• Passejant entre romans per Barcino

    Es presenta una ‘app’ que reconstrueix la Barcelona del segle III dC (Barcino 3D)
    La tecnologia és freda i impersonal, però menys si s’utilitza per desenvolupar eines que ens apropen a la història i ens permeten recrear el passat, fins i tot viure’l com si haguéssim retrocedit en la màquina del temps. És el que passa amb la nova app Barcino 3D mitjançant la qual podem, sense moure’ns del sofà de casa, passejar, com un romà més, per la Colonia Iulia Augusta Paterna Fauentia Barcino, la ciutat romana que va fundar l’emperador August l’any 10 abans de Crist, que amb el temps va acabar sent l’actual Barcelona. Fins i tot el so de les eines, les converses o el cant dels ocells ens transporta a aquell moment.

    Feta dins del pla Barcino que impulsa la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, l’aplicació té un caràcter enciclopèdic, ja que incorpora la documentació del Servei d’Arqueologia aportada per centenars d’excavacions realitzades a la ciutat, a més de la feina de dibuixants, historiadors i epigrafistes sobre el seu passat romà durant el segle III dC i el seu suburbium, el territori que l’envoltava.

    Una de les portes d’accés virtual a Bàrcino.

    L’època escollida coincideix amb el final de la construcció de la segona muralla, que amb 76 torres i quatre portes va acabar donant a Barcino l’àlies de “ciutat coronada”. Com si un petit dron sobrevolés la ciutat, es pot veure cadascuna de les torres (gairebé totes diferents), l’enorme aqüeducte de 13 quilòmetres que portava l’aigua a la ciutat, les termes de mar i les de Sant Miquel on els ciutadans d’aquesta petita ciutat de 10 hectàrees complien amb el ritual del bany, informació de les cinc enormes cases romanes excavades fins ara, i fins i tot entrar en una, veure l’impressionant fòrum i colar-nos entre les columnes del temple d’August. “Tota la informació està georeferenciada i d’acord amb aquestes dades, així que en el moment en què el coneixement canviï, l’app es modificarà”, va explicar Carme Miró, responsable del pla Barcino i de l’aplicació.

    Zona del temple d’August, segons la interpretació de la nova ‘app’.

    Però la nova aplicació aporta novetats. A la zona del fòrum es planteja un nou urbanisme. “La zona tenia tres terrasses, s’ha dibuixat de nou per primera vegada i s’explica millor el temple, perquè si no cauria, quedaria penjant el terreny pla, si s’hagués construït segons les dades que va publicar Puig i Cadafalch”, assegura Miró, que explica que sempre s’havia dit que Barcino s’havia fundat en un turó” i en realitat són dos, el del Mons Taber i on està situada la basílica de Sant Just i Pastor”.

    A l’apartat d’història es recull la fundació de la ciutat, l’urbanisme, la centuriació, el comerç, les pedreres, les viles, les necròpolis i la línia de costa –espectacular el muntatge de la línia de començament d’era amb l’actual, en la qual es veu clarament tot el que s’ha anat guanyant al mar–; un glossari amb els termes llatins, més de cent, un apartat de rutes i una galeria fotogràfica amb material arqueològic dipositat al Muhba, a més de panoràmiques de llocs que en alguns casos no són visitables.

    El nou perfil del sòl que planteja l”app’ sobre Bàrcino.

    Segons el regidor Jaume Ciurana, en aquesta legislatura seran tres els projectes relacionats amb el pla Barcino que s’inauguraran, a més de la Carta de Barcelona i aquesta app que ara comença a caminar: l’obertura de l’Aula Basilical, uns 400 metres quadrats situats sota la plaça del Rei i la catedral; la domus del carrer Avinyó, que està previst que s’inauguri al març amb les esplèndides pintures murals ja restaurades, i el pla director de la muralla romana que just ara comença amb la prohibició d’aparcar per als autocars dels turistes a la plaça de Ramon Berenguer.

    El projecte, que ha tingut un cost de 45.000 euros, ha comptat amb la col·laboració del Laboratori de Modelació Virtual de la Ciutat de la UPC i incorpora més de cent noms i topònims en llatí, està disponible ara com ara per a tauletes i aviat ho estarà per a telèfons intel·ligents i a la pàgina web o a Google Earth, perquè les escoles la puguin utilitzar com a material escolar.

