• 1. Eines, recursos, aplicacions del web 2.0 per al foment de l’aprenentatge autònom de llengües

    Som-hi. Tal com comentàvem en arrencar el curs, la xarxa és cada cop més plena d’aplicacions de mena molt diversa que dia rere dia ens permeten dur a terme més activitats relacionades amb els objectius dels cursos de llengua. Moltes de les aplicacions de l’anomenat web 2.0 són molt interessants des d’aquest punt de vista i la possibilitat de fer-les servir és a l’abast de qualsevol persona (formadors i alumnes) amb una gran senzillesa. Moltes d’aquestes aplicacions, d’altra banda, tenen un potencial molt gran des de l’angle de l’autoaprenentatge de llengües.

    Us proposo que doneu un bon cop d’ull a les 150 eines aplegades al bloc d’aplicacions a la xarxa que hem anat aplegant a la UAB, etiquetades per tipologies, que són el fruit de l’experiència i de les aportacions de diversos professionals.

    Crec que pot ser divertit començar experimentant amb algunes d’aquestes aplicacions que són força efectistes: Wordle (traducció gràfica del pes del lèxic en un text) (consulteu-ne, si voleu, l’apunt explicatiu a Aprendre llengües), Exploratree (guies per al pensament) (consulteu-ne, si voleu, l’apunt explicatiu a Aprendre llengües), qualsevol de les eines relacionades amb l’argumentació (etiqueta “argumentació” del bloc d’aplicacions), un conversor de text a veu com Vozme o algun generador de mapes conceptuals (trieu-ne un a partir de l’etiqueta “mapa conceptual” del bloc d’aplicacions).

    Estaria bé que féssiu alguna prova amb alguna d’aquestes eines. Podeu donar accés des de la vostra intervenció als resultats gràfics de Wordle, per exemple, o al mapa conceptual que hàgiu creat.

    Seria interessant, d’altra banda, que aportéssiu en el vostre comentari observacions sobre alguna altra eina 2.0 de la qual tingueu notícia, o algun tipus de valoració crítica d’alguna de les aplicacions que us proposo analitzar o sobre la possibilitat real de fer-les treballar amb els vostres alumnes en els processos formatius que gestioneu. Bé, això és tot de moment.

    Estaria bé que us haguéssiu sindicat les entrades i els comentaris al bloc i que anéssiu desant tots els enllaços d’aplicacions que us semblin interessants al vostre Delicious. Si us moveu per Delicious, de seguida podreu respondre la pregunta: “Quantes persones tenen desat Wordle a Delicious?”.

    Us ho pregunto també per mitjà d’aquesta aplicació radicalment 2.0, Ask500 people, gratuïta, a la xarxa, en la qual poden anar votant tantes persones com vulguin les preguntes que formulem (si plantegéssim la pregunta en anglès tindríem desenes de vots… tot i ser en català ja n’hi veig més de 10 en pocs minuts!). Perquè un dels trets fonamentals del web 2.0 és que no estem sols, i que els “companys d’aula” o d’interessos es van configurant a mesura que necessitem aprendre.

    Voteu!

    Jocs a banda, penseu que la pròxima entrada es produirà d’aquí a un parell de dies i que aniria bé que aleshores ja haguéssiu fet la vostra primera aportació a fi que no se us acumuli la feina. Fins ara. Aniré seguint els vostres comentaris.

    Ja sou al Twitter?

    Enric Serra

  1. Antònia

    02 Jul 10
    8:31 #

    Hola,
    aquesta és l’adreça del mapa creat amb Wordle. No sé si ho fet bé ni si l’he de posar aquí perquè vegeu el resultat.

  2. Mariona Mas

    02 Jul 10
    12:25 #

    Ups, em sembla que he votat més d’un cop la pregunta de l’Enric a l’Ask500.

  3. Mariona Mas

    02 Jul 10
    12:42 #

    Perdoneu la poca originalitat però he agafat el primer article d’opinió que he vist a l’Avui: és un article del Joan Herrera sobre l’Estatut. L’article és a:
    http://avui.elpunt.cat/noticia/article/3-politica/17-politica/189422-una-resposta-clara-unitaria-i-contundent.html
    El Wordle, a: http://www.wordle.net/show/wrdl/2204995/Joan_Herrera_Estatut
    És una eina excepcional!

  4. Antònia

    02 Jul 10
    14:22 #

    Hola,

    Em sembla que ja sóc al Twitter.

  5. Antònia

    02 Jul 10
    14:28 #

  6. Mariona Mas

    02 Jul 10
    18:27 #

    Salut,
    He fet un exploratree sobre el procés de confecció de l’hortet que vaig fer a casa la setmana passada: és molt bàsic, seqüencial, amb imatges típiques i fletxetes encara més típiques, però m’ha servit per conèixer l’eina, molt entretinguda i una mica lenta, des del meu punt de vista. Ara, però, no sé com compartir-lo. M’ha semblat que només es pot enviar a adreces electròniques. De moment me l’he autoenviat perquè no sé les vostres a/e.

  7. Enric Serra

    02 Jul 10
    22:27 #

    Bonics Wordle, certament, Antònia, Mariona. Hi ha altres eines 2.0 relativament semblants com ara el Tagul, el Wordsift, el Tagxedo, etc. El més important, és clar, és fer servir el Wordle amb criteri a l’aula, amb adequació pedagògica. Si voleu idees, aquí n’hi ha una cinquantena. Fins ara.
    Enric

  8. Enric Serra

    02 Jul 10
    22:29 #

    La resta de participants al curs, sou per aquí?
    Enric

  9. Enric Serra

    03 Jul 10
    17:09 #

    Ok, Antònia, em faré seguidor teu.
    Enric

  10. Enric Serra

    03 Jul 10
    17:21 #

    Hola de nou! Veig que tenim l’espai d’intercanvi una mica mort… Algú ha posat a prova els conversors de text a veu /estil Vozme)? Estaria bé que provéssiu també els mapes conceptuals. Us sembla que poden ser útils en el procés de producció d’un text? Creieu que els vostres aprenents els poden fer servir? Entre els mapes conceptuals, un de ben senzill és Text2mindmap. Un de molt potent és Bubbl.us, amb moltíssimes possibilitats 2.0. Un altre que recomano és Mindomo. M’agradaria recollir opinions sobre alguna d’aquestes eines! Incrusto al peu d’aquestes ratlles una prova amb Bubbl.us.

    Fins ara.


    Enric

  11. Mariona Mas

    04 Jul 10
    12:10 #

    Vozme, deunidó! Potser sí que pot servir per als nostres alumnes… La veu és de màquina i la lectura amb entonació 0 (no pregunta ni admira, per exemple), però la fonètica és bona.

  12. Mariona Mas

    04 Jul 10
    14:30 #

    Mindomo
    Eina fantàstica! Molt bona per generar esquemes. Deixeu-me provar mindmester i us dic alguna cosa més.

  13. Mariona Mas

    04 Jul 10
    15:22 #

    Mindmeister
    Potser m’agrada més que el Mindomo. És més intuïtiva i més senzilla de fer servir. Té moltes aplicacions i es pot personalitzar amb molta facilitat. Trobo que en tot cas totes dues són eines molt bones per ajudar els alumnes en la planificació de textos: organitzar idees a partir de paraules clau, classificar-les, associar-les entre elles, desenvolupar-les de manera esquemàtica, ordenar-les, destacar-les, donar-los més o menys relleu, associar-hi imatges, icones, notes, enllaços… A les notes s’hi pot afegir qualsevol text, i és un lloc ideal per posar-hi, per exemple, els connectors o enllaços textuals més idonis un cop feta l’ordenació de les idees: perquè, però, així mateix, en primer lloc…)
    El resultat és visualment atractiu i pot donar una primera imatge unitària tant del contingut conceptual com de l’ordre i elements clau de connexió que es desenvoluparan en el text.

  14. Enric Serra

    05 Jul 10
    8:56 #

    Bon dia a tothom… Continuem essent molt pocs per aquí! Aviat faré la segona entrada al bloc. Al Twitter ha començat a funcionar, també, el “grup” #aprenentatgeautonom Si hi feu alguna piulada interessant en relació amb l’autoaprenentatge feu servir aquesta codificació, sisplau. Fins ara.
    Enric

  15. Enric Serra

    05 Jul 10
    8:58 #

    El nostre espai a Twitter amb #aprenentatgeautonom:

    http://twitter.com/#search?q=%23aprenentatgeautonom

    Enric

  16. Enric Serra

    05 Jul 10
    9:03 #

    Hola,
    Recomano un cop d’ull al Bubbl.us, també.
    Enric

  17. Elena Xirau

    05 Jul 10
    11:22 #

    M’he estat mirant el tutorial de Text2Mind i la veritat és que no trobo que sigui una eina gaire útil. M’explico: com que genera un mapa conceptual a partir de la llista jerarquitzada de conceptes que cal introduir-hi, penso que no ajuda l’alumne a treballar els mapes, sinó que simplement transforma d’una manera més gràfica l’organització mental que s’ha hagut de fer a través de la jerarquia introduïda. M’he explicat bé? Vull dir que si una persona és capaç d’organitzar jeràrquicament uns conceptes, també serà capaç de fer-ho en forma de mapa. Ja no entro en quina de les dues opcions és més vàlida o més efectiva, perquè sovint això va a gust del consumidor.

  18. Elena Xirau

    05 Jul 10
    11:27 #

    Per cert, el resultat que ofereix el Text2Mind em recorda la Lexipedia (http://www.lexipedia.com), una eina per treballar les relacions semàntiques que funciona en anglès, francès, alemany, italià i castellà. Tot i que crec que necessita millores (especialment si no treballem amb l’anglès), l’he usada sovint per trobar sinònims o amplicar camps semàntics a l’hora d’escriure un text. Feu-hi un cop d’ull 😉

  19. Elena Xirau

    05 Jul 10
    11:42 #

    He descobert aquesta eina: Penolo.com (Sketch and Share Drawings) http://penolo.com. És un programa similiar al Paint (potser amb una mica menys de prestacions) que permet incrustar el resultat del dibuix o enviar-lo via Twitter. (Provo totes dues opcions a veure si aconsegueixo que us arribi.) Penso que pot ser útil per treballar vocabulari, com una mena de Pictionary.

  20. Enric Serra

    05 Jul 10
    17:57 #

    Gràcies, Elena, me la miro.
    Enric

  21. Enric Serra

    05 Jul 10
    18:05 #

    D’acord. És una eina que ajuda a jerarquitzar la informació (i a traduir aquesta jerarquització en una imatge, que reforça la jerarquització per la qual s’ha optat). No és poc, però: tenim molts alumnes que necessiten saber distingir entre idees principals i secundàries… Pot anar bé en aquests casos.
    Enric

  22. Elena Xirau

    06 Jul 10
    12:36 #

    Antònia, potser m’he perdut algun comentari on deies quin era el teu perfil, però no t’he sabut trobar al Twitter. 🙁 De fet, a banda de l’Enric, només he afegit 2 persones més a qui seguir: la Mariona i la Laura. M’he deixat algú altre?

  23. Laura Rosich

    06 Jul 10
    18:41 #

    Hola, perdoneu que m’hagi incorporat tard a la festa 🙂
    Jo també sóc al twitter. M’hi podeu trobar ambi el nom de CristinadePizan. Ja segueixo lamirandolina, la Mariona i l’Enric i estic connectada a l’#aprenentatgeautonom. Tampoc jo trobo l’Antònia, de moment.
    He estat remenant força els wordle, tagul i tagxedo i finalment m’he quedat amb el tagul. Reconec que té l’inconvenient que per veure el núvol a la força has d’entrar en el teu perfil, però és molt intuïtiu i dóna moltes possibilitats de disseny i formes, a més, cada cop que cliques damunt d’una de les paraules del núvol te la busca al google. He fet un núvol amb un text que és una crítica d’una obra de teatre que jo mateixa vaig escriure fa temps i l’he penjat al meu bloc (http://domuslaurea.blogspot.com) que, d’altra banda, tenia del tot abandonat. No sé per què m’ha sortit tan petit, el núvol, miraré d’arreglar-ho.

    Crec que podria ser una activitat curiosa demanar als alumnes que escriguin un text argumentatiu a partir del núvol que es crea d’un text-model i després comparar-lo amb l’original, bàsicament perquè es reflexioni sobre les paraules clau i les paraules crossa, per exemple.
    M’ha agradat molt la Lexipedia, Elena. És una eina ben ràpida i curiosa.

  24. Enric Serra

    06 Jul 10
    20:12 #

    Hola Laura, ja t’he associat al Twitter. El de l’Antònia Serena és a http://twitter.com/parlacat. Vaig fent alguna entrada a #aprenentatgeautonom. M’agrada veure que hi “entra” alguna persona externa al curs, perquè tinc més que mai la sensació que no hi ha “fores” i “dintres” en aquesta nova manera d’aprendre. També m’agrada el Tagul, hi he fet proves i em satisfà. Més eines? Més comentaris?
    Enric

  25. Lídia Montenegro

    07 Jul 10
    0:48 #

    Ei,

    Jo he estat provant el Wordle i el Tagul, bàsicament, perquè en un dels altres t’hi havies d’inscriure (i ja sóc incapaç de recordar més contrasenyes) i l’altre te l’havies d’instal·lar a l’ordinador.

    El que em sembla més curiós és que en totes dues aplicacions hi he posat el mateix text i el resultat ha estat molt diferent. Les paraules que em marcava en una i altra aplicació no tenien res a veure.

  26. Lídia Montenegro

    07 Jul 10
    0:52 #

    Si voleu crear un arxiu de veu com el del Vozme però creant el personatge complet, podeu anar a http://www.voki.com/

    A la benvinguda ja us he dit que podíeu conèixer l’EduCat al meu bloc i veureu què/qui?? el Voki.

  27. Lídia Montenegro

    07 Jul 10
    1:12 #

    Elena,

    M’ha agradat la lexipedia, també. Sobretot la trobo fantàstica pels sinònims perquè és molt més visual i ràpida que consultar un diccionari. També trobo que les “respostes” són molt més nombroses encara que algunes no siguin gaire vàlides, però així també has de tenir el criteri per seleccionar quines et poden ser útils quan estàs escrivint un text. Pot anar molt bé per veure la precisió lèxica i que no tots els sinònims són vàlids en tots els contextos.

    Una altra qüestió, com introdueixes aquestes cares somrients? No sé si és perquè no tinc messenger, però d’on treus el ninot?

    Gràcies!

  28. Elena Xirau

    08 Jul 10
    1:42 #

    Lídia,
    El tema de les cares somrients no té cap misteri. Simplement, si escric dos punts i un parèntesi de tancament, em genera automàticament :). Si esric punt i coma i un parèntesi de tancament em genera 😉

  29. Lídia Montenegro

    08 Jul 10
    14:35 #

    Elena,

    Moltes gràcies! 😉

Escriu un comentari

RSS dels comentaris

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Laura Corsà: Perfecte si el bloc continua actiu. He trobat el curs molt interessant i entre tots hem obert molts...
  • Antònia: Hola, Enric. Moltes gràcies.Em queda molta feina per fer i per descobrir. Em sap greu no haver participat...
  • Enric Serra: Gràcies a tu, Laura, celebro que t’hagi servit el bloc d’aprenentatge...
  • Enric Serra: Mariona, Elena, moltes gràcies a vosaltres. Si no dic el contrari el bloc es podrà continuar fent...
  • Elena Xirau: Com diu la Mariona, espero que el bloc continuï actiu per poder-ne consultar tots els enllaços que...

Núvol d'etiquetes

benvinguda continguts metodologia objectius sindicació Twitter