• S1 matí – 18a sessió (dimecres, 30 de novembre)

    05

    “ON, QUAN, Amb QUI vas fer un viatge? QUÈ vas visitar? Amb QUÈ hi vas anar?…”

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    1. Comentari i retorn de les descripcions del vostre carrer o barri: CD sense preposició, disposició del text, ortografia…
    2. L’article: el “lo” neutre no normatiu (pàg. 123). Ex. 3, pàg. 124. Podeu llegir-ne més informació en l’entrada “D’ara endavant no diguis en *lo successiu” del blog Rubricatus 2.o, del CNL de l’Hospitalet. Us pot ajudar a resoldre casos més concrets. Cliqueu aquest enllaç: “D’ara endavant no diguis en *lo successiu”
    3. El text descriptiu de lloc: expressió escrita d’avaluació a l’aula (150 paraules).

    A CASA…

    1. Planifiqueu la narració d’una anècdota (pluja d’idees i esquema). Pàg. 44 i 45.
    2. Repasseu el text narratiu en aquest enllaç d’Itineraris d’Aprenentatge (columna de l’esquerra).
    3. Assageu la vostra intervenció oral sobre la novel·la i la lectura en veu alta del text escollit. No us oblideu de portar-me’n una còpia.
    4. Expressió escrita: heu de narrar un viatge o d’una sortida en 150 paraules (per al dia 14 de desembre) seguint un ordre cronològic. En un dels paràgrafs, hi ha d’haver una descripció de lloc o d’un objecte (consulteu la llista de la fotocòpia). Cal que utilitzeu, com a mínim, 5 o 6 connectors treballats (pàg. 25 i pàg. 45)  i que distribuïu el text en paràgrafs. Un cop escrit, feu-ne una revisió exhaustiva.

    Podeu fer-vos aquestes preguntes: Quan hi vau anar? Amb qui hi vau anar? Amb què hi vau anar? Quins llocs vau visitar? Què us va agradar més? També, podeu parlar de la gent, dels costums, d’experiències viscudes, d’impressions, sensacions, d’alguna anèctoda… i d’algun objecte que vau comprar.

     

    Bon cap de setmana llarg i bon viatge de final de curs!

    medium_7214192870

    photo credit: xavi talleda via photopin cc

     

     

    Article complet

  • S1 matí- 17a sessió (dilluns, 28 de novembre)

    qhr-transparent“Tens alguna anècdota per explicar? Qui n’és el protagonista? Què va passar? Quan i on va tenir lloc? Com més divertida, millor!”

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    1. Ortografia i pronunciació: la essa sonora i la sonorització (fotocòpies). Podeu repassar la lectura en veu alta d’aquestes paraules i frases.
    2. Comentari dels treballs retornats (descripcions del vostre lloc favorit de Catalunya). Posada en comú de la metodologia que heu seguit per escriure aquest text: recerca d’informació, pluja d’idees, planificació del text (substantius, adjectius, verbs, comparacions…). 
    3. Dictat d’un fragment d’una anècdota (text narratiu): comentari de l’ortografia, la puntuació i dels verbs d’acció que hi apareixen.
    4. El text narratiu: planificació de l’explicació d’una anècdota personal o d’una tercera persona mitjançant un esquema: pàg. 44 i 45. Importància de l’ús dels connectors temporals i lògics (pàg. 45 i 25). El microrelat: ordenació dels paràgrafs de dos microrelats de Joan Pinyol (1966), pàg. 38. 

     

    A CASA…

    1. Per al 12 de desembre: Feu una pluja d’idees i un esquema d’una anècdota personal o d’una tercera persona que conegueu (text narratiu). Podeu consultar les pàgines 44 i 45. Penseu 5 o 6 connectors que utilitzaríeu si l’haguéssiu d’explicar oralment. No heu de fer-ne cap expressió escrita
    2. Avaluació del text descriptiu de lloc: dimecres, 30 de novembre. Repasseu el text descriptiu de lloc: recursos lingüístics i models de textos llegits a classe, dictats, etc.  Reviseu les correccions dels textos retornats per evitar cometre els mateixos errors el dia de la prova. Pàg. 82, 83, 84, 85, 85 i 87.
    3. Podeu llegir aquest fragment de El carrer Estret, novel·la de Josep Pla (1952),  i parar atenció als elements descriptius que hi apareixen (substantius, adjectius, metàfores…). Cliqueu damunt del títol per llegir-lo. També podeu llegir les descripcions de lloc redactades per tres companys de classe a les entrades anteriors. 
    • Atenció!Recordeu que és important que disposeu bé el text, repartit en diferents paràgrafs, i que el redacteu amb tots els elements d’un text descriptiu (adjectius, comparacions, metàfores, adverbis de lloc, verbs situacionals, com ara ser, trobar-se, situar-se i haver-hi, verbs referits als canvis i als sentits, etc.).

