RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

Sobre aquest bloc.

CNL Eramprunyà

  • Quin és el marc jurídic del català?

    De Jordi Ferrer-Beltran, extreta d’http://www.flickr.com/photos/58862631@N03/5812964469

    El marc jurídic el marca l’Estatut d’Autonomia de Catalunya del 2006, que és la norma institucional bàsica i defineix els drets i deures de la ciutadania, entre d’altres aspectes.  (Núria G)

    Article complet

  • Com es pot normalitzar el català?

    De Mar Coll del Tarré, extreta d’http://www.flickr.com/photos/47010659@N05/5674929005

    Una iniciativa , per exemple, per a les administracions públiques seria que aquestes administracions reconeguessin la llengua catalana, la utilitzessin i la incentivessin davant de tercers. (Rebeca)

    Plantejar un cas de bilingüisme social no conflictiu (bilingüisme social equilibrat) en què el poder estigués equitativament repartit entre els dos grups. Es tractaria d’un bilingüisme no substitutiu. (Marta)

    Una proposta seria, promoure cursos gratuïts a totes les persones que s’incorporin a les places vacants, sense importar si són suplents o personal fixa. Aquests cursos també poden estar impartits per voluntaris que tinguin titulació.

    A més d’incentivar d’alguna manera a aquests treballadors a parlar el català. Remarco “incentivar” perquè si fós una impossició la gent seria contraria, en comptes si treuen quelcom a canvi hi hauria més implicació.

    Finalment caldria arribar a un consens amb el qual la gent veiés que l’ús del català no és un amenaça pel castellà. (Pilar)

    Incentivar al personal que faci ús del català o que estudi nivells superiors de la llengua catalana. Fer cursets pels funcionaris i empreses privades. Campanyes de regals de llibres en català. Crear slogans publicitaris que tothom recordi… (Olga)

     

     

    Article complet

  • Quines van ser les repecursions lingüístiques del franquisme?

    De Hans on experience, extreta d’http://www.flickr.com/photos/hans-on-experience/2498995684/

    La llengua catalana patí una persecució política ja que hi havia el propòsit per part del règim franquista d’esborrar la cultura catalana:

    – l’ensenyament patí una forta càrrega ideològica nacionalcatolicista de caire feixista;
    – es prohibiren publicar llibres en català;
    – s’imposà en les escasses publicacions catalanes una ortografia prefabriana;
    – s’utilitzà una tàctica de dialectalització de la llengua;
    – s’imposà el castellà en el cinema, la ràdio i la premsa (Benet)

    A nivell institucional, el català desaparegué de tots els organismes públics. Les organitzacions culturals van ser clausurades i es canviaren els noms d’entitats, institucions, etc. Així mateix, la jerarquia eclesiàstica col·laborà amb el nou règim. (Manoli)

    Les personalitats més rellevants foren depurades o aniquilades. A més s’imposaren sancions. Com a conseqüència es reduí l’ús del català a l’àmbit familiar i s’arribà a una situació de diglòssia parcial. (Laura)

    En termes generals, amb diferents intensitats al llarg d’aquest període dictatorial, el franquisme va imposar una política lingüística que tenia com a finalitat principal la desaparició del català a tots els nivells públics i privats de la societat.Tanmateix, aquest objectiu va topar amb la fermesa i l’enfrontament de la majoria de la població que va saber veure en el català una eina de cohesió i de resistència al règim franquista. (Toni)

    Hi va haver una política repressiva del franquisme envers el català i una facilitació del castellà com a llengua expansiva a través de l’escola, dels mitjans de comunicació i de les institucions oficials.
    El que ha canviat, durant els anys del franquisme, és la composició social de la població catalana, amb un increment importantíssim del percentatge de castellanoparlants. (Marc)

     

    Article complet

  • Per què és important la figura de Ramon Llull?

    Extreta d’http://es.wikipedia.org/wiki/Ramon_Llull

     

    La figura de Ramon Llull és important ja que és considerat com la figura capital de la llengua catalana i pare de la prosa catalana. (Ferran)

    Ramon Llull es pot considerar el creador de la prosa literària en llengua catalana. En la seva obra també es varen recollir els amplíssims coneixements científics i filosòfics que posseïa. (Vanessa)

    Amb Ramon Llull, per primera vegada s’escriu en llengua romanç, concretament en català, temàtiques fins aleshores reservades al llatí, com la filosofia, la teologia o la ciència. Això fa que pugui arribar a més públic. (Alina)

    La varietat i la complexitat de la seva obra van empènyer Ramon Llull a una constant renovació lèxica, la riquesa i varietat del vocabulari patrimonial present en totes les seves obres. Va introduir al català una gran quantitat de neologismes provinents fonamentalment del llatí. El model lingüístic elaborat per Ramon Llull va significar un salt qualitatiu extraordinari per a la prosa catalana sortida del llatí vulgar. (Raquel)

    Ramon Llull

     

    Ramon Llull 1

     

     

    Article complet

  • Els resultats de la investigació

    Aquesta singladura, que aviat finalitzarà, va arrencar a partir d’un dilema. Va servir de pretext per experimentar si les propostes del professor Fernando Trujillo eren encertades. Les conclusions a què hem arribat són aquestes:

    Manoli

    Alina

    Article complet

  • la nostra #bso

    D’@ifatma, extreta d’http://www.flickr.com/photos/alwaysbecool/2272129886/

    Aquest és el resultat de la vostra selecció musical. Ara més que mai és quan l’heu d’anar escoltant.


