• Sessió 15 (22 de novembre)

    http://blogs.cpnl.cat/intermedilhospitalet/files/2014/10/oie_2JvvUjeQ3kI0-e1412681279599.png

    Avui, una classe una mica diferent…

    QUÈ HEM FET?

    1. Ortografia. M, N, NY: ex. 5, pàg. 128. Correcció dels deures. Ex. 6, pàg. 128.
    2. Els complements del verb i els pronoms febles: CD, CI i CC lloc. Tipus de CD (determinat, indeterminat i neutre). Formes ortogràfiques dels pronoms febles (davant i darrere del verb). Pàg. 163 i ex. 5, pàg. 165 i ex. 8, pàg. 166.
    3. La carta: tenim l’ex. 4, pàg. 54 pendent de corregir.

    DEURES

    1. La carta: ex. 4, pàg. 54: un cop ordenada la carta, llegiu-la en veu alta  d’acord amb els signes de puntuació i subratlleu els connectors que hi surten (elements d’enllaç entre els paràgrafs).
    2. Més cartes: ex. 7 i 8, pàg. 55. Cal que torneu a escriure la carta de l’ex. 7, però d’una manera força diferent.
    3. Tingueu present l’AGENDA DE FINAL DE CURS penjada al blog.

              Requisits de la carta de l’ex. 7 i 8:

    1. 80-100 paraules, com a màxim. Per tant, cal que l’escurceu.
    2. El el registre ha de ser informal (tractament de tu, en lloc de vós). Heu de transformar l’estil i utilitzar estructures més simples.
    3. Heu d’utilitzar SINÒNIMS de les paraules pròpies d’un registre més formal perquè la nova carta resulti més entenedora i informal. Per exemple: en lloc de “missiva” cal que utilitzeu la paraula “carta”, en lloc d'”aeronau”, cal escriure “avió”,  etc.
    4. Feu una llista de tots els SINÒNIMS que hàgiu hagut de buscar.
    5. Utilitzeu alguns connectors per enllaçar els paràgrafs i reviseu l’ortografia del text (accents, apòstrof…).

    Bon cap de setmana gairebé hivernal…

    Déu n’hi do aquesta carta! Però això aquesta vegada m’he buscat un bon ajudant per escriure-la photo credit: wabisabi2015 Monaka & Laptop via photopin (license)

    Article complet

  • Sessions 13 i 14 (15 i 20 de novembre)

    http://blogs.cpnl.cat/intermedilhospitalet/files/2014/10/oie_2JvvUjeQ3kI0-e1412681279599.png

    Saps què és una MISSIVA? Si busques aquesta paraula al diccionari, t’adonaràs que és un sinònim d’un aspecte que estem treballant aquests dies...

    QUÈ HEM FET?

    1. Ortografia: M, N i NY. Pàg. 127-128. Falta corregir l’ex. 5, pàg. 128.

    2. L’article i les contraccions: ex. 4, pàg. 152. Les preposicions PER/PER A.

    3. Lèxic: els sinònims i els mots jòquer: noms i verbs (exemples de paraules freqüents). Pàg. 228. Ex. 8, pàg. 230 i ex. 4, pàg. 229.

    5. Els complements del verb i els pronoms que els substitueixen: CD, CI i CC de lloc. Pàg. 202-204. Pàg. 208. Dictat de frases amb pronoms per substituir.

    6. La carta personal: les parts i els elements que cal tenir en compte. Pàg. 51 i 52. Per parelles heu penjat una carta al blog a partir de la introducció.

    7. Expressió oral: hem repassat l’esquema per expressar els pros i contres d’un tema (fotocòpia) i hem repartit els temes sobere els quals debatreu el dia 4 de desembre.

    DEURES

    1. Feu un cop d’ull a l’AGENDA DE FINAL DE CURS: aneu acabant el diari de lectura i aneu preparant la intervenció oral (comenceu a buscar informació sobre el tema…).
    2. Feu un esquema amb els complements directes (CD) i els pronoms febles corresponents de les frases dictades a classe.
    3. M, N i NY: ex. 5, 128. Pendent de corregir.

    Bona setmana!

