• S3 matí – 15a sessió (dimecres, 25 de maig)

    05

    “La taula rodona: en qüestió d’opinions… tants caps, tants barrets! Digueu-hi la vostra!”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    1. Minidebat a tres bandes: s’ha de poder portar el mòbil a l’escola? Rols: educadors/pares/adolescents. Llista d’arguments i contraarguments.
    2. L’ortografia de la hac i la ela geminada: correcció de l’ex. 3, pàg. 328 i teoria (pàg. 325 i 326). Torneu-hi a fer un cop d’ull.
    3. La precisió lèxica: hem acabat l’ex. 255, hem corregit els deures (composar/compondre, subtil/sotil) i hem revisat l’ex. 5, pàg. 252 i l’ex. 1, pàg. 253 (terme/termini, pla/plànol/planell, taxa, tassa, confús/confós). Podeu treure l’entrellat de les paraules CONFÚS/CONFÓS clicant AQUÍ.
    4. Les oracions subordinades adverbials, les oracions coordinaes i les conjuncions: d’acord amb el tema del minidebat treballat a l’inici de la sessió heu redactat en grup oracions amb aquests diversos grups de conjuncions: malgrat quetot i que, no obstant això, sinó que, per tal que, atès que, a causa deposat quecom que.
    5. Activitat d’expressió oral de final de curs: hem repartit del rols per preparar la taula rodona (activitat de nota de curs) que farem el proper 8 de juny. A més, us he repartit les notícies a partir de les quals preparareu la vostra intervenció.

    DEURES

    1. Les partícules perquè/per què/per a què: empleneu els espais buits de les oracions amb aquests elements (fotocòpia).
    2. Llegiu les notícies que us he repartit sobre el tema que debatreu el dia 8 de juny (taula rodona).
    3. Expressió escrita: escriviu un article d’opinió d’acord amb el contingut de l’entrada anterior del blog. No us oblideu de posar-hi el títol!

     

    Bon cap de setmana i protegiu-vos del sol amb un bon barret!

    9589068394_d12ea26182

    “Homes hi haurà, heterodoxos, homeopàtics, hospitalaris” i… gens confosos! (estrofa del poema “Hagut per hac”, d’August Bover)

    Article complet

  • S3 matí – L’ús dels telèfons mòbils i les tauletes, a partir de quina edat?

    Amb el mòbil sota el braç…

    Per al dimecres 1 de juny heu de redactar un article d’opinió sobre aquest tema per a la revista de l’aula Digues la teva clar i català!. Primer cal que llegiu la notícia “En quin moment es comencen a utilitzar les noves tecnologies?” i que escolteu aquest àudio . Cliqueu en aquesta icona:

    logo documentEscolteu-lo 2 o 3 vegades i preneu els apunts que cregueu que us poden servir per redactar l’article (dades, arguments, etc.).  Després, a partir d’aquesta informació i la que trobareu a la notícia adjunta, escriviu un article d’opinió  (150-180 paraules) exposant el vostre punt de vista personal sobre aquest tema. Abans, feu un esquema amb els arguments i els contraarguments (consulta el llibre per fer-lo). Podeu plantejar-vos preguntes com aquestes:

    Us sembla adient que els nens des de ben petits tinguin accés a les noves tecnologies? Com els pot afectar? És una tendència que ja no es pot frenar, inherent als temps actuals? Us convencen els avantatges que s’esmenten a la notícia? Plantegeu-vos preguntes. És una bona manera de trobar idees per a l’argumentació.

    Distribuiïu el text en diversos paràgrafs i utilitzeu 5 dels connectors i les conjuncions treballats al llarg del curs, a més de sinònims i d’un lèxic precís i acurat. A més, aniria bé que utilitzéssiu alguns pronoms febles treballats (com a mínim, 3). Com a recurs, podeu  citar fonts d’autoritat i dades de la notícia, a més d’alguna metàfora o comparació. Un cop hàgiu redactat el text, feu-ne una revisió acurada (ortografia, construcció de les oracions i signes de puntuació).

    Cal que lliureu tant l’article d’opinió com l’esquema. 

    Ah! Si voleu aconseguir el vostre núvol de paraules, envieu-me’l per correu electrònic (mrifa@cpnl.cat).

    8371683905_179382affc

    photo credit: portatil-tablet-smartphone via photopin (license)

    Article complet

  • S2 / 15a sessió (dimecres, 25 de maig)

    00 No perdis el fil

    QUÈ HEM FET AVUI?