     

    Bona setmana carregada de bones anècdotes!

    medium_11253468756

    “La meva càmera sí que té anècdotes per explicar i paisatges per descriure…” photo credit: DanielJPHadley via photopin cc

    Article complet

  • El meu racó preferit de Catalunya: la fageda d’en Jordà (3)

    En aquest text podeu llegir una descripció de la fageda d’en Jordà per poder gaudir-ne amb els cinc sentits…

    Res relaxa tant en aquest món com fer una bona passejada per la fageda d’en Jordà a la tardor. Pots gaudir-ne amb els cinc sentits: vista, oïda, tacte, olfacte i gust.

    El paisatge d’aquesta fageda de la Garrotxa és espectacular. Malgrat no tenir grans muntanyes a la vora, exceptuant algun volcà de no gaire alçada, la vista que ens ofereix és enlluernadora. Es tracta d’un terreny més aviat pla, però amb milers d’arbres que uneixen les seves copes de dalt de tot per no deixar veure el cel. VISTA

    Els troncs conserven, sembla que de manera perpètua, la molsa que atorga la humitat. El terra, groguenc i marronós, està enrajolat de milions de fulles que cruixen al nostre pas i que amb el so del cant dels ocells produeixen la música perfecta per a les nostres oïdes. OÏDA

    Tot el camp està esquitxat de roques ennegrides, ja que la terra és d’origen volcànic, que quan les toques tot fa pensar que et deixaran els dits com si haguessis tocat carbó, però el que només et deixen és una sensació apra a les mans. TACTE 

    Si observem amb atenció el bosc, descobrirem, entre les roques i amagats sota les fulles, un munt de bolets. N’hi ha de tots colors i mides: marrons, blancs, vermells… Són tan bonics i cridaners a la vista que tot fa pensar que ens estan dient “no em mengis, som tòxics”, però són imprescindibles per atorgar al paisatge de la fageda d’en Jordà el misticisme que tenen els boscos de fades. VISTA

    Per acabar, podem gaudir del sentit del gust delectant-nos amb qualsevol de les receptes que ofereixen els restaurants que hi ha a la zona. Tant se val a quin poble vagis a parar, ja que en tots podràs trobar l’oferta gastronòmica que desitgis. GUST

    Text escrit per la Consol

    6379282333_7662fe1af5

    Tot un regal per als sentits… photo credit: aratbass Fageda d’en Jordà via photopin (license)

     

    Article complet

  • El meu racó preferit de Catalunya: Solsona (2)

    Aquí teniu la descripció de la ciutat de Solsona i de l’entorn que l’envolta.

    Abans d’entrar a Solsona, ja t’adones que es tracta d’una petita ciutat monumental. Actualment només queden alguns fragments de l’antiga muralla que segles enrere envoltava tot el nucli antic.

    En travessar el pont construït fa més de dos-cents anys, arribem a l’entrada principal de la vila. Es tracta d’un arc de pedra llaurada coronat amb un sol de bronze, símbol de la població. Només d’entrar-hi, un carrer empedrat que fa pujada ens porta a una placeta on hi ha la porta de la catedral gòtica: un edifici gran i alt que conserva els absis i el campanar d’estil romànic. 

    Si continuem caminant una mica més amunt, entrem a la plaça Major, de forma rectangular, on trobem arcs de pedra a dreta i a esquerra. De les quatre cantonades surten carrers estrets amb cases de pedra de tres o quatre pisos, la majoria força conservades i restaurades amb petits balcons en els quals els habitants pengen draps de colors vi els dies de festa major.

    Al voltant de la ciutat predominen  els camps de conreu que anys enrere eren, juntament amb la ramaderia, la principal forma de vida dels seus ciutadans. Destaca una petita elevació on hi ha el castell d’Olius del qual només queden dues torres mig derruïdes, un petit mur, una església i una masia. Malgrat tot, es tracta d’un lloc emblemàtic des del qual es veu tota la vila com si fos un vigilant.

