• S3-Tarda | Sessió 5 (dijous 23 d’abril)

    qhr-transparent

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Cartes dels lectors a la premsa Comentari sobre la revisió de les cartes dels lectors.
    Perquè / per a què / per què
    240 Activitat 3 (pag. 243)
    Els pronoms febles: CD i CI
    Revisió d’aquestes activitats: activitat 1 (pàg. 177), activitat 4 (pàg. 178) i activitat 5 (pàg. 179)
    Lectura i debat sobre Sant Jordi
    Lectura del text Sant Jordi abans de Sant JordiDebat: Sant Jordi ha de ser festiu?

    Aportació d’arguments des des diferents rols: botiguers, escriptors i ciutadans

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Els pronoms febles: CD i CI Activitat 7 (pàg. 179)
    La carta del lector a la premsa
    Escriu una carta per publicar a la premsa sobre el tema següent: Sant Jordi hauria de ser festiu? (150 paraules, aproximadament).
    Aporta-hi arguments des de diversos punts de vista: botiguers, lectors, estudiants, floristes, escriptors, editors, ciutadans…

     

    Activitats de reforç
    Contingut Material Activitats
    Perquè / per a què / per què Parla.cat Suficiència 3- Unitat 4- Bloc 2 – Activitat 11
    Estratègies discursives de l’argumentació Parla.cat Suficiència 3- Unitat 1- Bloc 1 – Activitats 15, 16 i 17
    Característiques de la carta dels lectors Parla.cat Suficiència 3- Unitat 1- Bloc 2 – Activitats 2, 3 i 4
    Ortografia de les nasals: m, n, mm, nn, mpc, mpt Parla.cat Suficiència 3- Unitat 2- Bloc de fonètica i ortografia

    Per últim, recorda la proposta teatral que vam comentar. Si t’interessa assistir a veure la comèdia El crèdit, fes-m’ho saber. Hi podeu portar acompanyants! Fent clic a la màscara hi trobareu més informació:

    1284709869

     

    linialila_transparent

    http://ca.wikipedia.org

    http://ca.wikipedia.org

    Sant Jordi va tancar l’iPad. Ja l’estava fent sentir culpable, com sempre.
    Com feia més de mil anys. Va fer tres o quatre queixalades més de l’entrepà i es
    va espolsar les molles de la falda. Va fer un glop de vi. Devia tenir Facebook, el
    drac? Va buscar-lo a Google. Sí que en tenia. Hi havia imatges d’ell abraçat a
    gossos i gats de la protectora de València celebrant l’any nou xinès en un rotatori. I fotos de les falles. Sempre li havia agradat el foc, no hi havia dubte. Sense
    saber ben bé per què va clicar un “m’agrada”.
    Vols saber de què va aquesta història, aquí trobaràs Jo sóc llegenda, un text escrit a quatre mans (per Ferran Torrent i Empar Moliner) que planteja la vida de Sant Jordi, el drac i la princesa en l’actualitat.

    Article complet

  • S1 – 5a sessió (dimecres, 22 d’abril)

    05

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Flexió de gènere i nombre de l’adjectiu Pàg. 119 i 120 del manual Activitats 2, 5 i 6 (revisió)
    Recursos per a la descripció Pàg. 83 i 84 del manual Revisió de la teoria
    Les comparacions Pàg. 271 del manual Activitats 1, 2 i 3 de la pàg. 272
    Text descriptiu Pàg. 79-80 Lectura de la biografia del doctor Moisès Broggi i activitat 2 de la pàg. 81

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    El text descriptiu En aquest enllaç trobareu un exemple de descripció de personatge de còmic. Heu de triar un  altre personatge de còmic i  fer-ne la vostra descripció.

    rosa

    photo credit: roses in the rain via photopin (license)

    Molt bon cap de setmana a tothom!!

    Article complet

  • S2 (dijous, 23 d’abril)

    Durant aquesta setmana:

    1. Hem recordat com substituir els complements circumstancials per pronoms febles (p. 192).

    2. Hem identificat els pronoms febles i els hem posat en una recepta de cuina.

    3. Hem practicat l’imperatiu, parant especial atenció al fenomen de la velarització (p. 140-141).

    4. Hem repassat la separació en síl·labes i els diftongs (p. 281-282).

    5. Hem reflexionat sobre com s’ha d’escriure una bona recepta de cuina.

    6. I hem rigut molt amb les exigències que li fa el drac a Sant Jordi!

     

    I com a deures…

    1. Escriviu una recepta de cuina. Evidentment, no ha de ser una recepta refregida extreta d’Internet o d’algun llibre: penseu en algun plat que feu a casa habitualment, que us hàgiu inventat, que hàgiu menjat alguna vegada i que recordeu especialment… No importa si els ingredients, les quantitats o l’elaboració no són “perfectes”. Podeu incloure-hi, si voleu, una foto. També teniu l’opció d’enviar-me-la per correu electrònic. Recordeu que la recepta ha de seguir aquest esquema:

    – Títol

    – Introducció

    – Ingredients

    – Elaboració

    – Comentari final

    Us deixo aquest enllaç perquè hi consulteu com escriure les abreviacions que necessiteu a les vostres receptes.

