Gimcana 2011

10 October de 2011

Si voleu anar a la Gimcana del 2011, cliqueu l’enllaç 

IV Gimcana de les Llengües a Osona

Màrius Serra clou la III Gimcana

17 December de 2010

La III Gimcana de les Llengües a Osona s’ha acabat amb més de 8.000 participants, entre els quals hi ha hagut alumnes de 38 escoles diferents.

En un acte presentat per Màrius Serra al Teatre Cirviànum de Torelló, al qual van assistir més de 300 persones, es van fer jocs de llengua i es van donar premis als encertants d’aquests jocs. Els enigmarius que va proposar l’escriptor van engrescar tant el públic més menut com el més gran.

Finalment, es van lliurar els premis i els diplomes als guanyadors d’aquesta III edició de la Gimcana:

Categoria A1: 1r B, Escola Puig-Agut

Categoria A2: Jobsitaxi, El Carme-Vedruna

Categoria A3: 5è A, Pompeu Fabra

Categoria B1: 1r d’ESO E, IES Cirviànum

Categoria B2: 3r d’ESO C, Escorial

Categoria C: AFA Miquel Martí i Pol

Categoria D: M. Suriñach i Massó

Enguany els alumnes de primària han guanyat una visita al Camp Nou i al Museu del Barça; els de secundària, una visita al Museu Picasso; els grups d’adults, un circuit d’aventura de l’empresa Anigami, i, els adults que hi han participat individualment, un viatge en globus per a dues persones.

Enhorabona als guanyadors i als participants en general, perquè el nivell ha estat molt alt!

Respostes setmana 6

3 December de 2010

Jocs lingüístics

Categoria A1
El dia de la setmana que es fa neteja (8 lletres)
Dissabte

Categoria A2
Qui diu algun inconvenient hi fica els peus (7 lletres)
Galleda

Categoria A3
Te la fots per Tot Sants (7 lletres)
Castanya

Categoria B1
El peix que talla qui mana (7 lletres)
Bacallà

Categoria B2
Peça teatral d’òptimes condicions higièniques (6 lletres)
Sainet

Categoria C
Que és apropiat per al grau militar (9 lletres)
Pertinent

Adepte d’un moviment de l’Islam que aprova justet (4 lletres)
Sufí

Categoria D
Fas un senyal de noble (7 lletres)

Marques

Em venç l’onada que colpeja el vaixell (5 lletres)
Embat

Orientacions per a la setmana 6

26 November de 2010

Comencem la darrera setmana de la Gimcana d’enguany. Primer de tot us volem informar que en aquesta edició hi han participat més de 8.000 persones entre les 7 categories, una xifra que supera la de les edicions anteriors.

Aquesta setmana és de jocs lingüístics. Per resoldre’ls, us poden anar bé les orientacions següents:

La majoria de vegades us serà útil buscar un sinònim de la primera part de la proposta. Després, cal que comproveu que el resultat té alguna relació amb la segona part de l’endevinalla. Aquesta connexió amb la segona part pot ser fonètica , semàntica, cultural… Si, efectivament, hi veieu una clara relació voldrà dir que l’heu encertat.

Exemples:

Aroma de xemeneia (de 6 lletres)

  1. Sinònim d’aroma: olor, perfum
  2. Connexió amb xemeneia: perfum [ per fum]
  3. Solució: perfum

Qualitat de no dir res, però m’ho endreça tot (de 6 lletres)

  1. Definició : Qualitat de no parlar> mudesa
  2. Connexió amb (m’ho endreça tot) > mudesa (m’ho desa)
  3. Solució: mudesa

Endavant i sort a tothom!

Respostes setmana 5

26 November de 2010

Tema: Frases fetes, orígens i significats

Categoria A1
Si diem que una persona té pardalets al cap, què volem dir?

a) Que té un niu de pardals al cap
b) Que sempre pensa en ocells
c) Que no pensa gaire els coses que fa

Categoria A2
Si algú a classe pesa figues, què fa?

a) Fa becaines i s’adorm
b) Pensa en fruites i altres coses
c) Fa gargots en un full

Categoria A3
Per indicar que una cosa és molt antiga diem que és de l’any de la picor. Quin origen té, aquesta expressió?

a) Es basa en el fet que els humans de la prehistòria tenien polls habitualment i rascaven sempre
b) La paraula picor, en català antic, volia dir vell
c) Fa referència a una gran plaga de puces que hi va haver a Catalunya

L’any 1471 hi va haver una gran plaga de puces a Catalunya. A més, va ser un any especialment dolent, perquè es va perdre la collita i hi havia fam. Per tant, es van ajuntar dos fets calamitosos que fan d’aquella any un any que encara es recorda en la dita “De l’any de la picor, que tothom gratava”.

