• S1 / 10a sessió (dimecres, 10 de febrer)

    05

    QUÈ HEM FET DE NOU?

     -He tornat textos corregits  i n’hem fet un comentari.

    -Hem corregit els exercicis de 1 i 2 de la pàgina 269 (verbs SER i ESTAR).

     -El text descriptiu de lloc: hem continuat amb el tema de les descripcions de llocs fent un petit dictat i treballant, per parelles, la descripció d’unes postals.

      

    DEURES

     -Expressió escrita:  redacteu la descripció de lloc que hem treballat a classe.

    -Els verbs ser i estarfeu l’exercici 3 de la pàgina 270.

     -Els verbs (pàgines 128-129):  llegiu-vos, si teniu temps, la informació teòriac de les pàgines 136 a 143. Dilluns en parlarem i ho treballarem.

     _____________________

     

    Us deixo un enllaç a un fragment de la novel·la “El carrer estret”, de Josep Pla, que us pot inspirar en aquesta tasca de descriure llocs  i ambients.

    El carrer estret

      ____________________

    RECORDEU que dilluns vinent (15  de febrer) farem a classe el primer text puntuable.

    Article complet

  • “L’Ajuntament us dóna la paraula…” (expressió escrita i oral)

    L’Ajuntament de l’Hospitalet vol donar a conèixer  les entitats de la ciutat mitjançant el nou Directori d’Entitats de la seva pàgina web. D’acord amb el Programa d’Identificació Visual (PIV) de l’Ajuntament, el text no ha de superar les 180 paraules i a l’inici del document hi ha d’haver un breu esquema que estigui vinculat amb les diferents parts del text.

    D’altra banda, es recomana acompanyar l’escrit d’alguna imatge que identifiqui l’essència de l’entitat. És important que els socis redactors revisin el text abans de penjar-lo. Un cop escrit, cal que tothom del grup el revisi sencer. Aniria bé que no hi haguessin faltes d’ortografia ni de gramàtica.

    Cal que tots els textos estiguin penjats abans del dia 15 de febrer. 

    Altres instruccions per als socis redactors:

    Utilitzeu sinònims per enriquir el text.

    Feu servir oracions subordinades de relatiu per afegir informació o complementar-la.

    Redacteu el text d’acord amb l’estructura del text explicatiu.

    Com a model per als vostres escrits, podeu consultar aquestes tres entitats. Cliqueu aquests enllaços:

    Enginyeria sense Fronteres

    Associació de Periodistes Europeus de Catalunya

    Amics de la Gent Gran

     

    Com ho heu de fer per accedir al Directori d’Entitats i escriure el text?

    1) Cliqueu sobre aquesta icona i se us obrirà un document de Word. A continuació, a dalt de tot obriu una pestanya que diu “Editar a l’explorador”.

    logo document

    2) Cadascú ha d’escriure la seva part d’acord amb l’esquema del text. Un cop escrit, hi heu de fer constar el vostre nom i la inicial del cognom, a més del títol de l’apartat corresponent.

    Les parts del text poden ser aquestes: qui som/història de l’entitat/l’organització/les activitats (què fem)/com fer-se’n soci, etc. No cal que siguin en aquest ordre.

    3) La persona encarregada de redactar la introducció (“Qui som”) també ha d’escriure l’esquema.

    Pareu atenció a les construccions de color rosa, les quals pertanyen al text instructiu.

     

    IMPORTANT

    Per finalitzar, dilluns hi haurà una roda de premsa en la qual les diferents entitats es podran presentar. Cadascú de vosaltres haurà d’explicar oralment alguna de les parts del text. Abans, assageu la vostra intervenció.

    Moltes gràcies per la vostra col·laboració!

    7767334716_035d886b81

    Nosaltres som de l’Associació d’Escriptors amb Ploma, i vosaltres?  photo credit: Kids with Quills via photopin (license)

    Article complet

  • S1 / 9a sessió (dilluns, 8 de febrer)

    05

    QUÈ HEM FET DE NOU?

     -He recollit el text del “Discurs d’homenatge” i n’hem llegit algun.

    -Hem corregit els exercicis de repàs d’accents i d’adjectius que vaig passar fotocopiats.

    -El text descriptiu de lloc: hem iniciat el tema de les descripcions de llocs fent un petit dictat d’un fragment de la novel·la Solitud, de Victor Català. Per parelles i heu observat i descrit unes postals que representen diferents tipus de paisatges de tot el món.