    La vista és, doncs, privilegiada, ja que ens permet contemplar que darrere els cultius de blat, ara grocs per l’època de l’any, comença una gran extensió d’arbres que s’enfilen per turons i muntanyes com una gran catifa verda travessada per camins humits i ombrívols. 

    Més enllà, al fons, podem veure els primers cims del Pirineu amb les pistes d’esquí del Port del Comte, ja emblanquinades per les primeres nevades de l’hivern, que donen a tot al conjunt l’atmosfera d’una postal nadalenca. 

    Text escrit pel Santi

    19450030328_8eb126c51d

    photo credit: calafellvalo Solsona i el Solsonès (37) via photopin (license)

     

     

     

    Article complet

  • S1 matí – El meu racó preferit de Catalunya: el Parc Nacional d’Aigüestortes (1)

    Us convido a llegir aquesta descripció d’una instantània corresponent al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, escrita per una companya del curs.

     

    Un camí que parteix des de mi mateixa s’allunya fins a l’infinit i espera ser seguit pels meus passos. No és ample, però tampoc no és estret. Ha estat trepitjat per vehicles tot terreny que han deixat les seves empremtes inesborrables a cada banda del camí.

    Les fulles caigudes a la tardor s’apropien inevitablement del sender i li atorguen un color que abans no tenia: ara és groc i verd, colors propis d’aquesta estació.

    L’aire és pur i t’omple de frescor els pulmons per carregar-te d’energia. Les ombres dels arbres també són presents al camí, però queden interrompudes per la claror dels rajos de sol que les envaeix.

    El camí queda encaixat entre arbres, de diverses classes i colors, que el protegeixen i l’amaguen entre la frondositat de la muntanya.

    Dalt de tot s’intueix un cel completament blau que, amb la força del sol, et fa confondre d’estació, per una més càlida que ja ha passat, però que no sembla voler marxar.

    Text escrit per la M. Ángeles

    31083469255_5c5d7535fb

    photo credit: ievaha DSC_9618 via photopin (license)

     

    Article complet

  • S1 matí – 16a sessió (dimecres, 23 de novembre)

    qhr-transparent

    “A quin barri vius? Com és? Com són els carrers, els comerços, la gent?   Quines sensacions et transmet?”

    QUÈ HEM FET DE NOU? 

    1. Ortografia i pronúncia: l’apòstrof (correcció ex. 3), la vocal neutra, les elisions, les sinalefes i les sonoritzacions. Pautes per a una bona lectura en veu alta (pàg. 14). Lectura en veu alta d’un fragment descriptiu de lloc de la novel·la que esteu llegint. 
    2. L’adjectiu i el substantiu: ex. 3, 4 , 5 i 6, pàg. 120.
    3. El text narratiu: gèneres més habituals, parts, elements i recursos lingüístics. Elements: QUI, QUÈ, QUAN? ON?  Parts:  plantejament, nus i desenllaç. Alguns recursos lingüístics: diàlegs dels personatges, verbs, adverbis de temps, connectors, etc.  Tipus de gèneres: notícies, acudits, contes, microrelats, relats, diaris de viatges, anècdotes, novel·les, etc. Expressió oral: explicació dels acudits que heu preparat a casa. Anàlisi dels elements propis del text narratiu d’aquests acudits. 

    A CASA...

    1. Redacteu la descripció del lloc que us ha tocat del conte de Quim Monzó. Pengeu el text a l’entrada anterior del blog. 
    2. Si no us ha tocat redactar el text anterior,  heu d’escriure la descripció del vostre barri o carrer amb només 80 paraules (1 o 2 paràgrafs).  Podeu plantejar-vos aquestes preguntes: On està situat? Com és? (extensió, edificis, carrers, comerços, etc.) Com és la gent? Quines sensacions et transmet?. Tingueu en compte la llista d’adjectius i tots els recursos treballats a l’aula (adverbis, verbs, comparacions, etc.) .
    3. Assageu diàriament la lectura en veu alta per adquirir fluïdesa i posar en pràctica els fenòmens de fonètica sintàctica explicats en aquesta sessió.
    4. Podeu llegir l’entrada del blog “Ja he llegit el llibre! I ara què?”.
    Recordeu  que DIMECRES 30 de  NOVEMBRE, fareu  l’activitat d’AVALUACIÓ corresponent a la descripció de lloc.