    Here comes the Sun by any song in the world on Grooveshark

    Article complet

  • Podem donar per acabada la unitat 5?

    De @Fredeluga, extreta de pic.twitter.com/m8AMttpmUd

    Es nota que hem entrat a la primavera, que algú va fer 47 anys, que ens vam trobar l’endemà de Sant Jordi,  i que encarem el tram final, el més costerut. Per tant, s’agraeix qualsevol càrrega energètica. A més, també comptem amb un bon motiu de celebració. Penso que és la unitat que ens ha sortit més rodona: tant per la participació com per la qualitat de les propostes que heu publicat. Felicitats!!

    Vam començar la trobada trobant perles i corregint-les. Són extretes dels comentaris que vau penjar en aquesta entrada:

    Després de la pausa per berenar, vam repassar els fenòmens fonètics localitzant-ne en els versos que vau piular per festejar el Dia Mundial de la Poesia. Si us hi animeu, hauríeu de trobar:

    • elisions i sinalefes
    • sonoritzacions i ensordiments
    • assimilacions
    • emmudiments i sensibilitzacions
    • aproximants

    Vam mirar de resoldre el dilema. Em sembla que ens va ser impossible triar-ne un.

    • Resum 1:  cadascú va resumir el seu paràgraf sense tenir en compte la globalitat del text. Hi ha algunes parts que  són subjectives. Es va fer una aposta per les tasques col·laboratives, però cal acordar-ne prèviament uns criteris i algú ha d ‘assumir el rol d’editor per homogeneïtzar l’estil del resum.
    • Resum 2: recull les idees principals del text, però peca de subjectivitat (predomina la 1a persona del plural).
    • Resum 3:  té un debat entre subjectivitat i objectivitat.
    • Resum 4: tot i que mira de recollir les idees principals, les comenta. Per tant, no és adequat.

    Finalment, vam repartir uns exercicis de repàs. Us els envio per correu electrònic amb la correcció.

    Aquests són els reptes que us hauria d’haver enviat.

    I la correcció

    Article complet

  • Fulls de ruta unitat 6

    De marfis75, extreta d’http://www.flickr.com/photos/45409431@N00/5374308475

    Aquests són els darrers fulls de ruta:

    Gràcies i bona sort per a aquesta unitat!

    Article complet

  • Repassem la fonètica?

    Article complet

  • Tornem a tenir un problema…

    De jakuza, extreta d’http://www.flickr.com/photos/56091882@N00/2138224665

    En la unitat 4, vau haver de resumir un article que debatia si era millor la competitivitat o bé la col·laboració. Bé, tenim tres resums: un de col·laboratiu i dos d’individuals. Quin triem?

    Aquesta serà una de les tasques de la trobada de dimecres.

    Resums

    Rúbrica d’un resum

     

     

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Marcelo: En aquesta unitat he fet les tasques i he assolit el temes que tenia pendents d´altres unitats de cara a...
  • Marcelo: # UNITAT 64 Quin és el marc jurídic del català en el seu domini lingüístic? La constitució espanyola...
  • Marcelo: Tracta d´una narració de Jaume March de la situació amb detall de la seva investidura com a cavaller. El rei...
  • Marcelo: Núria, et demano també disculpes per no haver participat en el full de ruta. Una salutació.
  • Vanessa: Gràcies, Jaume!

Núvol d'etiquetes

#dgava12 Anna Codina avaluació inicial categories gramaticals classificació d'enllaços com es descriu una persona com es parla en públic comunitat d'aprenentatge David Álvarez desenvolupar col·lectivament un tema del marc sociolingüístic determinants dubtes del curs fer-se de Twitter Fernando Trujillo funcions sintàctiques genere i nombre del nom i de l'adj. marc jurídic del català Marc sociolingüístic morfologia verbal Patty Smith piular un autoretrat presentacions pronoms de relatiu redacció del text inicial redactar un contracte d'aprenentatge reflexionar sobre el curs repte del curs signes de puntuació signes de puntuació dobles tasca 0.1 tasca 0.2 tasca 0.3 tasca 0.4 tasca 0.5 tasca 0.6 tasques unitat 0 unitat 0 unitat 1 unitat 2 unitat 3 unitat 4 unitat 5 unitat 6 valorar el treball en equip visitar el bloc