Sobre aquest bloc.

Aula virtual de nivell C2

Subscriu-te via RSS

  • Classe 21, 28 de març de 2017

    Escrit per el 30/3/2017 a les 10.59 h, a: pronoms febles, pronoms relatius, text argumentatiu

    Vam començar la classe de dimarts aprenent moltes coses sobre fils i tipus de teixits, i vam quedar bocabadats davant de les comprovacions pràctiques de l’Ivan que, per uns moments, es va convertir en mag. Seguidament, en Jaume ens va parlar de l’enfocament holístic de l’hosteopatia.

    Seguidament, vam repassar uns quants titulars de diari per descobrir l’aspecte gramatical que tots compartien i tot seguit ens vam posar  a treballar en pronoms relatius.

    També vam començar a treballar els verbs. Podeu consultar aquest document que teniu a la prestatgeria d’aquest blog,  juntament amb el material que us vaig lliurar de morfologia i sintaxi. El dia que ve continuarem amb aquest tema.

    Us vaig presentar el recurs dels dictats en lína perquè pugueu treballar individualment des de casa aspectes d’ortografia concrets. En aquesta ocasió vam triar l’accentuació i la dièresi del nivell superior, perquè és un tema que us afecta a la majoria (vam anar a la velocitat de cargol, i encara anava de pressa! :-)). Parlant d’aquest tema, us vaig dir que us passaria els 15 accents diacrítics que han quedat: bé/be, Déu/deu, és/es, mà/ma, món/mon, pèl/pel, què/que, sé/se, sí/si, són/son, té/te, ús/us, vós/vos, sòl/sol).

    Per DEURES aquesta setmana:

    • Redacteu un text argumentatiu a partir de la lectura d’aquests dos textos:

    Sebastià Alzamora, Sí, sóc alcohòlic. (fantàstic article!)

    Dossier Ara.cat, Del model mediterrani al nòrdic

    Després de llegir atentament aquests dos textos, feu un text argumentatiu d’unes 250 paraules exposant el vostre punt de vista sobre el tema. Recordeu que el text ha d’estar ben estructurat, ha de contenir argumentació, ha de ser persuasiu, ha de tenir títol…

    Aquí teniu algunes preguntes que us poden ajudar com a pluja d’idees per anar pensant sobre el tema i fer-vos un esquema mental (o físic) abans de posar-vos a escriure: Bevem massa en la nostra societat? La ingesta d’alcohol  està lligada a la nostra cultura? La nostra cultura del vi i de les begudes alcohòliques ens aboca a l’alcoholisme? Hem de  transmetre aquesta cultura als joves? Com es comporten ens nostres joves en relació a l’alcohol? Hem de canviar alguna cosa en l’educació? Està ben vist beure?

    Espero que gaudiu de la lectura i de la redacció, i que creeu un text ben xulo!

    Us deixo, finalment, amb una fantàstica interpretació de l’havanera Vestida de dol, tot esperant que hi trobeu la pífia lingüística (quina llàstima! Tan bonica que és la cançó….). El primer que la trobi i que ho digui pel blog, tindrà premi el dia que ve! 😉

     

    Article complet

  • Classe 20, 21 de març de 2017

    Escrit per el 23/3/2017 a les 14.17 h, a: preposicions, pronoms relatius

    A la classe de dimarts la Núria i l’Assumpció ens van regalar dues exposicions orals molt interessants. Amb el soroll de fons dels focs de Blanes, vam visitar Malgrat de Mar i vam conèixer el funcionament dels camps solidaris.

    Una correcció sobre els relatius ens va portar fer un munt d’exercicis sobre aquest tema. Seguidament, vam practicar el canvi i la caiguda de preposició i l’absència de preposició davant de CD. Cal que assimileu tots aquests aspectes gramaticals fins al punt que sigueu capaços de detectar-los en els vostres escrits, més enllà de resoldre bé els exercicis mecànics.

    Per DEURES aquesta setmana:

    1. Acabeu els exercicis sobre pronoms relatius. A veure si el treball individual acaba de posar llum sobre tots aquests aspectes. Si teniu qualsevol dubte després d’haver-ho treballat, la setmana que ve els resoldrem a classe.
    2. Escriviu una entrada d’un blog parlant d’un viatge que hagueu fet o d’algun lloc que coneixeu. Ha de ser un text suggeridor, persuasiu, que faci venir ganes d’anar-hi. No vull que sigui extens (avís per als malalts de viatjar!): 250 paraules com a màxim. Envieu-me’l per correu electrònic en word, perquè l’objectiu és publicar-los tots al nostre blog (us hi deixo posar alguna fotografia).

    Sabeu que ja som a la primavera?

    Fins dimarts que ve!

    Article complet

  • Classe 19, 14 de març de 2017

    Escrit per el 16/3/2017 a les 22.10 h, a: comunicació oral, preposicions

    Dimarts vam començar la nostra classe amb les exposicions orals d’en Roger i de la Mireia, amb les quals vam aprendre molt d’erugues i de bioneuroemoció. Recordeu d’estructurar les vostres exposicions en tres parts: introducció-resum / argumentació o exposició / conclusió, d’utilitzar connectors, de fer servir un lèxic precís i recursos per captar l’interès de l’audiència…

    A continuació vam repartir les vostres notícies corregides: molt bones! Us felicito pel progrés que heu fet en la cohesió dels escrits i per haver escrit notícies molt interesants i curioses. Aquí en teniu una de divertida!

    Us passo el document sobre el qual vam estar treballant i que recull els nostres comentaris sobre les correccions. Remarco la parella perfecta:

    Pretèrit imperfet de subjuntiu /  Condicional simple:

    Exemple: si sortís el sol aniríem d’excursió.

    Pretèrit plusquamperfet de subjuntiu / Condicional compost:

    Exemple: si hagués sortit el sol, hauríem sortit d’excursió

    Segons això, em permeto d’esmenar la plana al gran Joan Manuel Serrat, un dels meus poetes urbans: “Francament, m’hauria agradat molt més que hagués estat primavera i que la primera fóra aquella nina rossa, …”  Aquí teniu tota la lletra en català. Us dedico la cançó:

    Seguidament, vam fer exercicis sobre les preposicions FINS / FINS A, CAP / CAP A, el canvi i caiguda de preposició, i un dels nostres errors top five: el complement directe NO porta preposició.

    Per DEURES, vam quedar que acabaríeu de fer en la intimitat els exercicis del CD sense preposició i que reelaboraríeu un dels escrits que us he corregit. No s’hi val a copiar-lo amb les faltes corregides, sinó a reelaborar-lo per millorar-lo.

    Fins dimarts!

    PS: Mireu què vam fer diumenge passat

    Article complet

  • Classe 18, 7 de març de 2017

    Escrit per el 8/3/2017 a les 21.48 h, a: General, valoracions textuals

    Dimarts vam encetar la classe amb una fantàstica secció: les exposicions orals individuals. Vam poder gaudir d’unes presentacions orals molt ben fetes, molt estructurades i molt interessants. L’anàlisi d’aquestes intervencions, mitjançant la nostra rúbrica (graella d’avaluació), ens va servir per repassar el tema.

    A continuació vam parlar de connectors (exercici pàgina 27 del dossier de l’alumne) i vam continuar parlant del per / per a.

    Per DEURES teniu:

    1. Acabar els exercicis que segueixen referents a fins/fins a ; cap/cap a; i canvi i caiguda de preposició.
    2. Escriure un text argumentatiu sobre com veieu la posició de la dona a la societat actual a partir de dos textos que tracten sobre el mateix tema. O sigui, voldria que féssiu l’exercici de l’examen de resum + argumentació. Ja veieu que un dels textos és més informatiu i un altre és més d’opinió. A partir d’aquí, i fent servir aquestes dades, desenvolupeu el vostre punt de vista. Ja sabeu: llegiu els textos i penseu-hi una mica, feu-vos un esquema de les idees, encara que sigui mental, abans de començar a escriure i, en acabat, reviseu l’escrit.

    Només em queda felicitar totes les dones de la classe, avui que n’és el dia, i convidar-vos a venir a la presentació dels premis Recvll el diumenge 12 de març al Teatre de Blanes a les 12.00 h del migdia. Ja sabeu que la Sheila ens parlarà d’androides ;-)! (mireu Her, si podeu).

    Una cosa important: el dia del teatre és divendres 31 de març. Si algú que s’hi va apuntar no li va bé, que m’ho digui ben aviat per poder fer córrer la llista d’espera)

    Per cert, us agraden les mandarines?

    Ens veiem dimarts a classe! (tutories: Sara a 3/4 de 6 h, i Maite i Assumpció a les 09.00 h)

    Article complet

  • Classe 17, 21 de febrer de 2017

    Escrit per el 22/2/2017 a les 16.16 h, a: notícia, puntuació

    La setmana que ve no hi haurà classe. Ens veurem el 7 de març, però durant aquest temps teniu feina:

    1. Preparar una exposició oral individual d’un tema lliure, però atenent a tots els criteris que vam estar treballant al principi de curs: estructura (introducció-resum / desenvolupament / conclusió), que sigui coherent, que estigui ben cohesionada, que hi hagi connectors per passar d’una idea a una altra, que sigui atractiva,  persuasiva, que impliqui l’audiència…  Les alumnes que ens regalaran amb la primera exposició seran la Sara, l’Elisabet, la Sílvia i la M. del Carme.
    2. Escolliu un segon llibre per llegir i feu-nos-ho saber fent un comentari a sota d’aquesta entrada. Escriviu el nom del llibre (no té per què ser una novel·la) i el motiu pel qual l’heu escollit. El dia 2 de maig farem un intercanvi d’impressions oral sobre aquesta lectura: us haureu de preparar un text argumentatiu oral d’uns 5 minuts cadascú.
    3. El dia 7 de març comencen les tutories personalitzades. Aquest dia a 3/4 de 6 espero la Dolors i a les 21.00 h, l’Elisabet i la Núria (heu de portar el vostre full d’errors i encerts i els escrits corregits). Aneu-ho preparant tots…
    4. Acabar els exercicis de puntuació del dossier que us vaig repartir.
    5. Redactar una notícia periodística inventada, tenint en compte els criteris que vam explicar a classe. Per ajudar-vos en l’elaboració i en la revisió de la notícia, us deixo aquesta graella rúbrica.

    A més a més, vam quedar que faríem un segon examen mostra, aquesta vegada seguint el model del del CPNL, el dia 25 d’abril, just després de Setmana Santa.

    Dimarts a classe vam continuar parlant de puntuació, un aspecte importantíssim de la cohesió i va fer fortuna la salutació de les cartes i correus electrònics quan hi ha un vocatiu. Llegiu el comentari titulat “Hola, coma” d’aquest blog i, per si no us he convençut, un altre comentari sobre què fa el castellà en aquests casos: exactament el mateix.

    Vam continuar parlant d’un altre gènere textual: la notícia periodística. Aquí teniu la notícia que vam analitzar, que va ser l’incident del dia de dimarts. Fixeu-vos que té un titular suggeridor i un subtítol o lead amb la resposta a la majoria de les 5 preguntes essencials: qui, què, com, on, per què, quan. La resta de la notícia està redactada tenint en compte que la informació ha d’estar disposada en ordre decreixent: del més important al menys important, com una piràmide invertida. Vegeu l’estructura de la notícia en aquesta imatge.

    Només em queda desitjar-vos un bon Carnaval i molt bona feina! Fins al dia 7 de març.

     

    Article complet

  • Classe 16, 14 de febrer de 2017

    Escrit per el 15/2/2017 a les 13.48 h, a: General, Recomanacions examen final, text argumentatiu, valoracions textuals

    La setmana passada vau estar escrivint tota l’estona i aquesta setmana vam comentar els vostres escrits, des de diferens punts de vista: coherència, cohesió, precisió lèxica, pronoms relatius, pronoms febles, canvi i caiguda de preposició, ordre de les paraules a la frase, confusió de subjectes… Aquest és el document amb el qual vam estar treballant.

    Vull recordar quin és el protocol per fer l’exercici de llegir per escriure de l’examen, o sigui la integració dels dos textos i la valoració en un sol escrit:

    1r. Llegiu detingudament tots dos textos, subratllant-ne les idees principals

    2n Després de llegir cada text, feu-vos la pregunta: de què va el text? Quina idea ens vol transmetre? A banda de les dades que dóna, de què ens parla? Intentem respondre aquesta pregunta amb una frase o dues. Aquesta operació l’hem de fer per a cada text.

    3r. Feu-vos aquesta pregunta: Què uneix els dos textos? Quina idea els uneix?

    4t. A partir d’aquí ja podem començar a estructurar el discurs del nostre text: ordenar les idees que volem recollir dels textos i la nostra opinió personal, segons l’estrucutra d’introducció, desenvlupament i conclusió.

    Per tant, està PROHIBIT fer:

    1r. Un resum del text A

    2n Un resum del text B

    3r. Una valoració o opinió personal

    Això donaria pas a un text artificial, un copy and paste sense cap unitat i, en canvi, el que volem aconseguir nosaltres és un text únic, personal, coherent i cohesionat. Aquest és el nostre objectiu i estem treballant en aquesta direcció!

    Per DEURES aquesta setmana:

    1. Legiu-vos amb calma el document treballat a classe, a veure si enteneu perfectament totes les correccions.
    2. Dediqueu una estona a omplir la graella personal d’encerts i errors que us vaig passar, a partir de les correccions que cadascú ha rebut. Vull que tingueu molt clar quins errors us he marcat i que en sigueu conscients. Aquesta graella us la demanaré un dia d’aquests. Farem una tutoria personalitzada per comprovar el progrés.
    3. Escolliu un dels textos que us vaig tornar corregits i refeu-lo seguint les indicacions que us vaig posar. La setmana que ve m’haureu de donar el nou text i el corregit anteriorment perquè pugui comprovar les dues versions. Cal enfocar la correcció com un procés en la redacció. El primer esborrany no és mai el definitiu, ni en els escriptors professionals.

    Ens veiem dimarts! I parlarem de la lectura del segon llibre. Bona feina!

    Article complet

  • Classe 14, 31 de gener de 2017

    Escrit per l'1/2/2017 a les 15.19 h, a: connectors, text argumentatiu

    A la classe d’ahir vam informar que s’ha obert el termini per inscriure’s al certificat oficial de nivell C2 de la Secretaria de Política Lingüística: del 2 al 21 de febrer. Si hi esteu interessats, trobreu la informació aquí. Aquesta inscripció és opcional, ja que vosaltres us examinareu a classe al final de curs (el 30 de maig i el 6 de juny) i, si aproveu, ja tindreu el certificat oficial. Només us n’informo per si voleu tenir dues oportunitats de prova oficial.

    Vam quedar que el dimarts que ve farem un simulacre de prova. Per tant, començarem ben puntuals per aprofitar al màxim les tres hores de classe. Durant aquesta estona haureu de redactar dos textos i contestar algunes preguntes de gramàtica i vocabulari. Això ens servirà per posar-nos a prova amb una situació real, en què el temps compta.

    A la classe vam comentar a fons els problemes de correcció, de cohesió i de coherència dels vostres escrits de deures. Us els resumeixo en aquest document. També vam insistir molt en la disposició de les idees perquè els paràgrafs se succeeixin com en una cursa de relleus: una idea dóna peu a una altra successivament, amb fluïdesa.

    Els connectors ens ajuden molt en aquesta tasca, i cal utilitzar-los correctament, tant pel que fa a la forma com pel que fa al significat. Us enllaço un article del professor Enric Serra des del seu blog Aprendre llengües, en què parla de connectors.

    Per DEURES, acabeu els exercicis de pronoms febles del dossier (ex. 4 i 5)  i feu un text argumentatiu sobre la postveritat: les emocions són més potents que els fets? A la societat actual ens deixem arrossegar per les emocions, sense tenir en compte veritats objectives? Fins a quin punt som manipulables? Quins són els nostres sistemes de valors? Per pensar-hi, podeu llegir aquest article d’Antoni Bassas i aquesta definició que en fa la Viquipèdia. El text ha de tenir unes 300 paraules i tingueu en compte les consideracions que en vam fer a classe.

    Fins dimarts dia 7 de febrer!

    Article complet

  • Classe 13, 24 de gener de 2017

    Escrit per el 26/1/2017 a la 1.46 h, a: pronoms febles, text argumentatiu

    A la classe de dimarts vam repartir un dossier de morfologia i sintaxi, amb teoria i exercicis, per sistematitzar molts dels continguts que hem anat explicant. El vam començar per la pàgina 44, que és la que correspon als pronoms febles. Amb l’explicació de repàs i els exercicis que vam fer a classe, crec que ja podem donar per acabat el tema, però per comprovar que aneu com un cotxe de carreres, per DEURES feu els exercicis 3 i 4 de pronoms febles del dossier (pàgines 52 i 53). Els corregirem a classe ràpidament el dia que ve.

    La segona part de la classe la vam dedicar al text argumentatiu. Vam veure  aquest vídeo, vam prendre apunts del contingut, els vam posar en comú, i per DEURES us toca a vosaltres redactar un text argumentatiu amb el títol: El crowfunding o finançament col·lectiu, una nova manera de finançar projectes?

    Utilitzeu la informació del vídeo sense copiar-la literalment (això seria parafrasejar la font, i cal evitar-ho!), i tingueu clara quina és la vostra tesi: l’opinió que voleu defensar. A més a més, estructureu l’escrit en tres parts i argumenteu (tingueu presents les dues entrades d’aquest blog dedicades al text argumentatiu). Quantes coses a tenir en compte! Encara una cosa més: mireu-vos aquesta graella abans i després de redactar l’escrit (unes 300 paraules).

    Bona feina, escriptors!

    Article complet

  • Classe 12, 17 de gener de 2017

    Escrit per el 19/1/2017 a les 16.20 h, a: General

    fredA la classe de dimarts vam insistir encara en alguns aspectes sobre la redacció d’informes, sobretot en la cohesió dels apartats i en algunes qüestions morfosintàctiques que ja hem vist.Després d’aquesta explicació, vam quedar que repassaríeu els informes que teníeu per deures i que me’ls lliuraríeu la setmana que ve.

    Seguidament, vam corregir el full de pronoms febles que havíeu de fer per deures, una excusa per insistir en l’explicació teòrica de la classe anterior. Ens vam quedar en la frase 10. Acabarem de corregir el full  la setmana que ve.

    A la segona part de la classe vam parlar del text argumentatiu. Vegeu les dues entrades monogràfiques que us vaig escriure sobre aquest tema, que estan just a sota d’aquesta entrada: el text argumentatiu (I) i el text argumentatiu (II).

    Per DEURES, a banda de repassar el que teníeu la setmana passada, escriviu un text argumentatiu seguint els consells donats. Les instruccions són aquestes: La revista El Cel Obert us ha demanat un article de 300 paraules sobre educació: com veieu l’educació d’avui dia pel que fa a l’ús de les noves tecnologies? Se n’està fent un gra massa amb la incoroporació dels portàtils a l’aula? Ens quedem curts i hauríem d’intensificar la inversió en recursos informàtics? Els professors estan prou preparats? El llenguatge visual i ràpid de les TIC va en detriment de la capacitat de concentració que han de tenir els alumnes per aprendre?

    Penseu en les idees que us susciten aquestes preguntes per anar-vos formant una opinió; o sigui, per pensar la vostra tesi. Us annexo una entrevista d’un expert sobre el tema perquè us ajudi a pensar sobre el tema. També us annexo una graella que us pot servir d’autoavaluació. Llegiu-la abans i després de redactar l’escrit.

    Ens veiem dimarts que ve i guardeu-vos del fred!

    Article complet

  • El text argumentatiu (II)

    Escrit per el 17/1/2017 a les 9.57 h, a: text argumentatiu

    En l’entrada anterior sobre el text argumentatiu dèiem que l’objectiu d’aquest tipus de text és convèncer d’alguna cosa, influir en el lector, exposar una opinió sbre un tema…

    Com a escriptors de textos argumentatius, és molt important que tinguem clara aquesta idea des del primer moment: la nostra tesi, la idea que volem comunicar. Si no és així i comencem a escriure sense un objectiu clar, el nostre text anirà d’una banda a l’altra i provocarà confusió (no serà coherent).

    Aquesta tesi o idea central l’acabarem tenint clara a mesura que anem recopilant arguments i triant les idees: fase de construcció del text, en què fem l’esquema previ  a l’escriptura. Quan haguem passat aquesta fase, ja tindrem clar què volem dir i podrem passar a escriure.

    L’estructura bàsica del text argumentatius té ternària:

    1. Introducció: s’enuncia el tema de què es vol parlar per tal de situar el lector
    2. Desenvolupament: s’exposen els arguments, es confronten opinions…
    3. Conclusió: breu resum dels arguments exposats (recapitulació) per deixar clara la idea de l’autor, que moltes vegades recull i matisa la idea de la introducció.

    Hi ha una sèrie de recursos que ens poden ajudar en la part del desenvolupament o argumentació pròpiament dita, recursos que estan extrets de la retòrica claàssica:

    • Arguments basats en exemples. Vegem-ho amb un exemple ;-):

    “En èpoques passades, les dones es casaven molt joves. Julieta, a Romeu i Julieta de Shakespeare, encara no tenia carorze anys. A l’edat mitjana, l’edat normal del matrimoni per a les joves jueves era els tretze anys. I durant l’Imperi Romà moltes dones romanes es casaven als tretze anys, o encara més joves”.

    • Arguments per analogia. Es compara la realitat que es vol analitzar amb una realitat similar:

    “Amnistia Internacional informa, en el número d’Amnesty International Newsletter (vol. 15, núm. 1: 6) del gener de 1985, que alguns presos són maltractats a Mèxic.”

    • Arguments de causa i efecte. Expliquen els fets a partir de les seves causes:

    “La majoria de les persones que tenen una mentalitat oberta acostumen a llegir força; en canvi, les que tenen una mentalitat menys oberta no llegeixen pràcticament mai. Sembla probable que com més llegim, ens trobarem amb noves idees estimulants, idees que ens faran replantejar les nostres pròpies idees. Llegir també ens fa sortir del nostre món diari i ens mostra diferents estils i maneres d’entendre la vida. Llegir, doncs, sembla conduir a tenir una mentalitat oberta”

    • Arguments deductius. La veritat de les premisses garanteix la veritat de les conclusions:

    “Si en els escacs no hi ha factors aleatoris, llavors els escacs són un joc de pura destresa. En els escacs no hi ha factors aleatoris. Per tant, els escacs són un joc de pura destresa.”

    Altres estratègies per convèncer el lector:

    • La concessió: admetre alguna cosa en part per poder incorporar la teva opinió: “és cert que —-, però  no és menys cert que ——“
    • La impersonalització: “se sol pensar que…”. Així ampliem el zoom de l’objectiu i evitem enfrontar-nos amb punts de vista diferents del nostre.
    • Reformular els arguments contraris: agafar les arguments contraris als nostres i girar-los com un mitjó per defensar la nostra tesi.

    Factors a tenir en compte quan escrivim un text argumentatiu:

    1. Bona presentació del text: deixar marges, espaiar el text en paràgrafs que siguin equilibrats (ni paràgraf totx, ni paràgraf frase).
    2. Economia. Ho hem vist en els criteris de redacció que hem treballat. Com més senzillament puguem dir les coses, més ben dites estaran, precisió lèxica, defugiu la informació innecesària.
    3. Mecanismes de cohesió per enllaçar un paràgraf amb l’anterior, una idea amb l’anterior. Feu que el text progressi com si estigués greixat amb oli, feu-li fàcil la lectura al vostre lector.
    4. Coherència de les idees. L’organització interna dle text ha de ser motivada i coherent, no dispersa i anàrquica (això s’aconseguiex si s’ha planificat el text, si s’ha fet l’esquema previ).
    5. Ús correcte de la gramàtica i del lèxic.
    6. Un títol suggeridor, que inviti la lectura. (No us oblideu del títol, per tant!)

    Exemple de text argumentatiu:

    INTRODUCCIÓ

    A Binanlmádena (Màlaga), com en molts altres llocs, suposo, els motoristes menors d’edat paguen poquíssimes multes de circulació. Per insolvència o per la raó que sigui. La policia local s’ha posat d’acord amb l’alcalde per evitar que continuï el que consideren una presa de pèl. La solució és curiosa: qui no paga haurà de llegir un llibre.

    DESENVOLUPAMENT

    Els infractors hauran d’anar a la biblioteca municipal, llegir un llibre i, després, omplir un qüestionari anotant-hi les dades del llibre, explicant l’argument i jutjant l’encert del final (no es preveu, doncs, que es puguin llegir llibres que no siguin novel·les…). Les preguntes s’amunteguen. Qui jutjarà si el treball del condemnat és correcte? […] I què passarà amb els qui suspenguin l’examen de lectura?

    Diu el cap de la policia local que amb les multes no han aconseguit que disminueixin les infraccions dels motoristes joves i que amb la lectura d’un llibre espera aconseguir-ho. La conclusió sembla clara: obligar a llegir es considera una sanció més dura i més temible que haver de pagar quinze mil pessetes. “Mira, tio, jo ja no em salto els vermells, em farien llegir un llibre, t’ho imagines?” Evidència absoluta: la lectura és un càstig.

    CONCLUSIÓ
    També diu el policia que “així guanyarem addictes a la lectura”. Home… N’està segur? […] Dubto bastant, ho confesso, de l’efecte exemplar de la lectura en general, i d’aquesta en particular. Paga o llegeix és un eslògan que, en el fons, presenta la lectura com una multa. Els pares dels infractors, doncs, no cal que llegeixin. Els policies municipals, tampoc. Ni, naturalment, cap ciutadà com cal, pagador d’impostos i arbitris. La lectura és pròpia dels insolvents.
    Josep M. Espinàs

    [Informació basada en el blog ABCD superior]

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Elisa: Gràcies, Laura! Vinga, va, que falten moltes propostes, encara!
  • Laura: Bones! El llibre que jo he escollit es titula “El fruit del baobab” de la Maite Carranza....
  • esola: Se m’acumulen les lectures per a l’estiu!
  • esola: Fantàstic! Quines ganes de llegir-lo! Ja ens diràs…
  • Ariadna: Jo he escollit el llibre del periodista blanenc Rafel Bagot: Corre, vola, viu! El maig de 2016, no recordo...

Núvol d'etiquetes