mireia Vives, cadascú va redactar una crítica per publicar en un blog imaginari d’una entitat cultural. Com que estem contents del resultat, us oferim una petita selecció d’opinions sobre aquesta peça musical. Escolteu-la abans de llegir-les, però!

    Què us han semblat la cançó i les crítiques? Digueu-hi la vostra, va!

    Article complet

  • Paraules solemnes

    Escrit per el 30/10/2017 a les 14.11 h, a: General

     

    Qui no s’ha escrit mai un aforisme en una carpeta o s’ha penjat una frase memorable en el suro de la paret? Els grans pensadors continuen sent famosos per les idees que han estat capaços de transcriure de manera breu i eloqüent. Si féssim l’esforç de recordar-ne algunes segur que ens en sortirien un grapat: Cogito, ergo sum (“Penso, per tant, existeixo” -de Descartes); “Només sé que no sé res” -de Sòcrates; o qualsevol de les oracions brillants de l’insigne Joan Fuster, com la que ha circulat força darrerament: “La llibertat és un hàbit, i no resulta gens fàcil d’adquirir. Només s’adquireix amb la pràctica!”

    Si us agrada llegir i reflexionar sobre aquest tipus d’enunciats, us recomanem que us subscriviu a Minimàlia.net i els dies de cada dia rebreu gratuïtament una màxima brillant a la vostra adreça de correu electrònic. Segur que el fet de dedicar regularment uns instants a llegir aquests fragments tan encertats us farà una mica més savis.

    Per fer-vos una idea del que us representarà fer aquest exercici diari, us proposem que entreu en la selecció de frases que parlen de llengua, que n’escolliu una i que ens digueu per què l’heu triat. A nosaltres ens agrada molt aquesta!

    Què us sembla? Ara us toca triar-ne una a vosaltres i, si us interessa el contingut de Minimàlia.net, no dubteu a subscriure-us-hi!

    Article complet

  • El gust pels reptes

    Escrit per el 26/7/2017 a les 9.33 h, a: General, Sant Pere de Ribes, Sant Sadurní d'Anoia, Vilafranca, Vilanova

    Ens agrada mesurar-nos de tant en tant: quanta força tenim; on arribem corrent; quant de temps aguantem sota l’aigua… És una manera de visualitzar el que som capaços de fer i, alhora, de marcar-nos petits reptes per anar millorant.

    Ara que la llengua sembla que està de moda i que molts mitjans de comunicació li dediquen espais per acostar una visió ‘filològica’ al gran públic, resulta fàcil trobar jocs, exercicis i lectures que enriqueixen la reflexió sobre l’aprenentatge lingüístic. Aprofitant aquesta oferta, hem triat una activitat que val la pena fer durant el llarg període de les vacances dels cursos de català.

    Així, doncs, us presentem i us recomanem encaridament els tests de llengua que publica La Llança, el diari d’oci i cultura del digital El Nacional.cat, i que no són res més que un graciós entreteniment que us ajudarà a mantenir en forma la llengua. De moment, en teniu vuit per escollir, però cada dilluns en publiquen un de nou.

    A veure qui s’atreveix a mesurar-se amb aquests tests! Ah, i ens podríeu dir la puntuació que hi heu obtingut, si n’esteu satisfets…

    Per cert, si encara no sabeu quan farem les inscripcions de setembre, ja podeu entrar al nostre web i hi trobareu tota la informació que necessiteu. Bon estiu i fins a la tornada!

    Article complet

  • M’agraden els cursos de català!

    Escrit per el 24/5/2017 a les 18.09 h, a: Bàsic 1, General, Sant Pere de Ribes

    I m’agrada ser professora de català!

    Dibuix de Hanna Zasukha

    Sí. M’agraden els cursos de català. Ja sabem que aprendre a parlar una llengua o millorar-ne l’escriptura no és una tasca fàcil. En certs moments aquesta tasca pot ser dura i fins i tot pesada. Ens pot provocar mal de cap i mal de panxa… (reconeixeu els símptomes, ara que s’acosten els exàmens?). I decepció si no tenim els resultats que esperàvem…

    No negarem tot això, però, per sobre de tot, als cursos de català ens ho passem bé, riem, tenim l’oportunitat de conèixer persones d’arreu del món, tenim la satisfacció de progressar- més lentament o més ràpidament, però progressar-, d’anar d’excursió, d’assistir a xerrades… I de compartir la cultura pròpia amb la dels altres.

    M’agradaria compartir un d’aquests moments divertits a classe. Aquest dibuix l’ha fet una alumna del Bàsic 1 de Ribes. Es diu Hanna, és d’Ucraïna i és professora de dibuix. No us meravella com els artistes poden captar un moment concret i recrear-lo?

    Us explico la història. Fa un parell de setmanes a classe estàvem parlant dels aliments, les botigues i tot allò que es fa a la unitat 5 del B1. Com que ja feia caloreta vam obrir una finestra i una abella va aprofitar per colar-s’hi. L’Alicja, una alumna polonesa, es va espantar- molt!- i va sortir corrents de la classe. Llavors en Deep, un noi del Panjab molt trempat, va sortir al rescat i va fer fora la intrusa. Vam riure molt! I aquest és el moment que va captar la Hanna per fer el dibuix.

    Oi que és maco i divertit?  Sou capaços de reconèixer els  alumnes que surten a la foto i al dibuix? Ep! I la “profe” també…

    M’agrada ser professora dels nostres cursos de català!

    Article complet

  • A què jugaves quan eres petit?

    Escrit per el 29/3/2017 a les 19.01 h, a: Activitats del CNL, Bàsic 3, Elemental 1, General, Intermedi 1, Intermedi 2, Intermedi 3, Suficiència 1, Suficiència 2, Vilanova

    Si volem establir conversa amb algú només cal interessar-se pels seus records. La memòria és el nostre tresor: el millor que hem anat guardant al llarg de la nostra experiència vital. Per tant, parlar dels records de la infantesa acostuma a ser una font inesgotable d’inspiració.

    Durant el mes d’abril farem aflorar a les aules els records sobre els jocs que més hem estimat i aquest exercici ens permetrà construir el guió de l’autobiografia lúdica que cadascú de nosaltres tenim guardada en un lloc privilegiat. Abril serà el mes per recordar i per crear uns textos bonics i emotius que ens facin adonar que -vinguem d’on vinguem i ens dediquem al que ens dediquem- tots tenim un element en comú: hem estat feliços jugant.

    Fins al dia 3 de maig, podeu enviar-nos els vostres textos a penedesgarraf@cpnl.cat amb la redacció més polida i més original que hagueu estat capaços de crear i amb alguna imatge que reforci el vostre relat, si és possible. Entre totes les autobiografies, n’escollirem quatre lots de deu. I a cadascuna de les quatre botigues de joguines que col·laboren en el concurs ‘A què jugaves quan eres petit?’ els lliurarem un lot de relats, entre els quals decidiran el guanyador. Tindrem, doncs, quatre premiats!

    En aquesta cadena de lectures, les històries boniques dels nens que ara ja són grans tornaran a fer-se presents i ens ajudaran a posar en relleu que jugar és una de les coses més útils del món.

    Podeu consultar les bases del concurs aquí.

    No sigueu vergonyosos, va! Expliqueu-nos la vostra història i la farem més gran.

    Article complet

  • La bella banda sonora de les llengües

    Escrit per el 21/2/2017 a les 15.18 h, a: General, Suficiència 2

    Per l’aire circulen els sons que ens arriben a cada moment. Molts de nosaltres estem familiaritzats amb el to de les llengües del nostre entorn, encara que no siguem capaços d’entendre-les. No confonem el rus amb el romanès. Ni el portuguès s’assembla de res a l’àrab! Només per la simple exposició quotidiana, doncs, tenim una certa capacitat de reconèixer una llista més curta o més llarga de llengües.

    Però n’hi ha tantes, al món! De les 6.000 que s’escampen pels diferents racons del món físic, nosaltres només n’arribarem a conèixer directament una petita part. Ara bé, en el món virtual, podem ampliar bastant més el contacte amb altres formes de comunicació humana.

    El dia 21 de febrer de cada any celebrem el Dia de la llengua materna. El CPNL se’n fa ressò cada any amb diverses iniciatives. En el nostre CATàleg hem volgut mostrar per a aquesta ocasió una creació de David Ding, que pretén fer arribar el so de moltes llengües als habitants de qualsevol banda. Només cal situar-se damunt del mapa interactiu de Localingual i clicar just al punt del qual ens interessa obtenir informació. Aleshores, podrem escollir la paraula o expressió que volem sentir en alguna de les variants que ens ofereixen i -gràcies a la tecnologia!- una veu viatjarà fins a vosaltres perquè notem com de diverses poden arribar a ser les melodies lingüístiques.

    És molt simple! Primer cal pensar un lloc i després cal buscar les llengües que s’hi parlen. Que curiós, veritat?

     

    Article complet

  • No em vinguis amb romanços!

    Escrit per el 10/1/2017 a les 12.07 h, a: General, Lectures, Suficiència 1

    Nosaltres no som dels que gastem aquesta expressió: No em vinguis amb romanços! A nosaltres, les històries ens agraden: escoltar-les, llegir-les, parlar-ne…

    De fet, a la Unitat 5 del curs de Suficiència 1 ens submergirem en els relats breus. És el que ens toca i estem encantats que sigui així, veritat? Per posar fil a l’agulla, començarem triant el conte que cadascú presentarà a l’aula. I, per fer-ho, teniu l’opció d’escollir un conte d’un llibre que hagueu llegit o de demanar a la biblioteca algun recull de contes de qualsevol dels contistes més reconeguts de la literatura catalana. Aquí n’hi ha una mostra:

    • Autors consagrats, que ja han desaparegut: Manuel de Pedrolo, Joan Perucho, Pere Calders, Mercè Rodoreda, Montserrat Roig i Jesús Montcada.
    • Autors actuals de contes, molt ben considerats: Quim Monzó, Albert Sánchez Piñol, Empar Moliner, Jaume Cabré, Carme Riera, Jordi Puntí i Sergi Pàmies.
    • Autors més poc coneguts, però que val molt la pena descobrir: Francesc Serés, Tina Vallès, Bel Olid, Ramon Erra, Joan Todó i Jordi Lara.

    A més, si cliqueu en aquestes entrades del CATàleg trobareu contes en línia de Sergi Pàmies (Estem contents) i de Francesc Serés (Menú de lletres). Ah, per cert, també trobareu molts textos interessants d’autors coneguts o d’autors novells en el portal Paper de vidre, dedicat al conte. Feu-hi una ullada!

    20160805_180446
    Amb tanta oferta, que difícil escollir-ne només un, veritat?
    Digueu ràpid amb quin títol us quedeu perquè així no ens repetirem.

    Fotografia: ttort

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • S3VNG Pedro: Queti, m’oblidava d’una persona que encara que no hagi estat mai mestre meva és com sí ho...
  • Queti: Amb agraïment per les teves paraules, Pedro: és un plaer tenir la sort de compartir amb vosaltres els moments...
  • S3VNG Paloma: Bon dia, avui és l’últim dia de classe. He de reconèixer que el curs ha passat molt ràpid. . El...
  • VNG Teresa T.: Per cert, si us cal veure el significat d’esvanit -ida, podeu entrar aquí:...
  • VNG Teresa T.: Estic esvanida de llegir els vostres comentaris. Si un grup funciona tan bé com el vostre, és perquè...

Núvol d'etiquetes

anunci Any de la paraula viva any paco candel aula Bàsic 1 cançons CNL de l'Alt Penedès i el Garraf concurs contes CPNL cultura cultura popular cursos de català descripció dialectes Dia Mundial de la Poesia 2015 emocions Espriu Estellés expressió escrita feina Fora de l'aula gramàtica haiku Intermedi 1 Intermedi 3 jocs lectura lectures linguofília llengua llengua i cultura música nadal paraules parlar Pau Casals poesia riquesa Sant Jordi Sant Pere de Ribes-Les Roquetes Sau Sigues viu viatges vilanova