     -Els verbs ser i estarens hem mirat la informació que tenim a la pàgina 267 sobre l’ús d’aquests dos verbs i n’hem repassat la conjugació sencera (pàgines 377 i  381).

    AQUÍ teniu l’enllaç a un document publicat al Blog Rubricatus 2.0 del CNL de l’Hospitalet, on usa explica de manera més clara i senzilla, crec, la distinció entere ser i estar.

     

    DEURES

     -Expressió escrita:  aneu pensant en un paisatge o racó de Catalunya que vulgueu descriure.

     -Els verbs ser i estar feu els exercicis 1 i 2 de la pàgina 269.

     

    RECORDEU:    

    -DILLUNS 15 DE FEBRER farem a classe el primer text puntuable.

    ____________________________________________________________

    Per acabar, us convido a llegir aquest autoretrat de Josep Pla (El Quadern gris):

    “No tinc pas un front espaiós, enorme, fugitiu, suggeridor (hipotètic) d’una poderosa intel·ligència, segons els tòpics de la novel·lística. Tinc un front normal, dret i vertical al pla de la terra. Els meus cabells no són pas completament rossos ni acusadament negres. Són entremig. D’aquest front, tot baixant, se’n desprèn un unas que en altre temps fou molt correcte, finament dibuixat de cartílags […]”

    Apa-siau! 

    Article complet

  • S2 matí – 9a sessió (dilluns, 8 de febrer)

    05

    “Pertanys a alguna entitat i et vols donar a conèixer? Si redactes un bon text explicatiu per al nou directori d’entitats del web de l’Ajuntament, podràs augmentar el nombre de socis.”

    QUÈ HEM FET AVUI?

    1. La essa sorda i sonora: correcció de l’ex. 1, pàg. 317. Introducció a l’ortografia de la B/V: paraules que cal recordar (treballar, arribar, trobar, haver, riba, ribera, abans, terminació -ava).
    2. Comentari dels treballs retornats sobre el vostre poble favorit de Catalunya: consideracions sobre l’extensió del text (180 paraules), la redacció de les oracions (simples i compostes), la separació del text en paràgrafs, els connectors per introduir un tema (pàg. 25), l’ús de les majúscules en les festivitats, les abreviacions (símbols, sigles i abreviatures) i aspectes ortogràfics i gramaticals (accentuació, l’apòstrof, les contraccions, la citació dels anys., els prefixos sense guionet., l’ús del verb realitzar...). Posada en comú d’aquests aspectes.
    3. L’esquema: consideracions sobre els vostres esquemes i comentari de l’esquema correcte corresponent al text sobre l’origen medieval de l’arrova.
    4. Les oracions subordinades de relatiu: anàlisi dels pronoms relatius del text sobre l’origen del nom de l’Hospitalet (pronoms relatius compostos).
    5. El text explicatiuç: la  vostra entitat Preparació de la informació sobre una entitat de la ciutat (inventada): en grups de 3 o 4 heu decidit a quina entitat pertanyeu i hem pensat entre tots les parts que hi han de constar: qui som, què fem, història de l’entitat, activitats/projectes, organització/organigrama, com fer-se’n soci, etc. El producte final serà un text explicatiu de la vostra entitat per penjar en forma d’enllaç en el directori d’entitats del web de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat. D’acord amb el Programa d’Identificació Visual de l’Ajuntament, el text no pot superar les 180 paraules i a l’inici del document hi ha d’haver un breu esquema vinculat amb les diferents parts del text.  Hi podeu adjuntar alguna fotografia o qualsevol element gràfic complementari. Continuarem aquesta activitat el proper dia.

    DEURES

    1. Acabar l’ex. 1, pàg. 317 i repàs de la pàg. 122 (l’apòstrof i les contraccions).
    2. Escriure els accents i les dièresis del text de la fotocòpia i fer l’exercici sobre la essa sorda i sonora.
    3. Lèxic: buscar la diferència entre medi/mitjà i compondre/composar.
    4. Podeu buscar informació sobre la vostra entitat per contrastar-la amb la de la resta de companys del grup. El proper dia continuarem aquesta tasca a l’aula. No redacteu, encara, el text final per al web de l’Ajuntament.
    Recordeu que demà, a les 10.30 h, hi ha una nova sessió de “Llegir per parlar, llegir per aprendre”, a la Biblioteca de la Florida.

