• LA GRAMÀTICA I L’ORTOGRAFIA CATALANES S’ACTUALITZEN

    gramaticaA principi del segle xx, a Catalunya s’inicia un corrent general de país com a contraposició al Modernisme que havia predominat en les darreries del segle anterior. Es tracta del Noucentisme, un moviment cultural i ideològic que, a banda de desenvolupar-se en el món de l’art, va influir en el desenvolupament econòmic i científic del país. Les institucions catalanes de l’època van fomentar-lo a través de diverses inversions i polítiques culturals que es feien des de les Diputacions, la Mancomunitat de Catalunya i els ajuntaments en resposta a un ideal civil i de servei. Pel que fa a la llengua, és l’època en què es treballa en la codificació de la llengua, és a dir, en l’establiment de la norma i la correcció.

    En aquesta línia, l’any 1907, la Diputació de Barcelona, presidida per Enric Prat de la Riba, va prendre la “iniciativa de fundar un centre d’estudis científics, concretament especialitzats i destinats, més que no pas a l’ensenyament, a produir ciència i facilitar les investigacions, per saber tot allò que tenim de propi, i no haver d’aprendre dels estrangers allò que han estudiat a casa nostra”. Es tracta de l’Institut d’Estudis Catalans, que actualment està configurat per cinc seccions: la Històrico-Arqueològica, la de Ciències Biològiques, la de Ciències i Tecnologia, la Filològica, i la de Filosofia i Ciències Socials.

    La Secció Filològica va ser creada l’any 1911 i des de llavors compleix amb la funció d’acadèmia de la llengua catalana. Les tres línies principals d’actuació són l’establiment de la normativa lingüística (la gramàtica), la investigació i l’estudi científic de la llengua, i el seguiment del procés de normalització de la llengua en el conjunt de les terres de llengua i cultura catalanes. Pompeu Fabra en fou un dels primers integrants i el principal codificador de la llengua. Després de publicar les Normes ortogràfiques, de l’any 1913, i el Diccionari ortogràfic, l’any 1917, l’any 1918 presenta la Gramàtica catalana, que s’adopta com a oficial. Posteriorment, l’any 1932 publica el Diccionari General de la Llengua Catalana, conegut popularment com el “Diccionari Fabra” o “el Pompeu”. L’any 1956, amb Fabra ja mort, Joan Corominas publicà una revisió de la gramàtica feta pel mateix Pompeu Fabra.

    No ha estat fins al 2016 que ha aparegut una nova gramàtica que reguli (el que s’anomena “codificar”) el funcionament de la llengua catalana. La nova Gramàtica de la llengua catalana, publicada des del mateix Institut d’Estudis Catalans, ja no es tracta d’una obra d’autor, com va ser la de Fabra, sinó que és el resultat d’una “obra col·lectiva, oberta a la participació d’experts diversos i consensuada en el si de la Comissió de Gramàtica i la Secció Filològica, i ratificada pel Ple de l’IEC”, tal com es defineix des del mateix web de l’IEC. Ha estat pensada com l’obra de referència del segle xxi i, malgrat donar continuïtat a la normativa gramatical que Fabra va establir l’any 1918, es presenta més completa i, sobretot, actualitzada. Segons el mateix IEC exposa, “no introdueix canvis substancials, sinó matisos i més flexibilitat, i amplia i detalla la gramàtica de Fabra per donar resposta a qüestions que aquest no va plantejar o que va apuntar molt esquemàticament. Al mateix temps, incorpora les solucions avalades per la tradició i el prestigi social que encara no tenien el reconeixement per part de la norma”. Bàsicament, doncs, es tracta d’una modernització de l’obra de Fabra tenint en compte les varietats lingüístiques definides pel marc geogràfic i els diferents registres corresponents als usos, i un canvi de plantejament que abandona la distinció “correcte/incorrecte” i introdueix matisos a la norma i la flexibilitza. A la vegada, incorpora algunes novetats relacionades, per exemple, amb formes verbals, combinació de pronoms febles, usos de les preposicions per i per a, casos de complement directe amb la preposició a i d’altres.

    Paral·lelament, el 24 d’octubre passat, el Ple de l’Institut d’Estudis Catalans va aprovar una nova versió de l’Ortografia catalana pel fet que hi havia dispersió dels materials que conformen la normativa ortogràfica vigent i perquè calia revisar alguns aspectes puntuals que havien estat objecte de qüestionament. En aquest cas estem parlant de canvis en les paraules formades amb uns prefixos determinats o compostes, en l’ús del guionet, l’accentuació d’unes formes verbals baleàriques, la reducció de mots amb accent diacrític i la supressió de la dièresi en paraules derivades acabades en –al.

    Estem davant, doncs, d’una actualització i adaptació als temps actuals de les normes que fins ara regien la normativa sobre el funcionament de la llengua i l’ortografia de les paraules. Cal un temps per adaptar-s’hi. Des del moment de la publicació de la Gramàtica de la llengua catalana i de l’aprovació de la nova versió de l’Ortografia catalana tots plegats ens hem d’anar posant al dia gradualment. L’Administració de la Generalitat i els organismes que en depenen ja l’han començada a aplicar, malgrat marcar-se un termini de quatre anys per adaptar tota la documentació a les novetats proposades, com també ho estan fent la majoria de mitjans de comunicació. Durant un temps viurem una època en què probablement observarem la coincidència de noves solucions, sobretot ortogràfiques, amb les que hem après a l’escola o gràcies a la lectura i tenim interioritzades. Certament, si les llengües estan vives, no romanen inalterables; al contrari, “es contaminen” de formes d’altres llengües i evolucionen amb el pas del temps. Segons justifica el mateix Institut d’Estudis Catalans, aquesta nova Gramàtica de la llengua catalana, el que persegueix és precisament això: posar-se al dia i recollir les formes que estan vives al llarg de la geografia catalana. A poc a poc ens l’aprendrem!

    Per a més informació, http://sf.espais.iec.cat/

    Article complet

  • ELS PUNTS DE LLIBRE D’AQUEST SANT JORDI

    Llibre Obert Llibre tancat Llibre Vell

    Aquests són els tres punts de llibre que aquest any hem editat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Molins de Rei. Són tres expressions catalanes i els nostres alumnes del cursos de català ens han buscat les equivalències en les seves llengües. Cada llibreria de la vila tindrà un dels models durant la 31a Fira del Llibre en Català.

    Article complet

  • Semifinalistes en el concurs Contes del Món

    À

    À

    Els alumnes de l’Intermedi del Servei Local de Català de Molins de Rei han participat en el concurs Contes del Món amb el contes Les cases de colors. Han quedat entre els 50 semifinalistes, però només es publicaran els 24 contes més votats. Vols votar perquè sigui un dels contes que es publicaran? Tens temps de fer-ho fins al 19 d’abril. Anima’t!

    Podeu escoltar el conte clicant a l’enllaç següent i buscant el títol Les cases de colorshttp://www.contesdelmon.org/ca/votacontes2016/

    Per votar, heu de compartir el conte a través del Facebook i del Twitter.

    Article complet

  • 50 PERSONES EN LA 21a EDICIÓ DEL VOLUNTARIAT PER LA LLENGUA

    El dimarts 1 de març es va iniciar la 21a edició d’aquesta activitat que estem organitzant des de l’any 2003 per facilitar que aquelles persones que estan aprenent el català, el puguin practicar i, sobretot, adoptin l’hàbit de fer-lo servir en qualsevol situació comunicativa més enllà de l’aula. Així mateix, l’activitat també modifica els hàbits dels catalanoparlants que, davant d’una persona que no coneixen, molt sovint s’hi dirigeixen en castellà.

    Provinents de l’octubre de l’any passat, 9 parelles, 1 trio i 1 grup de quatre persones han volgut continuar amb les trobades fins que finalitzi aquesta edició del Voluntariat, però se’ls han afegit 10 parelles més, un altre trio i una antiga parella que ara s’ha convertit en un trio. En total, 22 voluntaris catalanoparlants i 28 aprenents es trobaran durant quinze setmanes per conversar en català. En aquesta edició comptem amb persones provinents del Marroc, Paraguai, Mèxic, Uruguai, Colòmbia, Andalusia, Madrid i Aragó, de manera que la llengua predominant entre ells és el castellà, juntament amb l’anglès i l’amazic.

    Aquesta edició comença ara el mes de març i tindrà la cloenda la segona setmana de juny, moment en què farem un retorn de totes les experiències acompanyat d’un sopar amb gastronomia de tots els orígens dels participants. Mentrestant, durant la presentació de les parelles també els vam explicar altres activitats a què assistir per practicar el català: pel·lícules en català al CineBaix de Sant Feliu de Llobregat, l’obra Martia Rosa al Teatre Núria Espert de Sant Andreu de la Barca, un espectacle musical obre la figura de Caterina Albert (Víctor Català) amb motiu de Sant Jordi a la nostra vila i el taller “Cuines del món” per treballar, en català i durant cinc sessions, la gastronomia del Marroc, Paraguai, la Xina, l’Equador i el Pakistan.

    Al llarg d’aquestes edicions hem constituït ja 537 parelles, 26 trios i 1 grup de quatre persones.

    Article complet

  • 21a edició del Voluntariat per la llengua, de març a juny del 2016

    Cartell VxL 21a edició

    Fins al 26 de febrer, període d’inscripció per a la 21a edició del VxL, que s’iniciarà la primera setmana de març i acabarà a mitjan juny. Com sempre, el compromís és per a una hora setmanal de conversa en català entre una persona catalanoparlant i una altra que l’està aprenent. Les persones interessades podeu adreçar-vos al Servei de Català mitjançant el c/e slcmolins@cpnl.cat, per telèfon (93 680 37 32) o venint personalment a Ca n’Ametller.

    Article complet

  • Més de 1.600 persones han visitat l’exposició “Vinyetes: història del còmic en català” a la sala d’exposicions de Ca n’Ametller

    ExpoIMG_20160210_140739Madorell 10

    El dimarts 9 de febrer va ser el darrer dia de l’exposició “Vinyetes: història del còmic en català”. Durant les quatre setmanes en què es va poder visitar, 1.602 persones van entrar a veure-la o a seguir la visita guiada que es feia amb reserva prèvia.

    688 alumnes de cinc escoles de la vila, des de primer de primària fins a quart de secundària, i alumnes dels cursos de català van visitar-la de matí i escoltar les explicacions que els donava una de les tècniques del Servei de Català: unes informacions molt bàsiques sobre el llenguatge del còmic, la presència de la llengua catalana en el món editorial des de final del segle XIX a l’actualitat, la importància de les llengües en general, l’aportació de Josep M. Madorell al món del còmic, les diferents escoles del còmic… per acabar llegint àlbums de còmic, creant personatges o pintant-ne alguns d’entre els que podien triar. 154 dibuixos van acabar penjats a les parets de la sala petita de l’exposició, com una aportació dels infants i joves de la vila en aquesta mostra. Per altra banda, 587 persones en horari de tarda i cap de setmana, i 319 més durant el cap de setmana de la Fira de la Candelera, van visitar pel seu compte l’exposició.

    Paral·lelament, des de la Regidoria de Joventut, a través del Punt Jove, es va organitzar un taller d’elaboració de còmics per a joves d’entre 12 i 18 anys. Es va fer durant dues tardes i a una sala adjacent a l’exposició, per tal que es fes ben visible la relació entre les dues activitats. Només van ser dues tardes de taller i per a 15 inscrits, el màxim que estava preestablert, però ens va servir per detectar que és un bon incentiu per acostar-nos a la població jove i fer-los adonar també de la situació que viu el català.

    Ha estat, doncs, una experiència molt positiva, tant des del punt de vista de la quantitat de persones a qui ha arribat com de l’intercanvi d’impressions que es produïen durant les xerrades amb la tècnica del Servei de Català, ja que, per l’edat dels assistents, desconeixien moltes de les etapes viscudes pel català.

    Article complet

  • Molins de Rei 2015_ok7

    Article complet

  • NOVA MATRÍCULA PER ALS CURSOS DE CATALÀ

    Imatge vine i aprèn 15-16

    Del 14 al 30 de setembre tindrem oberta la matrícula per als diversos nivells de català que oferim per a aquest curs 2015-16, en horaris de matí i tarda. Per a la inscripció, cal venir a Ca n’Ametller (c. de Jacint Verdaguer, 95 bis – Molins de Rei) qualsevol matí de 10 a 13 h, o les tardes de dimarts i dimecres, de 17 a 19.30 h.

    Per a més informació o consultes, podeu trucar al 93 680 37 32 o enviar un correu electrònic a slcmolins@cpnl.cat.

    Article complet

  • S’ESTRENA “EL NOSTRE ÚLTIM ESTIU A ESCÒCIA” EN CATALÀ

    nostreultimestiuescociaAvui divendres 29 de maig, s’estrena en català la comèdia anglesa El nostre últim estiu a Escòcia, dirigida per Andy Hamilton i Guy Jenkin. La pel·lícula està interpretada per Rosamund Pike, coneguda pel seu paper a  Perdida; i David Tennant, conegut principalment per la britànica Doctor Who. També hi intervenen Billy Connolly, Celia Imrie, Ben Miller, Emilia Jones i Bobby Smalldridge. El doblatge i la subtitulació del film té el suport de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura.

    Una parella londinenca recent separada va amb els seus tres fills a Escòcia per celebrar l’aniversari de l’avi, al qual, per no disgustar-lo, decideixen ocultar la separació. Els pares de seguida descobriran com és de difícil mantenir secrets quan hi ha nens pel mig. 

    El nostre últim estiu a Escòcia va guanyar el Premi del Públic en la passada edició del Festival Internacional de Cinema de Valladolid.

    El film s’estrenarà a les següents sales:  Cinesa Heron City (Barcelona); Palau; Balaña Multicines (Barcelona); MCB Cinema Calafell (Calafell); Multicines Figueres (Figueres); Cinemes Albèniz Centre (Girona); Ocine Girona (Girona); Espai Funatic (Lleida); Multicines Bages (Manresa); Cines Olot (Olot); Cines Imperial (Sabadell); Cinesa Sant Cugat (Sant Cugat del Vallès) VOSC; Ocine Tarragona – Les Gavarres (Tarragona); Cinema Catalunya (Terrassa); Cinesa Parc Vallès (Terrassa); Cinema La Lira (Tremp); Vigatà Cinema (Vic).

    Article complet

  • ELS DIARIS DE LECTURA

    DSC_1360

    Perquè el català és massa bonic per fer-lo servir només dins de classe i perquè hi ha llibres meravellosos més enllà dels de text, els alumnes d’Intermedi i Suficiència han fet, durant el curs, un Diari de Lectura. A mesura que s’anaven llegint el llibre que cadascú ha escollit, hi anaven abocant sentiments, reflexions, records… i tot allò que els passava pel cap, amb una freqüència mínima de tres cops per setmana. L’objectiu era agafar o recuperar l’hàbit de llegir i escriure en català amb regularitat. Tot i l’esforç que els ha suposat, les valoracions han estat molt positives. Podeu veure’n algunes en les fotografies de més avall. Bona feina!

    DSC_1361 DSC_1362 DSC_1363 DSC_1364 DSC_1365 DSC_1366 DSC_1367 DSC_1368 DSC_1369

    Article complet

Segueix-nos a:

      

Categories


Núvol d’etiquetes


Favorits


Entrades recents


Comentaris recents


Favorits