• C2 6a sessió: dilluns 13 de novembre

    Mapa mental de l’Eduard. Imatge de Cristina Ramírez

    Com a les sessions anteriors, la classe del dia 13 de novembre es va iniciar amb la paraula dia. Vam aprendre que arrossegar ve de ròssa (cavall vell, decadent i de poc vigor per al treball) que al segle XIII s’emprava per castigar els dolents estirant-los amb una corda nugada a l’animal.

    Tot seguit, la nostra campanya Cristina va resumir la sessió passada i vam corregir els deures següents:

    • Exercici de lèxic
    • Exercicis del perquè/ per què/ per a què
    • Vam mostrar els nostres mapes conceptuals de la retòrica, dels quals van destacar el de la nostra companya Maria i el nostre company Eduard
    • Vam visionar els vídeos relatius a les estratègies argumentatives i vam comentar els tipus d’arguments que s’empren en cadascun

    A continuació, vam formar grups de quatre persones per a representar els cara a cara. Mentre dos alumnes debatien amb punts de vista oposats, les altres dues persones en feien la valoració amb una rúbrica.

    Cara a cara. Imatge de www.universocinema.com

    Un cop finalitzat el cara a cara, es va realitzar el dictat, en què la història s’embolica cada vegada més.

    Després del descans, vam dur a terme un trencaclosques d’experts mantenint el mateix grup de 4 persones que havia discutit en el cara a cara, on cada membre del grup havia d’explicar una part dels blocs temàtics següents:

    1. Bones pràctiques i bellesa del llenguatge
    2. Fal·làcies argumentatives
    3. Connectors

    En primer lloc, ens vam ajuntar amb la persona del grup contrari que tenia el mateix bloc i ens vam explicar les diferents parts que ens corresponien. En segon lloc, es van agrupar els membres que formaven el grup original i cadascú havia d’explicar a la resta dels companys la totalitat del seu bloc temàtic.

    Finalment, la Blanca va posar el deures per a la setmana pròxima:

     

     

     

    Article complet

  • C2 5a sessió: dilluns 6 de novembre

    La sessió del dilluns 6 de novembre va començar amb la paraula del dia. En aquest cas vam aprendre el significat etimològic de la paraula assassí. Assassí és una paraula d’origen àrab que vol dir “addicte al haixix”. En el temps de les creuades hi havia una secta musulmana temuda pels cristians. Segons deien, aquesta secta cometia assassinats en nom d’Al·là sota la influència del haixix. Aquesta secta va passar a anomenar-se haixixins, és a dir, “els que consumeixen haixix”. Més endavant, la paraula agafaria la forma assassí per designar la persona que comet assassinats.

    A continuació, la Blanca va parlar sobre el segon concurs fotogràfic a Instagram, anomenat  “I tu, jugues en català?”. Va comentar que hi podem participar fins al 15 de novembre, enviant una fotografia en què es relacioni el joc i el català. Aquesta fotografia s’ha de publicar a Instagram amb l’etiqueta #jugacpnl i descriure-la amb una paraula o frase.

    Seguidament, la Montse va fer el resum de la sessió anterior i vam comentar els dubtes que ens van sorgir dels deures sobre la morfologia del substantiu i de l’adjectiu. La resta d’exercicis  els hem d’autocorregir amb el solucionari.

    Una de les tasques que havíem de fer per dilluns era un mapa mental sobre el vídeo “Les 5 claus per seduir el teu públic a través de la comunicació no verbal”, de Teresa Baró.

     

    Tal com havíem fet a la sessió anterior, vam col·locar els mapes conceptuals sobre les taules, ben visibles per a tothom. D’aquesta manera, vam poder passejar-nos per l’aula, observant les diferències entre ells. N’hi van destacar de dos tipus diferents, els que contenien molta lletra i els que només es mencionaven els conceptes. N’hi va haver un que tenia colors i que destacava perquè entrava per la vista. De cara al proper mapa mental que hàgim de fer, la professora ens va encoratjar a usar els colors per donar vida i atractiu al mapa.

    Ja per entrar en matèria de la sessió, vam comentar els recursos retòrics de la comunicació. Cada alumne, expert en un apartat, va comentar el que va creure rellevant i important d’un dels apartats  que tenia assignat a estudiar. Així, vam poder parlar sobre les diferències entre la retòrica actual i la clàssica, la retòrica i l’argumentació i les figures retòriques. L’activitat es va allargar una mica i només va quedar temps, abans de la pausa, perquè la Berta llegís el dictat creatiu preparat per ella mateixa.

    Havent descansat, vam visualitzar un vídeo model d’una exposició oral. El professor protagonista fa una exposició de caràcter expositiu, ja que comparteix les dades d’una enquesta.  Ens serveix de model perquè fa una introducció fent una salutació i una petita explicació del que serà l’exposició, un desenvolupament del tema, i s’acomiada amb un resum del que ha explicat i un agraïment al públic que l’escolta. Es veu clarament que usa l’estructura tripartida: introducció, nus i desenllaç. Tot i que és un bon model, la Blanca va esmentar el fet que la nostra exposició oral haurà de ser de caràcter argumentatiu.

     

    Visionat d’un vídeo a l’aula. Imatge de Cristina Ramírez

    I aquest comentari va donar pas a fer l’activitat sobre l’argumentació. Ens va repartir uns exemples que havíem d’emparentar amb el tipus d’argument. Fet això i resolt el misteri, per grups vam haver de preparar un guió amb uns arguments per defensar el tema “Intercanvi de cases, una forma barata de viatjar”.

    Per últim, la Blanca va posar, tot i que curts, molts deures per a la setmana vinent:

    • Mapa mental de la retòrica, pàg. 7,8 i 9 del llibre
    • Anàlisi d’un dels quatre vídeos que enviarà per correu electrònic
    • Preparació d’un cara a cara
    • Exercicis de perquè
    • Exercicis de lèxic
    • Preparar el tema de o/u

    M’agradaria afegir el vocabulari nou que la Blanca va llançar a l’aire i que dilluns vam caçar i ja l’hem après:

    • Sengles – Un per a cadascuna de dues o més persones o coses.(DIEC 2)
    • Esmerçar – Emprar (DIEC 2)

    Gràcies!

    Article complet

  • C2 4a sessió: dilluns 30 d’octubre

    A classe del C2. Foto de Montse Sales

    El dilluns 30 d’octubre de 2017 la Blanca va començar la classe per la paraula del dia, alarma, que prové d'”A l’arma!”, que era el crit amb què les autoritats militars feien formar els soldats per atacar l’enemic. D’aquest crit es va passar al verb alarmar i després el nom alarma. Moltes exclamacions han passat a ser paraules corrents: “Amb Déu siau” es converteix en adéu i “Anuncià l’àngel a Maria” es converteix en Àngela per dir que sí.

    La Maria va ser l’encarregada de fer el resum del dilluns passat, 23 d’octubre de 2017. Tot seguit, vam corregir els deures; en primer lloc, vam exposar els dubtes sobre els exercicis de la vocal neutra, la Blanca va aclarir les paraules malenconia (principal) i melancolia (secundària), que es refereix a l’estat anímic caracteritzat per una tristesa vaga. En segon lloc, vam observar els esquemes de tots els companys que havien fet sobre com fer una exposició oral (pàg. 137-138), dls quals es va destacar el del Jordi, ja que el seu era un mapa conceptual i no pas un resum. I en tercer lloc, vam corregir els deures del text de Jaume Funes (pàg. 139-141).

    Després de la pausa, ens vam posar per parelles per elaborar una mapa conceptual de la taula rodona. Per últim, vam fer una intervenció oral participant en la taula rodona que portava com a títol “La importància de la lectura en el procés d’aprenentatge”, aprofitant el text d’Ada Castells Literatura, per a què?. En la intervenció exposàvem i argumentàvem el nostre punt de vista com a professionals de l’ensenyament. La intervenció es feia un per un, en grups de quatre. La Blanca va donar 10 minuts per preparar-la i podia durar entre 2 i 4 minuts. Després els companys que escoltaven omplien la graella d’observació, que serveix per valorar i millorar les nostres intervencions.

    Deures

    1/ Explicar detalladament perquè els companys ho entenguin:

    • La retòrica clàssica (Maria), pàg. 7-8
    • La retòrica actual (Cristina)
    • La retòrica i l’argumentació (Montse), pàg. 9.
    • Article d’opinió (Jordi), pàg. 65
    • Les figures retòriques (Tere), pàg. 331, pàg. 332-333 del 7-12 (Eduard)

    2/ Mapa conceptual del vídeo Les 5 claus per seduir el teu públic a través de la comunicació no verbal”, de Teresa Baró, que la Blanca ens enviarà per correu electrònic.

    3/ Gramàtica: morfologia del substantiu i l’adjectiu.

    Article complet

  • C2 3a sessió: dilluns 23 d’octubre

    La classe del dilluns 23 d’octubre va ser seguir més o menys l’estructura que la Blanca, la professora, ens havia avançat en classes anteriors.

    En primer lloc, ens va explicar l’etimologia de La paraula de la setmana, que en aquest cas va ser una expressió: a la babalà. Aquesta expressió té el seu origen en l’àrab: ells feien servir la fórmula alà báb Al·lah, que significava “a la mà de Déu”, per referir-se als pobres que demanaven almoina pel carrer. El significat es va anar modificant al llarg del temps i actualment significa “fer les coses de qualsevol manera o de manera impulsiva”.

    A continuació, la Montserrat va fer un resum oral de la classe de la setmana anterior. Va destacar, entre d’altres, l’exercici relacionat amb la redacció d’una nota de premsa, el dictat creatiu i les explicacions de la professora en relació amb els recursos disponibles per resoldre dubtes relacionats amb la llengua catalana.

    Després vam començar l’activitat principal de la primera meitat de la classe. Durant tres quarts d’hora vam elaborar, en equips reduïts, la nota de premsa sobre l’acte de presentació dels cursos de català per a adults i del programa Voluntariat per la Llengua, que s’havia celebrat el dimecres dia 18 al Claustre del Monestir.

    Per portar a terme la feina, la professora, en primer lloc, va fer un breu guió sobre l’estructura i el contingut que havia d’incloure el document final; també, per tal de facilitar la tasca, va recordar les bases d’un procés de treball en equip; a continuació, va fer grups de tres o quatre persones en els quals cada component va aportar un apartat de la nota de premsa que havia treballat en classes anteriors. D’aquesta manera vam podem agrupar i revisar tota la informació de forma conjunta per, a continuació, redactar de forma precisa i completa la nota de premsa final. Aquesta nota de premsa es va entregar com a informació de partida al grup del nivell C1, que, també com a exercici de classe, haurà de redactar una notícia sobre l’acte. Aquesta feina es publicarà en línia aquesta setmana.

     

    Acte de presentació dels cursos de català per a adults i del programa Voluntariat per la Llengua sobre el que hem treballat a la nota de premsa. Font: vídeo Montse Sales

     

    Després d’un intermedi per airejar-nos, tots, alumnes i professora, vam tornar a la classe. Ara tocava fer el dictat creatiu, aquest cop l’havia preparat l’Eduard.

    La història cada cop està més emocionant: ara ja tenim un personatge principal, en Joan, que de moment sabem que es lleva i mira per la finestra, l’últim dia de la Quaresma. Què més passarà? La Berta ho desvelarà a la propera classe. A banda de despertar l’interès per la història, l’Eduard també tenia l’encàrrec de posar-nos-ho una mica difícil amb el text, i així ho va fer: el dictat contenia paraules amb ç i dièresi, i  aquestes no sempre són fàcils de recordar!

    A continuació, vam corregir els exercicis dirigits a fer que coneguéssim i ens familiaritzéssim amb els recursos lingüístics disponibles en línia (principalment), com ara el DIEC, el GDLG, l’Optimot o el Termcat, entre d’altres. L’exercici consistia a buscar com s’escrivien o si eren correctes en llengua catalana certes paraules o verbs.

     

    Exemple de cerca a l’Optimot. Font: www.gencat.cat/optimot

     

    La Blanca ens va recordar la lectura del primer trimestre, L’amor fora de mapa, de Roc Casagran. Mentre el llegim haurem d’anotar aquelles paraules que ens siguin desconegudes per després buscar-les al diccionari i introduir el resultat de la nostra recerca al blog del curs mitjançant un comentari. També hem de marcar els paràgrafs que ens semblin interessants o que ens agradin per alguna raó especial. Un cop llegit el llibre, haurem de fer una ressenya i la informació ressaltada segur que ens serà útil per fer-la al més interessant possible.

    És important mencionar que el CPNL de Sant Cugat ha organitzat una sortida pel 24 de novembre a Girona. La sortida tindrà una durada de tot el dia i consistirà a visitar llocs i monuments rellevants de Girona. És probable que es compti amb un guia que conegui a fons la ciutat i la seva història. És una bona excusa per conèixer Catalunya i com no!, per practicar català amb tots aquells que s’hi apuntin!

    L’activitat principal que vam realitzar a la segona meitat de la classe va ser repassar les normes relatives a l’ús de la vocal neutra. Nosaltres, com a deures de la classe anterior, havíem d’haver buscat la teoria i les principals regles associades. A més a més, la professora ens va resumir les principals normes d’ús i també va compartir amb nosaltres trucs memorístics per tal de fixar certes excepcions.

    Com a norma general les vocals neutres de paraules femenines acaben en a i les masculines en e, però trobem excepcions que hem d’aprendre’ns de memòria com “el poema” o “la mare”.

    Per saber com s’escriu la vocal àtona d’un nom o un adjectiu, hem de buscar el radical tònic i aleshores trobarem si hem d’escriure a o e a la paraula derivada.

    Sabem que els verbs que acaben amb vocal àtona s’escriuen amb a (cantava), però quan la vocal àtona ocupa la penúltima posició s’escriuen amb e (cantaven).

    I ara venen les excepcions a aquesta norma. Tenim els verbs anomenats de la pressa: vine, corre, obre i omple (el canti); si ho llegiu ràpid entendreu perquè els diuen els verbs de la pressa. Aquests verbs, tot i que acaben amb vocal àtona, s’escriuen amb e. Una altra excepció a aquesta norma són els verbs de la segona conjugació acabats amb –re.

    Per saber quina vocal àtona hem d’escriure en qualsevol forma verbal, podem buscar com s’escriu aquella vocal quan és tònica. El truc més recomanable és buscar la 3a persona del singular del present d’indicatiu i fixar-nos en com s’escriu: nedar s’escriu amb e perquè diem ell neda.

    I aquí tenim les últimes excepcions rellevants; són anomenades per alguns les excepcions del part, perquè es pot construir fàcilment una història interessant unint creativament tots aquests verbs: saber, fer, jeure, treure, néixer, caure i péixer.

    En aquests verbs escrivim exactament la vocal que sentim quan és tònica però, escriurem sempre a quan la vocal sigui àtona: trauré, naixerà.

    Finalment, hi ha paraules que s’escriuen igual en català que en castellà perquè ambdues llengües provenen del llatí (perfum, secret). També trobem les anomenades divergències, que són paraules que s’escriuen amb una vocal diferent en català i en castellà: treball/trabajo, rancor/rancor.

    Per verificar si havíem revisat la teoria a casa i si havíem entès les explicacions de la professora,  vam fer un test final sobre la vocal neutra.

     

    Les vocals en català. Font web http://blogs.cpnl.cat

     

    I amb això la classe va estar gairebé enllestida, només va faltar que la mestra dictés els deures (força) per la setmana vinent i encarregués a la Berta el dictat pel proper dia, i a mi, el resum de la classe…, que ara ja acabo.

    Article complet

  • ‘L’amor fora de mapa’, de Roc Casagran

    En aquesta entrada escriviu, com a comentari, el vocabulari que aneu recollint a mesura que llegiu L’amor fora de mapa. Poden ser paraules o expressions que no hàgiu entès o que us cridin l’atenció. Poseu-hi la definició. Començo jo amb algunes paraules de les primeres pàgines:

    “…vas sortir amb aquell caminar desmanegat” (pàg. 14): mal compost o mal coordinat.

    “…hi va haver un silenci de penya-segat que eixordava” (pàg. 22): eixordar, un soroll molt, fort deixar (algú) com sord, no deixar-li sentir res més.

    Article complet

  • C2 2a sessió: dilluns 16 d’octubre

    Imatge de Moisès Torro

     

    Vam començar la classe amb la paraula del dia. Cada setmana, començarem amb aquesta secció per fer una mica de temps fins que tothom arriba. Es tracta d’una secció d’etimologia en la qual descobrirem l’origen d’una paraula diferent a cada sessió.

    Vam continuar amb el resum del dia anterior. Aquesta setmana es va fer en viu, però a partir de la propera sessió aquest resum estarà sempre al blog del curs. Es va explicar el funcionament següent:

    Cada setmana un alumne farà el resum de la sessió anterior, que s’enviarà a la professora com més aviat millor perquè es publiqui al blog i així tothom tingui l’oportunitat de revisar el que s’ha fet i els deures per a la propera setmana. L’entrada inclourà una imatge que pot ser de la classe mateix o d’internet, sempre incloent la font de la fotografia.

    A continuació es va explicar com es farà el lliurament de textos. Aquests sempre inclouran els 4 mínims: nom, cognoms, títol i data. Aleshores, el nom del document seguirà l’estructura següent: “Títol_NomCognoms_Versió”.

    El següent punt va ser el taller d’ortografia. En primer lloc, es va explicar el significat dels símbols de correcció de l’expressió escrita utilitzats per Blanca. Després, utilitzant unes taules en uns full a part, vam corregir els nostres errors i els vam classificar per tipologia. La idea és que cada setmana omplirem aquestes taules amb les nostres errades amb l’objectiu de, una vegada arribat el final del trimestre, adonar-nos de quins són els punts on necessitem treballar més per millorar la nostra expressió escrita.

    Seguint amb el taller d’ortografia, es van projectar alguns dels textos de presentació de la setmana anterior perquè tothom pogués veure les errades més comunes de la resta de companys. Es va explicar el sistema de classificació de les notes de l’expressió escrita, que és: M (Malament), R (Regular), B (Bé), MB (Molt Bé), MB+ (Molt Bé plus). Pel fet de corregir el text de la setmana anterior, tothom pujarà un esglaó en la seva nota. La màxima nota (MB+) s’assignarà a les redaccions que, a més de no tindre errades, aportin algun element diferenciador literari com pot ser la ironia, etc. Es van donar consells de bon redactat com el fet d’escriure una idea en cada paràgraf i es van revisar algunes normes ortogràfiques com la nova normativa dels accents diacrítics (només han quedat 15 monosíl·labs).

    A continuació, i abans del descans, es va realitzar el dictat seguint l’estructura que es va explicar a la primera sessió. Fruit del dictat, es van estudiar algunes coses com el fet que els accents oberts fan baixar la mandíbula en pronunciar la vocal.

    Una vegada finalitzat el dictat, vam treballar en grups per resoldre els deures de la setmana anterior, corresponents a la nota de premsa i a més vam fer un esquema de tot el que teníem per a fer la nota de premsa de l’acte d’inauguració del curs. Com que cada grup havia treballat parts diferents de la nota de premsa, després aquests esquemes es van posar en comú entre els grups de les diferents seccions. Per últim, es van revisar i analitzar les errades que contenia la nota de premsa del programa de l’acte d’inauguració del curs.

