• Celebrem el final!

    Ja sé que ara esteu ben atabalades (i atabalats) amb l’examen, però no us oblideu que la setmana que ve fem la cloenda dels cursos de català i el Voluntariat per la llengua.

    Farem un dinar el dijous 15 de maig, a les 14.30 h, a la sala doble del Centre Cívic. Tothom qui hi vingui haurà de portar alguna cosa per compartir: un plat salat, postres o beguda.

    Després d’aquest curs tan intens, en què heu pencat de valent, espero veure-us al dinar i que passem una bona estona tot menjant delícies d’arreu del món. Si hi veniu, m’aniria bé que comentéssiu en aquesta entrada què portareu, no fos cas que tothom portés pastissos o truites de patata. 😉

    Fins demà!

    Article complet

  • S3. Repàs final

    Vinga, va, que ja sou a la recta final. Recordeu que demà fem la primera part de l’examen: comprensió oral, expressió escrita (article d’opinió/carta al director) i expressió oral (lectura en veu alta i intervenció oral).

    Dilluns que ve farem la comprensió lectora, la gramàtica i lèxic i la segona expressió escrita (entrada en un blog).

    Si voleu repassar, us deixo algun enllaç a diferents apartats dels Itineraris d’aprenentatge:

    Article d’opinió

    Exposició oral

    Argumentar

    Verbs

    Pronoms relatius i pronoms febles

    Preposicions: usos de determinades preposicions i canvi i caiguda

    Conjuncions

    Connectors d’ordre i lògics 

    Lèxic: sinònims i  evitar mots crossa i mots jòquer

    Ortografia: vocalisme

    Ortografia: consonantisme

    Article complet

  • S3. Repàs de verbs

    Com que algú m’ha demanat algun exercici de verbs, us deixo aquest enllaç als Itineraris d’aprenentatge.

    A la pàgina de documents de S3 trobareu un quadre amb diferents correlacions verbals, que us pot ser útil. És el que us vaig passar al Suficiència 1, així que potser algú de vosaltres ja el té.

    Article complet

  • S3. Qüestionari de final de curs

    Ja som a la recta final del curs. Hem treballat moltíssim i crec que heu après molt, però m’agradaria saber què us ha semblat el curs. M’hi ajudeu? Només heu de contestar aquest qüestionari (completament anònim) i clicar a “enviar” quan l’hàgiu contestat.

    Article complet

  • S3. Solucionari errors que cal evitar i extra de pronoms

    Com que algunes companyes em van demanar que us pengés el solucionari de les fotocòpies que us vaig passar, aquí els teniu:

    S3 – Errors que cal evitar _solucionari_ (fotocòpia d’errors)

    Model de correccio S3 (cursos iniciats a partir de 2013) (fotocòpies d’exercicis de gramàtica de la prova)

    I també us deixo uns exercicis de pronoms, que tant us agraden 😉

    S3 Exercicis de pronoms febles 3

    S3 Exercicis de pronoms febles 3 solucionari

    Article complet

  • S3. Models d’entrades (o posts) en un blog

    M’heu demanat exemples d’entrades en un blog. Aquí us en deixo algun exemple, que espero que us ajudi a visualitzar el que us he explicat:

    Volem que el demà sigui diferent a l’ahir!

    Probablement heu llegit, sentit i fins i tot comentat moltes vegades que el procés que viu Escòcia i el que viu Catalunya són molt semblants. Podria ser cert, però no ho és del tot. Anem a pams.

    Els britànics i els espanyols no tenen res a veure: quan Escòcia va plantejar la possibilitat de decidir el seu futur col.lectiu a través d’urna consulta, els britànics no van tenir cap mena de dubte que la batalla seria en el terreny de les idees i dels projectes, però que aquest duel s’havia de batre a les urnes. L’encaixada de mans entre Cameron i Salmond va posar de manifest aquest compromís inequívoc i manifest amb la democràcia. A Catalunya ens topem sistemàticament amb el no a poder posar un sobre dins una urna.

    Però també es poden apreciar els contrastos quan ens traslladem a l’arena dels argumentaris i a la confrontació d’idees. En el cas escocès, i tant si es fa una ullada a les xarxes com a la premsa escrita, no trobareu cap afirmació fora de to, cap comparació històrica que us grinyoli, cap desqualificació personal als qui lideren el procés. Pulcritud democràtica, respecte, parlar, debatre, confrontar idees.

    En el cas català, ja fa massa mesos que ens hem acostumat a que alguns apugin la temperatura del debat en base a afirmacions incertes, al poc rigor, a fer el caldo gros, als discursos de la por, etc. Sempre penso que ells mateixos es desacrediten, quan algú recórrer a la por i a la mentida és que té pocs arguments, o és que simplement no en té.

    Nosaltres a la nostra. El món canvia a cada segon. El que passi avui farà que el demà siguin necessàriament diferent a l’ahir. I els catalans volem guanyar la nostra llibertat, volem votar el 9 de novembre. Volem que el demà siguin diferent a l’ahir. I des d’avui fins al dia 9, volem poder parlar, debatre, argumentar, contrastar en tots els àmbits del nostre dia a dia respecte com canviaria el nostre demà si avui votéssim sí a ser un país normal. I volem poder escoltar als del no. Però en un prisma de respecte. Per nosaltres no quedarà.

    (Extret de: El blog de la Marta Pascal)

    Contra l’atur juvenil!

    Un motiu d’alegria. Així puc qualificar l’acord que vam signar el divendres 7 de març amb l’alcalde de la ciutat, Xavier Trias, per posar en marxa accions que millorin la formació dels estudiants i la seva ocupabilitat.

    El pla de xoc conté diferents mesures, algunes de les quals encara s’han d’acabar de concretar, però sens dubte són un pas en la bona línia. Les accions que desenvoluparem estan relacionades amb l’ocupació dels titulats, l’emprenedoria i la innovació social, la participació, la gestió del temps o l’aprenentatge servei, entre d’altres. La creació d’una incubadora, la col·laboració en un Laboratori de Participació i Lideratge de la UB o les accions conjuntes en la gestió del temps —com la fundació d’un Banc de Temps de l’Ajuntament de Barcelona—, són iniciatives que es posaran en marxa properament amb un objectiu clar: fomentar l’ocupació i lluitar contra l’atur.

    Un acord bilateral que cal agrair a les persones implicades i que ho han fet possible, tant des de les regidories d’Economia, Empresa i Ocupació; Qualitat de Vida, Igualtat i Esports; Educació i Universitats, i Adolescència i Joventut, com des del Comissionat per a Participació, Ocupabilitat i Emprenedoria Social de la UB, dirigit per la Dra. Virgínia Ferrer.

    L’alcalde va declarar el passat divendres: «La UB ens ajuda a fer de Barcelona una ciutat de cultura, coneixement i creativitat». Una ajuda mútua pel bé de la ciutat i de la societat a les quals ens devem les dues institucions. La UB, a més de ser el primer agent científic del país, també és un agent social i econòmic del territori que contribueix a resoldre les problemàtiques de l’entorn i la conjuntura actual.

    (Extret de: Blog del rector)

     

    El repte del transport públic

    A Europa, el transport públic és part de l’estat del benestar per tradició. El dret a la sanitat i l’ensenyament universals i la qualitat assolida en aquests dos camps són fites d’una tradició històrica i ideològica de servei públic que ha tingut la democràcia europea des del seu naixement. Puc queixar-me que em facin esperar uns mesos per una intervenció quirúrgica no vital o lamentar que els resultats educatius dels nostres joves estiguin per sota de la mitjana dels països de l’OCDE. Però si sóc honest i equànime, he d’estar satisfet dels hospitals i les escoles del meu país. També del transport públic. Funcionen el metro, els autobusos, el tramvia i, amb alguns dèficits greus, els trens de rodalies i regionals. Cap contribuent que es vulgui ciutadà lamenta finançar un servei públic pel fet de ser deficitari, perquè els nostres hospitals, escoles i transports no rendeixen pel fet que tinguin beneficis sinó perquè curen, eduquen i transporten tots els ciutadans, no només aquells que s’ho poden pagar. I avui, després de cinc anys de retallades pressupostàries, els nostres hospitals, escoles i transports continuen rendint, és a dir, donant bon servei. Ho fan gràcies al diner públic.

    Però també és cert que li hem vist les orelles al llop. El deute dels serveis públics té un límit. L’hem de traspassar sempre que sigui necessari, però si ho fem per sistema i com si la cosa no anés amb nosaltres, el llop ens farà la pell. En cinc anys, s’han aturat les inversions, s’han eliminat i reordenat serveis, s’han congelat sous de plantilles i s’han encarit com mai les targetes de viatge. Es busquen nous camins d’ingressos i comença a prendre’s en consideració la liberalització parcial. Sobretot, la crisi ens ha ensenyat que s’ha acabat el fer-ho tot, a tot arreu i sempre amb diners públics. Tenim un bon transport públic que no hem de posar en risc —el model ferroviari britànic ja ens ha demostrat que la privatització integral ha fracassat. El repte és que el transport continuï sent públic, al servei de tothom, sense ser un llast per a tots.

    Xavier Miró, periodista de El Punt Avui

    (Extret Camins.cat El blog)

    Article complet

  • S3. Solucionari mentre, mentrestat o mentre que

    Fa dies us vaig deixar un exercici de precisió lèxica. Aquí en teniu el solucionari:

    Completeu aquestes frases:
    1. MENTRE no arriba el tren, anem a comprar un entrepà.
    2. MENTRE QUE s’apliquen retallades, alguns polítics malgasten diners públics.
    3. Acabo de cosir aquests pantalons. MENTRESTANT, vés a comprar pa.
    4. Tots érem a classes. I tu, MENTRESTANT, on eres?
    5. Et compres la roba de segona mà MENTRE QUE la teva parella vesteix amb roba de les millors marques.
    6. MENTRE tu fregeixes les patates, jo prepararé l’amanida.
    7. Ell fa moltes hores extra, MENTRE QUE tu et limites a complir la teva fitxa horària.
    8. Si et sembla bé, en parlem MENTRE sopem.

    Si encara teniu dubtes, potser us ajudarà aquesta explicació de les fitxes de l’Optimot:
    mentre
    Mentre és una conjunció temporal i, com a conjunció, sempre enllaça dues oracions, és a dir, sempre expressa la relació de subordinació entre dues oracions. Per exemple, en l’oració Mentre et dutxes començaré a fer el dinar, mentre enllaça l’oració subordinada et dutxes i l’oració principal començaré a fer el dinar.

    mentrestant
    Mentrestant és un adverbi i, per tant, no enllaça cap element sinó que funciona sol i expressa una circumstància en relació amb l’element que modifica. Concretament expressa el temps durant el qual s’esdevé una cosa. Per exemple: Vindré dissabte; mentrestant, fes el que puguis.

    Sovint es fa servir la conjunció mentre amb el valor de mentrestant, ús que és incorrecte i s’ha d’evitar. Així, en comptes de dir Vés fent cua; jo, mentre, aparcaré el cotxe, cal dir Vés fent cua; jo, mentrestant, aparcaré el cotxe.

    mentre que
    Mentre que és una locució conjuntiva que té valor adversatiu, per exemple: Tu treballes mentre que ell viu de renda. Cal assegurar-se que realment hi ha una idea de contrast, ja que molt sovint es fa servir erròniament en contextos en què simplement hi ha dues accions simultànies. Així, en l’oració En Lluc feia el dinar, mentre que l’Antoni estenia la roba, l’ús de mentre que és incorrecte perquè no hi ha una contraposició; en canvi, es podria dir: En Lluc feia el dinar i l’Antoni estenia la roba.

    La forma mentres no és correcta en cap cas.

    Article complet

  • S3. Solucionaris p. 84 i 113

    De moment us deixo aquests solucionaris que teníeu pendents. Demà us penjaré el de mentre, mentrestant i mentre que.

    PÀGINA 84, EXERCICI 9
    a) si no
    b) per a què
    c) perquè
    d) per què
    e) sinó
    f) perquè
    g) perquè
    h) per què (= pels quals)
    i) sinó

    PÀGINA 113, EXERCICI 1
    galeria
    apel·lació
    milicià
    al·locució
    oscil·lar
    alumini
    mobilitat
    deliciós
    clientela
    alabastre
    cel·la
    passarel·la
    síl·laba
    cancel·lar
    ventilar
    el·líptic
    celebritat
    polígon
    col·lega
    elogi
    mil·límetre
    anguila
    metal·lúrgic
    col·liri
    gal·loromà
    pol·lució

    PÀGINA 113, EXERCICI 2
    a) pastorel·la
    b) circumval·lació
    c) putxinel·li
    d) il·legítim
    e) col·locar
    f) til·la
    g) libèl·lula
    h) excel·lent
    i) coral·lí

    Article complet

  • S3. Sobre la prova homologada

    Aquí teniu com es dividirà la prova:
    7 de maig:
    – Comprensió oral
    – Expressió escrita I
    – Expressió oral

    12  de maig
    – Comprensió lectora
    – Gramàtica i lèxic
    – Expressió escrita II

    Tot i que us ho vaig comentar el primer dia de classe, us convé recordar això:
    1. Per poder fer la prova heu de tenir un 75 % d’assistència. A la darrera classe abans de l’examen faré tutories i us diré la nota de curs i l’assistència que teniu.
    2. Hi ha blocs eliminatoris (expressió oral i expressió escrita)
    3. Entre la nota de curs i la de la prova heu d’arribar a 70 punts.
    4. Organitzaré tutories el 19 o 21 de maig (pendent de concretar) per donar-vos els resultats de les proves.
    5. Si supereu la prova homologada, podeu demanar un certificat. Si ens vau facilitar adreça de correu electrònic, rebreu un missatge a la vostra bústia un cop tancat el curs. Si no, haureu de posar-vos en contacte amb el Servei Comarcal de Català.

    Article complet

  • S3. Solucionari p. 43

    Aquí teniu una possible solució de l’exercici 3 de la pàgina 43. Si teniu alguna cosa diferent, ho comentarem el proper dia:

    El preu del baix cost
    «Mitjançant la utilització del servei de facturació en línia és possible estalviar temps a l’aeroport». Amb aquest missatge dóna la benvinguda l’aerolínia Ryanair en el servei de facturació.
    Pagui vostè el vol (34,98 euros), les taxes d’aeroport (41,81), les de passatger de vol domèstic (10,70), l’equipatge que embarqui (10), pagui també per l’excés d’equipatge (15 euros per quilo) i, si ho vol, perquè li enviïn un missatge de text al seu telèfon mòbil (1,05 euros). No oblidi comprovar les dimensions del seu equipatge, d’estar segur que és vostè la persona que volarà i no una altra (100 euros per canvi de nom) i que no tingui la mala sort d’haver de  canviar el vol (35 euros per bitllet canviat). Sigui autosuficient; si no ho fa, li garanteixo una arribada al destí amb un alt cost de la seva paciència i sentit del ridícul. I recordi: el vol li ha costat menys de 35 euros!
    www.elperiodico.cat, 27-07-2009 (text adaptat)

    Article complet

Categories


Històric


Enllaços


Darrers comentaris


Etiquetes