     

    Si voleu, llegiu al següent enllaç totes les Cartes entre Sant Jordi & el Drac, de Javier Cercas i Sergi Pàmies.

    I encara més… Com serien les relacions entre Sant Jordi i el drac en ple segle XXI? Teniu la resposta a Jo sóc la llegenda, d’Empar Moliner i Ferran Torrent; només cal dir que el primer capítol es titula Tinc un tuit per a tu.

    Bona lectura, moltes roses i feliç Sant Jordi per a tothom!

    No insistiu, me'n vaig! No vull saber res d'aquests empresaris russos...

    No insistiu, me’n vaig! No vull saber res d’aquests empresaris russos…

    (photocredit: Nosey Nest via photopin cc)

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • S3-Tarda | Sessió 4 (dimarts 21 d’abril)

    qhr-transparent

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Característiques de les cartes dels lectors a la premsa Hem llegit les cartes que heu redactat sobre si el transport públic ha de ser gratuït o no.
    Els pronoms febles
    133-134, 173-184, 190-193 Activitat en petits grups. Heu acabat d’explicar als companys com identificar els complements que heu estudiat i com substituir-los.
    Us heu posat a prova resolent algunes frases.  Aquí en teniu el document.
    Recomanacions literàries
    Aprofitant que aquesta setmana serà Sant Jordi, hem escrit recomanacions literàries en un paperet adhesiu, que hem enganxat al mural col·lectiu a l’inici de l’escala. Dijous encara podràs penjar-n’hi!

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Els pronoms febles: CD i CI Activitat 1 (pàg. 177), activitat 4 (pàg. 178) i activitat 5 (pàg. 179)
    La carta del lector a la premsa
    Si encara no ho has fet, ets a temps de lliurar-me-la…
    Escriu una carta per publicar a la premsa sobre el tema següent: El transport públic hauria de ser gratuït? (150 paraules, aproximadament).

    Per últim, recorda la proposta teatral que vam comentar a l’inici de la sessió. Si t’interessa assistir a veure la comèdia El crèdit, fes-m’ho saber. Hi podeu portar acompanyants! Fent clic a la màscara hi trobareu més informació:

    1284709869

    Article complet

  • S3 matí – 5a sessió (dimecres, 22 d’abril)

    05

    “El 23 d’abril hauria de ser festiu? Tant si opines que sí com si penses que no, deixa’t seduir per la diada de Sant Jordi!”

     

    QUÈ HEM FET DE NOU? 

    – Introducció a l’ortografia de les nasals: les grafies M-N. Pàg. 323 i 324.

    – La Beatriz ha fet un dictat, en el qual ha destacat diversos aspectes: l’accentuació, la dièresi, l’apòstrof i els pronoms febles. El podeu corregir clicant aquí.

    – Introducció a les oracions subordinades adverbials i a les oracions subordinades substantives. Repàs del concepte d’oració subordinada. Les oracions subordinades causals i les conjuncions perquè, ja que i com que. Pàg. 239. Ús d’aquest tipus d’oracions en els textos argumentatius.

    – Text argumentatiu: anàlisi dels recursos lingüístics de la carta al director “La teoria de l’evolució, en dubte”. Oracions subordinades substantives i adverbials, verbs i estructures per expressar opinió, la comparació i la ironia. Correcció col·lectiva de la redacció de la introducció de la carta.

    Lectura de l’article “Sant Jordi abans de Sant Jordi”, publicat per l’escriptora Care Santos, en el qual parla de l’origen del Dia Internacional del Llibre. A més, hem parlat de l’origen de la festivitat de Sant Jordi i de la tradició de regalar la rosa. Si voleu saber més informació sobre el Dia del Llibre, podeu clicar aquest enllaç.

    DEURES

    – Ex. 1, pàg. 324 (ortografia de les grafies M-N).

    – Proveu de fer l’ex. 3, pàg. 243.

    – Redacció d’una carta al director amb aquest títol: “Hem d’adaptar-nos als horaris europeus?” (vegeu l’entrada anterior del blog).

     

    Per saber-ne més sobre la llegenda i el personatge de Sant Jordi…

    obriu aquesta rosa. 

    11465231575_fccd9ac226_q

     

    Bona diada i bon cap de setmana!

    8017844014_35b744789e (2)

    Aneu amb compte! Ha arribat una invasió de contes que parlen de comtes, dracs i princeses…

     

    Article complet

  • Llibres, roses, dracs, cavallers i princeses

     

    Article complet

  • VOLS MILLORAR EL TEU NIVELL ORAL DE CATALÀ?

    Necessites adquirir més fluïdesa i seguretat a l’hora de parlar en català?

    Si hi has respost afirmativament, tenim els cursos que t’interessen. No ho dubtis i apunta-t’hi!

    iconmonstr-speech-bubble-15-icon-256

     

    Grup de conversa

    Del 27 d’abril al 8 de juny
    Dilluns, de 17.30 a 19 h
    Biblioteca Can Sumarro

    Cantem i parlem

    Del 29 d’abril al 9 de juny
    Dimecres, de 18.45 a 20.15 h
    Centre Cultural Bellvitge

     

     

    Inscripcions i més informació al Centre de Normalització Lingüística o al telèfon 93 440 65 70.

    Article complet

  • Llegir per parlar

    Aquesta setmana celebarem Sant Jordi, un dia lligat a la lectura. Hi ha una manera millor de celebrar-lo, doncs, que llegint i comentant la lectura?

    PARTICIPA EN LA NOVA SESSIÓ DE LLEGIR PER PARLAR!

    Llegir per parlar

    DIA: 30 d’abril

    HORA: 19.00 h

    LLOC: CC SANT JOSEP (Av. Isabel la Catòlica, 32)

    Si hi vols participar, comenta-ho al teu professor o professora o apunta-t’hi al 93 440 65 70 (Toni).

    UNA OPORTUNITAT PER MILLORAR LA TEVA FLUÏDESA I PERDRE LA VERGONYA DE PARLAR EN CATALÀ EN PÚBLIC!

    Article complet

  • S3 matí – 4a sessió (20 d’abril)

    05

    “Obrim la setmana i muntem la nostra paradeta de Sant Jordi a l’aula… amb diccionaris per donar i per vendre!”

     

    QUÈ HEM FET AVUI? 

    - Hem fet un repàs del procés d’elaboració de textos: la pluja d’idees, la recerca d’informació, la selecció de les idees, l’elaboració d’un esquema i organització de les idees (aplicat al text argumentatiu), la tria del lèxic adequat, la textualitació, la revisió del text i la reescriptura. Èmfasi en l’ús de les següents propietats textuals: els connectors i els signes de puntuació.  Podeu repassar i ampliar aquesta informació a les pàg. 9-11, 21 i 25.

    - Presentació diferents diccionaris i recursos per resoldre dubtes lingüístics, tant en paper com en línia. Pàg. 404 i mostra de diccionaris a l’aula.

    - Text argumentatiu: ampliació dels recursos lingüístics d’aquesta tipologia textual, com ara les referències i citacions d’autoritats, la ironia, la comparació i la metàfora, la repetició i l’ús de la 1a persona del singular i del plural en els verbs. Activitats 1 i 2, pàg. 52 i 53. Anàlisi de les parts d’aquest text i dels recursos que s’hi utilitzen.
    __
    - Minidebat en grups: “Les bicicletes poden circular lliurement per carretera?”
    Pronoms febles: preparació de l’explicació dels complements adjudicats i dels pronoms que els substitueixen (continuació).
     __
     –
    DEURES
      __
    -Repàs dels signes de puntuació (pàg. 21) i puntuar el text de Mercè Rodoreda (1r fragment de la fotocòpia).
       __
    -Reescriure de manera sintètica els arguments del text de les pàg. 52 i 53. Escriure’n el títol.
      
    -Redactar la introducció de la carta al director “La teoria de l’evolució, en dubte”.
     —   __
    -Per al dia 27 d’abril: redacció d’una carta al director, de 150-180 paraules, amb aquest títol: “Hem d’adaptar-nos als horaris europeus?”. Subratlleu els recursos lingüístics propis del text argumentatiu que utilitzeu. Abans d’escriure’l, feu-ne un breu esquema i adjunteu-lo al text. Com sempre, citeu-me les fonts i les eines de consulta.
     —
    Ja podeu consultar el dictat fet per la Rosario. Cliqueu aquí.
     __
    Bona setmana envoltats de roses, llibres… i diccionaris!

    17010676845_bec2ae0325

    Jo ja he fet la meva tria, i tu? Pots penjar la teva recomanció al mural del CNL i argumentar-la a l’aula photo credit: Old Red Books via photopin (license)

    Article complet

  • S1 – 4a sessió (dilluns, 20 d’abril)

    Comencem la setmana de Sant de Jordi! No us oblideu de pensar un llibre per poder-lo recomanar dimecres vinent!

    llibre

    photo credit: Probability and Measure via photopin (license)

     

     

    qhr-transparent

    A CLASSE
    Què hem treballat? Pàgina Activitats
    Puntuació Pàg. 23 i 24 del manual Activitats 7, 8 i 9 (revisió)
    L’apòstrof Pàg. 122 del manual Activitat 1 de la pàg. 123
    Flexió de gènere i nombre de l’adjectiu Pàg. 117-119 del manual

     

    A CASA
    Què cal treballar? Pàgina
    Flexió de gènere i nombre de l’adjectiu Activitat 2 de la pàg. 119, activitats 5 i 6 de la pàg. 120

    Fins dimecres!

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE



TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

Suficiència 1

S2

S3 matí

S3 tarda


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta