RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

#cnleramprunya

És la nostra etiqueta per a Twitter o Google+. Així estareu al cas de les novetats de l'Àrea d'Ensenyament del CNL Eramprunyà

  • Festa de cloenda cursos juny 2017

     

    Més de 80 persones van assistir a la festa de cloenda del curs 2016-2017, que va tenir lloc al Museu de Sant Boi i als jardins de Can Torrents el dia 15 de juny.

    Així que vam arribar, ens va donar la benvinguda la M. Lluïsa Casanova, besneta del darrer conseller en cap de la Generalitat de Catalunya l’any 1714, Rafael Casanova. Ens va explicar històries i anècdotes del seu temps i ens va guiar pels voltants del Museu de Sant Boi, de l’Església de Sant Baldiri, on van visitar la tomba del seu besavi,  i de Can Torrents.

     

     

     

    Després, en dos torns, els alumnes van poder visitar l’interior del Museu, també acompanyats per la M. Lluïsa.

    Un cop enllestida aquesta part  més cultural de l’acte, en el marc incomparable dels jardins de Can Torrents, vam poder gaudir d’un magnífic pica-pica gràcies a la col·laboració dels alumnes i del Servei Local de Català.

    Volem agrair la col·laboració del personal del Museu i del Departament de Cultura de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, per haver-nos cedit les instal·lacions i ofert la visita guiada.

    Us agraïm la vostra assistència i us desitgem que passeu un molt bon estiu!

    Fins al setembre!

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Recull de fotografies

    Article complet

  • Sessió 2 de juny

    En aquesta darrera sessió del curs, vam seguir l’esquema que proposa María Acaso en el seu llibre La Eduación Artística no son manualidades per dur a terme una reunió més horitzontal:

    1. El detonant
    2. El debat per preguntes
    3. Activitat de pràctica (d’anàlisi i de construcció en grups)
    4. Posada en comú

    Vam experimentar si un comiat de soltera pot servir com a metàfora del tancament d’un curs. Primer, vam formar petits grups per recordar que havíem tractat en la darrera sessió. El detonant que vam dur a terme va ser que Mireia Mestres triés un dels jocs per a un comiat de soltera. Ens va tocar jugar a dues veritats i una mentida. Els components de cada grup havien d’explicar una anècdota del urs. La resta havíem de descobrir quin relat era fals.

    Vam pensar quins altres jocs podríem aplicar a l’aula. Tant l’equip vermell com el plata van idear l’adaptació del joc de les paraules prohibides. Les primeres el van pensar per a un grup de conversa o bé per a qualsevol grau del nivell elemental;  les segones, en canvi, el van trobar més adequat per  treballar barbarismes o algun contingut gramatical. L’equip verd va optar per vestir la núvia per a qualsevol curs. El grup blau va proposar que el joc de la memòria era idoni per al vocabulari. Va suggerir que el material tant podrien ser objectes com paraules.

     

    Vam aprofitar el joc del cogombre com a descans cerebral. Cada tècnica havia de passar el cogombre a la companya del costat, formulant en veu alta algun repte, obstacle o aprenentatge d’aquest curs, mentre sonava la música. Quedava eliminada qui el tenia quan es parava la música.

    Com que el temps se’ns va tirar a sobre. Vam haver de dividir-nos per dur a terme l’activitat de pràctica. Un grup es va encarregar d’adaptar la lletra d’una cançó per muntar un karaoke. L’altre grup es va proposar de pensar en quins artefactes digitals podríem crear per recordar aquesta sessió. Es va acordar aprendre a editar vídeos, crear murals i línies de temps.

    Es va acordar: 12 de setembre tenir enllestides les activitats per presentar a Serveis Centrals. Es crearà un document amb els criteris d’estil.

    Article complet

  • Sessió 5 de maig

    La finalitat d’aquesta sessió va ser valorar com anava el document Excel que va crear Griselda Encinas per classificar les activitats que compartim. D’entrada, per recordar la sessió anterior, vam haver de resoldre un enigma, el de la pedra Rosetta d’Eramprunyà.

     

    La pedra Rosetta d'Eramprunyà

    La pedra Rosetta d’Eramprunyà

     

     

    Ens vam organitzar en petits grups per explicar com anava el registre i com podíem compartir més les activitats. Vam aplicar la rutina de la brúixola per apuntar les conclusions de l’experiència. Es va valorar molt positivament que disposéssim d’un fons d’activitats. Ara bé, caldria introduir-hi alguns canvis. Les activitats haurien de ser més detallades amb una valoració i els continguts que s’hi treballen. També s’haurien d’enllaçar les fitxes de les activitats amb el corresponent registre. Preocupa a l’equip que l’Excel sigui més àgil i consolidar tant l’hàbit de compartir les activitats com el de consultar el fons d’activitats.

    Després de la pausa, vam mantenir els grups perquè cadascú reflexionés si calia incorporar alguna habilitat més, com detallàvem els continguts, com incloíem la valoració de les activitats i si només compartíem activitats lingüístiques o bé d’altres tipus.  Pel que fa les habilitats, el grup va suggerir d’incorporar dues etiquetes més GL (gramàtica i lèxic)  i DG (dinàmiques grupals). Quant als continguts, es guiaríem amb els que apareixen en les programacions de la DGPL. Es va descartar la valoració ja que complicava el registre de l’activitat. En  canvi, es va proposar numerar les activitats (1, 2, 3…)  i subnumerar-ne les adaptacions (1.1, 1.2, 1.3…).

    Article complet

  • Sessió 3 de març

    Fitxes a punt per ser validades

    L’objectiu de la sessió era validar les activitats que ens havíem compromès a experimentar per tal de validar-les i que puguin formar part d’un futur dossier.

    Acords:

    • Ajornem la sessió d’abril i canviem de data de la del maig. Ara serà el 5 de maig.
    • En aquesta sessió cal haver penjat a la carpeta d’OneDrive les activitats que s’han experimentat i també cal registrar-les a l’Excel. També hem de provar aquest document per si cal crear més camps que ens ajudin a l’hora de cercar alguna activitat.

    Article complet

  • Com hem treballat la morfologia del substantiu i de l’adjectiu a l’S1

    Arran d’un curs d’innovació educativa que hem fet les professores del SLC de Sant Boi i del fet que el curs requeria que havíem de posar en pràctica algunes de les ensenyances rebudes, vaig decidir d’intentar treballar de manera diferent a com ho havia fet fins ara la morfologia del substantiu i de l’adjectiu. Us […]

    Source: Com hem treballat la morfologia del substantiu i de l’adjectiu a l’S1

    Article complet

  • Gamificant (2a part)

    globus-1

    Bon dia,

    A finals de desembre vam acabar l’Intermedi 3 que he provat de gamificar i de què ja havia parlat en l’entrada anterior. Així, doncs, el propòsit d’aquesta entrada és resumir la 2a part del curs. Som-hi!

    Si ho recordeu, uns segrestadors van segrestar els 20 punts de nota de curs de tot l’alumnat. Per això vam haver de seguir totes les indicacions que anàvem rebent per tal de recuperar-los. Un cop elaborats els jocs dedicats a l’accentuació, cada grup els va enviar una carta explicant-los què havien fet i també hi adjuntaven el joc.

    Com van reaccionar els segrestadors? Ens van enviar una carta en què ens felicitaven per la feina feta i ens explicaven l’últim repte: participar en la final d’El gran dictat que tindria lloc el 14 de novembre a classe. A més, ens explicaven també les categories del concurs (la paraula mal dita, la frase desfeta,  lletra a lletra i dictat final) i ens en van adjuntar un exemple perquè poguéssim practicar. Finalment, per tal d’obtenir la puntuació mínima per superar aquesta final, ens aconsellaven treballar aquests temes: a/e, o/u, dièresi, palatals, africades, laterals i la h.

    Per començar, vam fer grups d’experts de la vocal neutra. Vaig voler incorporar activitats que feia amb d’altres gamificades i alguna proposta extreta del curs d’Innovació educativa impartit per la Laia Casas. Per tant, un cop els grups d’experts van posar en comú la teoria vam acabar la classe jugant a la bomba. L’endemà vam començar amb un dictat a la paret específic de la vocal neutra. Com que ens vam allargar una mica, els vaig dir que demanaria una pròrroga als segrestadors per tal d’endarrerir la final.

    Els segrestadors van contestar amb una carta amb alguns espais buits que ens va servir per introduir el tema o/u. Vam tancar aquests temes (a/e i o/u) amb el rellotge de cites.

    Finalment, vam fer grups d’experts dels temes que ens faltaven per participar en la final. Com que els ritmes eren diferents, quan van anar acabant utilitzàvem la tècnica dels fulls de colors (1/2/4).

     

    I ara ja sí va arribar el dia de la final. Vam formar equips a partir de la data de naixement (no de l’any) i va començar el joc. La primera fase era individual. A la segona fase havien de consensuar amb els companys de grup les respostes i podien utilitzar els recursos que havíem vist si tenien algun dubte (diccionari, Optimot…). Això sí, el temps era limitat. Tots els grups van obtenir la puntuació necessària per superar la final. Així, doncs, l’endemà (l’últim dia de classe abans de la prova), l’alumnat va trobar a l’aula una bossa gegant d’escombraries que contenia globus amb els seus noms. Dins hi havia una nota dels segrestadors en què els felicitaven per la feina feta i els retornaven els 20 punts.

    globus-3

    Després de la prova, vaig demanar que valoressin el curs (tècnica post-its). Aquest n’és el resultat: valoracio-i3

    La meva valoració és molt positiva ja que la gamificació ens ha permès gaudir i aprendre alhora que ha estat clau en la motivació i implicació de l’alumnat i, per què no dir-ho, de la professora. 🙂

     

    Article complet

  • Sessió 16 de desembre

    Tal com vam acordar en la passada reunió, l’objectiu d’aquesta sessió era aconseguir 130 punts per continuar el projecte.  Per guanyar-los vam haver de jugar al joc de l’ascensor.

    lascensor

    El resultat i els compromisos es concreten de la manera següent:

    Finalment, es va acordar que en la propera reunió ens centrarem en l’ús de la tecnologia.

    Article complet

  • Gamificant

    img_1994

     

    img_1993

    img_1995

     

    img_1992

    Bon dia,

    Aquest curs m’he marcat com a objectiu gamificar (o intentar-ho) un curs sencer, en aquest cas el d’Intermedi 3. Com que gairebé som a la meitat de curs, us faig cinc cèntims de què estem fent.

    Durant la 1a sessió del curs ens vam presentar, vam presentar el calendari, l’estructura de la prova i els vaig informar que tenien 20 punts de nota de curs que havien de mantenir.

    A la 2a segona sessió, algú va deixar un sobre per sota la porta de l’aula. El sobre contenia un anònim que deia que miréssim un vídeo que hi havia a l’ordinador. Quan el vam mirar, era una escena de La última llamada de Colin Farrell subtitulada en català. Els subtítols mostraven la conversa entre el professor i una persona que li notificava que havien segrestat els 20 punts de tots els alumnes. Per tal de recuperar-los, els segrestadors deien que els alumnes i la professora haurien de seguir totes les indicacions que anessin rebent .

    Així, doncs, 1r repte que plantejaven els segrestadors: superar un kahoot tots alhora. El vam fer i no el vam superar. Per tant, durant les dues sessions següents vam haver de treballar tot el que sortia al Kahoot (poti-poti de diferents aspectes que havien aparegut a les presentacions que van escriure el 1r dia). Finalment, vam tornar a fer el Kahoot i aquest cop sí que el vam superar tots alhora.

    Quan vam començar la propera sessió i vam veure que no teníem notícies dels segrestadors, vaig demanar a l’alumnat què podíem fer. Ho vam estar comentant (trucar a la policia, passar a les mans…) i vaig proposar escriure’ls una sol·licitud per tal d’informar-los que havíem superat el repte i, per tant, sol·licitar-los el retorn dels 20 punts. Em vaig comprometre a transmetre’ls la sol·licitud.

    L’endemà els segrestadors s’havien de tornar a comunicar amb nosaltres i, per no tornar a passar el sobre per sota de la porta, vaig demanar l’ajuda d’una còmplice: l’Anna. Així, doncs, li vaig demanar que abans d’anar a classe entrés a la meva aula i digués alguna cosa com: “Lourdes, perdona que us interrompi, han deixat això per a tu”. I em donava un nou sobre.

    Vam començar la sessió comentant alguns aspectes de la sol·licitud. Uns 30 minuts després, va aparèixer l’Anna, a qui no van relacionar amb el segrest. Vam continuar fent el que estàvem fent i, una estona després, vaig dir “ai, què deu ser això?”. Vaig obrir el sobre i hi havia un altre anònim que deia que miréssim la bústia de veu del mòbil de la professora. Cara d’espant i una mica de teatre… Com tenen el meu mòbil????? 😉

    Hi havia un missatge dels segrestadors en què ens deien que el 2n repte era elaborar uns jocs relacionats amb l’accentuació. El missatge va ser molt fàcil. Em vaig descarregar una aplicació gratuïta que distorsiona la veu i hi ha mil opcions de distorsió.