    1. Avui érem pocs a classe. Sembla que us heu posat d’acord per fer campana… Hem corregit tot el que s’havia de corregir i hem parlat i debatut molt. Hem après que les totxanes tenen dos forats petits, o no. Tot depèn de si els compres als xinos o a la botiga de tota la vida.
    1. He recollit receptes.  Dilluns que ve espero tenir-ne més.

     DEURES

    -Feu clic AQUÍ  per obtenir l’exercici de lèxic nou que he passat a classe.

    Totxana normal        Totxana dels xinos      I aquesta, què, eh?

    totxana 1totxana 2             tochana 3

     

    Article complet

  • S1 – 15a sessió (24 de maig)

    00 No perdis el fil

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Ús de ser i estar 270 5
    Les perífrasis verbals 154 – 155
    157 1 i 3
    Text narratiu 41 2 i 3
    42 – 43 4 en grup

     

    Recordeu que dijous farem el segon exercici d’expressió escrita avaluable.

    Article complet

  • S2 / 14a sessió (dilluns, 23 de maig)

    00 No perdis el fil

    QUÈ HEM FET AVUI?

    1. He tornat les receptes que vau fer la setmana passada i n’hem comentat alguna cosa.
    1. Correcció: hem corregit alguns exercicis de lèxic (5, 6, pàgina 257) i alguns d’ortografia de la B/V (1 i 2, pàgina 309) .
    1. Expressió escrita: com que estem treballant receptes, hem fet un exercici fotocopiat per treballar els pronoms febles que sovint utilitzem en aquest tipus de text.
    1. Les formes no personals del verb: hem repassat alguns usos de les formes no personals del verb, especialment en perífrasis verbals (pàgina 154…).
    1. Ús del gerundi: hem parlat de l’ús correcte del gerundi com a oració subordinada adverbial (és a dir, fent de c0mplement circunstancial) i dels casos en què l’ús del gerundi és incorrecte. Hem fet a classe l’exercici 4, pàgina 158.
    1. Lèxic: hem continuat treballant la precisió lèxica.

    DEURES

    -Acabeu l’exercici 3, pàgina 157 (perífrasis de probabilitat).

    -Feu l’exercici 4, pàgina 310  d’ortografia de la b/v.

    -Acabeu l’exercici de lèxic de la fotocòpia.

    -I recordeu que m’heu de lliurar l’última recepta de cuina.

    IMPORTANT

    Hem fixat les dates per a les proves escrites que ens queda per fer. Els dies triats són:

    1 de juny   i  8 de juny

    ———————-

     

    Article complet

  • S3 matí – 14a sessió (dilluns, 23 de maig)

    05

    Ho heu vist? Ja en tenim una bona col·lecció… de conjuncions i de pronoms febles! Ara ens caldrà acabar-la.”

     

    QUÈ HEM FET AVUI?

    1. L’ortografia de la hac: pàg. 326 i correcció de l’ex. 3. La hac aspirada, les interjeccions, paraules amb h, amb h intercalada i paraules sense h. Dictat breu de paraules.
    2. Dictat: avui l’Ana ens ha dictat un text per repassar l’ús de la ela geminada. Podeu llegir-lo sencer en aquest DOCUMENT.
    3. Precisió lèxica: casos habituals. Ex 1, pàg. 255 (ag). Compondre/composar; subtil/sotil.
    4. Les oracions subordinades adverbials, les oracions coordinades i les conjuncions: perquè/doncs; si no/sinó. Ex. 8, pàg. 210 i fotocòpia.
    5. Els complements verbals i els pronoms febles: correcció dels deures i frases 1 i 5. Continuarem aquesta activitat el proper dia.
    6. L’article d’opinió: comentari dels textos retornats i correcció de l’ex. 1 i 2, pàg. 52.

     

    DEURES

    1. Ortografia: ex. 3, pàg. 328. Consulteu els dubtes a les pàg. 325 i 326.
    2. Lèxic: busqueu al diccionari la diferència de significat entre compondre/composar i subtil/sotil.
    3. Les conjuncions: acabeu l’ex. 8, pàg. 210.
    4. Els pronoms febles: llegiu-vos AQUEST ARTICLE, d’Albert Pla Nualart, sobre el pronom feble hi.
    5. El text argumentatiu: rectifiqueu el que calgui del text retornat (errors ortogràfics, gramaticals. oracions inabacades…).

     

    Bona setmana ben fresqueta… o no!

    6087727245_3aafa3deff

    Ja me la hi beuria jo, aquesta orxata ben fresqueta a la terrassa, tot i que em vindria més de gust un granissat. En beuria a tothora!

    Article complet

  • S3 matí – 13a sessió (dimecres, 18 de maig)

    05

     

    “En les oracions coordinades adversatives no hem d’escriure “si no“, sinó “sinó” i en les oracions subordinades adverbials il·latives cal que utilitzem la conjunció “doncs” en lloc de “perquè“. Si no…   ens faríem un bon embolic!”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    1. Els complements verbals i els pronoms febles: repàs i introducció al complement predicatiu i al complement de nom (pàg. 193 i 174) i els pronoms febles respectius. Introducció a l’ortografia dels pronoms febles (el pronom EN i altres casos). Fotocòpia (frases 13-17).
    2. Dictat: hem fet el dictat d’un text per repassar l’ortografia de la ela geminada. Ciqueu AQUÍ PER  LLEGIR-NE EL TEXT!
    3. L’ortografia de les laterals: ex. 1, pàg. 327 (tot acabat). El proper dia començarem l’ortografia de la hac.
    4. Minidebat a l’aula: “Preferiu mirar les pel·lícules a la televisió en versió original o doblades?”.  Debat en grups de 4 amb dues opinions contraposades. Continuarem debatent sobre aquest tema per practicar les conjuncions treballades.
    5. Les oracions subordinades adverbials i les oracions coordinades: les conjuncions perquè/doncs, i els grups si no/sinó.  Pàg. 241 i 208.  Ex. 9, pàg. 211. Ex. 7, pàg. 210 (frases af).

    DEURES

    1. Els pronoms febles: fotocòpia (frases 11 i 16).
    2. Expressió escrita: escriviu un article d’opinió de 180 paraules sobre l’ús de les aplicacions mòbils per controlar els fills/els menors d’edat, a partir de la notícia i vídeo de l’entrada del blog corresponent. Com que ja teniu l’esquema i el primer paràgraf redactat, ara només cal que acabeu d’escriure la resta del text. Abans, escriviu una “bateria” de lèxic i, a més,  tingueu en compte que hi han d’aparèixer, com a mínim, 5 conjuncions de les treballades! Consulteu tot el material penjat i les pàgines 25, 52 i 54.  Ah! I no us oblideu de posar -hi un títol ben original… A més, si voleu obtenir un “núvol de paraules” del vostre text, envieu-me’l també per correu electrònic (mrifa@cpnl.cat).

    Podeu repassar l’ortografia de la ela geminada clicant aquest enllaç d’Itineraris d’aprenentatge (vegeu la fitxa resum de la columna de l’esquerra).

     

    Tot i que ja farà molta calor… bon cap de setmana!

    5870173173_65220bd59a

    No sé si aquesta ombrel·la ens servirà per pal·liar aquesta calor… Si no, sempre ens podrem refrescar amb un bany en aigües cristal·lines

    Article complet

  • Català, japonès o ganxet? De tot una mica…

    Sabeu què és l’amigurumi?

    Dilluns, dia 23 de maig, a les 18 h, al CNL tindrà lloc un taller d’iniciació a l’amigurumi. Descobrirem que es poden fer uns ninotets ben divertits amb el ganxet, una mica de llana i ganes de passar-s’ho bé!

    No us cal portar res,  però si teniu  per casa un ganxet del 2.5, serà benvingut!. Únicament heu de portar ganes de fer moure el ganxet i de compartir una estona molt entretinguda xerrant en català. A més,us emportareu a casa el resultat de la vostra feina!

    Hauríeu de confirmar l’assistència a:

    Tel. 93 440 65 70 o  c/e  vxl.lhospitalet@cpnl.cat.

    Bona feina parlant en català!

    amigurumi

    Article complet

  • 14a sessió (19 de maig)

    00 No perdis el fil

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    La descripció de lloc: la ressenya de lloc   Heu acabat el treball en grup
    Text narratiu 39-41
    38 2
    41 1

     

    L’Ester García ha comentat una notícia sobre Veneçuela.

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Text narratiu 41, activitats 1 i 2
    Ús de ser i estar 270,  activitat 5

    Recordeu  de fer la descripció sobre el vostre lloc preferit de Catalunya a l’entrada anterior.

     

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 13a sessió (17 de maig)

    00 No perdis el fil

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Ser i estar 269 1 i 2
    La descripció de lloc: la ressenya de lloc En grup hem estat redactant la ressenya d’un lloc.
    Adverbis i locucions adverbials 227-230  

     

    231 4

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    La descripció de lloc: la ressenya de lloc Si cliqueu aquest enllaç, hi podreu escriure el vostre lloc preferit de Catalunya.

    L’Antònia avui ens ha comentat una notícia sobre la immigració.

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

SUFICIÈNCIA 1

SUFICIÈNCIA 2

SUFICIÈNCIA 3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta