• Models d’examen per a repassar!

    Estem entrant a la recta final dels cursos d’enguany i una bona manera de repassar els continguts que hem donat és fer unes proves seguint els models que ens dona la Direcció General de Política Lingüística i el CPNL. Així farem petits “assajos” del que realment ens trobarem el dia de l’examen final!

    Aquí teniu les proves de tots els nivells. Aneu descarregant les del vostre i imprimiu-les per a fer-les a classe!

     

    NIVELL BÀSIC

    CPNL_B3 NOU_PROVA

    CPNL_B3_PROVA

    DGPL_BÀSIC

    NIVELL ELEMENTAL

    CPNL_E3_PROVA

    DGPL_ELEMENTAL

    NIVELL INTERMEDI

    CPNL_I3_PROVA

    DGPL_INTERMEDI_PROVA

    NIVELL DE SUFICIÈNCIA

    CPNL_S3_PROVA

    DGPL_SUFICIÈNCIA_PROVA

    Molta sort a tothom!

    Article complet

  • Els signes de puntuació. Nivell de suficiència

    La setmana que ve entrarem de ple en el tema de l’ús dels signes de puntuació. Us demano que us descarregueu el document que teniu a continuació i el porteu imprès per al dilluns. Ens espera una setmana apassionant!

    signes-de-puntuacio-c-resum-uoc

    Article complet

  • Bon estiu a tothom!

    Un cop s’han acabat els cursos tots tenim el cap en les vacances per poder desconnectar de la nostra rutina diària. Hem compartit moltes hores de classe i moltes experiències (aprenentatges, anècdotes, recomanacions…). Espero que hagi estat per a vosaltres tan enriquidor com per a mi.

    Aprofiteu l’estiu per a llegir, descansar i gaudir de la gent que estimeu a fons! Poseu els peus dins l’aigua gelada d’un riu, tasteu aliments que mai hàgiu menjat, gaudiu de les postes de sol, balleu la cançó de l’estiu… Feu tot allò que us faci sentir ben vius!

    estiu_1

    Ens veiem al setembre!

    Una abraçada ben forta!

    Article complet

  • Model d’examen de l’E3

    Aquí teniu un model de prova que serà molt semblant a la que fareu a final de curs. Imprimiu-la i porteu-la a classe. La farem com un esfalfament, com un assaig general per a preparar-nos millor. Ànims, que això ja està fet!

    Prova model E3

    Article complet

  • Model d’examen del B3

    Us deixo penjat en aquesta entrada un model de com serà la prova final que farem al juny. Imprimiu-la i porteu-la a classe. La farem entre tots i aclarirem els dubtes!

    Prova model B3

    Article complet

  • Majúscules i minúscules

    majúscules

     

    Avui al Curs complementari de reforç de gramàtica tractarem el tema de l’ús de les majúscules i les minúscules. Us vull deixar aquí un enllaç a un document elaborat fa anys per l’Institut d’Estudis Catalans que és molt pràctic davant de qualsevol dubte que se us plantegi sobre aquest aspecte. És un resum dens que conté la majoria de dubtes habituals. Resulta molt pràctic tenir-lo a mà!

    MAJÚSCULES I MINÚSCULES

    Article complet

  • Model examen Intermedi

    examen intermediAi, quins nervis! Ja tenim les proves aquí!

    No patiu tant que esteu ben preparats per a superar-les amb èxit. De moment, perquè aneu fent boca, us en deixo una mostra perquè la puguem treballar a classe. Imprimiu-la i porteu-la dimecres.

    A triomfar, valents i valentes!

    Model_de_prova_I3

    Article complet

  • Model d’examen Suficiència

    examenNois i noies, recta final!

    Tal com hem quedat a classe, us deixo penjat en aquesta entrada el model d’examen que us pot servir per a fer-vos una idea de la prova final que farem els dies 1 i 6 de juny. Baixeu-lo i imprimiu-lo per a fer-lo a classe entre tots. Recordeu que per deures heu de fer només la comprensió lectora.

    Model de prova S3

     

    Article complet

  • Classe Pública: Apadrina una paraula

    Ahir dimecreCartell Classe publica 2016s dia 2o d’abril vam dur a terme la 4a edició de la Classe Pública d’Esparreguera. Com sabeu, enguany, la dedicàvem a la genuïnitat de la llengua.

    Mitjançant diverses activitats, vam autodiagnosticar-nos per a adonar-nos de fins a quin punt el nostre ús quotidià del català està interferit pel castellà. L’exercici pretenia fer-nos conscients de les nostres mancances i les nostres renúncies lingüístiques. A més, vam analitzar diverses paraules que diem sovint per veure si eren correctes en la nostra llengua. Finalment, vam proposar apadrinar una paraula dins de les proposades en una llista. Es tractava de mots molt habituals, però que cada cop sentim menys al carrer. El propòsit que plantejàvem als assistents era el de recuperar un patrimoni entre tots i que cadascú es fes responsable de “tenir cura” d’una paraula perquè esdevingui un mot viu.

    Us pengem aquí els materials que hi vam repartir i les solucions de les activitats.

    Us recomenem que hi feu un cop d’ull. Mentrestant, nosaltres començarem a preparar la propera edició de la Classe Pública!

    Materials_1_classe pública 2016

    Materials_1_classe pública 2016_CORRECCIÓ

     

    Article complet

  • Curs complementari: pronoms febles

    pronoms febles

     

    Us deixo penjades en aquesta entrada les solucions als exercicis que us he donat avui per a repassar els pronoms febles. Feu els deures i comproveu com els heu fet!

    PR FEBLES PÀG 99

    PR FEBLES PÀG. 97

    PR FEBLES PÀG. 98

    PR FEBLES PÀG 100

    PR FEBLES PÀG 103

    PR FEBLES PÀG 104

    Article complet

  • Curs complementari: la puntuació

    signes de puntuacióUs penjo en aquesta entrada un resum de l’ús dels signes de puntuació extret del web de la UOC. Hi podeu consultar tots els dubtes que tingueu perquè és força complet.

    A classe, però, treballarem casos concrets dels errors més habituals en puntuació a partir de fotocòpies. Fins dimecres!

     

    SIGNES DE PUNTUACIÓ C (resum UOC)

     

    PUNTUACIÓ_CORRECCIÓ

    Article complet

  • Repàs del B3

    Només queda un grup per examinar! Els alumnes del B3 encara teniu uns dies per a repassar abans de l’examen. Per tal que us feu una idea de com serà la prova final, us deixo penjat el model de la prova que podeu trobar a la pàgina web del Consorci per a la Normalització Lingüística. Imprimiu-lo a casa i porteu-lo el dilluns dia 8 a classe. Porteu fet l’exercici 11 (escriure una nota). La resta de la prova, la farem entre tots i la comentarem.

    Prova model B3 CPNL

    Per al dimecres 10 de juny, he preparat una classe de conversa que ens servirà de repàs de tots els temes que hem treballat durant el curs. Aquesta classe, la farem en una terrassa d’un restaurant i parlarem amb alumnes catalanoparlants del nivell de Suficiència. Serà un intercanvi molt divertit!

    Som a la recta final! Som-hi!

    rectafinal

    Article complet

  • Temps de repàs

    S’acosten dies de fer exercicis per a refrescar conceptes que hem treballat durant el curs i que ara mateix no recordem (han passat molts mesos!). A l’aula ja anirem fent pràctiques per a repassar-ho tot, però us vull deixar penjats al blog uns models d’examen perquè vegeu “de quin mal heu de morir”. Són proves que segueixen el mateix patró de les que fareu al juny. Obriu-les i imprimiu-les per a fer-les en dues hores, que és el temps de què disposareu el dia de la prova real. A l’aula les corregirem i n’aclarirem els dubtes. Recta final!!

    Prova E3 CPNL WEBRepàs

    Model de prova I3 CPNL web (cursos iniciats a partir de 2013)

    Model de prova S3 CPNL web (cursos iniciats a partir de 2013)

    Article complet

  • Dia Mundial de la Poesia

    Avui hem commemorat a la classe de l’Intermedi el Dia Mundial de la Poesia. Els alumnes han portat a classe un poema en català que havien d’escollir prèviament per tal de llegir-lo a classe davant dels companys. Això comportava una feina prèvia de recerca que a molts els ha fet descobrir poetes i poemes catalans.

    Llegir bé un poema és una tasca difícil i per això, justament, la vam escollir de cara a fixar-nos en la lectura en veu alta (pronunciació rigorosa, entonació…). Cal reconèixer la bona feina feta per tots.

    Ha estat una classe diferent i tots hem gaudit d’una estona molt agradable. La notícia, però, és que hem descobert que entre els companys del curs hi ha dues poetesses!! L’Edita Collantes i la Gina Méndez escriuen poesies i ja s’atreveixen a fer-ho en català, malgrat que no és la primera llengua de cap de les dues. Les animem a seguir aquest camí i que ben aviat comparteixin alguna nova composició amb nosaltres.

    Als darrers minuts de la classe hem tingut una estona per parlar dels nostres hàbits de lectura i hem desmentit entre tots el tòpic que la poesia és “difícil”. En definitiva, una bona estona amb un caliu especial!

    Dia Mundial Poesia_7

    Dia Mundial Poesia_4Dia Mundial Poesia_1Dia Mundial Poesia_6

    Article complet

  • Bases dels XVII Jocs Florals d’Esparreguera

    Aquí teniu les bases dels XVII Jocs Florals d’Esparreguera 2015: Bases dels XVII Jocs Florals d’Esparreguera 2015. Com que  en el grup de l’Intermedi hem descobert unes poetesses (l’Edita i la Gina), us pengem aquí les bases del certamen (que teniu al suro de l’aula de Can Pasqual des de fa setmanes) i us animem a participar-hi.

    Endavant, escriviu una narració breu o un poema! Encara teniu una setmana de temps!

    Article complet

  • 9è. Dictat Català d’Esparreguera

    Els organitzadors del Dictat Català d’Esparreguera ja hem convocat per al dimarts 21 d’abril de 2015, a les 7 de la tarda, la novena edició d’aquesta activitat lúdica que proposem a la població com un concurs per a esbrinar qui és caCartell Dictat 2015paç d’escriure un text amb les mínimes errades ortogràfiques possibles.

    L’acte s’emmarca en l’Any Muntaner i alhora en la 5a. Setmana de la Llengua Catalana a Esparreguera, per la qual cosa el text que es dictarà pertany a un fragment actualitzat de la Crònica de Ramon Muntaner, del qual es commemora el 750è. aniversari del naixement. Es tornarà a dur a terme a la sala d’actes de la Biblioteca Municipal L’Ateneu, a la plaça d’Antoni Nin i Escudé.

    La novetat principal d’enguany és la incorporació d’una categoria jove 16-18 anys (alumnes de Batxillerat), que tindrà un premi especial, i la renovació de la imatge gràfica, que ha anat a càrrec del jove dissenyador Joan Pérez, de l’empresa esparreguerina Espai Blanc Disseny.9è. Dictat Català d'Esparreguera 2015_cartell Jove

    El guanyador s’emporta un viatge a l’Alguer (Sardenya) de cap de setmana per a dues persones i també hi ha 20 premis més que consisteixen en subscripcions anuals gratuïtes a revistes de l’APPEC (Associació de Publicacions Periòdiques en Català) i a la revista local 777 Comunica. La categoria Jove tindrà de premi una tauleta gràfica iPad (Apple). A més a més, l’alumne dels cursos de català per a adults del Servei Local de Català d’Esparreguera que tingui menys errades també rep un premi: un exemplar del Diccionari de la Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans.

    El 9è. Dictat Català d’Esparreguera està organitzat per la Regidoria de Política Lingüística, el Servei Local de Català d’Esparreguera, del Consorci per a la Normalització Lingüística, i de la Plataforma per la Llengua. Compta, a més, amb la col·laboració de Ràdio Esparreguera i de l’agència de viatges Terres Llunyanes.

    Article complet

  • El Servei Local de Català d’Esparreguera commemora un any més el Dia Internacional de la Llengua Primera

    Per tal de commemorar el Dia Internacional de la Llengua Primera (o Materna), que fomenta el respecte a la diversitat lingüística i el multilingüisme, el Servei Local de Català d’Esparreguera duu a terme cada any tallers amb els seus alumnes.

    Al curs Intermedi, s’hi va fer una xerrada sobre les llengües d’Europa i es van comentar les diferents famílies lingüístiques que hi ha. Molts alumnes van descobrir llengües totalment desconegudes per ells i van saber connexions entre algunes que també ignoraven.

    Al curs Elemental, es va fer una xerrada sobre la diversitat lingüística al món, la desaparició de llengües i la importància de l’ús social i la transmissió lingüística intergeneracional per tal de preservar-les.

    Al nivell Bàsic es va dur a terme una classe d’occità aranès amb la professora Elisa Salomon. Aquesta activitat va ser possible gràcies a la col·laboració del Conselh Generau d’Aran i s’emmarcava en l’objectiu de treballar les actituds lingüístiques dels alumnes, bo i fent-los descobrir una realitat lingüística i cultural desconeguda alhora que aprenenien unes nocions bàsiques de la segona llengua territorial i oficial de Catalunya.

    Finalment, al curs de Suficiència, es va fer una classe de dialectologia basada en l’audició de cançons en diferents varietats dialectals que els alumnes havien de reconèixer.

    El Dia Internacional de la Llengua Primera (o Materna) va ser aprovat a la Conferència General de la UNESCO el novembre de 1999 i es va fixar per al 21 de febrer de cada any. Classe d'occità Diversitat lingüística Llengües d'Europa

    Article complet

  • Escrit des de l’absència

    Al Servei Local d’Esparreguera estem de dol. Ha mort la Paqui Ponce, alumna del nivell Intermedi d’enguany. Feia temps que l’afectava un càncer. Malgrat això, va decidir apuntar-se al curs de català per a millorar el seu nivell de llengua, ja que no l’havia pogut aprendre a l’escola.

    Paqui Ponce
    Culta i gran lectora com era, sempre es mostrava oberta, alegre i vital. Nosaltres li volem fer un petit homenatge amb paraules del seu poeta més estimat: Miquel Martí i Pol.

    “Parlem de tu”

    Parlem de tu, però no pas amb pena.
    Senzillament parlem de tu, de com
    ens vas deixar, del sofriment lentíssim
    que va anar marfonent-te, de les teves
    coses parlem i també dels teus gustos,
    del que estimaves i el que no estimaves,
    del que feies i deies i senties;
    de tu parlem, però no pas amb pena.

    I a poc a poc esdevindràs tan nostra
    que no caldrà ni que parlem de tu
    per recordar-te, a poc a poc seràs
    un gest, un mot, un gust, una mirada
    que flueix sense dir-lo ni pensar-lo.

                                                             Llibre d’absències

     

    Gràcies per encomanar-nos el teu amor per la vida. Et trobarem a faltar!

    Article complet

  • Nou enllaç d’exercicis en línia

    Avui he afegit al blog un nou enllaç que pot ser molt útil per a aquells que vulgueu aprofundir en la pràctica d’exercicis d’ortografia i morfologia. Es tracta del web enxaneta.info. Jo l’he conegut arran del comentari que em va fer l’Amèlia, una bona alumna del nivell de Suficiència. Gràcies per compartir la teva descoberta, Amèlia!

    El teniu a l’apartat 2 dels enllaços. a veure si us engresqueu i hi entreu!

    Article complet

  • Fotos endarrerides!

    Encara que ja fa mesos que es va acabar el curs de l’Elemental, avui he rebut les fotos que va fer una companya del curs i les he volgut compartir amb vosaltres perquè les tingueu. Fixeu-vos en la cara de felicitat de tothom! Ja ho sabeu: a l’estiu tota cuca viu!

     

    IMG_20140611_105909IMG_20140611_110848

    Article complet

  • L’arxivera municipal ens mostra una altra Esparreguera

    El dijous 16 d’octubre els alumnes del nivell de Suficiència d’Esparreguera van tenir una classe ben especial: van poder comptar amb l’arxivera municipal, Rosa Maria Codina, que va donar tot tipus de detalls sobre edificis emblemàtics i fets històrics importants de la vila, especialment els vinculats al Tricentenari ja que Esparreguera va ser vila cremada en la Guerra de Successió. L’activitat pretenia diversos objectius: conèixer l’entorn immediat, promoure el coneixement de la història de la vila i proporcionar un motiu per a escriure una notícia a partir d’aquesta experiència.

    Després de treballar aquest tipus de document a l’aula, els alumnes han hagut d’elaborar textos periodístics per explicar tota la informació que van rebre. D’entre tots els escrits, en farem una tria i en publicarem el resultat.

    De moment, mireu-vos les fotos de la sortida.IMG_1024IMG_1028

     

    IMG_1027IMG_1032

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • Una mica d’imaginació…

    MAR

    Aquest any, als nivells Intermedi i de Suficiència utilitzem com a material d’aula uns dossiers que són purament gramaticals i no ens donen cap context versemblant per poder aplicar els coneixements textuals que anirem adquirint al llarg del curs 2014-2015. Per compensar-ho, he elaborat un document per a cadascun d’aquests dos nivells que explica la programació de tasques tal com l’he pensada. Es tracta d’un fil argumental que vol donar sentit a l’aprenentatge de diversos tipus de text en situacions comunicatives concretes, bo i utilitzant diferents estratègies que entre tots desenvoluparem. Espero que us agradi la proposta!

    Com que és un document en constant evolució, vosaltres també m’ajudareu a fer-lo créixer!

    Si obriu el document i podreu consultar què farem cada mes.

     

    2014-2015 TASQUES INTERMEDI_ENS TRASLLADEM

     

    2014-2015 TASQUES DEL NIVELL DE SUFICIÈNCIA_EN PAOLO

    Article complet

  • Voleu jugar amb la llengua?

    El diari Ara ha publicat en la seva versió digital un enllaç on podeu completar una petita enquesta de 20 preguntes que identificarà d’on sou i com parleu, segons les respostes que aneu donant. Es tracta d’un petit exercici molt ràpid de fer i molt curiós a la vegada.

    L’encarregada de tirar endavant aquesta experiència, Maria Rodríguez Mariné, justifica així aquest experiment:

    “La diversió de la diversitat

    No sabem si ho fa la calor o la fresqueta de les terrassetes, però l’estiu sempre convida a jugar més amb la llengua. Potser senzillament és que la nostra s’hi presta més que les altres. O això és el que ens pensem –l’any passat el ‘New York Times’ va fer una cosa semblant amb l’anglès americà amb un èxit aclaparador–. Sigui com vulgui, enguany ens ha vingut de gust jugar amb els lectors a endevinar d’on sou a partir de com parleu.

    Per fer-ho, ha sigut vital l’ajuda del ‘Petit atles lingüístic del domini català’, un dels resultats de la tasca ingent del nostre incansable dialectòleg Joan Veny. Ell mateix va ser un dels enquestadors del projecte que van iniciar als anys 50 Antoni Maria Badia i Margarit i Germà Colón, amb el qual es van recollir milers de dades: es van fer 2.453 preguntes a informants de 190 poblacions de tot el domini lingüístic. Des de la Secció Filològica de l’IEC, sota la direcció del mateix Veny i de Lídia Pons, encara avui es treballa per processar i divulgar totes aquestes dades (de moment, han vist la llum quatre dels nou volums previstos del ‘Petit…’). Aquest joc vol ser una manera de contribuir-hi, per bé que –i no passa res per reconèixer-ho– lluny de la perfecció i el rigor científic d’aquesta obra de referència.

    Parlant clar, encertar-la de ple és difícil, ja ho sabem. En llengua, i especialment en dialectologia, res és inamovible. D’una banda, els mitjans de massa i les noves tecnologies fan avançar l’estàndard en detriment dels parlars locals i, de l’altra, les barreges de població potencien un mestissatge que difumina les fronteres dialectals. Ara bé, si passeu una bona estona i, de passada, us ajudem a enriquir les vostres tertúlies estiuenques, ja ens podem donar per satisfets.”

    Maria Rodríguez Mariné

    Jo ja he respost el test i em diu que sóc d’una d’aquestes comarques: el Bages, el Barcelonès i la Segarra. No m’ha pas encertat l’origen, però s’hi ha acostat molt! Aquesta és, de totes totes, una iniciativa engrescadora i divertida. Contesteu el qüestionari i comproveu si us encerta l’origen!

    Us en dono l’enllaç: Enquesta interactiva del diara Ara

    Article complet

  • Un cançoner “elemental”

    Des de fa tres anys, al nivell Elemental fem una activitat que ens dóna molta alegria i molta feina! Es tracta que cada alumne ha de triar una cançó en català de qualsevol època i de qualsevol gènere. L’ha de triar en funció del que prefereixi: perquè li porta records, pel que diu la lletra, per la melodia… Aquesta tria té un objectiu molt clar: fer que l’alumnat s’escarrassi a buscar per Internet cançons en català, que conegui els cantants i els grups de casa nostra i que s’acostumi a escoltar música en aquesta llengua. A més, conté una doble utilitat: a classe, davant dels companys, s’ha de fer una exposició d’uns 3 o 4 minuts explicant qui canta la cançó per tal de contextualitzar-la i per què s’ha triat. Tot seguit, el grup classe ha de fer un exercici de comprensió oral: emplenar els buits que la professora ha deixat en la lletra de la cançó tot escoltant-la. Finalment, després d’haver-la sentit un parell o tres de cops, cantem tots junts la composició.

    Aquest exercici és un èxit i per això, any rere any, el recuperem. Els alumnes mantenen el secret de cara als companys fins al mateix dia de l’exposició a classe i això ens aporta una emoció extra. Com que tenim un blog, he pensat que seria molt bona idea incorporar la tria dels alumnes d’enguany perquè tothom pugui apreciar-ne els gustos. Una selecció musical ben variada per a gent de totes les edats.

    Espero que us agradi!

    “Els vaixells d’Stjenkar Rasi”:http://www.youtube.com/watch?v=dd_Iki0NalA
    Amaral, “Camins”:https://www.youtube.com/watch?v=t_Z75B8dXoA
    Andreu Rifé, “Fil de llum”: http://www.youtube.com/watch?v=r0dbHDUjgIA
    Antònia Font, “Calgary 88”: http://www.youtube.com/watch?v=VvpBmcgZv0Qhttp://
    Aspencat, “L’últim segon”: http://www.youtube.com/watch?v=QCYaW8hs-7U
    Dàmaris Gelabert, “Bon dia”: http://www.youtube.com/watch?v=k5x58tG4ElA
    Els catarres, “Vull estar amb tu”: http://www.youtube.com/watch?v=y0bx_PVZA8Y
    Emili Guanyavents, “Els segadors”: http://www.youtube.com/watch?v=pG9lnsqNHck
    Gerard Quintana i Jordi Batiste “Escolta-ho en el vent”: http://www.youtube.com/watch?v=cHnzee164JM
    Josep Thió, “Quan somrius”: http://www.youtube.com/watch?v=KTPGNQcc03I
    Luz Casal, “Si pogués”: http://www.youtube.com/watch?v=fdjiEHN1MnE
    Pastora, “Una altra galàxia”: http://www.youtube.com/watch?v=7gGV6FSrvRo
    Sau, “Boig per tu”: https://www.youtube.com/watch?v=VDsUraOhB9U
    Sergio Dalma i l’Escolania de Montserrat, “Em dónes força”: http://www.youtube.com/watch?v=c64MSvRRHnc
    Serrat, “Ara que tinc vint anys”: http://www.youtube.com/watch?v=7ikQ_t4JWko
    Serrat, “Paraules d’amor”: http://www.youtube.com/watch?v=iwwcT8QuXJQ
    Sílvia Pérez Cruz, “Vestida de nit”: http://www.youtube.com/watch?v=a2nvgI5jBOU
    Sopa de cabra, “L’Empordà”: http://www.youtube.com/watch?v=dCIYECUOLU4ttp://
    Teràpia de Shock, “Sense tu”: http://www.youtube.com/watch?v=x_Zd3KoEtRkhttp://
    Txarango, “Vola”: http://www.youtube.com/watch?v=u10mICSp0kc

    Article complet

  • Bon estiu! Ens retrobem al setembre!

    S’han acabat els cursos i ja tots estem pensant en les vacances d’estiu… Us recomano que desconnecteu i que aprofiteu el temps per a llegir una bona novel·la sota una ombra!!

    Us penjo algunes fotos que es van fer a l’aula! Encara estic esperant que alguns alumnes m’enviïn les dels seus grups!!

     

    Una braçada a tots!

    Intermedi 2014_1 002Intermedi 2014_1 005

    Article complet

  • Classe pública de la dièresi

    Classe Pública de la Dièresi_DIN A3_publicitat

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Avui, dimecres 30 d’abril de 2014, a les 7 de la tarda, a la Biblioteca Municipal L’Ateneu d’Esparreguera, es farà el lliurament de premis del 8è Dictat Català i tot seguit, la Classe pública de la dièresi. Com que durant la sessió es donaran exercicis que segurament no tindrem temps de resoldre, us en donem la correcció en aquesta entrada.

    Classe Pública de la Dièresi_Correcció

    Esperem que tots gaudiu de la classe i que hi participeu activament!

    Article complet

  • Any Candel i Any Vinyoli

    Com sabeu, des de fa temps el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya dedica cada any a la commemoració d’algun aniversari significatiu dins del marc cultural dels Països Catalans. Aquest 2014 està dedicat al centenari del naixement de Joan Vinyoli i al cinquantè aniversari de la publicació d’Els altres catalans, de Paco Candel.

    He extret de la Gran Enciclopèdia Catalana la biografia d’ambdós perquè en pugueu conèixer la figura i l’abast de la seva obra.

    Joan Vinyoli i Pladevall

    Joan Vinyoli (Barcelona, Barcelonès, 3 de juliol de 1914 — Barcelona, Barcelonès, 30 de novembre de 1984). Poeta.

    De formació autodidàctica, el coneixement de Rilke (de qui féu excel·lents versions) i Riba, als quals s’afegiren després Hölderlin, Rimbaud i Shakespeare, determinà una sòlida vocació poètica, entesa en els termes de la poesia metafísica del Romanticisme alemany i del postsimbolisme: el poeta ha de lliurarse a l’emoció lírica, en la qual, pel llenguatge, esdevé present l’ésser. Començà la seva producció amb Primer desenllaç (1937), on un exacte sentit del poema, sorgit de la voluntària concentració de l’esperit en si mateix o en un objecte, és potenciat per un llenguatge sobri. De vida i somni (1948) desenvolupa la temàtica del paisatge i del record amb un ús moderat de la imatge, amb poemes de factura simple i de línia melòdica depurada. El to de Les hores retrobades (1951) és marcadament elegíac dins aquest estil. El callat (1956) deu l’origen dels seus millors poemes a una exigent il·luminació verbal que s’imposa al poeta, el qual es limita a vigilar la cohesió d’un llenguatge clarament simbòlic./>Realitats (1963) representa un canvi notable, en tendir el poeta cap al realisme i accentuar l’objectivació i la despersonalització, que es concreta en poemes despullats de retòrica, en els quals, però, l’aspecte quotidià mantindrà encara ressons simbòlics, una opció lírica que ha reeixit en obres com Tot és ara i res (1970), Encara les paraules (1973), Ara que és tard (1975), Vent d’aram (1976), Llibre d’amic (1977) i El griu (1978). El 1975 aplegà la seva poesia a Poesia completa 1937-1975 i el 1979 ho féu a Obra poètica 1975-1979, però continuà la seva poesia amb Cercles (1980), A hores petites (1981), Cants d’Abelone (1982), Domini màgic (1984) i amb Passeig d’aniversari (1984), que rebé nombrosos premis, entre els quals el Ciutat de Barcelona, de la Generalitat de Catalunya, i el Premio Nacional de Literatura. Pòstumament hom ha publicat la seva correspondència amb Miquel Martí i Pol en el recull Barcelona/Roda de Ter. Correspondències (1987)

    Francesc Candel i Tortajada

    Francesc Candel i Tortajada© Cesc Poch i Ros
    (Casas Altas, Racó d’Ademús, 31 de maig de 1925—Barcelona,23 de novembre de 2007).Escriptor.

    Molts dels seus llibres tenen doble versió catalana i castellana. A dos anys es traslladà a Barcelona amb la seva família, que visqué uns anys a les barraques de Montjuïc, i posteriorment es traslladà al grup de Cases Barates Eduard Aunós, al barri de Cantunis, d’on tragué gran part del material de la seva obra i on residí fins a la mort. El 1939 hagué de deixar l’escola i començà a treballar en oficis diversos. Autodidacte, començà a publicar els anys cinquanta, en què també s’inicià com a periodista. Féu de la immigració a Catalunya dels anys 1950-70 matèria d’una literatura amb un clar esperit de denúncia social i de compromís amb els més desafavorits, ja evident en les seves primeres novel·les, entre les quals Hay una juventud que aguarda (1956), Donde la ciudad cambia su nombre (1957), Han matado a un hombre, han roto el paisaje (1959) Temperamentales (1960) Treinta mil pesetas por un hombre (1962) i Dios, la que se armó (1964), així com en les narracions Échate un pulso, Hemingway (1959) i diversos reportatges. El 1964 publicà Els altres catalans , obra a mig camí entre el reportatge i l’assaig literari i que obtingué una difusió extraordinària. Hi exposava l’aïllament de la immigració castellanoparlant que el franquisme afavorí amb l’objectiu d’erosionar la personalitat catalana. El sorgiment, com a resultat d’aquesta política, d’una identitat indefinida i reforçat, a més, per l’esquerda socioeconòmica de la majoria d’immigrants, el portaren a defensar-ne la integració al país d’arribada per tal de preservar la cohesió social, visió que també assumia les reivindicacions del catalanisme i rebutjava reaccions de tipus lerrouxista. Posteriorment, continuà l’evolució d’aquesta qüestió a Parlem-ne (1967), Encara més sobre els altres catalans (1973), Els altres catalans vint anys després (1985) i Els altres catalans del segle XXI (2001), en col·laboració amb Josep M.Cuenca i Flores, en el qual tractà específicament de la nova immigració extraeuropea. Paral·lelament, la crònica social, especialment dels marginats i exclosos, continuà essent la seva preocupació central, que reflectí en ulteriors novel·les ( Los hombres de la mala uva , 1968; Historia de una parroquia , 1971), narracions ( El juramento y otros relatos , 1987; Petit món , 1999; El sant de la mare Margarida , 2001; Patatas calientes , 2003) i diversos assaigs, reportatges i prosa diversa entre els quals Los que nunca opinan (1971), Ser obrero no es ninguna ganga (1968, que no pogué ser publicat íntegrament fins el 1976), Carta a un empresario (1974), Crónicas de marginados (1976), Barrio (1977) i La nova pobresa (1989). El seu compromís social l’involucrà en la política, activitat que el vinculà estretament al PSUC, tot i que no hi milità. Del juny del 1977 al desembre del 1978 fou senador per l’Entesa dels Catalans i del 1979 al 1983 regidor a l’ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat com a independent per aquest partit. Producte d’aquestes experiències foren Un charnego en el senado (1979) i Un Ayuntamiento llamado ellos (1994), de to acusadament crític. Publicà també diversos llibres de memòries i autobiogràfics: Aquella infància esvaïda (1987), Crònica sentimental, informal i incompleta (1936-1986) (1992), Les meves escoles (1998), Memòries d’un burgès i d’un proletari: de la República al 23-F (1931-1981) (1996), i Francesc Candel. Primera història, primera memòria (2006). De les seves nombroses col·laboracions a la premsa, en sortiren diversos reculls d’articles ( La carne en el asador , 1966; Esa infancia devastada , 1980; Candel contra candel , 1981). Rebé diversos premis, entre els quals la Creu de Sant Jordi (1983), el Ramon Trias Fargas (1997), Jaume I (1997), el Ciutat de l’Hospitalet (2000), la Medalla d’Or de la Generalitat (2003) i la Medalla d’Honor de la Ciutat de Barcelona (2004). L’any 2005 es creà la Fundació Paco Candel, a la Zona Franca, que des del 2008 atorga el premi Memorial Candel a la trajectòria de persones distingides pel seu compromís social.

    Per si voleu seguir de prop les activitats dedicades als dos escriptors, aquí teniu diversos recursos a internet per a fer-ne el seguiment:

    Web de la Fundació Paco Candel:

    http://www.fundaciocandel.org/html/ct/candel_03_obra.asp?id=8

    Activitats de l’Any Candel:

    http://www.enciclopedia.cat/enciclop%C3%A8dies/gran-enciclop%C3%A8dia-catalana/EC-GEC-0014263.xml?s.q=candel#.UzvsZ1cuSP0

    Activitats de l’Any Vinyoli:

    http://www10.gencat.cat/gencat/AppJava/cat/actualitat2/2014/40319activitatsdelanyvinyoli.jsp

    Bloc oficial de la Generalitat de Catalunya dedicat a l’Any Vinyoli:

    http://www.vinyoli.cat/

    Per últim, us diré que enguany el Dictat Català d’Esparreguera serà d’un text extret d’Els altres catalans, de Paco Candel. Ja podeu començar a llegir-vos-el!

    Article complet

  • Projecte mapa Fabra

     

    mapa FabraLa Direcció General de Política Lingüística impulsa el Projecte mapa Fabra, una iniciativa a les xarxes socials que pretén incloure en un mapa les imatges dels espais dedicats a Pompeu Fabra a diferents indrets dels territoris de parla catalana (biblioteques, carrers, jardins, etc.), amb l’objectiu de visualitzar el reconeixement que té la figura del mestre. La iniciativa s’emmarca en els Premis Pompeu Fabra,  que es lliuraran el proper 8 d’abril.

     La mecànica del mapa Fabra consisteix a compartir, a Twitter, fotos de llocs dedicats a Pompeu Fabra, citant @llenguacatalana i afegint-hi l’etiqueta #mapaFabra, l’adreça i la població on s’ha pres la imatge o bé les coordenades. També s’hi pot participar compartint-les al mur de la pàgina Llengua Catalana de Facebook.

     Totes aquelles persones que hi facin aportacions participaran en el sorteig d’un lector de llibres electrònics.

    La participació estarà oberta fins al 2 de juny. En aquest enllaç     www.gencat.cat/llengua/mapafabra  trobareu un exemple de fotografia. Aquí podeu veure les bases mapaFabra. Fixeu-vos-hi bé i feu-ho tot correcte!

    Per si voleu saber més coses de la biografia de Pompeu Fabra:

      Pompeu Fabra i Poch | Gran Enciclopèdia Catalana 

    Article complet

  • El català, llengua per a tothom

     

     

    El vídeo “El català, llengua per a tothom”, elaborat per la Direcció General de Política Lingüística, ja s’ha traduït a 18 llengües. Elaborat en el marc de la celebració dels 30 anys de normalització lingüística, mostra l’evolució positiva del català al llarg dels anys. Es tracta d’un vídeo que conté moltes dades estadístiques del coneixement del català en el domini lingüístic i en relació a moltes llengües europees.

     

    Inicialment el vídeo només estava disponible en català i anglès. Arran de la celebració del Dia Europeu de les Llengües, es va convidar tothom a traduir-lo a altres llengües. Actualment, el vídeo presenta l’opció de triar els subtítols a qualsevol dels 18 idiomes següents: alemany, anglès, català, danès, eslovè, espanyol, esperanto, francès, hongarès, italià, lituà, maltès, occità, portuguès, romanès, serbi, suec i txec.

    Si el voleu veure, cliqueu damunt de l’enllaç:

    http://www.gencat.cat/llengua/peratothom

     

    Article complet

  • Dia Mundial de la Poesia

     

    El dia 21 de març va ser proclamat per la UNESCO Dia Mundial de la Poesia. Un any més, a iniciativa de la Institució de les Lletres Catalanes i la Federació Catalana d’Associacions i Clubs UNESCO, s’ha publicat un fullet en què es publica un poema inèdit d’un autor català. Aquest poema es tradueix a 20 llengües diferents, que solen recollir les que tenen més presència en el domini lingüístic català. Enguany, el poema escollit ha estat “Tan sols la paraula nua”, de Montserrat Abelló.

    Montserrat Abelló (Tarragona, 1918) és poeta i traductora. Va iniciar la seva trajectòria poètica el 1963 amb Vida diària i ha publicat, entre d’altres, Foc a les mans (1990), Dins l’esfera del temps (1998), Memòria de tu i de mi (2006). També ha fet nombroses traduccions de poesia tant del català a l’anglès com de l’anglès al català, traduccions entre d’altres de Sylvia Plath i l’antologia Cares a la finestra: 20 dones poetes de parla anglesa del segle XX (1993). Escriptora reconeguda i compromesa amb el feminisme literari, ha estat guardonada amb nombrosos premis, com el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, 2008.

    Des del Servei Local de català d’Esparreguera esperem que gaudiu d’aquest dia amb les activitats que us proposem a classe i, més enllà d’això, que sapigueu copsar la bellesa de la poesia i la incorporeu a la vostra vida com una lectura habitual, com petites píndoles de cultura perdurables.

    Us adjuntem tot seguit, el fullet publicat perquè el pugueu llegir i consultar.

    2014_Poema traduït a 20 llengües

    Article complet

  • Dia Internacional de la Llengua Primera

    Com ja sabeu, el 21 de febrer és el Dia Internacional de la Llengua Primera (o Materna). Al Servei Local de Català d’Esparreguera vam decidir commemorar-ho fent xerrades diverses als diferents cursos d’enguany. Al grup del Bàsic, vam parlar de les diferents llengües d’Europa i vam reflexionar sobre diversos aspectes. A l’Elemental, vam tractar la diversitat lingüística global i vam fer incidència en els factors que fan que les llengües sobrevisquin o desapareguin al llarg dels anys. Als grups Intermedi i Suficiència, vam fer una introducció a l’occità aranès que va consistir a conèixer-ne el territori, el tractament legal que rep als tres estats on es parla, els dialectes que té i, per últim, vam treballar les frases d’una conversa centrada en la pròpia presentació (el nom, l’edat, l’aniversari, l’origen, els estudis…) i vocabulari bàsic (els números, els mesos de l’any, els dies de la setmana…).

    Us penjo aquí un parell de mapes (un sobre els dialectes occitans i els dels Països Catalans, i l’altre d’Occitània),  perquè els pugueu consultar (també els teniu en PDF).

    Es dialectes occitans e catalans (2)

    Mapa d'Europa i Occitània

    OCCITÀNIA I EUROPA

           D’altra banda, us recomano també el vídeo de la cançó “Saussat”, de Nadau, que vam treballar a classe.    

    http://www.youtube.com/watch?v=xQidolRfKXM

           Esperem que les xerrades us hagin agradat i n’hàgiu tret idees per reflexionar-hi.

           Cal que valorem sempre que la diversitat lingüística és una gran riquesa i que tots hem de col·laborar a mantenir-la i respectar-la, sense prejudicis.

     

    Article complet

  • Cinema en català

    Us dono una bona notícia!

    El 31 d’octubre es va estrenar la pel·lícula Doraemon i Nobita Holmes al misteriós Museu del Futur. La podeu anar a veure al Yelmo Multicines d’Abrera, però també a 51 cinemes més de Catalunya! Cal que donem suport al cinema en català per viure plenament en la nostra llengua!

    Consulteu aquesta pàgina per tenir-ne més informació:

    http://www.gencat.cat/llengua/2013_doraemon

    DORAE MUSEUM_poster 100X70_CAT copia

     

    Article complet

  • La Castanyada

     

    CASTANYES

     

     

     

    Ja som a tocar de Tots Sants i és temps de celebrar la Castanyada.

    M’ha semblat interessant de fer un petit apunt cultural per a tots aquells que no coneixeu aquesta festa perquè sou nouvinguts a Catalunya, i també per a aquells que, sent catalans i havent-la celebrat molts cops, en desconeixeu l’origen i els detalls.

    En primer lloc, us deixo penjat un article extret de la revista Sàpiens que explica l’origen comú del Halloween i la Castanyada.

    Castanyada_Sàpiens

    En segon lloc, us ofereixo un text extret del web festes.org, que explica curiositats sobre la Castanyada.

    CASTANYADA

     

    Espero que us sembli interessant. Bona Castanyada!

    MONIATOS

    PANALLETS DE PINYONS

     

    Article complet

  • Calendari lectiu

    CALENDARI DEL CURS 2013 – 2014

    Inici: 7 i 8 d’octubre

    Examen escrit: 2 i 3 de juny

    Examen oral: 4 i 5 de juny

    Final de curs (notes): 11 i 12 de juny

    DIES NO LECTIUS

    Octubre: dia 31

    Novembre: dia 1

    Desembre: dies 5 i 6, vacances a partir del 20

    Gener: vacances fins al dia 7, inclòs

    Febrer: dia 12

    Abril: vacances de Setmana Santa del 14 al 22

    Maig: dia 1

     

    Article complet

  • Us obrim les portes!

    Un cop més arriba el setembre i us acullo amb els braços oberts als cursos del Servei Local de Català d’Esparreguera. Com sempre us vull donar la benvinguda amb una cançó i aquest cop he triat un clàssic (potser m’estic fent gran!). Es tracta d'”Aprendre”, d’en Lluís Llach.

    Molts de vosaltres ja la deveu conèixer, però crec que val la pena tornar a escoltar-la per gaudir-ne un cop més. Segons l’autor és una de les seves cançons preferides perquè parla d’una de les seves obsessions: “el vell ofici d’aprendre, que no s’acaba mai”. Com que estic totalment d’acord amb ell, us convido a aprendre, a fer-ho tots de tots, a enriquir-nos mútuament i, evidentment, a millorar els vostres coneixements de llengua catalana perquè pugueu sentir-la com a vostra i la utilitzeu amb total llibertat.

    Espero que la cançó us agradi i, a aquells que la descobriu, us invito a copsar-ne la màgia.

    Us en poso la lletra a continuació per si us costa de seguir el fil…

    Aprendre_lletra completa

     

     

    Article complet

  • No val a badar! Matriculacions!

    inscripcionsS’han acabat les vacances! Espero que us hagin anat d’allò més bé.

    Per als que feu el seguiment del bloc, us vull recordar que les matriculacions per als antics alumnes són els dies 12 i 13 de setembre. En aquests dies es reserven les places únicament per a antics alumnes. Si no podeu venir en aquestes dates encara us podeu matricular del 16 al 20 d’aquest mes, però les matriculacions ja són obertes a tothom.

    Us n’especifico l’horari:

    – Del 12 al 13 de setembre: matins, de 10 a 1 h; tarda del dia 12, de 5 a 8 h

    – Del 16 al 20 de setembre: matins, de 10 a 1; tardes del 16 i 18, de 5 a 8 h

     

    Us espero a Can Pasqual!

     

    Article complet

  • Un estiu per compartir!

    Bé, definitivament el curs s’ha acabat i ara teniu per endavant un llarg estiu per viure experiències inoblidables. Espero que desconnecteu de tots els problemes i sapigueu trobar -aneu on aneu- paisatges únics, gent meravellosa, bona cuina, moments per emmarcar…

    Per anar fent boca us ofereixo l’enllaç d’una cançó que té molts punts per ser la cançó de l’estiu d’enguany. Es diu “Vull estar amb tu” i és dels Catarres… Estiuenca, fresca, alegre… deixeu-vos endur per la música i balleu!

    No us oblideu de practicar el català parlant i escrivint molt! Agafeu un bon llibre i reserveu-vos un racó a l’ombra… Si voleu, podeu enviar-nos postals al Servei Local de Català. Les rebrem encantats de la vida. Fins al setembre!

    Una abraçada!

    Article complet

  • Paraules que pronunciem malament

    alert

    ALERTA! Obriu bé els ulls!

    Hi ha un nombre limitat de paraules que tenim el costum de pronunciar malament i això fa que no les accentuem adequadament. Tot seguit us n’especifico una tria més habituals:

    Paraules agudes: alfil, fluor, futbol (i tots els esports acabats en -ol), hoquei, interval, iber, misantrop, timpà, policrom, poliglot, Raimon, el Tibet, xassís i zenit.

    Paraules planes: cardíac, policíac, amoníac, austríac, míssil, monòlit, Àneu, atmosfera, rèptil, torticoli, medul·la, termòstat, tèxtil, víking, omòplat, leucòcit i magnetòfon.

    Paraules esdrúixoles: aurèola, període, diòptria, elèctrode, Etiòpia, èczema, Himàlaia, olimpíada, pneumònia i Hèlsinki.

    Article complet

  • Oh, benvinguts! Passeu, passeu!

    Comença un nou curs i us vull donar la benvinguda amb un clàssic d’en Sisa.

    Alguns de vosaltres ja sou antics alumnes i coneixeu bé la nostra dinàmica de treball. Els que sou nous alumnes no trigareu a descobrir que us heu matriculat a un curs de què podreu treure un gran profit. Penseu en tot moment que la implicació mútua, la vostra i la nostra, és la clau de l’èxit per a assolir els objectius. Compteu amb el meu ajut per a resoldre els vostres dubtes i compartir les vostres inquietuds.

    Benvinguts a les classes del Servei Local de Català d’Esparreguera!

    Qualsevol nit pot sortir el sol

    Article complet

Benvinguts i benvingudes al curs de català

Obrim un període lectiu en què vosaltres us formareu en la llengua del país per tal de ser usuaris autònoms del català. Serà un plaer acompanyar-vos en aquesta descoberta!


Categories


Entrades recents


Blogroll