    Per a finalitzar la sessió, vam començar a treballar les eines de consulta. Vam llegir un article que contenia quins havien estat els termes i les paraules més cercades a l’Optimot i hem respost a algunes qüestions plantejades al text. Aquesta activitat té continuïtat als deures de la setmana, que són:

    – Estudiar l’esquema de teoria de les lletres a/e àtones a les pàgines 12-16 del llibre El català escrit, o en el seu defecte, un altre llibre o recurs d’internet.

    Redacció de la part que correspongui de la nota de premsa després d’acudir a l’acte d’inauguració dels cursos de català i del Voluntariat per la Llengua 2017-2018

    – Exercicis de recursos de consulta lliurats a classe

    – Respondre un qüestionari inicial en línia.

    Article complet

  • C2 1a sessió: dilluns 9 d’octubre

    Photo by Linh Do at Flickr

    Photo by Linh Do at Flickr

     

    Vam començar la sessió coneixent-nos, simulant unes speed dating o cites ràpides. Mentre sonava la música havíeu de demanar informació a un company. Després, quan parava la música, havíeu de canviar de parella. Al final, us va tocar presentar a la resta el darrer company a qui havíeu preguntat.

    El primer dia vam comentar qüestions generals i de funcionament del curs: calendari, carnet (en podeu consultar aquí els avantatges), horari, material, objectius del curs… Pel que fa a l’avaluació, el 80 % de la nota s’obté de l’examen final i la resta, el 20%, d’uns exercicis avaluables que farem durant el curs.

    Vam començar també el dictat creatiu. Aquest n’és el funcionament:

    Dictat creatiu

    Photo by insane_capture via photopin cc

    Photo by insane_capture via photopin cc

    Vam establir que cada dia farem un dictat. Aquest dictat, però, serà una mica particular perquè sereu vosaltres els qui el preparareu diàriament d’acord amb un seguit de condicions:

    1. El fragment de dictat que prepareu ha de contenir entre 60 i 70 paraules. No més!
    2. Com que volem acabar construint una història entre tots els fragments dictats, cal que tingueu en compte el que s’ha dictat anteriorment de manera que la part que us inventeu faci avançar la narració.
    3. El fragment ha de contenir un mot que desconegueu o que useu poc i una paraula amb una particularitat (una lletra en concret, un diftong…). Òbviament, cal que en busqueu al diccionari el significat per poder-lo explicar als companys de la millor manera possible. Això ens permetrà ampliar molt més el vocabulari i millorar la precisió lèxica.
    4. Cada alumne s’ha de fer responsable que el text que dicti sigui correcte, ja que serà ell i no el professor qui haurà de raonar els dubtes que sorgeixin.

     

    A CLASSE
    Què hem treballat?
    Expressió escrita: la nota de premsa. Anàlisi de notes de premsa i comparació amb la notícia (estructura i llengua).

     

    A CASA
    Què cal treballar?
    – Expressió escrita: presentació personal en tres paràgrafs

    • Qui ets? A què et dediques?
    • Quines aficions tens?
    • Per què t’has apuntat a català? Què esperes del curs? Què creus que aprendràs?

     

    – Expressió escrita: la nota de premsa. Resumir les característiques de la nota de premsa a partir de la pàgina 24 del llibre de text.

    Buscar informació sobre cada un dels punts que caldrà redactar per a la nota de premsa.

     

    Que passeu una bona setmana!

    Article complet

  • Benvinguts i benvingudes a El C2 de SQGat!

    Photo by cohdra at Morguefile.com

     

    Benvinguts i benvingudes al blog del curs de nivell superior de català de Sant Cugat del Vallès!

    Aquest blog vol ser un espai per compartir dubtes, opinions, activitats, materials, etc., una eina útil per aprofundir en els coneixements lingüístics i millorar la competència comunicativa.

    També ens ajudarà a seguir el dia a dia de les sessions. Serà una eina de trobada entre alumnes i professor.

    Bon inici de curs i bona feina!

     

    Article complet