     

    Tret de:

    http://cat.elpais.com/cat/2014/11/04/cultura/1415105039_749168.html / 4 NOV 2014 / José Ángel Montañés

    Article complet

  • La setmana del llibre català

    Del 5 al 14 de setembre

    setmana-llibre-catala-feria-literatura-barcelonaDurant 10 dies l’esplanada de la Catedral esdevindrà la Ciutat de la Lectura, amb  avingudes i places, casetes de fusta i 105 expositors, que corresponen a 85 segells editorials, 17 llibreries, la Institució de les Lletres Catalanes i el Govern Andorrà. També hi trobareu l’iQuiosc.cat, un espai de 100 m2 amb una mostra de més de 300 revistes editades en català.
    Cada plaça comptarà amb un escenari, on tindran lloc diferents activitats com ara presentacions, debats, lectures, contacontes i recitals. També hi podeu trobar espais amables pensats per a poder descansar. Una sèrie de circuits de lectura orientaran al nostre visitant.

    Per obtenir  informació completa de la composició, les activitats i el programa d’actes, poseu consultar el web

    o obrir aquest DOSSIER Set Llib Cat 2014.

    Article complet

  • Tornem a començar!

    Calendari iniciJa em faig càrrec que ara, quan penjo aquesta entrada, a mig agost, no hi haurà gaires visites. Espero que tots plegats estigueu ocupats en tasques més apropiades per a la canícula…  Sí que espero, però, que alguns encara us recordeu d’aquest bloc a mesura que s’acosti el setembre.

    Per a això, us dono notícia del curs vinent:

    Farem les inscripcions entre el 15 i el 30 de setembre, cada dia de 10 a 14 hores, i els dilluns i dimecres també a la tarda, de 17 a 20 h.

    També us puc avançar l’oferta de cursos prevista, que podria variar, com sempre, en funció de la inscripció. Per tant, si hi hagués d’haver cap canvi, ara no el podem saber.

    Previsió de cursos:

    Bàsic 1:    dilluns i dimecres, de 9.30 a 11.30 h

       dimarts i dijous, de 17 a 19 h.

    Elemental 1:  dilluns i dimecres, de 17 a 19 h.

    Intermedi:  dilluns i dimecres, de 9.30 a 11.30 h

      dilluns i dimecres, de 19 a 21 h.

    Suficiència: dimarts i dijous, de 9.30 a 11.30 h

     dimarts i dijous, de 19 a 21 h.

     

    Article complet

  • Això ja s’ha acabat!

    IMG-WA0004 - PORTADA Avui, 10 de juliol, hem acabat el curs. Hem passat la setmana més intensa de l’any: exàmens escrits, exàmens orals i, finalment, els resultats. Crec, però, que podem fer un bon balanç del curs. Pel que m’heu anat dient, cadascú des de la seva situació personal, heu trobat el curs interessant, útil i amè.

    Aquest bloc és testimoni de moltes de les coses que hem fet. Les entrades de la pàgina inicial (amb els enllaços a les pàgines d’ortografia i morfosintaxi) són un complement del llibre i els apunts de classe; els enllaços de la dreta us permetran consultar i resoldre els dubtes que se us presentin. I a les Tasques i el Calaix de sastre, us podreu retrobar amb els companys. El nostre De mica en mica el deixo aquí, a la vostra disposició.

    Sobre el bloc, encara, un parell d’observacions: alguns -poquets, la veritat- hi heu participat molt activament o regularment. Us agraeixo aquesta participació, que ha li donat vida i color. No obstant això, no vull que entengueu que faig cap retret a a ningú. Em consta que molts més hi heu entrat repetidament al llarg del curs i us ha fet servei. Per a alguns, potser, ha estat la manera d’aproximar-vos a aquest món de les noves tecnologies de la comunicació.

    Ara, a l’hora de fer balanç observo que per a mi també ha estat una eina àgil: hi he penjat més entrades que dies de classe (hem fet 60 sessions i hi ha 57 entrades a la pàgina inicial, a banda de les de les pàgines estàtiques!) una prova que he percebut que era una dedicació que pagava la pena!

    Mafalda alumnes
    M'agradaria haver-vos ajudat a potenciar la curiositat i les ganes d'aprendre.

    .

    .Vull agrair-vos, finalment, el tracte que m’heu donat, cosa que m’ha facilitat la feina i ha fet que l’ambient de classe i les relacions de grup hagin estat exemplars. Parlant d’actituds positives, no puc deixar d’agrair l’actitud del Joan Carles, que ha ajudat tants companys amb el twiter, i el Miquel, que ens ha guiat pels carrers d’una Barcelona tan poc coneguda.

     Fotos  darrera classe

    Article complet

  • El 2, 3 i 4 de juliol

    GranDictat

    Ja sabem quins dies s’emetran els tres programes del Gran Dictat

    a l’enregistrament dels quals vam assistir:

    serà els dies 2, 3 i 4 de juliol.

    Article complet

  • Un con_ert de mú_ica i un re_ital de poe_ia di_abte a les dot_e… (Ditxosa essa!)

    Apa, ara toca reconèixer i pronunciar la essa sonora i sorda. Com que ja hem teoritzat prou a classe, em limito a enllaçar un parell d’aplicacions que us poden ajudar. El primer enllaç, per practicar i reconèixer els sons. El segon, un quants dictats amb els sons de la essa per practicar-ne l’ortografia.

    Si encara us en calen més, feu aquest altre exercici o proveu de llegir aquesta llista de mots amb essa sonora,

    Article complet

  • Mots compostos

    mots compostosEstan formats per la suma de dues o més paraules, que es poden escriure amb guionet o juntes. Per exemple:

    Para-sol: para + sol
    Trencanous: trenca + nous
    Autoescola: auto + escola
    Maldecaps: mal + de + caps
    Allioli: all + i + oli
    Cara-rodona: cara + rodona
    Obrellaunes: obre + llaunes

    Pots ampliar aquests conceptes a la pàgina de fonètica i ortografia.

     

    Article complet

  • Els complements verbals i els pronoms febles

    http://blogs.cpnl.cat/ramonfont/files/2012/04/pronoms_febles1.jpgVam començar el darrer trimestre del curs parlant dels components de l’oració, el subjecte, el verb i els complements (directe, l’indirecte, circumstancials…) i dels pronoms febles, que ens estalvien moltes repeticions innecessàries.

    En aquesta entrada, procuraré recollir el que hem anat veient. D’entrada us presento un esquema que explica com podem reconèixer els complements i quins pronoms febles els substitueixen. Està extret d’un manual aparegut recentment, que presenta les qüestions gramaticals de manera clara i esquemàtica (i amb exercicis autocorrectius): El català escrit. Manual d’autoaprenentatge, de l’editorial Barcanova. Crec que us pot ajudar:

    Complements del verb i substitució pronominal

     

    Per ampliar la informació, consulta la pàgina de morfologia i sintaxi.

    Article complet

  • Sant Jordi

    omneubanner-2014Quan tornem a començar serem a les portes de Sant Jordi, una de les grans diades catalanes, molt polièdrica: patró de Catalunya (religiosa), plena de roses i primavera (enamorats), dia del llibre i les lletres (reivindicativa)…

    Mentrestant, us penjo un portal de llibres, La llança de Sant Jordi, creat per Òmnium i l’associació d’editors, on podreu triar i remenar entre totes les novetats. Veureu que hi ha llibres de múltiples editorials, ordenats per gènere (Ficció / No Ficció  / Infantil i Juvenil) amb informació sobre cadascun d’ells. També hi ha concursos i premis, i el calendari d’activitats previstes.

    En fi, que, si voleu, estareu ben preparats per a la celebració!

    Què se celebra per Sant Jordi? Com i quan s’originen les celebracions? Què diu l’hagiografia popular del sant? Aquest escrit del Juan Carlos, enviat com a comentari en aquesta mateixa entrada ens ho aclareix:

    Article complet

  • El Joan Carles evoluciona bé

    El Jaume i el Juan Carlos han fet una visita al Joan Carles a l’hospital i s’han afanyat a dir-nos que l’han trobat la mar de bé. Com que ho han hagut d’enviar com a comentari a l’entrada calaix de sastre, i pot passar desapercebut, us el trasllado aquí.

     

    Pel coneixement de tots, en Jaume i jo li hem fet una visita al Joan Carles a l’hospital Broggi. L’hem trobat eixerit i amb bon aspecte.
    Per si coincideix algú, habitació 131.
    Ramon, li hem donat records de tothom i de la teva part, amb el missatge que ens has donat.
    Repeteixo, que gaudiu de les vacances.
    Fins el dimarts 22-4-14 a les 9’30 h a Ca n’Ametller.
    Salutacions.

    Gràcies per anar-lo a veure i gràcies per representar-nos. Detalls com aquest mostren que ja funcionem com un grup!

    Bona Pasqua!

    Article complet

Categories


Històric


Diccionaris


Gramàtica


Informació


Manuals recomanats


Més...


Darrers comentaris

  • ramonfont:
  • ramonfont: (hehehe!) Molt interessant!
  • 8¡d: sfpqytc0b2n8ryfguwvcñasibf`9g7 e6t79wegkjbcv´8r6t’8awrf unc-mv dly`0qw pero h´fourt3 u 5cvkmfw
  • Miquel Hermoso: Bé, molt bones vacances ¡¡¡. Ens veurem al setembre.
  • ramonfont: Gertrudis, Fins ara no he trobat el teu comentari (havia quedat a la carpeta d’spam!) i...

Etiquetes