    -Abans d’enviar aquesta carta, he de fer una pila de coses! – Doncs, jo he de tenir en compte un munt d’aspectes abans d’escriure-la! photo credit: Arregui Buzones y Sistemas de Seguridad RUSTICO E-2630 via photopin (license)

     

     

     

    Article complet

  • Nous dictats en línia

    La Direcció General de Política Lingüística ha ampliat l’oferta de dictats en línia. Estan dividits per nivells i per continguts; a més, ara s’hi incorporen les novetats ortogràfiques.

    Hi trobareu més de 200 dictats que es poden fer en línia i que també es poden descarregar lliurement, tant l’àudio com el text.

    No espereu més! Seguiu aquest enllaç o el que trobareu a l’apartat Materials de treball  (a la banda dreta del blog).

     

    DICTATS EN LÍNIA

     

     

    photocredit: XT103702 via photopin cc

    Article complet

  • AGENDA DE FINAL DE CURS!

    4 de desembre (dilluns) 11 de desembre (dilluns) 13 de desembre (dimecres) 18 de desembre (dilluns)
    • 1) Lliurament del diari de lectura 
    • 2) Lliurament d’un text de 100 paraules que contingui la vostra valoració personal sobre l’experiència d’escriure el diari de lectura (no ha de ser un resum del llibre!)
    • 3) Expressió oral: exposició dels avantatges i inconvenients sobre el tema assignat.
    • Expressió escrita: redacció a l’aula d’una carta personal. 

     
     
     

    • Activitat d’avaluació a l’aula de gramàtica i lèxic 
    • Lliurament de notes i inscripció al curs següent

    Ja heu pres nota de les activitats que heu de fer? Anoteu-les, sens falta, a la vostra agenda!

    Heu vist que el meu diari de lectura sembla un llibre d’artista? I ara em tocarà explicar l’experiència només en un full! photo credit: Pain Chaud watercolor fun via photopin (license)

       

    Article complet

  • Ja és oberta la inscripció per al proper trimestre

    Si coneixeu algú que vol aprendre o millorar el seu català, ja es pot inscriure als nous cursos del CNL de l’Hospitalet (gener-març).

    Recordeu que, si ja esteu fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la fareu a l’aula.

     

    CONSULTEU AQUÍ L’OFERTA DE CURSOS

     

     

     

    Article complet

  • Expressió escrita: escrivim una carta… a quatre mans!

    La carta personal

    Fa tot just dos dies que heu tornat de les vacances que heu fet a Tenerife. Com que no heu pogut enviar la postal a l’Anna heu decidit escriure-li per fer-li saber que ja heu arribat. Ahir vau començar a redactar-la i ja en vau escriure la DATA, la SALUTACIÓ i la INTRODUCCIÓ. Avui heu decidit acabar-la i enviar-l’hi al més aviat possible:

    De moment, això és tot el que teniu escrit:

    _________________________________________________________

    L’Hospitalet de Llobregat, 13 de novembre de 2017

    Hola, Anna,

    T’escric quatre ratlles per fer-te saber que ja he tornat de Tenerife, on he anat de vacances al novembre, com ja saps. Et volia enviar una postal amb una panoràmica del Teide que vaig comprar en un quiosc, però no tenien segells. No saps la ràbia que em va fer!

    […]

    _________________________________________________________

    Ara us falta escriure el DESENVOLUPAMENT, la CONCLUSIÓ, el COMIAT i la SIGNATURA. Com que ja heu comentat el contingut de la carta amb un/a company/a de classe, ara us serà molt senzill acabar-la.

    Com ho heu de fer per penjar-la al blog?

    Si ets la persona encarregada d’escriure-la, clica aquesta fotografia. A continuació, clica la part de dalt del document on diu “EDITAR A L’EXPLORADOR” i ja pots començar a escriure en el document de Word. A sota de la carta, escriu-hi el teu nom. 

    Si ets la persona que ha de supervisar la carta, llegeix la que ha escrit el teu company i corregeix el que creguis oportú (accentuació, signes de puntuació, apòstrof…). Cal que cliquis on diu “EDITAR A L’EXPLORADOR” per fer qualsevol canvi. Finalment, escriu el teu nom on diu SUPERVISOR/A.  Tant la carta com les correccions es desaran soles. 