Categoria B1
Perdre la xaveta vol dir perdre el seny. Sabríeu dir quin és l’origen d’aquesta frase?

a) És un diminutiu femení del mot xaval
b) Ve del castellà ‘llave’ i significava perdre la clau de casa
c) Ve de l’italià chiavetta i es referia a la clavilla dels carruatges

La xaveta és una peça molt petita que fa que la roda no surti de l’eix. Si la xaveta surt de lloc, per tant, el carro o el carruatge es desequilibra i perd la roda. Aquesta dita ha perviscut en el sentit de la persona que està desequilibrada o fa o diu una bajanada.

Categoria B2
Per què si volem anar mudats diem que anem de vint-i-un botons i no pas de vint-i-dos o vint-i-tres?

Diem que anem de vint-i-un botons quan volem dir que anem molt mudats. Amades explica que l’origen d’aquesta expressió l’hem d’anar a cercar en els vestits de gala dels guardes nocturns, que tenien tres rengleres de botons de 7 cadascuna, és a dir, 21 en total. A més, té un to irònic, perquè la ciutadania pensava que l’uniforme era desproporcionat respecte del càrrec i ho deien en to burleta.

Categoria C
Quin origen té i què significava l’expressió any sabàtic?

Ve de l’hebreu sàbat, que vol dir dissabte, el darrer dia de la setmana jueva. És el dia de descans, dedicat a Déu. Per extensió, any sabàtic vol dir any de descans.

De quina llengua ve i què significa en origen la paraula hecatombe?
Ve del grec i, en origen, volia dir sacrifici de cent bous. Per extensió, actualment, s’usa com a sinònim de desastre, de catàstrofe.

Categoria D
Per què quan algú va de convidat es diu que va de gorra?

Perquè antigament només podien dur barret els senyors i els servents o criats duien gorra. Quan feien nit a una fonda o hi anaven a dinar, a l’hora de pagar, demanaven quants n’hi havia de gorra, per poder-ho cobrar al senyor. Actualment s’ha conservat en el sentit de no pagar.

Quin és l’origen i el significat inicial de treballar?
Treballar ve del llatí tripalium, que era una mena de cep que s’utilitzava com a instrument de tortura. De fet, aquest sentit de dolor encara es conserva en l’expressió “amb penes i treballs”.

Orientacions per a la setmana 5

19 November de 2010

Encetem la 5a setmana de la Gimcana i això vol dir que només en queden 2 i que, per tant, seran decisives en la puntuació.

Aquesta setmana està dedicada a les frases fetes i a l’origen i significats de paraules o expressions.

Pel que fa a l’origen i el significat de paraules, us recomanem el Diccionari etimològic de Jordi Bruguera o el diccionari.cat, que també inclou informació etimològica, tot i que d’una manera més superficial. No cal dir que el Diccionari etimològic de Joan Coromines, en aquest aspecte, és una l’obra de referència en llengua catalana.

Quant a l’origen de frases fetes, podeu consultar el Refranyer català comentat o Històries i llegendes de Barcelona, de Joan Amades.

A l’hora de puntuar les respostes de les categories B2, C i D, es tindrà en compte que s’ajustin a allò que es demana en cada cas i que siguin clares.

Concentreu-vos bé, que encarem la recta final de la Gimcana!

Respostes setmana 4

19 November de 2010

Tema: Llengües del món: Amèrica i Oceania

Categoria A1
Al Brasil es parla portuguès. Sabríeu dir com es diu ‘gràcies’ en aquesta llengua?

En portuguès gràcies es diu obrigado o obrigada, segons si ho diu un home o una dona.

Categoria A2
Sabríeu dir alguna altra llengua de Bolívia que no sigui el castellà?

A Bolívia, a més del castellà, s’hi parlen totes aquestes altres llengües:
Aimara, angaité, araona, ayoreo, bésiro, baure, bororo, callahuaya, canichana, cavineño, cayubaba, chàcobo, chané, chimane, chipaya, chorote, esse ejja, guaraní, guarayo, ignaciano, itonama, jorà, kunza, leco, machinerí, moré, mosetén, movima, pacahuara, pauserna, quítxua, reyesano, saraveca, sirionó, tacana, tapiete, toba-qom, toromona, trinitario, uru, wichí, yaminawa, yuqui, yuracaré.

Categoria A3
A quins països pots sentir a parlar miskitu?

El miskitu es conserva a la costa atlàntica de Nicaragua, concretament a la regió autònoma atlàntic nord (RAAN) i a una part d’Hondures. És la llengua ameríndia amb més parlants de Nicaragua.
És una llengua de la família misumalpa que a Nicaragua és oficial, juntament amb l’espanyol, en el territori en què té presència. La Constitució reconeix el dret dels infants del poble miskitu a rebre l’ensenyament en la seva llengua.
Actualment es parla a unes 200 comunitats nicaragüenques i a 70 d’Hondures.

Categoria B1
La paraula ‘kiwi’ té l’origen en una llengua parlada a Nova Zelanda. Sabríeu dir quina?

Kiwi és una paraula de la llengua maori, parlada a Nova Zelanda.
Dóna nom a una espècie endèmica d’ocells de l’illa i a l’ocell nacional, a més, de la fruita que tots coneixem. El nom de la fruita és una simplificació de kiwi berry, paraula anglesa a través de la qual s’ha vehiculat a la resta del món aquest manlleu maori.
Als ciutadans de Nova Zelanda també se’ls anomena kiwis, fora de l’illa.

Categoria B2

De quina llengua ve la paraula ‘pampa’, que designa una praderia natural semblant a una estepa?

És una paraula d’origen quítxua que, a més d’una praderia, també designa una província d’Argentina que inclou una gran zona estepària, La Pampa.

Categoria C
Quina era la llengua de l’imperi asteca?

El nahua o nàualth va ser la llengua administrativa de l’imperi asteca i va esdevenir, també, una mena de llengua franca a la majoria de territoris que avui dia formen part d’Amèrica Central.
Actualment té un milió de parlants, aproximadament. La majoria d’aquests parlants se situen en diferents regions del centre de Mèxic i una petita part a El Salvador.
Mitjançant l’espanyol, moltes paraules d’origen nahua, com ara xocolata, tomàquet o cacau, per exemple, s’han estès a altres llengües europees.

En quin d’aquests països es parlen més llengües?
a)Indonèsia b) Brasil c) Nigèria d) Austràlia

La resposta correcta és Indonèsia. És curiós observar que la meitat de les llengües del món es concentra en 8 estats: Papua Nova Guinea (832), Indonèsia (731), Nigèria (515), Índia (400), Mèxic (295), Camerun (286), Austràlia (268) i Brasil (234).

Categoria D
Quina és la llengua autòctona amb més parlants del continent americà?

El quítxua és la llengua indígena amb més parlants, entre 8 i 10 milions, del continent americà. Actualment es parla a Argentina, Colòmbia, Perú, Veneçuela. Xile, Equador, Brasil i Bolívia.

Les paraules xirimoia, quinina, còndor o mate, per exemple, són manlleus del quítxua.

El navajo i l’arapaho són llengües que encara es parlen als Estats Units d’Amèrica. Sabríeu dir si són llengües apatxes?
a)    Ho són totes dues b) Només el navajo c) Només l’arapaho d) Cap de les dues

El navajo és una llengua apatxe i l’arapaho, en canvi, és algonquina.
Es calcula que el navajo té entre 100.000 i 150.000 parlants que viuen a la reserva Wind River de Wyoming, Oklahoma.

Orientacions per a la 4a setmana

12 November de 2010

Ja encetem la quarta setmana de la Gimcana de les Llengües. Aquesta setmana torna a estar dedicada a llengües del món, però aquest cop són els dos continents que no es van incloure a la segona setmana: Amèrica i Oceania.

Així doncs, entre la segona i la quarta setmanes haurem tractat llengües de tots cinc continents.

Us recomanem, igual que la 2a setmana, que tingueu molt en compte la informació que trobareu a la pàgina de la Casa de les Llengües. Si hi entreu veureu que hi ha les llengües agrupades per continents.

Així i tot, de vegades és mal de fer, trobar-hi el que busquem, perquè cal anar a cada llengua en concret per trobar-ne la informació. Per tant, si utilitzeu alguna altra eina de cerca, seria bo que abans de donar-la per bona la comprovéssiu sempre en aquest web.

