Guanyadors!

2 desembre de 2015

Guanyadors de la Gimcana 2015!

Resultats del sorteig de la VIII edició de la Gimcana de les Llengües a Osona:

  • – Categoria A1. 86 finalistes. S’extreu la bola número 45 , que correspon al grup Minions de 2n B, Escola Vedruna, Tona.
  • – Categoria A2. 94 finalistes. S’extreu la bola número 52, que correspon al grup Els imparables, l’Era de Dalt, Tona.
  • – Categoria A3. 96 finalistes. S’extreu la bola número 81, que correspon al grup 5è A, Sagrat Cor, Vic.
  • – Categoria B1. 29 finalistes. S’extreu la bola número 17, que correspon al grup 1r ESO A, IES Cirviànum, Torelló.
  • – Categoria B2. 5 finalistes. S’extreu la bola número 5, que correspon al grup 3r ESO B, Escorial, Vic.
  • – Categoria C. 18 finalistes. S’extreu la bola número 10, que correspon al grup Intermedi 3 matí, Vic.
  • – Categoria D. 19 finalistes. S’extreu la bola número 2, que correspon a J. Amile.

Enhorabona a tots els participants!

Classificació i sorteig

27 novembre de 2015

La vuitena edició de la Gimcana de les Llengües s’ha acabat!

A partir de dilluns dia 30 podreu consultar la classificació definitiva.

Cal que la consulteu, perquè dimecres dia 2 a les 10 del matí farem el sorteig dels finalistes. Hi pot assistir tothom que vulgui.

SORTEIG

Dia: dimecres 2 de desembre

Hora: 10.00 h

Lloc: Centre de Normalització Lingüística de Vic (C. Pla de Balenyà, 30-32)

Solucions enigmes

27 novembre de 2015

La Gimcana 2015 s’ha acabat!

Aquí teniu les soluciones dels enigmes de la darrera setmana:

Categoria A1 (1r i 2n de primària)

Pot ser de motlle o de pessic (2 lletres)

Pa

Categoria A2 (3r i 4t de primària)

Pot ser baixa o del peu (6 lletres)

Planta

Categoria A3 (5è i 6è de primària)

Pot tenir-ne molta o treure’n un pam (7 lletres)

Llengua

Categoria B1 (1r i 2n d’ESO)

Cerca l’hora en el rellotge (5 lletres)

Busca

Animal prehistòric molt silenciós (5 lletres)

Mamut

Categoria B2 (3r i 4t d’ESO)

Cova ous a l’Havana (6 lletres)

Incuba

Herba aromàtica que es posen a la boca els gitanos de l’Europa central (6 lletres)

Romaní

Categoria C (grups a partir de 16 anys)

Vi dolç que és la reina de bellesa de les modistes (7 lletres)

Mistela

Jaqueta que sembla que l’esquiva (6 lletres)

Levita

Categoria D (individual)

Prospecte dissenyat per un mal esperit (6 lletres)

Fullet

Molèstia muscular que fa pujada (5 lletres)

Rampa

 

Preguntes última setmana!

20 novembre de 2015

Setmana 6: JOCS DE LLENGUA

Hem arribat a l’última setmana de joc de la Gimcana del 2015!

Ja podeu respondre les preguntes de la 6a setmana.

Per poder obtenir la màxima puntuació cal que us concentreu bé i que intenteu resoldre els enigmes que us proposem.

Orientacions

enigmaPer resoldre els jocs de llengua, la majoria de vegades us serà útil buscar un sinònim de la primera part de la proposta. Després, cal que comproveu que el resultat té alguna relació amb la segona part de l’endevinalla. Aquesta connexió amb la segona part pot ser fonètica , semàntica, cultural… Si, efectivament, hi veieu una clara relació voldrà dir que l’heu encertat.

Exemples:

Aroma de xemeneia (de 6 lletres)
1.    Sinònim d’aroma : olor, perfum
2.    Connexió amb xemeneia: perfum [ per fum]
3.    Solució: perfum

Qualitat de no dir res, però m’ho endreça tot (de 6 lletres)
1.    Definició : Qualitat de no parlar> mudesa
2.    Connexió amb (m’ho endreça tot) > mudesa (m’ho desa)
3.    Solució: mudesa

Respostes de la 5a setmana

20 novembre de 2015

Respostes de la cinquena setmana de la Gimcana:

FRASES FETES, ORÍGENS I SIGNIFICATS

Categoria A1 (1r i 2n de primària)

Si la mestra diu a un nen que s’ha posat vermell, què vol dir?

  • que s’ha pintat la cara
  • que està molt content
  • que té vergonya

Categoria A2 (3r i 4t de primària)

Si diem que una persona ho veu tot negre, què volem dir?

  • que no s’hi veu bé
  • que ho veu tot difícil
  • que és de nit

Categoria A3 (5è i 6è de primària)

Si sentiu que algú ha passat una nit en blanc, què vol dir realment?

  • que ha somiat molt
  • que ha passat la nit enmig de la neu
  • que ha passat la nit sense dormir

Categoria B1 (1r i 2n d’ESO)

De quina llengua prové i què volia dir en origen la paraula ‘vermell’?

Ve del llatí vermĭcŭlus, diminutiu de vermis, que volia dir ‘cuc’. La relació amb el color està vinculada al fet que en llatí també es deia vermĭcŭlus a la cotxinilla, insecte del qual s’extreia el colorant per fer el color escarlata.

Categoria B2 (3r i 4t d’ESO)

La paraula ‘blanc’ prové del germànic i volia dir ‘brillant’. Busqueu com es deia ‘blanc’ en llatí i escriviu una paraula derivada d’aquest mot llatí que tinguem en català.

Ve del llatí albus, alba, album. En català, en deriven, entre altres: alba, albada, albor, albí, àlber, àlbum, albadar, albader, albadina, albadiner…

Fixeu-vos que també s’ha conservat en topònims: Vilalba, Pedralbes, Espinelves, Roquesalbes

Categoria C (grups a partir de 16 anys)

  • El llatí tenia moltes paraules per designar el color groc: ‘flavus’ (groc daurat), ‘luridus’ (groc pàl·lid), ‘amarus’ (color de la bilis), crocus (groc ataronjat, safrà), galbinus (groc verdós), etc. Les llengües romàniques, però, van triar una sola d’aquestes paraules per designar el color ‘groc’. Digueu quina paraula va triar cadascuna d’aquestes llengües i quina en va derivar: català, castellà, portuguès i italià.

Català: groc, del llatí crocus, que volia dir ‘groc safrà’.

Castellà: amarillo, del llatí amarus, que volia dir ‘color de bilis’.

Portuguès: amarelo, del llatí amarus, que volia dir ‘color de bilis’.

Italià: giallo, del llatí galbinus, que volia dir ‘groc verdós’.

  • Quin origen té el nom del color magenta?

 Té l’origen en una població italiana, Magenta, on es va produir una batalla l’any 1859 en què els zuaus francesos duien uns pantalons d’aquest color.

Categoria D (individual)

  • A la Roma antiga, el color ‘blau’ era el color dels bàrbars, dels estrangers, i no era un color apreciat. Precisament per això, el lèxic llatí per designar el color ‘blau’ era molt imprecís i canviant. Com que a l’edat mitjana, en canvi, el color blau tenia la seva importància, les llengües romàniques van haver de buscar la paraula en altres llengües diferents del llatí. Sabries dir de quines llengües vénen les paraules ‘blau’, del català, i ‘azul’ del castellà?

Blau ve del germànic i azul, de l’àrab.

Fixeu-vos que en català també tenim la paraula ‘atzur’, que vol dir ‘blau’ i que ve de l’àrab.

  • Quin origen té la paraula ‘fúcsia’?

Ve del nom del botànic alemany Leonhard Fuchs.

Els alumnes treballen la Gimcana!

18 novembre de 2015

escola

 

Els alumnes de cicle superior de Santa Caterina de Vic treballen la Gimcana!

Aquí teniu una mostra de la feina que fan els mestres i els alumnes a l’aula per resoldre les preguntes.

 

 

 

Preguntes 5a setmana

13 novembre de 2015

Cinquena, i penúltima, setmana de la Gimcana:

FRASES FETES, ORÍGENS I SIGNIFICATS

colors

Ja podeu RESPONDRE.

Encarem la recta final de la Gimcana, i ho fem parlant de colors.

Els alumnes de primària treballaran frases fetes com “posar-se vermell”, “veure-ho tot negre” o “passar la nit en blanc”.

Els de secundària hauran d’esbrinar l’origen dels colors vermell i blanc.

I, finalment, els adults descobriran el curiós origen dels colors fúcsia i magenta, així com el del groc i el blau.

Recordeu que per resoldre qüestions d’origen us pot anar bé el diccionari.cat, perquè inclou etimologies.

El termini per respondre s’acaba dijous que ve, dia 19 de novembre, a les 12 de la nit.

Si teniu preguntes o dubtes, CONTACTEU amb nosaltres.

Respostes 4a setmana

13 novembre de 2015

Respostes de la quarta setmana de la Gimcana: ALFABETS

Categoria A1 (1r i 2n de primària)

De l’escriptura que teniu més avall se’n diu jeroglífica. A quin lloc del món escrivien amb aquesta escriptura?

Egipte

Categoria A2 (3r i 4t de primària)

Digueu una llengua del món que utilitzi els caràcters de la imatge que teniu més avall:

Resposta oberta:

Àrab, urdú o persa, per exemple.  

Categoria A3 (5è i 6è de primària)

En quin alfabet s’escriu el rus?

Alfabet ciríl·lic

Categoria B1 (1r i 2n d’ESO)

L’escriptura cuneïforme és un dels primers sistemes d’escriptura coneguts. Quina va ser la primera llengua que va utilitzar aquesta escriptura?

La llengua sumèria

Categoria B2 (3r i 4t d’ESO)

Digueu a quines llengües pertanyen els caràcters que teniu a continuació i a la imatge: 舌頭, اللسان, язык, լեզու, γλώσσα  

Xinès, àrab, rus, armeni i grec.

Categoria C (grups a partir de 16 anys)

La Pedra de Rosetta és una pedra de granit on hi ha gravat, en dues llengües diferents (egípcia i grega), però en tres escriptures, un mateix decret de Ptolemeu V del 196 aC. Ens podries dir quines són aquestes tres escriptures?  

Jeroglífica, demòtica i grega

Originàriament l’alfabet llatí s’escrivia en majúscules o en minúscules?

S’escrivia només en majúscules. La minúscula es va introduir posteriorment, entre altres raons perquè es podia escriure sense aixecar la ploma cada cop que s’escrivia una lletra nova.

Categoria D (individual)

Esmenta una llengua que utilitzi l’escriptura logogràfica

Xinès, japonès, maia clàssic

La Pedra de Rosetta va permetre resoldre un problema lingüístic particularment difícil. Quin?

Va permetre desxifrar els jeroglífics.

 

Preguntes 4a setmana

6 novembre de 2015

Quarta setmana de la Gimcana: ALFABETS

Ja podeu RESPONDRE.

Aquesta setmana està dedicada als alfabets.

Els alumnes de primària ens diran a quin lloc del món s’utilitzava l’escriptura jeroglífica o en quin alfabet s’escriu el rus, per exemple.

Els de secundària s’hauran de familiaritzar amb l’escriptura cuneïforme i esbrinar a quines llengües pertanyen uns caràcters determinats.

I els adults s’endinsaran en el misteri de la Pedra de Rosetta.

El termini per respondre s’acaba dijous que ve, dia 12 de novembre, a les 12 de la nit.

Si teniu preguntes o dubtes, CONTACTEU amb nosaltres.

cuneïforme jero1

Respostes 3a setmana

6 novembre de 2015

Respostes de la tercera setmana de la Gimcana: LÈXIC (SONS D’ANIMALS)

Categoria A1 (1r i 2n de primària)

El gat miola

Categoria A2 (3r i 4t de primària)

L’ovella bela

En sentit figurat ‘belar’ també vol dir cridar o plorar fort.

Categoria A3 (5è i 6è de primària)

El cavall renilla, aïna, arnia o eguina.

Categoria B1 (1r i 2n d’ESO)

La granota rauca

Categoria B2 (3r i 4t d’ESO)

El colom parrupa, parrupeja, marruca o marruqueja

Categoria C (grups a partir de 16 anys)

L’ànec, igual que l’oca, claca o nyequeja

L’ase brama

En sentit figurat ‘bramar’ també vol dir cridar fort o cantar fent grans crits.

Categoria D (individual)

La gallina escataina, escaïna o cloqueja

El corb gralla o cucleja