    PD: Què et semblaria si quedéssim demà per explicar-te el contingut de la postal i donar-te-la en mà? Així, m’estalviaré d’escriure-la, que ja tinc prou deures de català photo credit: Keulkeulmike Photography ” Walking on the Moon “ via photopin (license)

    Article complet

  • Sessió 12 (13 de novembre)

    http://blogs.cpnl.cat/intermedilhospitalet/files/2014/10/oie_2JvvUjeQ3kI0-e1412681279599.png

    Si fa molts anys que no escrius cap carta a mà… ara n’escriuràs d’immillorables!

    QUÈ HEM FET?

    1. Heu repassat l’accentuació i la dièresi per parelles i hem fet correcció col·lectiva de les postals retornades.
    2. Heu fet una activitat d’avaluació de nota de curs de gramàtica i lèxic (G i L).
    3. Hem començat l’ortografia de les nasals (M, N i NY): pàg. 127 i casos que cal recordar. Ex. 1, pàg. 128.
    4. L’article: repàs de l’apòstrof mitjançant la pronunciació (fotocòpia). Apòstrof de la preposició DE.
    5. L’article neutre “lo”: correcció de l’ex. 6, pàg. 152. Correcció d’altres casos.
    6. Expressió escrita: la carta. Hem fet una mica d’història dels canals escrtis de comunicació informals: carta en paper, correu electrònic, WhatsApp… Parts de la carta: exemples de cartes i correus electrònics. Pàg. 51 i 52.
    7. Expressió oral: hem comentat, a partir dels vostres esquemes, els pros i contres de fer-se el llit o no fer-lo.

    DEURES

    1. Ex. 2 i 3, pàg. 128 (M, N, NY).
    2. La carta: repasseu la teoria sobre la carta: pàg. 52. Torneu a llegir la carta i el correu electrònic.
    3. Si us fa falta, repasseu la teoria de l’apòstrof amb l’ajuda de la fotocòpia que hem fet servir.
    4. Podeu repassar l’APÒSTROF i l’ús correcte de l’article neutre “lo” CLICANT AQUÍ (busqueu a la columna de l’esquerra d‘Itineraris d’aprenentatge).

    Bona setmana de plena tardor!

    He estat immensament feliç en rebre aquesta carta d’amor, però he emmudit de cop quan he vist que no anava signada! La deu haver escrit la Gemma, l’Emma o l’Anna? photo credit: Kalexanderson A Imperial love letter b/w via photopin (license)

     

    Article complet

  • Repassem

    Els Itineraris d’aprenentatge i el llibre El català escrit  (Barcanova) són dues bones eines de suport per revisar el que hem treballat a classe.

    Aquí teniu  la llista de continguts dels Itineraris d’aprenentatge. Només heu de clicar damunt els títols i enllaçareu amb la pàgina corresponent. No ho heu de fer tot, només allò que us ajudi en el contingut que teniu dubtes. Tingueu present que aquest recurs no ha actualitzat encara la normativa del 2016 de l’Institut d’Estudis Catalans, però, com ja sabeu, només afecta els accents diacrítics.

    SONS I GRAFIES

    Introducció

    L’alfabet català

    Els dígrafs

    VOCALISME

    Introducció

    Vocals tòniques

    Vocals àtones

    Vocal neutra: a/e àtones

    Vocals o/u àtones

    Diftongs i hiats

    Accentuació

    Normes d’accentuació

    Tipus d’accent: obert i tancat

    Accents diacrítics

    Activitats de síntesi

    Fitxa resum

    NOM

    Què és el nom?

    El gènere del nom

    Marques de gènere

    Masculins i femenins que es formen a partir d’arrels diferents

    El nombre del nom

    Formació del plural

    Formació de plurals en os

    Noms invariables

    ADJECTIU

    Què és l’adjectiu?

    El gènere i el nombre de l’adjectiu

    Adjectius de dues terminacions

    Adjectius d’una terminació

    Casos especials

    Síntesi

    LA NOTA

    Què és una nota?

