• “Els lectors opinen, els lectors responen” (2)

    Secció de cartes al director de la revista de l’aula Digues la teva, clar i català!

    “Sant Jordi: cultura o negoci?”

    Llegeixo les llistes de llibres més venuts de la diada de Sant Jordi de l’any passat i, de seguida, veig que la part més gran se l’enduen els llibres escrits per periodistes, cuiners, polítics, economistes o esportistes.

    A mi em sembla que aquesta festa de la cultura s’està convertint en la festa del negoci, en la qual les editorials, a l’hora de publicar un llibre, només miren els beneficis que esperen treure’n. Tot i que és important que al sector les vendes vagin bé, perquè això fa créixer l’economia, jo crec que el sector editorial haurien de trobar maneres de fer pujar les vendes publicant bona literatiura.

    La tasca de les editorials de descobrir nous talents i d’oferir obres de qualitat s’està perdent i això no ens fa cap favor com a societat. Encara que sempre serà millor llegir un llibre dolent que no llegir-ne cap, si els bons escriptors no troben lectors acabaran per dedicar-se a fer altres feines.

    Quants bons escriptors han de fer de negres d’escriptors mediocres per poder viure?

    Monte J.

     

    Carta de resposta

    “La festa de la cultura, la festa del negoci”

    En resposta a la carta publicada en aquesta secció per la lectora Montse, opino que encara que el seu escrit sembla estar adreçat a persones amb una mentalitat innocent, no em puc creure que vostè pensi que inicialment la festa de Sant Jordi només pretenia ser cultural. Per tant, em sorprèn que tan sols ho cregui.

    Quan diu que la “festa de la cultura em sembla que s’està convertint en la del negoci”, m’agradaria recordar-li que el dia de Sant Jordi ha sigut des de l’inici una festa comercial com la de Sant Valentí, Sant Josep, el Dia de la Mare, etc. Ara bé, evidentment, la diferència del producte amb què es negocia és diferent, ja que per Sant Jordi es venen llibres i roses. En canvi, a la resta de festivitats els productes que es comercialitzen són diversos.

    D’altra banda, tot i que el negoci per Sant Jordi sempre ha existit, tampoc no estic d’acord amb vostè quan diu “millor llegir un llibre dolent que no llegir-ne cap”, ja que la lectura afavoreix el manteniment de les nostres facultats superiors.

    Arsènia T.

    23221148175_21f19836cb

     

     

    Article complet

  • “Els lectors opinen, els lectors responen…” (1)

    Secció de cartes al director de la revista de l’aula Digues la teva, clar i català!

    “El dimoni de l’aula”

    Des que sóc professora de joves entre 11 i 16 anys, estic cada vegada més convençuda que, a molts d’ells, els faríem un gran favor de prohibir l’ús del whatsapp i d’altres sistemes de missatgeria. Malgrat que els meus alumnes consideren el mòbil com el seu millor amic i no se’n separen mai, jo crec que és més aviat un dimoni amb massa poder, ja que, a causa del xat, observo diàriament que el rendiment escolar disminueix per falta de concentració i exigència.

    D’una banda, fins i tot, els millors alumnes intenten finalitzar les tasques més ràpidament i se salten la revisió d’un examen per poder tornar al món dels missatges al més aviat possible.

    De l’altra, tot i que els he prohibit tenir el mòbil a la vista a l’aula, els joves ja es posen intranquils amb la idea de perdre les últimes notícies de la vida dels amics, quan encara queden 15 minuts per acabar la classe.

    Per tant, jo afirmo: govern holandès, endavant amb la normativa que veda l’ús de les aplicacions de xat als joves fins als 16 anys i, tan de bo, sigui un exemple per als altres països europeus.

    Bàrbara D.

     

    Carta de resposta

    “Cal prohibir l’ús del whatsapp als adolescents?”

    En resposta a la carta “El dimoni de l’aula”, escrita per la lectora Bàrbara, vull dir que estic d’acord que el whatsapp disminueix la concentració dels alumnes a l’escola.

    D’una banda, em sembla que, més que prohibir l’ús d’aquesta aplicació, és molt millor educar els joves a utilitzar-la a determinades hores, de la mateixa manera que a determinades hores se’ls deixa veure la televisió, sortir amb els amics, etc.

    D’altra banda, desconec la llei a Holanda sobre l’ús de les aplicacions dels mòbils, però en aquest país, els joves a partir de 12 anys ja poden ser escoltats en un judici de divorci; als 14 ja poden ser testimonis, fer testament i, fins i tot, poden disparar una escopeta; als 15 poden conduir una moto i als 16 ja poden emancipar-se, treballar, casar-se… I jo em pregunto: poden fer tot això i no poden fer ús del whatsapp?

    Per tant, crec que no s’ha de prohibir, sinó que els adults han de prendre mesures depenent de l’ús que li doni cada jove.

    Conchi M.

     

    Article complet

  • S2 / 9a sessió (dilluns, 2 de maig)

    00 No perdis el fil

    QUÈ HEM FET AVUI?

    Avui hem fet a classe el 1r text avaluatiu del curs. Dimecres vinent, si he tingut temps de corregir-los tots, els comentarem.

    1.  Pronoms relatius: hem corregit l’exercici 7, pàgina 225.
    2. Repàs d’accents: hem fet un petit dictat a partir d’un text sobre el delta del Llobregat i hem acabat d’accentuar el text.
    3. Preposicions: hem comentat i treballat la diferència que hi ha entre les preposicions per i per a. Hem començat a fer l’exercici 9, pàgina 168.

     DEURES

     -Preposicions (per/per a): acabeu l’exercici del llibre i feu el que pugueu de la fotocòpia que he passat a classe.

    -Accentuació: acabeu de puntuar el text que hem  començat a classe.

     -Aquí teniu aquests enllaços d’Itineraris d’Aprenentatge per repassar l’accentuació i la dièresi (columna de l’esquerra).

    L’accentuació i la dièresi

    Article complet

  • S3 matí – 9a sessió (dilluns, 2 de maig)

    05

     

    Perquè, per què o per a què? Heus aquí el perquè d’aquesta qüestió!”

     

    QUÈ HEM FET AVUI? 

    1. Ortografia de les nasals: m, n, mm, nn, mpc, mpt (repàs). Pàg. 323 i 324. Ex. 3, pàg. 324.
    2. Ortografia de les laterals: introducció a la grafia de la ela geminada (l·l). Exemples.
    3. Comentari de les cartes del lector retornades: característiques bàsiques de la carta al director (repàs)  i diferències amb l’article d’opinió. Qüestions de lèxic, d’ortografia, de puntuació, etc.
    4. La carta del lector: per grups, heu redactat la introducció de la carta “La teoria de l’evolució en dubte”. Anàlisi dels recursos lingüístics (estructures per expressar opinió, ironia, metàfores…). Posada en comú. Bateria de lèxic d’un tema concret previ a la redacció del text.
    5. Les oracions subordinades adverbials: concepte d’oració subordinada i tipus d’oracions. Les oracions subordinades adverbials i les conjuncions respectives (pàg. 25 i 52). Les oracions subordinades adverbials causals i finals. Pàg. 239 i 240. Distinció entre les conjuncions perquè i doncs,  i distinció entre les particules perquè, per què i per a què. Activitats de la fotocòpia lliurada.

    DEURES

    1. Redacteu la conclusió de la carta del lector “Cap a un transport públic més barat”. Anàlisi dels recursos lingüístics del primer i del segon paràgrafs i lectura en veu alta del text.
    2. Ortografia de les nasals: acabeu l’ex. 3, pàg. 324. Repasseu la teoria explicada si teniu algun dubte.
    3. Ortografia de les laterals. Resoldre l’ortografia de les paraules dictades: miler, mil·lenni, milió, etc.
    4. Perquè/per què/per a què: ex. 3, pàg. 243 (les primeres quatre frases).

     

    Bona setmana per repassar el perquè de tot plegat!

     

    photo credit: Kalexanderson via photopin cc

    – Ja sabeu per a què serveixen aquests signes? -Sí, però no sabem per què pesen tant! Deuen ser de summa importància per a la redacció de les nostres cartes… photo credit: Kalexanderson via photopin cc

     

    Article complet

  • Visita a Palau, seu de la Generalitat de Catalunya!

    Dissabte, dia 21 de maig, a les 10 h està prevista una visita guiada per conèixer el Palau de la Generalitat (pl. Sant Jaume, 4 Barcelona), seu de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, i un dels pocs edificis d’origen medieval a Europa que es manté com a seu del govern i de la institució que el va construir, la Generalitat de Catalunya.

    La visita és gratuïta, però les places són limitades. Per tant, cal una inscripció prèvia. Per fer-la, cal trucar al Centre de Normalització (93 440 65 70) o enviar un correu electrònic (vxl.lhospitalet@cpnl.cat).

    Imatge cartell visita Palau Generalitat

     

    Article complet

  • S3 matí – 8a sessió (dimecres, 27 d’abril)

    05

    “Creus que hem d’adaptar-nos als horaris europeus? Opines que fem horaris inhumans? Argumenta-ho en una carta del lector per publicar a la revista de l’aula Digues la teva clar i català!

     

    QUE HEM FET DE NOU?

    1. Minidebat per parelles: “Hem d’adaptar-nos als horaris europeus?”.
    2. El text argumentatiu: diferències entre una carta del lector i un article d’opinió (columna, editorial…). Lectura compartida en veu alta de l’article d’opinió “Horaris inhumans” de la revista Tot Badalona: repàs de la lectura en veu alta (elisions, sinalefes i sonoritzacions, pàg. 14), repàs d’alguns recursos lingüístics (1a persona del plural, pàg. 50-51), comentari dels accents i les dièresis que surten al text, etc.
    3. Dictat: avui la Bàrbara ens ha fet el dictat per repassar lèxic, l’accentuació i els apòstrofs. Podeu llegir el text del dictat AQUÍ. També hi trobareu el text del dictat escollit per la Rosa.
    4. Ortografia de les nasals: els grups mpc, mpt. Pàg. 323 i 324. Ex. 2 (correcció). Casos rellevants.
    5. Els pronoms febles: treball en grups sobre el CD i CI. Correcció de l’ex. 1, pàg. 178. El proper dia continuarem amb els mateixos grups formats.

     

    DEURES

    1. Repasseu l’accentuació de la E i la O i l’accent diacrític.
    2. Redacteu una carta al director per a la revista de l’aula, d’unes 150 paraules, d’acord amb les directrius de les pàg. 53 i 54 (ex. 3). El tema és aquest: hem d’adaptarnos als horaris europeus?, però cal que seguiu els passos descrits  en aquesta d’activitat. A més, heu d’elaborar un esquema que inclogui la llista dels arguments. Un cop redactada la carta, subratlleu-hi les conjuncions utilitzades. Recordeu que us pot anar bé escriure una llista amb lèxic relacionat amb la temàtica de la carta. Podeu inspirar-vos en l’article d’opinió “Horaris inhumans” llegit a l’aula.
    3. Porteu tot el material que us calgui per continuar treballant els pronoms febles. Repasseu les explicacions dels companys sobre el CD i el CI (pàg. 176-177 i 190-191).
    Recordeu que avui a les 19 h hi ha una nova sessió de “Llegir per parlar, llegir per aprendre” al CC de Sant Josep. Hi esteu convidats!

     

    Que gaudiu de la pluja i bon cap de setmana sense horaris!

    13081898355_e90f21a56c

    Els paraigües, obriu-los! Els rellotges, atureu-los! Bon cap de setmana!
                                                                                                                      Galeria_de_arte_echeberria_pintor_ricardo_sanz_los_relojes_en_dia_de_lluvia via photopin (license)

     

    Article complet

  • S2 / 8a sessió (dimecres, 27 d’abril)

    00 No perdis el fil

    QUÈ HEM FET AVUI?

     
    1. He tornat textos i els hem comentat una miqueta.
    2. Hem fet un dictat sobre l’orígen del nom de l’Hospitalet, que ens ha servit per improvisar un esquema del text.
    3. Ortografia de la ss: hem corregit els exercicis 5 i 6 , página 318
    4. Lèxic: hem corregit l’exercici 4, pàgina 254.
    5. Pronoms relatius: hem corregit l’exercici 6, pàgina 225 i hem continuat treballant els pronoms relatius.

     

    DEURES

    Pronoms relatius:  feu l’exercici 7, pàgina 225.

    Repàs apostrofs i contraccions: Aquí teniu aquest enllaç d’Itineraris d’Aprenentatge per repassar l’apòstrof i la contracció:

    L’apòstrof i les contraccions (apartats de la columna de l’esquerra)


    RECORDEU:  dilluns vinent veniu preparats per fer el  primer text escrit per a la nota de curs.

    Article complet

  • S1 – 7a sessió (26 d’abril)

    00 No perdis el fil

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Text descriptiu caricaturesc Hem llegit els textos que heu preparat per descriure el vostre heroi.
    Flexió de gènere i nombre del substantiu 111 – 114 del llibre 1, 2, 3, 4 i 6

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Flexió de gènere i nombre 116, exercici 5
    L’adjectiu 119, exercici 1

     

    Dijous, el Salvador ens comentarà la notícia del dia.

    Pel que fa a l’exercici avaluatiu d’expressió oral, us penjo un document amb les instruccions per poder fer l’exercici.

     

     

    Article complet

  • S3 matí – 7a sessió (dimecres, 25 d’abril)

    05

    Aneu amb compte amb les preposicions que cauen i canvien! Tingueu en compte l’ús correcte de les preposicions!”

     

    QUE HEM FET AVUI?

    1. Ortografia de les nasals: les grafies M-N (pàg. 323 i 324). Ex. 1, pàg. 324.
    2. Correcció col·lectiva de les cartes del lector retornades: hem recordat els requisits d’una carta del lector (objectius, estructura, recursos lingüístics, extensió, etc.), hem introduït el tema del canvi i la caiguda de les preposicions (pàg. 185), hem recordat que el CD no porta preposició, hem vist casos d’ús de preposicions errònies, hem repassat la diferència entre ja que i doncs (causa i conseqüència, respectivament), l’ús de per i per a (finalitat i CI), etc.
    3. Repàs d’ortografia: activitat per parelles per repassar diverses qüestions ortogràfiques (accentuació, dièresi, B/V i essa sorda i sonora).
    4. Els pronoms febles: heu revisat l’activitat de la sessió anterior. Hem comentat els pronoms de l’exercici. El complement directe i indirecte: ex. 1 (pàg. 177, falta revisar-lo) i ex. 4, pàg. 178.

    DEURES

    1. Redacteu la carta de resposta de la carta del lector que us ha tocat. Ha de ser un escrit breu per rebratre l’argument de la carta rebuda o per afegir-hi alguns comentaris, d’acord amb el que hem treballat. No ha de tenir més de 80 paraules, però ha de contenir algunes de les conjuncions treballades. Reviseu-ne l’ortografia i la puntuació!
    2. Ex. 4, pàg. 178: acabeu-lo.
    3. Ex. 2, pàg. 324: feu-lo sense buscar les paraules al diccionari.
    4. Porteu a l’aula tot el vostre material sobre el complement del verb assignat i els pronoms febles corresponents.

    Bona setmana i bon intercanvi de cartes!

     

    25405289423_121bea8a13

    Tingueu en compte que les preposicions canvien de color i cauen com les fulles a la tardor! photo credit: Last Leaf via photopin (license)

     

    Article complet

  • S2 / 6a sessió (dilluns, 25 d’abril)

    00 No perdis el fil

    QUÈ HEM FET AVUI?

    1.  He recollit els textos que heu escrit el cap de setmana. Dimecres vinent procuraré tenir-los corregits.
    2. Puntuació: hem corregit un text que hi havia per posar comes.
    3. Ortografia de la ss: hem corregit alguns exercicis que hi havia per deures (exercici 9, pàgina 319)
    4. Lèxic: hem recordat els conceptes de polisèmia i homonimia, hem corregit un exercici i n’hem fet un altre a classe (exercici 3, pàgina 254.
    5. Pronoms relatius: hem continuat treballant els pronoms relatius. Avui ha tocat veure com funcionen els relatius en oracions substantives. Per il·lustrar-ho hemfet un exercici a classe (ex.: 5, pàgina 224).

    DEURES

     Ortografia de la ss: feu els exercicis 5 i 6, pàgina 318.

     Lèxic: feu l’exercici 4, pàgina 254.

     Pronoms relatius:  feu l’exercici 6, pàgina 225.

     

    RECORDEU  que dilluns, 2 de maig és el dia en què farem el primer escrit per a la nota de curs.

     

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

SUFICIÈNCIA 1

SUFICIÈNCIA 2

SUFICIÈNCIA 3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta