Sobre aquest bloc.

Aula virtual de nivell C2

Subscriu-te via RSS

  • Classe 27, 23 de maig de 2017

    Escrit per el 23/5/2017 a les 23.29 h, a: General

    Una dona tarahumara guanya una ultramarató a Mèxic sense equipament esportiu: en sandàlies i sense entrenament formal. Si ella ho ha aconseguit, vosaltres -que porteu un any preparant-vos- també ho podeu fer!

    Avui hem estat parlant de lèxic: derivació i  precisió lèxica.

    Després de tres exposicions orals molt interessants, hem repartit tres exercicis per repassar la part d’ús de la llengua de l’examen. Us deixo les solucions aquí: La I Guerra Mundial: la fi de la innocència, Llibres que fan nosa i Cuina monàstica.

    Només em queda insistir que dimarts que ve vingueu descansats i que feu cas de tots els consells que us he anat donant: cohesió (connectors), coherència (estrucuturació de les idees), precisió lèxica, correcció… Cal que:

    1. Planifiqueu el vostre discurs: llegiu atentament cada text i pregunteu-vos de què va cada un, com el podeu resumir en una sola frase. Després de llegir-los tots, penseu quina idea voleu transmetre, quina és la vostra tesi i com la voleu presentar, com transformeu la informació que heu llegit en el VOSTRE text.
    2. Escriviu el text ben cohesionat.
    3. Reviseu-lo per detectar problemes de tot tipus.

    Ens veiem dimarts que ve!

     

    Article complet

  • Classe 26, 16 de maig de 2017

    Escrit per el 17/5/2017 a les 12.09 h, a: General

    Vam començar la classe d’ahir amb una exposició oral sobre “acull un somriure”, que va aconseguir desconcentrar-me uns moments i fer-me oblidar que era a classe ;-)!. Vam continuar fent un exercici per practicar l’àrea d’ús de la llengua: omplir buits d’un text amb aspectes de gramàtica treballats a classe (pronoms relatius, connectors, canvi/caiguda de preposició, absència de preposició davant de CD…) i de precisió lèxica.

    Seguidament, vam abordar el tema de connectors i preposicions: vam recordar molts aspectes i vam explicar-ne amb deteniment d’altres. Us vaig donar un recull d’exercicis, que vam quedar que acabéssiu a casa. Us passo les solucions d’aquests exercicis: connectors 1, connectors 2, preposicions 1, preposicions 2.

    A més a més, us vaig enviar per correu electrònic uns exercicis de lèxic perquè pugueu treballar individualment aquest aspecte.

    Pel que fa a l’examen final, us remeto a les recomanacions que us feia en el post de la classe 16, del dia 14 de febrer (consulteu-lo). [Sabríeu dir per què he posat EN el post …? Ahir en vam parlar. Va, contesteu, que hi haurà premi… ;-)].

    Per DEURES, doncs, hauríeu d’acabar els exercicis que us vaig passar ahir, fer els exercicis de lèxic i repassar tots els vostres escrits anteriors. Si teniu dubtes, porteu-los a classe el dia que ve o pregunteu-los mitjançant el blog o el correu electrònic.

    Ens veim dimarts que ve, la nostra darrera classe convencional. Esteu preparats!

    Article complet

  • Classe 25, 9 de maig de 2017

    Escrit per l'11/5/2017 a les 20.38 h, a: General

    A la classe de dimarts vam repartir els exàmens de l’altre dia i els vam comentar. En acabat, vam corregir alguns exercicis més d’ús de la llengua i ens vam posar de seguida a repassar teoria verbal. Els exercicis els vam fer en equips, guanyant punts com si féssim una cursa de camells a la fira. D’això en diuen aprenentatge cooperatiu ;-).

    Per DEURES: escolteu aquest enllaç i feu un text argumentatiu sobre el turisme de negocis. A favor o en contra. Què en en penseu?

    Ara us contesto les preguntes de la Laura perquè poden interessar més d’un:

    • PREGUNTA 1: A l’oració: “Has telefonat a la teva dona? Posem la preposició “A” i diem que és un CI. Jo hagués dit que era un CD, com fem amb la frase: “Has saludat la teva dona?” Quina diferència hi ha?
    • RESPOSTA 1. El verb TELEFONAR és INTRANSITIU Sempre porta CI (a diferència del verb SALUDAR, que és transitiu). Per això hem de dir: saluda-la i telefona-li. (Pensem que quan telefonem a algú, li estem telefonant ‘alguna cosa’… Apreneu-vos-ho!
    • PREGUNTA 2: A l’oració: “Després de l’encontre, el jugador….. s’havia lesionat va ser operat”. Vam dir que l’opció correcta era un “QUE”, per què no podem posar “el qual”?
    • RESPOSTA 2: Perquè només podem posar EL QUAL quan l’oració de relatiu és explicativa; o sigui, quan porta coma al davant. En el cas que ens ocupa només un jugador es va lesionar. Aquest mateix va tenir la mala sort de passar pel quiròfan. Si haguéssim dit: “El jugador, que s’havia lesionat, va passar pel quiròfan”, estem pressuposant que tu i jo sabem de quin jugador es tracta. En aquest cas, amb la coma, l’oració és explicativa i admetria EL QUAL, també.
    • PREGUNTA 3: Tinc molts problemes per poder diferenciar entre una oració de relatiu adjectiva i una oració de relatiu substantiva. Crec que és per un tema de dificultats amb la sintaxis. No sé com fer-ho.
    • RESPOSTA 3: Les oracions de relatiu substantives NO tenen antecedent i equivalen a un ‘aquell que/aquella que/allò que…’: qui no vulgui pols que no vagi a l’era / el vestit que portes i el que vas portar ahir són horribles. Les oracions de relatiu adjectives SÍ tenen antecedent i equivalen a un ‘el qual, la qual…): el jugador que s’havia lesionat va passar pel quiròfan.
    • PREGUNTA 4: Expressions com: Molt de fred, molt de sentit, molt de mal, molt de temps, té molts de mocs…són correctes? Amb el “DE”?
    • RESPOSTA 4: Sí.
    • PREGUNTA 5: La paraula composta “pocasolta”, si seguim la norma hauria d’anar separada per un guió, no? primera paraula acaba en vocal i la següent comença per “S”.
    • RESPOSTA 5: Sí, tal com ho dius: poca-solta.
    • PREGUNTA 6: Entre TAN I TANT, per no equivocar-nos, podem fer el truc de passar-ho al castellà?
    • RESPOSTA 7: És pràctic!

    Que tingueu una bona setmana i ens veiem dimarts que ve, que serà la nostra penúltima classe. Veniu amb un cabàs de preguntes!

    Article complet

  • Classe 24, 2 de maig de 2017

    Escrit per el 3/5/2017 a les 21.03 h, a: General

    Després de les exposicions d’en Lluís i de la Carolina, totes dues molt interessants i ben estructurades, vam fer una taula rodona en què cadascú va produir un text oral argumentatiu defensant (o no) la lectura del segon llibre que hem llegit durant aquest curs.

    A la segona part de la classe vam treballar la part de competències lingüístiques de la prova. Vau fer un exercici (3 fulls), que no vam acabar de corregir. Us passo les correccions dels exercicis 3.2 i 3.3 de la fotocòpia:

    3.2. : manllevats / emergeixen / configuratius / centúria / recurrències / industrialització / raïa (rau) / exigència / emfasització (emfatització) / sotmetiment.

    3.3. : moll / posat / espatlles / bròquil / grossa/ prim / ajudeu-me / bona lletra / sopa / món

    Al final de la classe, vaig lliurar un altre exercci d’aquest tipus perquè el féssiu a casa, juntament amb la correcció.

    Dimarts que ve treballarem una mica més el verb, juntament amb exercicis globals i alguna expressió escrita. Miraré de portar-vos els exàmens corregits!

    Article complet

  • Classe 22, 4 d’abril de 2017

    Escrit per el 6/4/2017 a les 14.34 h, a: morfologia verbal

    Dimarts la Dolors ens va parlar d’un tema molt interessant de l’àmbit de la psicologia : la resiliència. Podeu ampliar continguts, si us interessa, consultant la bibliografia de Boris Cyrulnik.

    Vam continuar la classe practicant exercicis de la part de competències lingüístiques de l’examen. Ara que ja hem treballat molts temes a classe, és hora de posar-ho en pràctica amb textos semblants als que sortiran a l’examen (va faltar el darrer exercici, que heu de fer a casa fent servir el diccionari, si cal).

    Seguidament, vam continuar aprofundint en la morfologia verbal. Vam repassar el quadre resum que apareix a la pàgina 31 del vostre dossier i vam fer els tres primers exercicis. Us recomano que acabeu els exercics de verbs, tenint en compte el quadre i els apunts que teniu penjats a la prestatgeria.