    Bona setmana i bona feina conjunta!

    medium_8209924364

    “El coneixement no té cap poder si no pot ser compartit” (José A. Pallavicini) (photo credit: afpera via photopin cc)

    Article complet

  • S2 matí – El meu poble favorit de Catalunya: Caldes d’Estrac

    Text 2 

    Aquí teniu un altre text explicatiu sobre un altre poble de Catalunya, també escrit per una companya del curs.

    Caldes d’Estrac, popularment anomenat Caldetes, és una localitat de la comarca del Maresme, situada entre les poblacions de Sant Vicenç de Montalt i Arenys de Mar.

    Una de les principals atraccions de la vila és el termalisme. Per conèixer la història del poble en relació amb les aigües termals cal remuntar-se al segle XIII. L’any 1219 es va alçar un convent hospital al costat d’un brollador, que acollia peregrins i malalts. Sis segles més tard, l’any 1818, es va edificar el balneari termal, que, amb la construcció de la via del tren, va transformar Caldetes en centre d’estiueig de la burgesia de Barcelona, la qual hi anava a “prendre les aigües”.

    Un altre aspecte pel qual destaca aquest poble és la gastronomia. La varietat de pèsol que es cultiva a la zona i que s’anomena el pèsol “de la floreta” és molt preuada per la seva finesa i dolçor i és el protagonista del certamen gastronòmic la Pesolada de Caldes. Durant la primavera, molt restaurants del municipi participen en aquest certamen, que ja compta amb 16 anys de trajectòria.

    A més del termalisme i la gastronomia, Caldes d’Estrac també té molts altres àmbits  d’interès, com ara les platges o l’activitat comercial. Tot això converteix aquest poble en un bon lloc per passar-hi uns dies amb la família tant a l’estiu com durant la resta de l’any.

    Text escrit per la Montse J. 

    6691727219_e8578a9d27

    Un dels atractius de Caldes d’Estrac és la gastronomia, concretament la cuina elaborada amb la varietat del pèsol de la floreta, la qual ha donat lloc al certamen la Pesolada de Caldes.  photo credit: Crema de guisantes – Vegan green pea soup via photopin (license)

     

    Article complet

  • S2 matí – El meu poble favorit de Catalunya: Rupit i Pruit

    Text 1

    Us convido a llegir aquest text explicatiu sobre Rupit i Pruit, redactat per una companya del curs.

    Rupit i Pruit és un municipi de la comarca d’Osona, que està situat a la subcomarca del Collsacabra. Els dos pobles que el constitueixen es van fusionar el 1977. Pel que fa a les diferències entre tots dos, Rupit es troba al sud i es caracteritza pel seu encant medieval i les edificacions de pedra. En canvi, Pruit es localitza al nord i es distingueix per un conjunt de massies disseminades, prats i turons.

    Com s’ha dit anteriorment, aquests dos nuclis de població disposen d’una varietat de construccions medievals. Per això, és recomanable visitar el nucli antic de Rupit per veure els antics casals de pedra del segle XVI al XVIII.

    Els dos pobles també tenen nombroses esglésies. A Rupit, les trobem d’estil barroc amb elements neoclàssics: l’església de Sant Miquel Arcàngel i l’antiga església parroquial. I a Pruit, trobem l’església de Sant Andreu i la de Sant Llorenç Dosmunts, les dues d’estil romànic.

    Convé ressaltar l’església romànica de Sant Joan de Fàbreges, un dels segells d’identitat del poble, que es troba enmig del penya-segat de Rupit, a 800 m d’alçada. A més del nucli històric i les esglésies, també val la pena visitar altres elements arquitectònics com els ponts i les masies, entre els quals destaca el pont penjant.

    El municipi també ofereix un bon ventall d’activitats, com ara rutes guiades, esports nàutics, esports d’aventura, excursions, hípica i activitats aèries. Així, tot i que el patrimoni arquitectònic és un dels principals reclams turístics, hi ha un munt d’activitats per gaudir amb la família, els amics i la parella. A més, es poden degustar els embotits autòctons a qualsevol època de l’any.

    Text escrit d’Ana C. 

    4148243696_5ed700946e

    Els carrers empedrats són una característica del nucli antic de Rupit. photo credit: Rupit-11 via photopin (license)

     

     

    Article complet

  • S2 matí – 8a sessió (dimecres, 3 de febrer)

    05

     

    “Per Carnaval, amb les paraules no tot s’hi val! Taxa o tassa?  Trànsit o tràfic? Soterrani o subterrani? Fondo o fons?  Confús o confós? Per Carnaval, maça o massa disbauxa?”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU?

    1. La essa sorda i sonora: lectura de paraules i frases (fotocòpia) i ex. 6, pàg. 318.
    2. Dictat d’un fragment d’un text explicatiu sobre l’origen del nom de l’Hospitalet. Podeu corregir el dictat clicant aquest enllaç.
    3. Més consideracions sobre l’ús de les majúscules i minúscules a partir del text del dictat: els punts cardinals quan formen part d’un nom de lloc, els períodes i els fets històrics, i els moviments artístics i culturals. Podeu clicar aquests enllaços per consultar aquesta informació: accidents geogràfics i punts cardinals i els fets històrics i els moviments culturals i artístics (fitxes de l’Optimot).
    4. La polisèmia (lèxic):  concepte i exemples. Ex. 1, pàg. 253. Paraules que tenen grafies o pronunciació semblants però no igual amb significats diferents: taxa tassa/soterrani – subterrani/tràfec -tràfic – trànsit/fondo – fons, etc
    5. L’esquema: més consideracions sobre aquesta eina d’organització del discurs. Hem d’acabar d’esbrinar quin és l’esquema correcte del text sobre l’origen de l’arrova.
    6. Les oracions subordinades de relatiu: identificació d’aquest tipus d’oracions en el text explicatiu sobre la formació del delta del Llobregat.

    DEURES

    1. Ex. 3, pàg. 317 (a, b i c).
    2. Expressió escrita (180 paraules) sobre l’entitat Plàudite Teatre. Trobareu tota la informació sobre aquesta activitat en aquesta entrada del blog: “De l’expressió oral a l’expressió escrita… expliquem-nos bé!”
    3. El proper dia acabarem les exposicions orals sobre un lloc turístic (a partir del contingut de la vostra expressió escrita sobre un parc natural).
    Recordeu que si voleu anar al Teatre Joventut a veure l’obra Els veïns de dalt, de Cesc Gay, m’ho hauríeu de dir avui o demà al matí per correu electrònic a mrifa@cpnl.cat . Gràcies!

     

    I avui les paraules també es disfressen i per un dia tot és diferent…

    Visca la polisèmia i els significats!

    Bon cap de setmana de Carnestoltes!

     

    Cançó “Carnaval”, dels Amics de les Arts (lletra i cançó)

    Article complet

  • S1 / 8a sessió (dimecres, 3 de febrer)

    05

    QUÈ HEM FET DE NOU?

     -El text descriptiu de persona: he tornat els textos que heu escrit sobre el vostre personatge de còmic preferit i n’hem fet algun comentari. També hem continuat treballant en petits grups el discurs d’homenatge que ens hem proposat redactar.

     -Hem fet un dictadet per repassar una mica l’ortografia d’alguns mots.

    -Els numerals (pàgines 128-129):  hem repassat la informació que hi ha al llibre sobre aquest tema i hem fet l’exercici 1, pàgina 129.

     

    DEURES

     -Expressió escrita:  dilluns vinent heu de portar fet el discurs d’homenatge a Manuel Martínez.

    Els numerals: Si voleu repassar els numerals, als Itineraris d’Aprenentatge que ja coneixeu, hi teniu un parell d’exercicis de repàs sobre aquest tema.

    CLICA AQUÍ

    -Repàs: podeu anar fent els exercicis de repàs d’accents i d’adjectius (gènere i nombre) que us he passat en fotocòpies.

    ___________________________

    RECORDEU:   DILLUNS 15 DE FEBRER farem a classe el primer text puntuable.

    ___________________________

     Endevina qui és aquest personatge!

     Llegiu aquesta caricatura escrita per una companya del curs S1 de l’any passat i fixeu-vos en els recursos que s’hi utilitzen. Sabeu  qui es tracta?

    Aquest home és fantàstic. Té els cabells blancs i arrissats, deixats anar simètricament com si donessin pas a un front ample com una carretera i que ens fa veure que també és una mica calb. Els seus ulls alegres, brillants, desperts i expressius com les llums petites de Nadal, són tendres al mateix temps. I si alguna cosa destaca d’aquest avi jove és una boca allargada i fina que gairebé sempre somriu.
    Eixerit per naturalesa, sembla ferm i feble a parts iguals. Aquest personatge és un home alegre, apassionat, alhora que calmós. És un home culte amb aire de despistat i un observador serè i simpàtic amb una gran capacitat per comunicar les investigacions que porta a terme.
    És genial quan, en acabar qualsevol explicació sobre el funcionament del cervell humà, ens diu amb entusiasme : “és fantàstic!”, al mateix temps que aixeca els braços i ens convida a ésser optimistes.
    (text escrit per Cristina P.)

    Qui és aquest home tan “fantàstic”?  Si encara no ho sabeu, cliqueu aquest enllaç.

     

     

    Article complet

  • S2 matí – Quin tema he d’exposar? Què he de preparar? Com ho he de fer?

    Ja sabeu que una de les activitats avaluadores del curs consisteix a fer una exposició oral que respongui al format d’un text explicatiu. Podeu escollir qualsevol tema que cregueu que pugui ser interessant per a  la resta de companys i que, al mateix temps, sigui còmode i familiar per a vosaltres (una afició, un tema relacionat amb el vostre àmbit laboral…).

    Si no se us acudeix cap tema, aquí us en proposo uns quants: el cafè, la xocolata, el vi, el formatge, la protecció dels espais naturals a Catalunya, un moviment pictòric o artístic, un monument, el reciclatge, el canvi climàtic, les energies alternatives, el consum de proximitat, un tipus d’animal o mascota, la pressió arterial, etc.

    Fareu una miniconferència d’un màxim de 5 minuts sobre la temàtica escollida. El dia de la intervenció podreu  portar material gràfic o objectes i fer ús del projector.

    Com a suport de l’explicació, haureu de portar fet un esquema que en reculli tots els aspectes (paraules clau, idees, etc.). A més, haureu de llegir en veu alta un fragment procedent d’una de les vostres fonts d’informació. No oblideu portar-me’n una còpia.

    Farem les exposicions orals els dies 29 de febrer i 2 de març.

    Dimecres vinent, 10 de febrer, ja hauríeu d’haver triat el tema a partir del qual començareu a preparar la vostra exposició. Un cop l’hàgiu decidit,  escriviu-lo en aquesta entrada en l’apartat de comentaris.

     

    447941885_9412d4b18b

    “Fan falta dos anys per aprendre a parlar i seixanta per aprendre a callar”. Ernest Heminguay 

     

    QUÈ  MÉS FAREM PER AVALUAR EL CURS?

    Recordeu que al llarg del trimestre també farem 3 activitats d’avaluació d’expressió escrita (180 paraules), d’acord amb la modalitat de textos que anirem treballant.

    Caldrà que obtingueu un mínim de 70 punts sobre 100 per assolir el curs.

     

    Article complet

  • S1 / 7a sessió (dilluns, 1 de febrer)

    05

    QUÈ HEM FET DE NOU?

     -El text descriptiu de persona: 

     -He recollit els textos que heu escrit sobre el vostre personatge de còmic preferit.

    -Hem llegit i analitzat un text que conté un discurs d’homenatge. A partir d’aquest text, ens hem proposat redactar un text similar per homenatjar el president de l’Associació de Veïns de Sant Martí de Provençals, que s’ha jubilat.

     -L’accentuació (pàg. 294 a 299):  Hem corregit un exercici (exercici 3, pàgina 296).

    -Demostratius i possessius (pàgines 125 a127: ens hem mirat la informació que hi ha al llibre i hem fet els exercicis.

     

    DEURES

     Expressió escrita:  Aneu preparant el discurs d’homenatge que heu de redactar. Dimecres el treballarem una mica.

    Ortografia i gramàtica: aquí teniu aquests enllaços d’Itineraris d’Aprenentatge per si voleu repassar l’apòstrof i la contracció, i els demostratius i possessius (una vegada sigueu dins, seleccioneu el tema a l’índex de l’esquerra):

              Itineraris d’aprenentatge

     LLIBRE DE LECTURA

    Us passo el document on explico què heu de fer amb el llibre que us esteu llegint.

           FES CLIC AQUÍ !

    ___________________________

    De cara a repassar els recursos que hem treballat per descriure persones, m’agradaria que llegíssiu el text La senyora Apòstrof, de la Tina Vallès (feu clic damunt del títol per accedir-hi). Espero que gaudiu de la lectura.

    Podria ser ella, la Sra. Apòstrof? 

    91 La Sra Apòstrof FOTO

    photo credit: Nick Kenrick. via photopin cc

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

SUFICIÈNCIA 1

SUFICIÈNCIA 2

SUFICIÈNCIA 3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta