• 5. Del PLE al PEL (Portfolio europeu de les llengües)

    Hola a totes. Dediquem aquest tema al Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) i a aspectes que fàcilment s’hi poden vincular. El PEL és, com sabeu, un document personal d’autoavaluació les línies del qual va establir el Consell d’Europa fa uns anys (es va llançar el 2001 aprofitant l’Any Europeu de les Llengües). Es tracta d’un document fonamental en l’autoaprenentatge de llengües. Té tres parts, el passaport lingüístic, la biografia lingüística i el dossier (aquesta darrera és la que és pròpiament un portafolis, ja que recopila les evidències del procés d’aprenentatge: textos, enregistraments, produccions lingüístiques diverses…). M’agradaria que accedíssiu al PEL d’adults del Ministerio (aquest model de portfolio no és en català, a diferència del que passa amb els models d’altres nivells educatius), us féssiu una bona idea del que és el PEL, si realment no el coneixíeu i que valoréssiu la possibilitat d’ús a les aules, als entorns personals d’aprenentatge, o, encara més en general, als centres que ensenyen llengües. Què en faríeu servir? Quina utilitat pot tenir? Si ja el feu servir, podríeu explicar com. Us suggeriria, també, que accedíssiu a un PEL electrònic, un e-portfolio (el d’ALTE-EAQUALS, per exemple, amb interfícies en anglès i francès), que us el descarreguéssiu i provéssiu d’emplenar-lo. Hi trobeu millora respecte al model en paper del MEC? Us sembla més útil? Us vull proposar, també, alguna altra activitat (decanteu-vos pel que us sembli més interessant): al Servei de Llengües de la UAB duem a terme un projecte de biografies lingüístiques, el sentit i les mostres del qual podeu consultar en un bloc que provisionalment aplega el material que genera el projecte i per mitjà de l’etiqueta biografia lingüística del bloc Aprendre llengües. Us sembla una bona pràctica de reforçament de la consciència lingüística, la realització de la “biografia lingüística”? Feu servir pràctiques semblants? És aplicable a la vostra aula? Si us ve de gust, d’altra banda, podeu fer una bona passejada per l’itinerari de consciència lingüística, material senzill que se’m va acudir de fer i que potser pot interessar a algú de vosaltres. Es podria aplicar amb els vostres alumnes aquest itinerari? Llançades aquestes qüestions, comencem, doncs, el debat.
    Fins ara.
    Enric

  1. conxita navarro

    17 Jul 10
    21:04 #

    Abans de marxar de vacances, vull fer una intervenció curta sobre el PEL. Trobo que és interessantíssim de tenir-lo present, no només com a formadors sinó com a aprenents. Coneixia el portfoli, encara que no l’havia utilitzat mai amb l’alumnat d’una manera explícita. De vegades és difícil de plantejar-li a l’alumne com és d’interessant que sigui conscient del seu aprenentatge i, sobretot que en sigui el motor. El porfoli el pot ajudar a aconseguir les seues metes, a motivar-lo a aprendre i a tenir disponible sempre el seu passaport lingüístic. El professorat pot planificar, ajudar, engrescar l’alumnat i pot incidir en una cosa que em sembla interessantíssima: posar en relleu com són d’importants totes les llengües en un món multilingüe com el nostre. De vegades com a professorat no donem prou importància a aquest instrument i ens coformem tot dient-nos que tenim uns perfils a classe que en fan impossible l’aplicació o bé que l’alumnat roman poc tamps als cnl, etc.
    Tot i això crec que ara mateix ens és interessant d’utilitzar-lo en el treball amb les empreses que estem duent a terme des dels centres. En el marc de la Responsabilitat Social de l’Empresa (RSE) hi ha una part important de responsabilitat lingüística que hem d’aprofitar. L’empresa, avui, en un context multilingüe, ha de saber quina és la competència lingüística del seu personal i com pot aprofitar-ne les capacitats i proposar-ne les formacions. Des del CPNL hi hem començat a treballar i em sembla que el portfoli ens pot ajudar en l’argumentari a l’empresa.
    Per cert, m’he fet el meu PEL electrònic seguint els suggeriments de l’Enric. Molt ràpid i molt clar.
    No he tingut temps de mirar-me les biografies lingüístiques ni l’itinerari de consciència lingüística. Ho faré en tornar de vacances.
    Bon estiu a tothom!
    Conxita

  2. Enric Serra

    18 Jul 10
    20:33 #

    Conxita (bon estiu),

    D’acord amb tu. A mi també m’agrada el PEL i crec que té un enorme potencial. El que no és gens fàcil és com fer-lo servir (dins l’aula, fora l’aula, quan?), ja que requereix una gran quantitat d’hores (implementar un PEL, segons Daniel Cassany, pot demanar 25 o 30 hores d’una persona o aprenent… on encabim aquestes hores?). Els PEL electrònics permeten una implementació menys feixuga.

    Utilitzar el PEL a l’empresa em sembla una idea molt bona. El capital lingüístic dels treballadors és ben sovint totalment desatès i eines com el PEL poden fer-lo aflorar. El guany personal, d’autoconeixement lingüístic, és també rellevant. En parlo una miqueta a l’Itinerari de consciència lingüística. Algú hi ha pogut fer un cop d’ull?

    Enric

  3. Laura Corsà

    18 Jul 10
    20:48 #

    Hola,

    Mirant de documentar-me per al tema dels PEL he trobat un post molt interessant de Graham Attwell en què parla de “repensar” els e-portfolis” perquè es puguin integrar bé en les xarxes de coneixement compoartit i siguin una eina útil. M’ha semblat que remarcava sobretot la funció de reflexió sobre l’aprenentatge a què poden conduir. Si us interessa, aquest és l’enllaç: http://www.pontydysgu.org/2010/03/rethinking-e-portfolios/.

    Com l’Enric i la Conxita estic d’acord amb la potencialitat del PEL però crec que falta abans una “filosofia” sobre la necessitat de reflexionar i analitzar sobre el propi aprenentatge i sobretot, fer-ho sense partir de la base d’eines tradicionalsde mesurament de coneixement adquirit (com els examesn o proves diverses establerts habitualmenr des de “fora” de l’aprenent -institucions, professorat, govern…)

    Laura

  4. Antònia

    19 Jul 10
    12:20 #

    Hola,

    Hi ha coses del Portfolio que se m’escapen i m’agradaria que me les aclaríssiu. El Portfolio és comparit? vull dir docent i aprenent tenen un mateix porfolio o cadascú té el seu? Vindria a ser com un full de ruta del teu aprenentatge basat en allò que hauria d’acabar sabent una persona que estudiés una llengua, és a dir al final del mau aprenentatge jo he de saber X i per això vaig seguint aquestes pautes i faig servir aquestes eines? Jo no n’he fet servir, pe`ro és molt interessant perquè et fa o t’obliga a reflexionar de com vols arribar a aprendre tal ítem o tal concepte i què pots consultar o què tens al teu abast per aprendre’l i quan creus que ja ho has après, com t’avalues per poder dir que ja puc passar a una altre aprenentatge i com el nostre aprenentatge, en aquest cas de llengua, es vehicula o els vehiculem a la nostra realitat (diversitat lingüístca, social, etc..) sense perdre de vsita qui som i què volem ser.
    Bé, em podeu aclarir si vaig errada o no?

  5. Enric Serra

    19 Jul 10
    12:40 #

    Hola Antònia,
    El PEL no és compartit. És un instrument rabiosament individual. En certes explicacions del Consell d’Europa es fa servir la paraula “propietat”. L’aprenent és el propietari del PEL. Una altra cosa és que l’aprenent vulgui compartir-lo.

    D’altra banda: full de ruta (futur), sí, però també hi ha tota una altra dimensió, que apunta cap al passat. El portfolio és el recull de les evidències de l’aprenentatge. Evidències en forma de resultats i de procés, allò que ens demostra (i que podria arribar a demostrar a un empleador, si obríssim el portfolio) el que hem après i el que sabem fer.

    Hi ha una altra dimensió més “certificativa”: el passaport lingüístic ens retrata des del punt de vista de qui som lingüísticament en un moment determinat, a partir del que declarem nosaltres al PEL.

    Fins ara!

    Enric

  6. Elena Xirau

    19 Jul 10
    12:53 #

    Hola,
    Sempre havia sentit parlar dels portfolio però mai no n’havia vist cap. Seguint les indicacions de l’Enric, m’he mirat el portfolio que proposa el MEC per a alumnes de 12 a 18 anys, i la veritat és que m’ha semblat una mica “rotllo”. M’explico: em costa d’imaginar nanos d’aquestes edats intentant completar totes aquelles taules i recollint mostres de la seva feina. Potser és perquè no treballo amb gent d’aquesta edat, però no em sembla que pugui ser una eina atracativa, almenys a priori, per a l’alumnat. Tanmateix, si m’ho miro com a docent, hi veig els beneficis: els portfolio fan l’estudiant més responsable i conscient del seu aprenentatge i, alhora, més autònom. El problema és que no sé si els alumnes hi poden arribar a veure aquestes virtuts.
    Crec que amb l’alumnat del CNL podem aprofitar-ne dos aspectes concrets: “Què faig per aprendre fora de classe” i “Autobiografia lingüística”. En aquest sentit, m’he mirat el projecte de biografies lingüístiques del Servei de Llengües de la UAB i m’ha semblat un exercici interessant. El curs vinent no descarto mostrar algun d’aquells textos als meus estudiants perquè facin la seva pròpia biografia lingüística. Em sembla una bona manera de reflexionar sobre la relació de cadascú amb la llengua o les llengües. Ara bé, em fa la sensació que els portfolio no són del tot adequats per a la majoria de cursos del CPNL. Crec que estan concebuts per a estudiants de cursos anuals; si es volgués aplicar en l’alumnat del CPNL caldria fer-ne una adaptació, ja que els nostres cursos en general són molt més breus i crec que no permeten fer una reflexió tan a fons.
    Pel que fa al e-portfolio, em sembla que és una eina més àgil que no pas el portfolio en paper, tot i que haver d’emplenar tantes caselles em fa la sensació d’estar fent la declaració de la renda! 😉 Resumint, que m’atabala una mica, vaja.
    En relació a l’itinerari de consciència lingüística, em sembla una eina interessant, però que requereix un grau molt elevat de reflexió. Trobo més pràcitic i més proper a l’estudiant la biografia lingüística.
    Per últim, estic d’acord amb la reflexió de la Laura sobre la utilitat del portfolio. Cal fomentar la necessitat d’anàlisi sobre l’aprenentatge entre els alumnes (cosa no gens fàcil de fer, em sembla) i intentar aprofitar-lo per construir coneixement compartit. Potser cal integrar-lo al PLE?

  7. Laura Corsà

    19 Jul 10
    14:00 #

    Hola,

    D’entrada voldria dir que sí que coneixia el portfoli, però la veritat és que sempre l’he trobat un document feixuc per treballar amb els nostres alumnes detalladament. Alguna pràctica més aïllada sí que l’he experimentat a l’aula: escriure sobre les llengües que un sap, com les ha après, per què ha pres la decisió d’aprendre-les, què li ha aportat el coneixement d’aquella llengua (és una activitat per reflexionar sobre com aprenem, què ens motiva). Una altra experiència que també resulta útil treballar és recollir alguns treballs al llarg d’un curs i veure després l’evolució (és una activitat més de registre, de constatació i per a la motivació).

    Pel que fa al portfoli del Ministerio, com l’Elena, el trobo una mica pesat i repetitiu, i la versió en línia potser és més ràpida però també massa exhaustiva. Potser hauriem de veure el PEL com un diari, un registre de la nostra trajectòria lingüística; com a eina per a l’aprenentatge trobo més útil utilitzar-lo puntualment, amb un objectiu clar: reflexió, registre, validació… però no tot alhora i comprimit en un curs. Crec que també és una eina per a utilitzar “al llarg de la vida”.

    Laura

  8. Enric Serra

    19 Jul 10
    23:18 #

    Hola Elena, Laura,
    Estic d’acord amb vosaltres que el portfolio és una eina per a la reflexió que pot ser una mica dura. Un dels avantatges que hi veig és que és una eina estàndard, que és l’aplicació pràctica del Marc europeu comú de referència per ensenyar llengües, del Consell d’Europa (s’agraeix l’existència d’aquesta concreció del MECR, un document no pas gaire digerible). Com bé dieu, l’ús complet i de cop del portfolio no és aconsellable. Crec que cal focalitzar segons els interessos: a algú que ha de viatjar (un Erasmus, per exemple), se li pot aconsellar fer la primera part, el passaport (que aboca al document internacional Europass, cada vegada més reconegut). A algú que vulgui reflexionar sobre el procés d’aprenentatge, fixar-se objectius, pensar a ser un millor aprenent, li pot convenir la segona part, la biografia. I a algú que vulgui recopilar textos (escrits, orals) que evidenciïn el seu progrés, li va bé implementar el dossier (no cal dir que el PEL electrònic permet incorporar un tipus de materials que en un dossier de paper difícilment hi podrien ser…). Dos dels aspectes que m’agraden més del portfolio són l’estímul de la reflexió lingüística i el de l’autoavaluació.
    Tingueu en compte que el Consell d’Europa és l’organisme que valida els PEL. Tots tenen una estructura comuna en tres parts, però poden presentar enfocaments diferents (capa públic universitari, immigrants, etc.) que els facin lleugerament més adequats.
    Enric

  9. Enric Serra

    19 Jul 10
    23:29 #

    Hola de nou!
    Si mireu l’Itinerari de consciència lingüística, veureu que és al primer dels cinc moments que situaríem el PEL. Fins ara.
    Enric

  10. Enric Serra

    19 Jul 10
    23:33 #

    Laura,
    Gràcies per la referència a Attwell sobre repensar els e-portafolis, que llegiré de seguida. Encara que el PEL sigui un tipus molt concret de portafolis, la reflexió sobre les carpetes d’aprenentatge (de la matèria que siguin) electròniques és molt interessant. Hi ha qui posa l’e-portafolis al centre del seu PLE, idea que em sembla perfecta. Fins ara!
    Enric

  11. Laura Corsà

    20 Jul 10
    12:14 #

    Hola,
    Us deixo un enllaç interessant: http://kbarnstable.wordpress.com/2010/01/08/41-benefits-of-an-eportfolio/.

    M’ha agradat el plantejament clar que s’hi fa sobre possibles beneficis d’utilitzar l’eportfoli des de diferents perspectives: des de la de l’aprenent, des de la del docent i des de la de les empreses i treballadors. La inclusió d’aquesta part laboral m’ha semblat molt adequada perquè s’hi veu força la utilitat de l’ús de l’eportfoli per al món real, en aquest cas com a eina per a la promoció laboral. He trobat interessant també que els beneficis d’ús de l’eportfoli s’abordin des de la seva dualitat: com a procés i com a producte.
    Estic d’acord amb tots els beneficis que s’hi esmenten i crec que la llista ajuda a fer-se una idea clara del portfoli ( no ja només el lingüístic) com a eina útil en qualsevol procés d’aprenentatge.
    A veure què us sembla a vosaltres.
    Laura

  12. Enric Serra

    20 Jul 10
    16:40 #

    Hola,
    Molt interessant la llista dels beneficis dels e-porfolio. Un dels e-portfolios que veig que es fan servir més actualment és mahara (el coneixeu?): http://mahara.org/about/eportfolios
    Si abandonem el PEL, específic sobre llengua,i ens centrem en els portafolis (= carpetes d’aprenentatge) com a materials per a l’aprenentatge i l’avaluació de qualsevol matèria, us voldria recomanar un material virtual (no sé si el coneixeu) que vam idear i desenvolupar des de la UAB, el projecte Argumenta: conté una unitat sobre el portafolis. Aquí us la deixo:
    http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_19/tot_t19.html
    Enric

  13. Enric Serra

    20 Jul 10
    21:04 #

  14. Elena Xirau

    21 Jul 10
    11:16 #

    Hola!

    Acabo de veure el vídeo de presentació de Mahara (http://www.scivee.tv/node/6372) i la veritat és que no m’estranya que sigui un dels e-portfolios que es fan servir més ara. És gratuït i permet moltes possibilitats. De fet, és una eina personal però que, alhora, permet compartir l’aprenentatge amb altres membres a través de grups, subscripció a blogs, RSS, etc. També m’ha semblat interessant el fet que s’hi puguin afegir tot tipus de documents (vídeos, àudios, textos…) i crear carpetes per guardar-los (que es poden compartir o no), avantatges que no vaig saber veure al d’ALTE-EAQUALS. Amb Mahara sembla, doncs, que el PEL s’acosti al PLE.
    D’altra banda, m’he mirat un portfolio més tradicional (en paper), el que proposa l’editorial Difusión per als alumnes que segueixin els llibres AULA 1, 2, 3 i 4 per a aprendre espanyol. És molt més breu que el que proposa el MEC i visualment més agradable, està dividit per llibres i alhora per habilitats (escoltar, llegir, escriure i parlar) i també s’indica en quina unitat s’hauria d’haver adquirit cada competència. M’ha agradat força aquest material perquè guia l’alumnat des del nivell A1 fins al B2.
    Si us interessa accedir-hi i descarregar-vos-el (juntament amb molts altres materials d’aquesta editorial), podeu entrar a http://www.difusion.com/ideas.php i registrar-vos-hi. El trobareu a la secció Ideas de la pestanya Material descargable.

  15. Lídia Montenegro

    21 Jul 10
    12:47 #

    Per començar a parlar del Portfolio he de dir que em sembla una eina bàsica i IMPRESCINDIBLE per als (nostres) alumnes pel simple fet que:
    – promou d’una manera que pot ser implícita la reflexió
    – pot despertar la consciència lingüística i/o metalingüística
    – fomenta una actitud positiva davant de la llengua d’aprenentatge, ja que també s’hi tracta la diversitat, la multiculturalitat, la comparació amb altres llengües (de manera que això té un component cultural indiscutible)
    – motiva l’alumne perquè pot ser conscient del seu procés i dels seus progressos (avaluació de l’aprenentatge)
    – des de l’alumne és conscient, sap quines són les seves necessitats, les seves mancances (a partir d’aquí, pot buscar estratègies)
    I amb tots aquests factors, ja tenim els ingredients necessaris per treballar l’autonomia de l’aprenent.

    Estic d’acord que com a document pot ser dur o feixuc de treballar. Però això, per a mi, continua sent un “problema de format”. Vull dir que tenint en compte, també, el tipus de cursos que oferim al CNL, pot ser difícil treballar-lo explícitament per una simple qüestió de temps. Tot i això, la idea és que el passaport té un inici però no un final, és a dir, no acaba quan acaba el curs, i això juga a favor nostre.

    Quan em referia a treballar-ne alguns aspectes implícitament, us en poso un exemple. En aquest cas, es tracta d’afavorir la reflexió de l’alumne, per exemple, en el “què faig per aprendre català fora de l’aula?”.
    El primer dia de classe, sempre adaptat als diferents nivells, passo un petit qüestionari personal. Com et dius, d’on ets, quines llengües parles, quins programes de televisió mires en català, els teus amics parlen en català, parlen en català amb tu…
    D’alguna manera pretenc, a través de preguntes, no que responguin “què faig per aprendre català fora de l’aula”, perquè pot ser que facin això però no siguin conscients que també es tracta de maneres d’aprendre, ja que és possible que pensin que “si no fan exercicis de gramàtica”, no aprenen català.
    He exposat aquest exemple que és molt bàsic i segurament tots el posem en pràctica, però em sembla necessari a l’hora de despertar la consciència i la concepció del “què significa una llengua”, com comentava al principi.

  16. Elena Xirau

    21 Jul 10
    16:13 #

    Ostres! Aquest matí he deixat un comentari i m’ha aparegut un missatge que deia que estava pendent d’acceptació o alguna cosa similar. Ara veig que no hi apareix. És normal?

  17. Enric Serra

    21 Jul 10
    16:18 #

    Elena,
    Ja hi és. Cosa estranya, cap dels missatges del curs no ha requerit cap autorització de publicació… i aquest sí. En fi…
    Enric

  18. Enric Serra

    21 Jul 10
    16:40 #

    Hola Elena,
    Moltes gràcies pel vídeo de Mahara (4 minuts molt clars).
    Acabo de trobar una integració de Mahara i el PEL (l’Europass, passaport de les llengües, s’hi pot integrar!). Visiteu, sisplau, http://cent.uji.es/octeto/node/2179 que correspon a l’activitat del CENT, el Centre d’Innovació i Tecnologies de la Universitat Jaume I de Castelló. Tot un referent.
    Per cert: m’ha arribat al Twitter aquest matí (tot sembla i és (!) interconnectat) una avaluació de l’experimentació de l’eportfolio Mahara que ha fet el CENT: http://cent.uji.es/pub/node/594
    Tornant al PEL, us recomano que des del web del Consell d’Europa trieu i remeneu, perquè alguns tenen uns biaixos interessants!
    Enric

  19. Mariona Mas

    26 Jul 10
    10:56 #

    Hola,
    He estat llegint amb força atenció els documents i les intervencions. Estic d’acord que el PEL és una eina molt valuosa (en tots els àmbits que s’han comentat) i que l’hem de tenir en compte com a professionals que promovem l’aprenentatge (i l’autoaprenentatge) de la llengua catalana. També estic d’acord amb la majoria de comentaris relacionats amb la feixuguesa i complexitat dels models de què disposem en aquests moments (i la impossibilitat de dedicar-hi el temps que demana en hores lectives). Certament no acaben de respondre al que els CNL voldríem i podríem aplicar en les diferents modalitats que oferim (cursos presencials, semipresencials, a distància, autoaprenentatge…) i el fet contundent és que no n’hi ha cap ni un que estigui en català. Per això he pensat en la possibilitat de crear-ne un en el marc del CPNL, adaptat a les nostres necessitats i a les nostres possibilitats. Llanço la proposta i m’ofereixo a treballar-hi. A part dels models diguem-ne validats (ALTE i Ministerio de Educación), hi ha força experiències de PEL i d’altres (biografies lingüístiques, blocs d’alumnat…) que s’han treballat en diferents llocs i centres i que poden servir de referència. Crec que tenir un model seria molt bo tant per al CPNL com a institució com per a tots els centres de la xarxa territorial. Suposo que la Carme ens llegeix i que podria valorar la conveniència del projecte i la seva disponibilitat per coordinar-lo. També necessitaríem el suport del Joan perquè pogués ser un document digital penjat al núvol i que poguéssim compartir.

  20. Mariona Mas

    26 Jul 10
    11:54 #

    La “Guia d’ajut al professorat per elaborar materials que fomentin l’autonomia de l’aprenent” del Bloc d’estratègies per a l’aprenentatge de llengües de la UAB podria ser un bon punt de partida per a la reflexió sobre aquest “projecte”, oi? Està molt bé!! Ostres, estic flipant amb el bloc!!

  21. Laura Corsà

    26 Jul 10
    15:03 #

    Hola a tothom,
    La veritat és que estic una mica aclaparada pel “ritme ” que suposa intentar seguir tots els documents que proposeu. Ho aniré fent amb calma durant les vacances que, per sort, ja he començat.
    La proposta de la Mariona em sembla interessant: si es crea un grup de treball per tirar-ho endavant, m’agradaria apuntar-m’hi, em sembla que seria una molt bona manera de treballar el portfoli a fons, a banda d’aconseguir un material final adaptable a les nostres necessitats.
    Aquesta formació m’ha agradat, ens obre la porta a treballar d’una altra manera, molt més productiva i amb més consens i participació de tothom. Personalment, m’ha faltat una mica de temps per poder pair-ho tot i “tancar” més éls cercles que hem començat a recórrer, però, bé, què hi farem, el teps és or!, que diuen.
    Un plaer haver reflexionat amb vosaltres. Si encara no heu fet les vacances, gaudiu-ne molt i acabeu de passar un bon estiu.
    Salutacions,
    Laura

  22. Enric Serra

    26 Jul 10
    18:55 #

    Companyes,
    Una bona notícia. El portfolio de CERCLES (no sé si coneixeu CERCLES: associació europea de serveis lingüístics universitaris, més de 300) te un portfolio basat en el del Consell d’Europa traduït a diversos idiomes ( vegeu explicació a: http://enricserrabloc.blogspot.com/2008/09/80-donant-voltes-cercles-encara.html ). Es tracta d’un portfolio adreçat a estudiants universitaris (no exactament el públic del CNL), molt ben fet. Doncs bé, a la Universitat de València n’estan enllestint la traducció al català. Avui justament me n’ha arribat un esborrany. Tindrem, doncs, un portfolio en català. En parlaré a Aprendre llengües, quan aparegui, per si us pot interessar conèixer-lo si en voleu desenvolupar un en el marc del CNL. D’acord?
    Enric

  23. Enric Serra

    26 Jul 10
    19:02 #

    Gràcies, Mariona, pels comentaris al bloc d’estratègies. La “Guia d’ajut al professorat per elaborar materials que fomentin l’autonomia de l’aprenent” és un document creat dins un grup de recerca, del qual s’havia de fer una difusió més àmplia… Ha quedat aquí… Espero que pugui fer reflexionar les persones que volen crear un material que potenciï l’autonomia, per veure si ho tenen tot controlat…
    http://blogs.uab.cat/estrategiesaprenentatgellengues/materials-de-foment-de-lautonomia
    Enric

  24. Laura Rosich

    26 Jul 10
    22:03 #

    El Porfolio està traduint-se al català, això és molt bona notícia! De totes maneres coincideixo amb opinions anteriors que el document de manera íntegra no és factible d’emprar-lo als nostres cursos, si bé hi podríem treballar, per exemple, les biografies lingüístiques. He vist que les que s’apleguen al web de la UAB són un testimoni de l’aprenentatge de llengües escrit amb força llibertat personal. En el model del Ministerio, molt pautat, m’ha semblat molt interessant que es demanés el cost emocional que ha suposat el contacte amb altres llengües i que això l’acompanyés a prendre decisions sobre el seu futur com a aprenent de llengües.
    Moltes gràcies també per parlar del recurs Mahara. Ja en sóc nova usuària i ara estic mirant de fer-li un lloc al meu PLE, perquè penso que és una peça que em faltava.

    Totalment d’acord amb el comentari que ha fet la Laura. Trobo que aquesta manera de fer la formació és més oberta i profitosa però que el ritme és força alt. Però personalment penso que si hem de promoure l’autonomia d’aprenentatge a la xarxa entre els nostres alumnes, va bé que hàgim estat a la seva pell, si més no durant una temporada. O sempre.

Escriu un comentari

RSS dels comentaris

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Laura Corsà: Perfecte si el bloc continua actiu. He trobat el curs molt interessant i entre tots hem obert molts...
  • Antònia: Hola, Enric. Moltes gràcies.Em queda molta feina per fer i per descobrir. Em sap greu no haver participat...
  • Enric Serra: Gràcies a tu, Laura, celebro que t’hagi servit el bloc d’aprenentatge...
  • Enric Serra: Mariona, Elena, moltes gràcies a vosaltres. Si no dic el contrari el bloc es podrà continuar fent...
  • Elena Xirau: Com diu la Mariona, espero que el bloc continuï actiu per poder-ne consultar tots els enllaços que...

Núvol d'etiquetes

benvinguda continguts metodologia objectius sindicació Twitter