    Bon cap de setmana i bona passejada pel vostre barri!

    medium_3335314326

    Article complet

  • S1 matí – Deures a quatre mans! (expressió escrita)

    “Descripció de lloc: reescrivim a quatre mans un fragment del conte Vida matrimonial,  de Quim Monzó”

    Per grups heu descrit un dels llocs que s’esmenten a l’inici del  conte “Vida matrimonial”: la ciutat llunyana, l’hotel, l’habitació i els mobles, i el passeig del riu. A classe, heu fet una pluja d’idees i heu escrit una descripció comuna amb substantius i adjectius i expressions de lloc. Posteriorment, heu redactat un esborrany conjunt sobre el lloc que us ha tocat amb algun element de text narratiu.

    DEURES COMPARTITS

    Abans de dilluns 28 de novembre, un membre de cada grup ha d’escriure el text de la descripció en un document de Word,  d’acord amb les instruccions que hi consten. Ha de tenir un màxim de 80 paraules.

    Recordeu que abans de donar-lo per definitiu, heu de fer-ne una revisió ortogràfica, de puntuació, de lèxic, etc. Cal que consulteu les eines i els recursos esmentats a classe per revisar el text (diccionaris, Optimot, etc.).

    Cliqueu damunt d’aquesta icona per escriure el text:

     

     

    logo document

     

    No teniu ganes de llegir el conte sencer? Vinga, doncs, ja us hi podeu posar!

    Bon cap de  setmana amb bones vistes… com les d’aquesta habitació d’hotel!

    SONY DSC

    Pertot arreu els arriba una sensació de trobar-se en un lloc oblidat en el temps…”

     

     

    Article complet

  • Suficiència 3: 9a setmana, dilluns 21 i dimecres 23 de novembre

    00 No perdis el filExpressió oral
    Aquesta setmana hem fet les activitats d’avaluació d’expressió oral de la nota de curs:
    -la participació al debat sobre la proposta de construir una gran estació d’esquí alpí i de fons a la Vall Fosca. Tothom ha defensat molt bé la seva posició i s’ha generat un bon debat.
    -la lectura d’un text en veu alta.

    Dimecres hem treballat amb activitats de reforç oral alguns aspectes que cal millorar: la pronúncia de la essa sonora, el canvi i caiguda de preposició, el lo neutre, la diferència entre medi i mitjà….
    s3-cc-bellvitge-debat
    Ortografia i morfologia
    Hem corregit els exercicis d’ortografia sobre les grafies ix/, g/j, tx/ig, 1 pàg. 321, 2 i 3 pàg. 322.

    Ja hem vist tots els continguts ortogràfics del programa. Si algú necessita reforçar aquest contingut pot fer activitats dels Itineraris d’aprenentatge.

    També podeu repassar els continguts que vam revisar ahir:
    Preposicions
    Sinó/si no
    Perquè, per què, per a què, doncs

    Expressió escrita
    Tothom ha lliurat el treball sobre la novel·la de Pep Puig i ha redactat els textos argumentatius de la prova model de l’S3.

    Dictat
    Aquesta setmana l’Anna Laura i la Glòria han dictat els fragments que han triat de l’obra de Pep Puig. Hem pogut comprovar que tothom ha millorat l’ortografia.
    Deures
    Per dilluns cal revisar el que hem treballat, fer la fitxa de reforç oral sobre el “lo” neutre, llegir les fotocòpies sobre lèxic que hem distribuït a classe, fer l’exercici d’ortografia del model de prova.

    Podeu consultar el model de prova de l’S3 aquí. Aprofiteu per corregir els exercicis que heu fet.

     

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • S1 matí – Ja he llegit el llibre! I ara què?

    “Què he de fer amb el llibre que he llegit?” 

    Un cop llegida la novel·la, cal que prepareu una exposició oral, la qual servirà per avaluar aquesta habilitat. Té una puntuació màxima de 25 punts.
     
     
    Per preparar-la, llegiu aquest seguit d’instruccions:
     
     

    11949856311517075059tasto_7_architetto_franc_01.svg.thumbQuè he de fer?

     

    1. Llegeix la novel·la que has escollit.

     
    2. Durant la lectura, selecciona un personatge i pren notes sobre com és físicament, com es comporta, quin caràcter té, com vesteix… En resum, sobre tot allò que creguis que pot ser útil per descriure’l. Si hi ha aspectes que el text no diu, pots explicar com te l’imagines per com reacciona davant de certes situacions, per com el veuen els altres personatges, per com s’expressa…
     

    3. Sintentitza la història en una o dues frases i explica’n el final molt breument. Explica més extensament com hauria pogut acabar la història, és a dir, planteja un final alternatiu.

    4. Selecciona un fragment del text per llegir-lo en veu alta. Si pot ser, escull-ne un que no sigui dialogat, perquè sigui més fàcil de seguir per tothom. Perquè la lectura sigui un èxit, llegeix-lo a casa en veu alta diverses vegades tenint en compte l’entonació, la fonètica, la velocitat i la fluïdesa.

    Ah! Porta una còpia del fragment per a la professora. Així li facilites que pugui prendre nota de la teva lectura.

     

    24767545586_788a07812b

    “Ja he llegit el llibre? I ara, què de fer i què NO he de fer?’ photo credit: Wonder woman0731 School man reading via photopin (license)

     

     

    1194985626525719339tasto_11_architetto_fran_01.svg.thumbQuè NO he de fer?

    La teva intervenció no ha de ser un resum de l’argument del llibre.

    awesome-clock-thQuant temps he de parlar?

    Cada alumne tindrà uns 5 minuts per fer tota la seva intervenció. Sigues curós amb el temps. Cinc minuts sembla molt poc, però es poden dir moltes coses; només cal ordenar bé les idees, no ser repetitiu, escollir les paraules precises i parlar amb fluïdesa.

    12065691681830256378johnny_automatic_Services_9.svg.thumbCom em puc preparar la intervenció?

    1. Fes-te un esquema o guió de la teva intervenció que et serveixi de pauta. Així no et deixaràs res i parlaràs amb més seguretat i ordenadament.

    2. Practica la lectura en veu alta diverses vegades. Marca’t al text tot allò en què t’has de fixar especialment. Si et cal, enregistra’t, escolta’t i millora la lectura.

    calendar-thQuan farem aquesta activitat?

    La farem durant la classe del 12 de desembre (dilluns)

    1206563679705337351nicubunu_Callout_round_right.svg.thumbUn exemple

    Si no veus la barra d’àudio, fes clic aquí per sentir-lo.

     

     

    Article complet

  • S1 matí- 15a sessió (dilluns, 21 de novembre)

    05

    “A qui no li han explicat mai un reguitzell d’acudits? Saps quina estructura tenen i a quin tipus de text pertanyen? Vinga, explica’ns-en un de ben divertit!”

    QUÈ HEM FET AVUI?

    1. L’accentuació i la dièresi: correcció de l’ex. 5, pàg. 303.
    2. Ortografia i pronunciació: l’apòstrof, la vocal neutra, les vocals O/U. Els fenòmens bàsics de fonètica sintàctica (elisions, sinalefes i sonoritzacions). Pàg. 14,  314 i 315. Pràctiques en veu alta (fotocòpies) . 
    3. Comentari dels treballs retornats: descripcions d’un espai interior. 
    4. El descriptiu de lloc: avui gairebé heu finalitzat la descripció en grup d’un dels espais del conte “Vida matrimonial”, de Quim Monzó, amb una dosi d’elements narratius.
    5. El text narratiu: Introducció. Anàlisi dels elements narratius del fragment descriptiu de la novel·la El temps de les cireres, de Montserrat Roig (fotocòpia). 

    A CASA…

    1. Expressió escrita: Escriviu la descripció del vostre lloc favorit de Catalunya (150 paraules). Vegeu les intruccions a l’entrada anterior del blog.
    2. Pronunciació: ex. 3 sobre l’apòstrof (fotocòpia).
    3. Prepareu l’explicació oral d’un acudit (text narratiu). 
    4. Porteu un fragment descriptiu de lloc de la novel·la que esteu llegint. Practiqueu-ne la lectura en veu alta (entonació, pauses, fidelitat al text, elisions, sinalefes, vocal netura, apòstrofs…).

     

    Bona setmana i bon humor!

    El meu racó favorit de Catalunya? Aquest!

    “El meu racó favorit de Catalunya? Aquest! Això sí que és un bon acudit!”

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


ACTIVITATS LECTORES

postimage


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE


TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

SUFICIÈNCIA 1

SUFICIÈNCIA 2

SUFICIÈNCIA 3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta