Vet aquí les nostres propostes: això és un CATàleg per triar i remenar.T'oferim llengua a cabassos perquè tinguis recursos per usar-la a tot arreu.

I tu què hi dius? Què et ve de gust? Digues-hi la teva!

Subscriu-te via RSS

  • Aparador d’improperis

    Escrit per el 27/11/2014 a les 12.07 h, a: General, Suficiència 3, Vilanova

    Ja és un tòpic que la cultura catalana ha cristal·litzat en diverses produccions escatològiques: el caganer del pessebre, les frases fetes malsonants, el tió que caga regals la Nit de Nadal i, sobretot, els renecs. No només tenim una vasta col·lecció de paraulotes insultants, sinó que els mostrem una certa veneració.

    Per exemplificar aquesta devoció col·lectiva hem aplegat aquí diferents materials de lectura:

    Aprofitarem que tenim l’obligació de dedicar una part del nostre temps lectiu a aquest apassionant tema per incitar-vos a fer una votació popular de quina és la vostra paraulota preferida. De fet, hem instituït fins i tot tres categories per a aquest concurs:

    “El renec que fa més mal”
    “El renec més malsonant”
    “El renec més terapèutic”

    Vinga, va, desinhibiu-vos! Començo amb aquesta proposta que em sembla original i potent:

    Tens el cap com un pom de barana! (*)

    pom de barana

    (*) Bonic però buit!

    Fotografia de Miquel Bohigas Costabella

    Ara vosaltres! En català i amb l’equivalència a altres llengües també, si us ve de gust!

    Article complet

  • 25 anys de Consorci per a la Normalització Lingüística a l’Alt Penedès i el Garraf

    Escrit per el 18/11/2014 a les 18.08 h, a: Activitats del CNL, Fora de l'aula, General

    Us convidem a participar a l’acte de celebració del 25è aniversari del Consorci per a la Normalització Lingüística. Aprofitarem l’avinentesa per inaugurar el curs acadèmic 2014-2015 i per conèixer una mica més qui és Joan Vinyoli i què representa per a la cultura catalana.

    Ens trobem al Museu del Ferrocarril, divendres 28 de novembre, a les sis de la tarda.

    25 anys de CPNL

    Invitació

    Article complet

  • La casa que vull

    Escrit per el 17/11/2014 a les 10.33 h, a: Elemental 1, General

    Ara que amb el grup de l’elemental 1 de Vilanova estem immersos en l’aventura de trobar la casa ideal…, us vull facilitar la feina que us demanen de fer a l’exercici 5 de la pàgina 39. Escolteu aquesta cançó, gaudiu-ne i després serà més senzill de completar-la. I m’agradaria molt que féssiu algun comentari en aquesta entrada.

    Article complet

  • Marta Minguella, tot un personatge!

    Escrit per el 14/11/2014 a les 0.13 h, a: General, Suficiència 1, Vilafranca

    martaminguella

    Marta Minguella

    Hem començat la unitat 3 del curs Suficiència 1, que treballa els textos descriptius i narratius enfocats a fer presentacions de persones i personatges populars, coneguts, propers… o més llunyans.
    Al llarg de la unitat, de ben segur que anirem descobrint persones importants per a la cultura i la vida de cadascun dels alumnes, records d’aquells mestres, companys, amics, coneguts que ens han marcat personalment o de personatges crucials per a la història dels nostres països d’origen.
    Per començar i tenir-ne una primera mostra, el llibre ens presenta un comentari que David Escamilla va escriure arran del programa Singulars del juny de 2010, en què Jaume Barberà conversava amb la pedagoga musical Marta Minguella.
    Com que els companys del curs S1 de Vilafranca del Penedès no havíem sentit a parlar d’aquesta gran dona, necessitem documentar-nos, per això us proposo que entreu al blog del programa Singulars i que dediqueu una estona a veure el vídeo del programa, que encara es pot trobar al web de TV3 a la carta.

    Si cliqueu l’enllaç següent accedireu fàcilment al programa:

     http://www.tv3.cat/videos/2966510

    I, després de veure el vídeo, voleu aportar algun comentari sobre la Marta Minguella, pedagoga musical?
    Voleu parlar-nos d’alguna persona que us hagi marcat al llarg de la vostra vida?

    Article complet

  • Josep Maria Puigjaner reflexiona sobre la figura de Paco Candel

    Escrit per el 7/10/2014 a les 13.06 h, a: Activitats del CNL, Any Paco Candel, General, Lectures

    Paco candel_caixetaL’assagista i escriptor Josep Maria Puigjaner és el personatge escollit aquest mes d’octubre per parlar sobre la migració. Va tenir l’oportunitat de conèixer i de tractar Paco Candel en ocasió de la publicació del seu llibre -confegit amb Adriana López Garrido- titulat Ser catalán, qué es eso (1982), del qual Candel en va escriure el pròleg.

    Per a Puigjaner la migració és una possibilitat que té Catalunya de refermar-se com a poble i opina que els catalans han de tractar els nouvinguts com a catalans com a única forma d’aconseguir que es considerin d’aquest país. L’assagista també demana als catalans que facin l’esforç d’intentar explicar-los el perquè i el com de l’existència de Catalunya com a país.

    Sobre el lema de Candel “Catalunya, un sol poble”, Josep Maria Puigjaner destaca que Candel portava aquesta frase molt endins: feia tot el possible i escrivia tot el possible perquè aquest lema fos una realitat.

    Podeu escoltar l’entrevista sencera i fer un comentari que expressi la vostra opinió o la vostra experiència amb la migració.

    Article complet

  • Un viatge de tardor

    Escrit per el 30/9/2014 a les 11.54 h, a: Activitats del CNL, General, Vilanova

    Avui s’acaba setembre i demà i demà passat comencem les classes dels cursos de català que compartirem amb tots vosaltres. I, d’alguna manera, aquest moment és com l’inici d’un viatge que durarà quatre mesos.

    Us avancem que us anirem convocant aquí mateix, en aquest espai virtual, per compartir activitats que haurem fet a l’aula o per intercanviar impressions amb els companys, aprofitant que tenim aquest recurs per continuar comunicant-nos fora de l’aula.

    També ens podeu seguir al nostre facebook i al nostre compte de Twitter. I us animem a expressar-vos sempre que alguna de les informacions que hi penjarem us agradin!

    Benvinguts i benvingudes, doncs. Només ens queda dir-vos que avui mateix celebrem que aquesta institució nostra fa 25 anys que contribueix a fer bategar amb força aquesta llengua que estimem tant. Esperem que aquest batec compti des d’ara també amb la vostra complicitat.

     

    Article complet

  • Experts a l’aula

    Escrit per el 12/9/2014 a les 13.07 h, a: Elemental 1, Sant Sadurní

     

    La Roser, infermera del casal d'avis

    La Roser, infermera del casal d’avis

     

    Durant el curs elemental 1, de febrer a juny vam organitzar l’activitat Experts a l’aula. Es tracta de convidar una persona perquè expliqui als alumnes algun aspecte de la seva activitat laboral relacionat amb els continguts d’alguna unitat concreta del temari. Aquestes xerrades havien de durar aproximadament mitja hora i s’incloïen al començament o al final de la classe.

    Els objectius que ens proposàvem amb aquestes exposicions van ser:

    1. Aconseguir que l’alumnat comprengués explicacions orals de persones diferents del professor.

    2. Practicar l’expressió oral de l’alumnat mitjançant el diàleg amb l’expert.

    3. Acostar els continguts del curs a la realitat.

                                    4. Treballar la comprensió oral a través d’un qüestionari.

    Al principi, vam programar una exposició per cada unitat del llibre, però a mesura que el curs avançava vam veure la impossibilitat de dur-les a terme per manca de temps. Per tant, se’n van triar tres:

    • En la unitat 1, es va convidar el pintor local Francesc Guilera, el qual va centrar l’explicació en la seva tècnica pictòrica, les seves fonts d’inspiració i els artistes que l’han influït més en la seva carrera.
    • En la unitat 2, la convidada va ser una tècnica del Servei de Promoció Econòmica i Ocupació de l’Ajuntament, que va explicar el funcionament i les característiques del servei.
    • Finalment, en la unitat 6 es va convidar una infermera del Casal d’Avis municipal, que va exposar diferents recursos per curar malalties lleus, ferides degudes a accidents, caigudes, etc.

    Sobre la durada de cada xerrada, cal aclarir que va variar d’un cas a un altre, ja que van anar des dels tres quarts d’hora fins a més d’una hora. Aquest temps inclou el diàleg amb els alumnes, ja que al llarg de l’exposició anaven fent preguntes. El dia següent de curs, la professora va lliurar un qüestionari amb preguntes de comprensió sobre la xerrada a cada alumne per treballar a casa que incloïa una valoració personal.

    La meva opinió és que aquesta experiència va ser molt positiva, perquè va permetre acostar els temes que s’estudien en el curs a la realitat mitjançant persones enteses en la matèria, i a més es va treballar la comprensió oral i la pràctica oral. Aquestes xerrades també enriqueixen el coneixement general dels alumnes. Hi va haver molta interacció entre l’expert i l’alumnat, que es veia interessat en el tema.

    La infermera fent una demostració amb el Miguel

    Posteriorment, en l’enquesta de valoració es va poder veure que la proposta els semblava atractiva i no tenien cap inconvenient a repetir-la.

    Animo els professors a experimentar aquesta pràctica sempre que sigui possible. Si bé pot ser difícil trobar la persona adequada per a cada tema, també és cert que no hi ha preparació prèvia (només s’orienta l’expert sobre els continguts que interessen) i, pel que fa al qüestionari de comprensió, no cal que sigui gaire complex ni extens, només es tracta de comprovar si l’alumne ha estat atent a l’explicació i l’ha entesa.

     

     

    Article complet

  • Grup de conversa a Sant Sadurní

    Escrit per el 10/9/2014 a les 10.36 h, a: General, Sant Sadurní, Sant Sadurní d'Anoia

    Escampada de fil·loxeretes

    Escampada de fil·loxeretes

    Aquest estiu hem fet un grup de conversa de 20 hores a Sant Sadurní al qual s’han apuntat deu alumnes de procedències molt variades (d’Amèrica del sud i central, de Sud-àfrica, dels països de l’Est…). La majoria ja es coneixien de l’elemental 1 anterior, i per tant hi va haver molt bona convivència (i els que eren nous s’hi van adaptar de seguida). Per desenvolupar el curs vam partir de les activitats elaborades pel professorat del curs de formació del CPNL Pràctiques de Conversa i de les activitats de reforç oral del CNL Vallès Occidental. Les primeres van servir per conduir l’expressió oral dels alumnes, i les vam fer en grup. Les segones van ser molt útils per treballar aspectes concrets en què els alumnes del curs anaven més fluixos.

    Bé, tot això és la introducció teòrica perquè us situeu. Ara ve la part més interessant: com fer que les sessions fossin més entretingudes i amenes i l’alumnat hagués de col•laborar i moure’s una mica, que per això érem a l’estiu! Doncs bé: vaig intentar adaptar una sèrie d’activitats de l’aula a les unitats del dossier de conversa. Per exemple, el primer dia vam aprofitar la conversa descriptiva sobre els llibres per anar a la biblioteca i demanar un llibre de lectura fàcil d’entre els que jo ja havia seleccionat abans, i si no tenien el carnet, havien de fer-se’l. Aquest llibre se’l van haver de llegir durant el curs i l’últim dia cada alumne va explicar-ne l’argument i en va donar l’opinió. El dia que vam treballar la conversa sobre l’art, i aprofitant que al Casal hi havia una exposició de quadres, ens hi vam acostar i els vam comentar, i també vam opinar sobre aquest tema.

    En una altra sessió, vam passar uns vídeos en què un cuiner preparava una recepta de cuina i per parelles havien d’endevinar de quin plat es tractava i explicar com es feia. La gràcia era que només veien la imatge, però no sentien res! El mateix sistema vam fer servir per comentar una sèrie de quadres que vam passar amb el projector. Aquesta vegada havien d’argumentar el passat i el futur dels personatges que hi sortien basant-se només en la imatge projectada.

    La chiquita piconera de Julio Romero de Torres

    Finalment, una activitat mogudeta i que els va agradar molt va ser preparar un berenar fictici de final de curs (també es podria fer real, és clar). Vam   dividir el grup en trios i a cada un se li va assignar la preparació d’una part de la feina. Un grup va anar al forn de la cantonada a encarregar la teca, un altre es va arribar a l’Índex a encarregar una sala per fer una ballaruga i el tercer va anar a la botiga de xocolata per encarregar un recordatori per als participants. Jo havia avisat abans les botigues que hi anirien uns alumnes a fer una pràctica, i la veritat és que va anar molt bé, els col·laboradors hi van posar ganes i els alumnes van tornar contents i molt agraïts.

    A part de totes aquestes activitats, cada alumne va preparar una petita exposició que va fer davant dels altres sobre el tema que li agradava més. Hi va haver de tot, encara que la majoria van parlar dels seus països o regions. Quan acabaven d’exposar se’ls veia satisfets i els vam aplaudir amb ganes.
    I per acabar el curs de conversa, l’últim dia va venir un membre de la Festa de la Fil·loxera i ens va explicar els orígens i el simbolisme de la festa, tot això acompanyat d’un vídeo. Quan va acabar fins i tot ens va regalar un llibre!

    Alumnes del grup de conversa: teniu ganes de dir-hi la vostra? Afegiu-hi un comentari!

    Article complet

  • Pere Baltà reflexiona sobre la figura de Paco Candel

    Escrit per el 17/6/2014 a les 11.09 h, a: Any Paco Candel, General

    Paco candel_caixetaEl president de la Fundació Paco Candel és el personatge escollit aquest mes de juny per parlar sobre la migració.
    A través d’algunes preguntes sobre el fet migratori, Pere Baltà ens dóna la seva mirada vers la migració i com aquesta ha contribuït a canviar la seva vida.
    El president de la Fundació Paco Candel ens explica la migració des de la seva experiència quan era tot just un infant. Recorda l’arribada dels immigrants a la fonda que van muntar els seus pares i l’ànsia de llibertat que en plena dictadura venien a buscar aquests nouvinguts.
    La vida de Pere Baltà ha estat marcada en tot moment pel fet migratori, tant per la seva experiència com a ciutadà, com per la seva faceta de periodista i polític. I conclou que Candel ha estat una figura clau per poder analitzar aquest fet.
    En aquest vídeo podreu escoltar què explica de la seva experiència.

    I vosaltres, heu tingut alguna mena de contacte amb el fet migratori? Heu hagut de canviar de país a la recerca de feina?, teniu amics nouvinguts? Podeu explicar-nos-ho fent un comentari a aquesta entrada.

    Article complet

  • Vet aquí un gos, vet aquí un gat…

    Escrit per el 27/5/2014 a les 14.09 h, a: Suficiència 2, Vilanova

    No ens sabem avenir de la velocitat amb què avancen els dies! Ja som gairebé a final de curs i teníem encara un projecte pendent! I és aquest: deixar constància del que heu estat capaços de fer amb la vostra dedicació, ganes de superació i afany d’aprendre cada dia una miqueta més.

    A la quarta unitat del Suficiència 2 vam parlar d’animals domèstics i us vau esplaiar recordant la vostra relació llunyana amb aquestes espècies que ens fan tan feliços o mostrant el vincle que encara hi teniu.

    Si us pica una mica la curiositat, traieu el nas per aquest forat i descobriu les historietes que alguns dels companys del grup m’han enviat per correu electrònic.

    Hi voleu posar cullerada també?

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Eva Fernández: M’agrada molt la classe que tenim i la Teresa es molt maca i explica molt bé quan acabi el curs...
  • Alan E2 VNG: Me he trobat aquesta canço molt impressionant. per la guitarra, les lletres i la veu d’Ovidi. La...
  • Sandra E2: m’ha agradat molt la cançó, transmet tot el sentiment de l’autor
  • E2Vilanova.Gabriel: Personalment sento la força de la veu de l’Ovidi i la força del acompanyament de la...
  • conxita E2: Estaria molt be escoltar_la cada dia al matí per començar el dia amb força.

Núvol d'etiquetes

Any de la paraula viva any paco candel aula b3 Bàsic 1 bàsic 3 cançons CNL de l'Alt Penedès i el Garraf concurs contes CPNL cultura cursos de català descripció Dia Mundial de la Poesia 2015 emocions Espriu Estellés feina fora Fora de l'aula gramàtica Habitatge haiku imaginació Intermedi 1 lectura lectures linguofília llengua llengua i cultura Manel música nadal paraula viva paraules Pau Casals poesia qüestionari laboral riquesa Sau Sigues viu subjuntiu viatges vilanova