És un web molt complet en què trobareu informació molt diversa de cada llengua: família, altres noms, llocs on es parla, estatus legal, història de la llengua, etc.

Penseu que ja hem passat l’equador de la Gimcana i que, per tant, puntuar aquestes tres setmanes que queden pot ser definitiu.

Endavant i molta sort a tots!

Respostes setmana 3

12 November de 2010

Tema: Català: significats

Categoria A1
Com s’anomenen les postres que consisteixen en fruita tallada a trossets i amanida amb sucre o suc de taronja?

La resposta correcta és macedònia. Tant les postres de músic com la grana de capellà és fruita seca. El pijama consisteix en una barreja de diferents postres (préssec, nata, gelat, flam…).

Categoria A2
Com se’n diu, d’una gran quantitat de fil enrotllat?

Se’n diu troca. L’expressió embolicar la troca, que de ben segur heu sentit, vol dir complicar una situació.
No eren bones filosa, que és un instrument per filar a mà; embull, que és una cosa que s’embolica, ni ovill, que en català no existeix. Calia adonar-se que és un calc d’ovillo, que és com en diuen en castellà d’una troca.

Categoria A3
Què és una fona?

Una fona és un instrument per llançar pedres. Els foners de les Illes Balears tenien molta anomenada i eren considerats molt bons. Per això els cartaginesos, en veure com feien anar la fona, els van fer servir com a soldats mercenaris a la guerra contra els grecs, al s. V abans de Crist, i també els van emprar per combatre els romans a les guerres púniques. De fet, a Palma, per exemple, encara es conserva la memòria d’aquests guerrers en el nom d’un carrer, el carrer Foners.

Categoria B1
Què és una xarnera?

Una xarnera és una frontissa.
Frontissa deriva d’un mot llatí, concretament de frant, participi de frànyer, trencar, però que n’agafa el sentit originari, doblegable, partible en dos.
En canvi xarnera deriva de la forma francesa charnière, documentada al s. XV.

Categoria B2
Què és un xuclamel?

Un xuclamel és un arbust. Concretament, es tracta d’un arbust caducifoli semblant al lligabosc, però de tiges rígides no enfiladisses i flors més petites.

Categoria C

Quina d’aquestes paraules designa la part superior de l’espatlla?
a)
Múscul b)  Muscle c) Musclo d) Hombre e) Mol·lusc

La part superior de l’espatlla és el muscle.

Completeu la frase amb la paraula correcta: Has de recollir les entrades de l’espectacle a…………… del teatre.

L’opció correcta és taquilla. La taquilla és la finestreta on es vénen les entrades d’un espectacle, d’un esdeveniment esportiu, els tiquets del tren…
En canvi l’armariet designa un armari petit per deixar els estris personals. N’hi sol haver a l’escola, al gimnàs, etc. Per tant, l’ús de taquilla per referir-nos a l’armariet no és correcte.
Pel que fa a guixeta, és un calc del francès guichet i en català no és correcte.

Categoria D
Quina d’aquestes paraules designa la peça protectora que cobreix la part anterior de al cama?
a)    Canellera  b) Espinillera  c) Canyellera d) Carenellera

La resposta correcta és canyellera. La resta de formes, en català, no existeixen.

Completeu la frase amb la paraula correcta: El jurat es …………. de dotze membres.
a)    Compon b) Composa c) Composiciona d) Comporta

La resposta correcta és compon. Aquesta forma pertany al verb compondre, que pot tenir diversos significats: constituir, integrar, combinar, crear, elaborar, confeccionar i arranjar. En canvi composa pertany al verb composar, que vol dir: imposar arbitràriament una contribució o una multa; actuar envers algú imposant-li la nostra voluntat; jutjar, sentenciar com a àrbitre.
Així doncs, en aquest cas, l’única forma possible és compon.

Orientacions per a la 3a setmana

5 November de 2010

Ja encetem la tercera setmana de la Gimcana de les Llengües, dedicada a la llengua catalana i, concretament, a significats.

Per poder resoldre les preguntes aquesta setmana necessitareu consultar significats al diccionari. Per fer-ho en tindreu prou amb el Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC), però també cal tenir en compte que el de l’Enciclopèdia Catalana, diccionari.cat, us pot servir si heu d’esbrinar una forma verbal, perquè és l’únic que anant a l’infinitiu del verb us en dóna tota la conjugació.

Així doncs, ja podeu començar a remenar i recordeu que teniu fins a la mitjanit de dijous per resoldre les preguntes.