    Per DEURES, durant la Setmana Santa (recordeu que ens retrobem el dia 25 d’abril), us recomano que feu:

    1. Acabeu el darrer exercici de la fotocòpia que vaig passar a classe
    2. Acabeu els exercicis de verbs del dossier de morfologia (pàgines 33-43)
    3. Llegiu el conte de Jesús Moncada que us enviaré per correu electrònic (són 5 minuts i és molt divertit!). Un cop llegit, animeu-vos a llegir-ne un fragment el divendres dia 28 d’abril. Proveu coses noves, atreviu-vos-hi, experimenteu! Aquesta experiència us donarà recursos per a la vida :-). Ho lligarem el dimarts 25.
    4. Treballeu el dossier d’ortografia que us enviaré per correu electrònic. Per no colgar-vos de feina, feu fins a la pàgina 20 (repàs de vocalisme i d’accentuació i dièresi). Es tracta d’una feina de reforç, que pot anar bé a moltes persones per acabar d’assimilar alguns conceptes.
    5. Repasseu les vostres graelles d’encerts i errors i no us poso text per escriure, però no deixeu de llegir! (el segon llibre de curs, un article al diari cada dia…)

    I ja no us atabalo més. Recordeu que ve Setmana Santa i és temps de fer bunyols i menjar tortells, ous de xocolata…. (mentre feu exercicis de català).

    El dia 25 us espero amb una simulació d’examen. Esteu preparats!

    Me n’oblidava: us deixo una cançó que il·lustra d’una manera molt poètica la nostra parella perfecta: pretèrit imperfet de subjuntiu-condicional simple / pretèrit plusquamperfet de subjuntiu-condicional compost). És el poema “Si jo fos pescador” de Joan Salvat-Papasseit, musicat per Joan Manel Serrat. Gaudiu-ne!

    Article complet

  • Classe 21, 28 de març de 2017

    Escrit per el 30/3/2017 a les 10.59 h, a: pronoms febles, pronoms relatius, text argumentatiu

    Vam començar la classe de dimarts aprenent moltes coses sobre fils i tipus de teixits, i vam quedar bocabadats davant de les comprovacions pràctiques de l’Ivan que, per uns moments, es va convertir en mag. Seguidament, en Jaume ens va parlar de l’enfocament holístic de l’hosteopatia.

    Seguidament, vam repassar uns quants titulars de diari per descobrir l’aspecte gramatical que tots compartien i tot seguit ens vam posar  a treballar en pronoms relatius.

    També vam començar a treballar els verbs. Podeu consultar aquest document que teniu a la prestatgeria d’aquest blog,  juntament amb el material que us vaig lliurar de morfologia i sintaxi. El dia que ve continuarem amb aquest tema.

    Us vaig presentar el recurs dels dictats en lína perquè pugueu treballar individualment des de casa aspectes d’ortografia concrets. En aquesta ocasió vam triar l’accentuació i la dièresi del nivell superior, perquè és un tema que us afecta a la majoria (vam anar a la velocitat de cargol, i encara anava de pressa! :-)). Parlant d’aquest tema, us vaig dir que us passaria els 15 accents diacrítics que han quedat: bé/be, Déu/deu, és/es, mà/ma, món/mon, pèl/pel, què/que, sé/se, sí/si, són/son, té/te, ús/us, vós/vos, sòl/sol).

    Per DEURES aquesta setmana:

    • Redacteu un text argumentatiu a partir de la lectura d’aquests dos textos:

    Sebastià Alzamora, Sí, sóc alcohòlic. (fantàstic article!)

    Dossier Ara.cat, Del model mediterrani al nòrdic

    Després de llegir atentament aquests dos textos, feu un text argumentatiu d’unes 250 paraules exposant el vostre punt de vista sobre el tema. Recordeu que el text ha d’estar ben estructurat, ha de contenir argumentació, ha de ser persuasiu, ha de tenir títol…

    Aquí teniu algunes preguntes que us poden ajudar com a pluja d’idees per anar pensant sobre el tema i fer-vos un esquema mental (o físic) abans de posar-vos a escriure: Bevem massa en la nostra societat? La ingesta d’alcohol  està lligada a la nostra cultura? La nostra cultura del vi i de les begudes alcohòliques ens aboca a l’alcoholisme? Hem de  transmetre aquesta cultura als joves? Com es comporten ens nostres joves en relació a l’alcohol? Hem de canviar alguna cosa en l’educació? Està ben vist beure?

    Espero que gaudiu de la lectura i de la redacció, i que creeu un text ben xulo!

    Us deixo, finalment, amb una fantàstica interpretació de l’havanera Vestida de dol, tot esperant que hi trobeu la pífia lingüística (quina llàstima! Tan bonica que és la cançó….). El primer que la trobi i que ho digui pel blog, tindrà premi el dia que ve! 😉

     

    Article complet

  • Classe 20, 21 de març de 2017

    Escrit per el 23/3/2017 a les 14.17 h, a: preposicions, pronoms relatius

    A la classe de dimarts la Núria i l’Assumpció ens van regalar dues exposicions orals molt interessants. Amb el soroll de fons dels focs de Blanes, vam visitar Malgrat de Mar i vam conèixer el funcionament dels camps solidaris.

    Una correcció sobre els relatius ens va portar fer un munt d’exercicis sobre aquest tema. Seguidament, vam practicar el canvi i la caiguda de preposició i l’absència de preposició davant de CD. Cal que assimileu tots aquests aspectes gramaticals fins al punt que sigueu capaços de detectar-los en els vostres escrits, més enllà de resoldre bé els exercicis mecànics.

    Per DEURES aquesta setmana:

    1. Acabeu els exercicis sobre pronoms relatius. A veure si el treball individual acaba de posar llum sobre tots aquests aspectes. Si teniu qualsevol dubte després d’haver-ho treballat, la setmana que ve els resoldrem a classe.
    2. Escriviu una entrada d’un blog parlant d’un viatge que hagueu fet o d’algun lloc que coneixeu. Ha de ser un text suggeridor, persuasiu, que faci venir ganes d’anar-hi. No vull que sigui extens (avís per als malalts de viatjar!): 250 paraules com a màxim. Envieu-me’l per correu electrònic en word, perquè l’objectiu és publicar-los tots al nostre blog (us hi deixo posar alguna fotografia).

    Sabeu que ja som a la primavera?

    Fins dimarts que ve!

    Article complet

  • Classe 19, 14 de març de 2017

    Escrit per el 16/3/2017 a les 22.10 h, a: comunicació oral, preposicions

    Dimarts vam començar la nostra classe amb les exposicions orals d’en Roger i de la Mireia, amb les quals vam aprendre molt d’erugues i de bioneuroemoció. Recordeu d’estructurar les vostres exposicions en tres parts: introducció-resum / argumentació o exposició / conclusió, d’utilitzar connectors, de fer servir un lèxic precís i recursos per captar l’interès de l’audiència…

    A continuació vam repartir les vostres notícies corregides: molt bones! Us felicito pel progrés que heu fet en la cohesió dels escrits i per haver escrit notícies molt interesants i curioses. Aquí en teniu una de divertida!

    Us passo el document sobre el qual vam estar treballant i que recull els nostres comentaris sobre les correccions. Remarco la parella perfecta:

    Pretèrit imperfet de subjuntiu /  Condicional simple:

    Exemple: si sortís el sol aniríem d’excursió.

    Pretèrit plusquamperfet de subjuntiu / Condicional compost:

    Exemple: si hagués sortit el sol, hauríem sortit d’excursió

    Segons això, em permeto d’esmenar la plana al gran Joan Manuel Serrat, un dels meus poetes urbans: “Francament, m’hauria agradat molt més que hagués estat primavera i que la primera fóra aquella nina rossa, …”  Aquí teniu tota la lletra en català. Us dedico la cançó:

    Seguidament, vam fer exercicis sobre les preposicions FINS / FINS A, CAP / CAP A, el canvi i caiguda de preposició, i un dels nostres errors top five: el complement directe NO porta preposició.

    Per DEURES, vam quedar que acabaríeu de fer en la intimitat els exercicis del CD sense preposició i que reelaboraríeu un dels escrits que us he corregit. No s’hi val a copiar-lo amb les faltes corregides, sinó a reelaborar-lo per millorar-lo.

    Fins dimarts!

    PS: Mireu què vam fer diumenge passat

    Article complet

  • Classe 18, 7 de març de 2017

    Escrit per el 8/3/2017 a les 21.48 h, a: General, valoracions textuals

    Dimarts vam encetar la classe amb una fantàstica secció: les exposicions orals individuals. Vam poder gaudir d’unes presentacions orals molt ben fetes, molt estructurades i molt interessants. L’anàlisi d’aquestes intervencions, mitjançant la nostra rúbrica (graella d’avaluació), ens va servir per repassar el tema.

    A continuació vam parlar de connectors (exercici pàgina 27 del dossier de l’alumne) i vam continuar parlant del per / per a.

    Per DEURES teniu:

    1. Acabar els exercicis que segueixen referents a fins/fins a ; cap/cap a; i canvi i caiguda de preposició.
    2. Escriure un text argumentatiu sobre com veieu la posició de la dona a la societat actual a partir de dos textos que tracten sobre el mateix tema. O sigui, voldria que féssiu l’exercici de l’examen de resum + argumentació. Ja veieu que un dels textos és més informatiu i un altre és més d’opinió. A partir d’aquí, i fent servir aquestes dades, desenvolupeu el vostre punt de vista. Ja sabeu: llegiu els textos i penseu-hi una mica, feu-vos un esquema de les idees, encara que sigui mental, abans de començar a escriure i, en acabat, reviseu l’escrit.

    Només em queda felicitar totes les dones de la classe, avui que n’és el dia, i convidar-vos a venir a la presentació dels premis Recvll el diumenge 12 de març al Teatre de Blanes a les 12.00 h del migdia. Ja sabeu que la Sheila ens parlarà d’androides ;-)! (mireu Her, si podeu).

    Una cosa important: el dia del teatre és divendres 31 de març. Si algú que s’hi va apuntar no li va bé, que m’ho digui ben aviat per poder fer córrer la llista d’espera)

    Per cert, us agraden les mandarines?

    Ens veiem dimarts a classe! (tutories: Sara a 3/4 de 6 h, i Maite i Assumpció a les 09.00 h)

    Article complet

  • Classe 17, 21 de febrer de 2017

    Escrit per el 22/2/2017 a les 16.16 h, a: notícia, puntuació

    La setmana que ve no hi haurà classe. Ens veurem el 7 de març, però durant aquest temps teniu feina:

    1. Preparar una exposició oral individual d’un tema lliure, però atenent a tots els criteris que vam estar treballant al principi de curs: estructura (introducció-resum / desenvolupament / conclusió), que sigui coherent, que estigui ben cohesionada, que hi hagi connectors per passar d’una idea a una altra, que sigui atractiva,  persuasiva, que impliqui l’audiència…  Les alumnes que ens regalaran amb la primera exposició seran la Sara, l’Elisabet, la Sílvia i la M. del Carme.
    2. Escolliu un segon llibre per llegir i feu-nos-ho saber fent un comentari a sota d’aquesta entrada. Escriviu el nom del llibre (no té per què ser una novel·la) i el motiu pel qual l’heu escollit. El dia 2 de maig farem un intercanvi d’impressions oral sobre aquesta lectura: us haureu de preparar un text argumentatiu oral d’uns 5 minuts cadascú.
    3. El dia 7 de març comencen les tutories personalitzades. Aquest dia a 3/4 de 6 espero la Dolors i a les 21.00 h, l’Elisabet i la Núria (heu de portar el vostre full d’errors i encerts i els escrits corregits). Aneu-ho preparant tots…
    4. Acabar els exercicis de puntuació del dossier que us vaig repartir.
    5. Redactar una notícia periodística inventada, tenint en compte els criteris que vam explicar a classe. Per ajudar-vos en l’elaboració i en la revisió de la notícia, us deixo aquesta graella rúbrica.

    A més a més, vam quedar que faríem un segon examen mostra, aquesta vegada seguint el model del del CPNL, el dia 25 d’abril, just després de Setmana Santa.

    Dimarts a classe vam continuar parlant de puntuació, un aspecte importantíssim de la cohesió i va fer fortuna la salutació de les cartes i correus electrònics quan hi ha un vocatiu. Llegiu el comentari titulat “Hola, coma” d’aquest blog i, per si no us he convençut, un altre comentari sobre què fa el castellà en aquests casos: exactament el mateix.

    Vam continuar parlant d’un altre gènere textual: la notícia periodística. Aquí teniu la notícia que vam analitzar, que va ser l’incident del dia de dimarts. Fixeu-vos que té un titular suggeridor i un subtítol o lead amb la resposta a la majoria de les 5 preguntes essencials: qui, què, com, on, per què, quan. La resta de la notícia està redactada tenint en compte que la informació ha d’estar disposada en ordre decreixent: del més important al menys important, com una piràmide invertida. Vegeu l’estructura de la notícia en aquesta imatge.

    Només em queda desitjar-vos un bon Carnaval i molt bona feina! Fins al dia 7 de març.

     

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Laura: Posem “EN” perquè es tracta d’un lloc figurat?
  • Elisa: Gràcies a vosaltres! Feu servir poc les possibilitats comunicatives del blog 😉
  • Ariadna: Molt interessants les preguntes i els aclariments. M’han sigut de gran ajuda! Gràcies.
  • esola: Molt bé, molt bé: fer-los un bressol seria el text que demana la cançó. Si volem substituir també “un...
  • Ariadna: Bonica interpretació de Sound Six. La pífia, com ja han comentat, és fer-lis un bressol. Jo diria que seria...

Núvol d'etiquetes