    Així doncs, hem estat repassant l’accentuació (un neguit que havien expressat) i han elaborat uns jocs en grups: un passaparaula, un de veritat/fals, un “qui l’encerta l’endevina” i un altre de dir si unes frases són correctes o no. Com que els ritmes dels grups eren diferents, quan anaven acabant els demanava que redactessin una carta per enviar als segrestadors amb el joc. Després de redactar-la, els vaig pasar un full amb l’estructura i algunes recomanacions perquè comprovessin si la carta que havien escrit seguia aquestes recomanacions. Vam acabar l’última classe jugant als jocs i avui tornarem a jugar-hi perquè ens va faltar temps. I encara tenim pendent tornar a jugar al Kahoot de l’accentuació que els segrestadors ens van fer.

    Valoració fins al moment: els primers dies de classe una alumna va qüestionar l’efectivitat dels jocs. Va expressar sorpresa perquè mai havia treballat així. Manifestava que s’ho passava bé, que era entretingut i dinàmic però no sabia si això serviria per aprendre. És una persona que no ha vingut cada dia a classe i potser això ha influït en aquesta visió, ja que no ha seguit tot el procés. Ara bé, crec que durant l’última sessió (quan vam jugar amb els jocs dels accents), ja es va veure que sí que és efectiu. Les valoracions que han anat fent quan escriuen el dietari de l’aula ho mostren i, fins i tot, reclamen més Kahoots.

    M’agradaria destacar la implicació de l’alumnat. Per exemple,  quan és l’hora de marxar els ho he de dir jo perquè sovint no saben quina hora és (i la classe acaba a les 20.30 h). Un altre exemple és el d’un alumne que, tot i estar malalt i no poder-se quedar a classe, va venir expressamenmt a portar el joc perquè hi poguéssim jugar.

     

    Per tant, la meva valoració és molt positiva. L’únic aspecte que m’incomoda és el tema tecnològic ja que, poc després de començar el curs, vam haver de canviar d’aula perquè estan fent obres on abans fèiem classe. Això ens ha afectat força ja que no hi ha ni ordinador ni projector i, quan els he portat per muntar-los jo, no ha funcionat la connexió a Internet. La veritat és que això ens ha limitat molt però de moment ens en sortim.

    Quin serà el proper repte? De moment no ho sé, però ho hauré de decidir aviat perquè els segrestadors ja han rebut la carta i els jocs.

    Continuarà…

    Lourdes

     

     

    Article complet

  • Sessió 14 d’octubre

    pill-1350560_960_720

    La sessió tenia aquests objectius:

    • comunicar punts de la darrera reunió de coordinadors
    • establir els objectius de treball d’enguany
    • presentar una proposta del Seminari de Ludificació

    Pel que fa a la reunió de coordinadors, es va destacar el nou protocol de seguiment dels alumnes. Es va recordar del banc de rúbriques i el de lectures, de la wiki per divulgar les activitats relacionades amb l’Any Llull i que ara l’activitat d’elaborar entrades per a la Viquipèdia es podien organitzar al llarg del curs.

    Tot seguit, vam apuntar les expectatives per aquest curs.

    20161014_120507

    Vam acordar que suspenen la reunió del 25 de novembre. És el termini per escriure un missatge concretant que vull aprendre dels dos objectius fixats: tecnologia i expressió oral.

    Finalment, es va presentar la proposta d’experimentació del Seminari de Ludificació. Es va acordar que aprofitarem la sessió del dia 16 de desembre perquè cada tècnica presenti entre una i tres activitats perquè les companyes les vulguin experimentar el segon trimestre.

     

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Lourdes: Maria i Carme, Gràcies!
  • Maria: M’encanta, Lourdes! 😀
  • Carme Bové: Enhorabona, Lourdes!
  • lsubira: Gràcies, Griselda! Jaume, no ho sé. A veure què n’opinen les assessores… 😉
  • jsans: Al final, com n’hem de dir: ludificació o gamificació?

Núvol d'etiquetes

ABP activitats d'aula aprenentage cooperatiu aprenentatge cooperatiu aprenentatge experiencial aprenentatge per projectes autonomia avaluació avaluació inicial avaluació qualificadora avaluació reguladora avaluarxaprendre Carme Bové cohesió competència digital comunitat d'aprenentatge creixement professional criteris avaluatius cultura compartida curs 2012/13 decàleg per incorporar l'avaluació reguladora enfocament comunicatiu equip de treball Fernando Trujillo fixar objectius grup individualitat ludificació María Acaso motivació negociació Neus Sanmartí objectius Olga Esteve pedagogia inclusiva portafoli projectes pràctica reflexiva reptes rol del professorat seqüència didàctica tallers tasca tasques treball en equip