    Anàlisi de models

    És útil saber

    Disposició

    Grau de formalitat

    Abans d’escriure

    Informació rellevant

     I ara, els exercicis del llibre El català escrit:

    Ortografia

    Unitat 1

    Alfabet i dígrafs

    Pàgines 8-11

    Unitat 2

    Lletres a i e àtones

    Pàgines 12 (l’apartat 4, no); 13 ex. 1 i 2; 14 ex. 4

    Unitat 3

    Lletres o i u àtones

    Pàgines 18 ex. 1 i 2; 19 O/U en posició àtona enmig de mot

    El requadre, no 

    Unitat 4

    Accentuació bàsica

    Pàgines 24, pàg. 25, 26, 27, 28

    Unitat 5

    Casos especials d’accentuació

    Pàgines 30, pàg. 31, ex. 1

     

    Morfologia

    Unitat 18

    Gènere i nombre dels substantius

    Pàgines 94-96

    Unitat 19

    Gènere i nombre dels adjectius

    Pàgines 106-111

    Article complet

  • Sessió 11 (6 de novembre)

    http://blogs.cpnl.cat/intermedilhospitalet/files/2014/10/oie_2JvvUjeQ3kI0-e1412681279599.png

    Ens tornarem a veure… AL MÉS AVIAT POSSIBLE! 

    QUÈ HEM FET?

    1. He retornat les postals corregides i hem comentat alguns errors. 
    2. Per parelles us heu donat consells sobre com redactar una postal amb èxit. Posada en comú.
    3. Heu fet l’activitat de nota de curs sobre la postal.
    4. He presentat alguns continguts nous del curs: l’article “lo” neutre, el verb (conjugació regular), la carta personal, repàs dels elements de l’oració i complements del verb (CD, CI i CC de lloc), els sinònims i els mots jòquer.
    5. L’article “lo” neutre: exemples d’errors habituals. Traducció de frases del castellà. 

    DEURES

    1. Ex. 6, pàg. 152. Mireu de resoldre-ho pel vostre compte i, si us cal, mireu la teoria (pàg. 150-151)
    2. Llegiu aquest article del diari Ara: “Fer el llit: a favor o en contra?” Feu-ne un esquema amb els avantatges i inconvenients i, finalment, escriviu el vostre punt de vista.
    3. Avanceu el DIARI DE LECTURA, que el temps passa volant…

     Dilluns, 13 de novembre: activitat de nota de curs sobre l’ACCENTUACIÓ,  la DIÈRESI, i les grafies R/RR.

     

    Bona setmana i fins dilluns!

     

    Jo crec que el debat que hauríem de fer és un altre: dormir a dins o fora del llit, ara que fa tant de fred! Què hi dieu? photo credit: Len.- via photopin (license)

     

     

     

     

    Article complet

  • Avui fas anys!

    Per molts anys, Intermedi 1 – CC Bellvitge!

    Dilluns passat vam fer una festa d’aniversari de tots els alumnes de l’Intermedi 1. No hi va faltar res: decoració, beguda, pica-pica, panellets, pastís d’aniversari, espelmes…. i una felicitació escrita per a cadascú!

     

     

    Article complet

Sobre aquest blog

Aquest blog ens permetrà mantenir-nos connectats fora de l'aula: serà una eina perquè escriviu textos en català en un entorn que, potser, no feu servir habitualment.

Veureu que és més fàcil del que sembla!


Segueix-nos!


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


ACTIVITATS LECTORES

postimage


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE


TROBA EL TEU GRUP!

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

INTERMEDI 1

INTERMEDI 2

INTERMEDI 3


Històric


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Darrers comentaris

  • Juan Carlos Barriga: Hola Daniela, Ja he penjat la carta, per que la puguis revisar. Ens veien demá
  • Mariona Rifà: Hola, Juan, T’he contestat al teu correu electrònic privat. Fins demà!
  • Juan Carlos Barriga: Hola Mariona, Finalment m’han donat la feina, i firmaré el contracte demà. No podré anar a...
  • Mariona Rifà: Sí, gràcies per avisar-me, Gemma. Ara ho canviaré.
  • Gemma Bujons: Hola, Mariona Penso que hi ha un error al blog. Els deures són a la pàgina 152 en lloc de la pàgina 156...

Accés


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL