• Classe anul·lada

    Benvolguts, benvolgudes,

    A causa de l’episode de mal temps que sembla que s’allarga, a fi d’evitar riscos innecessaris i seguint les indicacions de protecció civil, la classe d’aquesta setmana queda anul·lada.

    Aprofiteu per repassar i per posar-vos al dia amb els deures, si cal. També pot ser una bona excusa per llegir!

    Ens veiem la setmana vinent!

    Article complet

  • Classe 14, 16 de gener de 2020

    Benvolguts, benvolgudes,

    Som-hi!

    Vàrem començar la classe amb algunes de les “càpsules lingüístiques” que havíeu preparat. La Dolors ens va parlar dels verbs seure, asseure’s, assentar i assentar-se; la Iolanda, d’alguns errors freqüents, i la Cristina, de la diferència entre capsa i caixa. Espero que us sembli una bona manera de repassar i anar assolint tots els continguts que surten a classe.

    Després vam fer l’activitat 1 de la unitat 3 del dossier. Vam respondre i comentar les qüestions que plantejava l’exercici i vam corregir el text.

    A continuació, us vaig repartir els articles d’opinió i els vam comentar i vam revisar algunes frases extretes dels vostres textos.

    Després vam seguir amb els relatius. Espero de mica en mica els aneu entenent. Ens falta una pàgina del petit dossier que us vaig donar sobre aques tema. Feu-la de deures. Us ajudarà a repassar.

    Vam acabar la classe amb un Kahoot que espero que us semblés divertit. La propera setmana seguirem amb aquest tema i farem més exercicis.

    No us poso més deures, a part dels exercicis que heu d’acabar. Aprofiteu per posar-vos al dia, si en teniu de pendents.

    Recordeu que heu de triar un llibre per llegir per fer-ne la ressenya quan arribem a la unitat 4.

    A la classe també us vaig comentar que a final d’aquest mes s’obre la convocatòria de les proves de la Direcció General de Política Língüística. El títol és equivalent al que obtindreu si aproveu el curs, però si algú es vol plantejar de fer aquesta prova, busqueu la informació en aquest enllaç.

    Per acabar, us deixo una cançó de la Gemma Humet. Espero que us faci venir ganes d’acceptar la meva proposta i de venir a escoltar-la a Bordils el 31 de gener.

    Fins dijous vinent!

     

    Article complet

  • Classe 13, 9 de gener de 2020

    Bon any nou a tothom! Després del parèntesi de les vacances, ja hi tornem a ser! Endavant les atxes!

    A la classe d’aquesta setmana hem parlat de precisió lèxica i hem llegit l’article d’en Quim Monzó que teniu a l’enllaç de la pàgina 49 del dossier. Després hem fet i hem comentat l’exercici de les pàgines 49 i 50. Per concloure aquesta qüestió, hem llegit un altre article sobre vocabulari mèdic. Us ha semblat interessant tot plegat?

    A continuació, hem encetat el tema dels relatius. He intentat exposar tota la teoria amb aquests apunts per situar-nos i després començar a fer els exercicis. Durant la setmana intenteu repassar-ho i anar-ho paint. Dijous vinent continuarem treballant-hi.

    De deures, a més de repassar els relatius, poseu-vos al dia si teneu coses pendents. Jo també intentaré anar revisant tots els vostres exercicis.

    Us he encomanat també una petita feina. Es tracta d’elaborar una breu càpsula lingüística per exposar a classe alguna qüestió molt puntual que hàgiu après durant el curs. Qui s’anima a començar?

    Per ser la primera classe després de les vacances, l’hem ben aprofitat, no us sembla?

    Passem a l’entreteniment, doncs. Us deixo amb una cançó ben alegre de Txarango. Espero que us agradi!

    Fins dijous vinent!

    Article complet

  • Classe 12, 19 de desembre de 2019

    Som-hi!

    Avui hem començat la classe amb el parlament de la Martina i després hem seguit d’una manera una mica diferent. En Sergi Font ens ha fet una xerrada molt interessant sobre llenguatge no verbal. Espero que us hagi agradat.

    Després d’això i del berenar per celebrar Nadal, l’Estefania s’ha atrevit a fer la seva exposició. Cal reconèixer que té mèrit fer-ho just després de les explicacions d’en Sergi. Et felicito per la valentia, Estefania.

    També hem acabat de revisar i comentar l’exercici dels signes de puntuació. Recordeu que a la prestatgeria hi trobareu un document amb molta informació sobre aquest tema que us pot ser molt útil.

    Espero que els parlamentsde l’Adrià, la Martina i l’Estefania us serveixin d’exemple. Si algú més s’anima a fer-ho a les properes classes, que m’ho faci saber.

    Per cert, l’Estefania em va passar aquest enllaç, que és molt interessant. Us recomano que hi feu un cop d’ull:

    Us resumeixo els deures pendents:

    • Quan us retorni els arguments revisats, ja podeu fer l’article sobre la immigració, que és la tasca final de la unitat 2. Recordeu que ha de ser un article, no un article d’opinió.
    • M’heu d’enviar el parlament, que és la tasca intermèdia de la unitat 2.
    • Acabeu els deures si us queda alguna cosa pendent.

    Gràcies a tots els que heu portat alguna cosa per poder celebrar Nadal tots junts! Que tingueu tots molt bones festes i un merescut descans!

    Com no podia ser d’una altra manera, us deixo amb una cançó nadalenca, encara que no gaire tradicional.

    Ens tornarem a veure l’any vinent!

    Article complet

  • Classe 11, 12 de desembre de 2019

    Bon dia i bona hora tothom!

    Per començar la classe, l’Adrià ens ha fet el seu parlament. Ha estat un bon exemple i espero que hagi servit per tenir clar què heu de fer exactament. Recordeu que és la tasca intermèdia de la unitat 2. Ho hem aprofitat per comentar els guions que us he retornat revisats

    Aquesta setmana hem començat la unitat 3, dedicada als blogs de viatges. La tasca final de la unitat serà fer una entrada a un blog de viatges. Hem constatat que la denominació correcta és blog i bloguer/a i apunt i hem repassat el material de l’enllaç de la pàgina 43, que us he passat fotocopiat, perquè l’enllaç no funciona. També us he donat alguns consells sobre els noms propis de països i llocs.

    Hem dedicat una estona a comentar un document sobre les tipologies textuals i els textos que poden sortir a la prova, i que teniu penjat a la prestatgeria.

    Hem parlat dels neologismes. Ja heu votat el neologisme de l’any?

    Després ens hem dedicat als signes de puntuació. Acabeu els exercicis i dijous vinent els acabarem de corregir.l

    Per acabar la classe, hem jugat una mica. Què us ha semblat? Divertit? Interessant? Potser massa fàcil…

    Us detallo els deures:

    • Envieu-me els tres arguments, si voleu, de l’article sobre la immigració, que és la tasca final de la unitat 2.
    • Quan us els hagi retornat, ja podeu fer l’article. Recordeu que ha de ser un article, no un article d’opinió.
    • Aquesta setmana us he retornat el guió. Ara ja podeu posar fil a l’agulla per preparar el parlament, que és la tasca intermèdia de la unitat 2.
    • Acabeu els deures si us queda alguna cosa pendent.

     

    Com que s’acosta Nadal, us deixo una cançó preciosa de Joan Dausà. Espero que us agradi!

    Bona setmana!

    Article complet

  • Classe 10, 5 de desembre de 2019

    Benvolguts, benvolgudes,

    Per acabar el tema del llenguatge igualitari, hem vist un petit vídeo que ens ha passat la Lucia i hem comentat algunes frases que m’he trobat aquesta setmana mentre corregia.

    A continuació hem tornat a repassar l’article d’opinió, però sobretot per diferenciar-lo de l’article científic o divulgatiu. Ho hem relacionat amb les tasques de la unitat i amb les tasques de la prova final. Hem repassat el material per preparar la prova de la Direcció General de Política Lingüística que us he passat fotocopiat, però que també trobareu en aquest enllaç. És molt recomanable que us el mireu amb deteniment i que us mireu també les mostres que hi ha d’exemple.

    Després hem revisat les normes del guionet i hem corregit les paraules que vaig dictar fa uns dies i hem dedicat una estona als signes de puntuació. Els hem comentat i n’hem fet exercicis. Com ja us he dit moltíssimes vegades, és un tema molt important i una qüestió clau per donar cohesió als vostres textos. Repasseu el dossier que us he penjat a la prestatgeria i que espero que us resolgui tots els dubtes que pugueu tenir. És molt exhaustiu i espero que us sigui molt útil.

    Repassem els deures perquè no sé si els teniu del tot clars:

    • Heu de fer el guió del parlament, que és la tasca intermèdia de la unitat. Recordeu heu de mirar-vos el context de la pàgina 25, els enllaços de la pàgina 26 (activitat 2) i els enunciats de l’activitat 2 i l’activitat 6.  De moment només n’heu de fer el guió i enviar-me’l abans del 10 de desembre. Si alguns de vosaltres voleu fer la tasca a l’aula, només m’ho heu de dir.
    • Com a tasca avaluable d’aquesta unitat, heu de fer un article per valorar la integració de les persones immigrades al país d’acollida. De moment, però, només us heu de mirar l’enllaç de la pàgina 32 i, si voleu, aquesta documentació,  aquestes dades i aquest resum i fer una llista amb tres arguments que us serveixin per defensar la vostra tesi. És l’activitat 8 de les pàgines 33 i 34 del dossier. Fer aquesta llista és una activitat optativa, me la podeu enviar per correu abans del 16 de desembre. Si preferiu fer directament l’article, sense aquest pas previ, endavant.
    • Un cop jo us hagi tornat revisats el guió i la llista dels arguments, ja podreu fer l’enregistrament del parlament (tasca intermèdia) i l’article sobre la immigració (tasca final). Tindreu temps fer-ho durant les vacancces de Nadal.

    Com que no em suggeriu cançons, segueixo amb temes i artistes que m’agraden a mi. Us deixo amb “Heura”, una cançó que en Cesk Freixas dedica a la seva filla. Espero poder sentir-la avui en directe.

    Bon cap de setmana llarg!

    Article complet

  • Classe 9, 28 de novembre de 2019

    Som-hi!

    Aquesta setmana hem començat la classe amb l’exposició oral de la Martina. Hem de felicitar-la per fer-la davant de tots nosaltres, malgrat els nervis que ha passat.

    La tasca intermèdia de la unitat és un parlament breu per inaugurar la Trobada d’Estudis “Els paisatges de Paco Candel” en commemoració de l’aniversari de la publicació Els altres catalans. Es tracta de fer el discurs inaugural i exposar la tasca de la Fundació, explicar la finalitat de la Trobada i presentar el conferenciant que obrirà les ponències, Manel Veiga. De moment, heu de preparar el guió de l’exposició. Me l’heu d’enviar abans del 10 de desembre. Un cop jo us el retorni revisat, ja podreu preparar el vostre parlament.

    Després hem parlat del llenguatge igualitari i hem llegit l’acord_sobre l’ús_no_sexista_de la llengua. També us he donat la fitxa de l’Optimot sobre aquest tema i hem fets exercicis.

    Tal com us he promès, us deixo aquest article de Quim Monzó. Em sap greu, però només l’he trobat en castellà. Us deixo també l’enllaç amb una entrevista amb la Carme Junyent. Aquest tema pot donar lloc a molt de debat. Us convido a penjar comentaris o textos relacionats amb aquesta tema a continuació d’aquesta entrada.

    A la prestatgeria del blog hi trobareu una guia molt completa sobre els usos no sexistes en el llenguatge i també un document sobre els signes de puntuació, que treballarem dijous vinent.

    Hem acabat la classe amb l’exposició oral de la Iolanda. També la felicitem perquè ho ha fet molt bé, no?

    Us resumeixo els deures:

    • Carta al director sobre el tema que vulgueu. Repasseu els enllaços del dossier abans de fer-la i reviseu-la amb la rúbrica de les pàgines 39-40 al final. Aquesta activitat no puntuarà però us anirà molt bé com a pràctica per fer després la tasca final de la unitat. Teniu temps per fer-la fins al 4 de desembre. Podeu repassar els possibles temes al resum de la classe anterior.
    • Tasca intermèdia de la unitat. Mireu-vos el context de la pàgina 25, els enllaços de la pàgina 26 (activitat 2) i els enunciats de l’activitat 2 i l’activitat 6.  De moment només n’heu de fer el guió i enviar-me’l abans del 10 de desembre. Si alguns de vosaltres voleu fer la tasca a l’aula, només m’ho heu de dir.
    • Repasseu una mica el manual dels signes de puntuació que teniu a la prestatgeria.

    Tenint en compte a què hem dedicat gairebé tota la classe aquesta setmana i que dilluns passat era el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones, us deixo amb una cançó de Clara Peya, “Oceanes”. Espero que us agradi.

    Fins dijous vinent!

     

     

     

     

    Article complet

  • Classe 8, 21 de novembre de 2019

    Benvolguts i benvolgudes,

    Aquesta setmana hem començat amb les exposicions orals de l’Estefania i en Lluís. Els que no ho  heu fet a classe, recordeu que m’ho heu d’enviar per we-transfer abans del 27 de novembre.

    Hem seguit la classe parlant de la riquesa i varietat lèxica i hem comentat els enllaços de la pàgina 30 del dossier. També hem dedicat una estona als comodins i mots crossa i hem fet l’activitat 10 de la pàgina 33 i hem llegit un text de l’Empar Moliner.

    Hem repassat l’article d’opinió amb l’enllaç de l’activitat 9 de la pàgina 33. Mireu-vos-el perquè us donarà molts recursos per fer el text argumentatiu que us he encomanat com a deures i que al final us detallaré.

    Després de la pausa, hem acabat de revisar els exercicis de flexió de gènere i nombre, hem comentat les vostres notícies i ens hem endinsat en el món del guionet i les paraules compostes. Repasseu les normes i corregiu-vos vosaltres mateixos les paraules que heu escrit. Dijous vinent ho acabarem de revisar.

    Ara sí, anem als deures:

    – M’heu d’enviar l’exposició oral per we-transfer abans del 27 de novembre.

    – Heu d’escriure una carta al director /article d’opinió. Us proposo possible temes:

    • Rebatre o respondre l’article d’Antoni Puigverd sobre el futbol
    • Valorar la campanya publicitària de fa uns anys sobre el reciclatge i opinar sobre el reciclatge en general. Us deixo aquí l’enunciat complet i els enllaços que podeu consultar
    • Opinar sobre l’ús de les bicicletes a la ciutat
    • Parlar de la situació política del moment, ho podeu concretar com vulgueu: eleccions, sentència, resposta a la sentència, independència…
    • Argumentar la vostra opinió sobre el consumisme durant les festes de Nadal o la campanya del Black Friday

    Si no us agrada cap d’aquests temes, us podeu centrar en qualsevol qüestió que us motivi a escriure.

     

    Diumenge vinent, a les 5 de la tarda, faré una presentació del programa Voluntariat per la llengua a Llagostera, en el marc del Correllengua i abans d’un concert per celebrar l’Any Pere Calders. Si voleu venir-hi, hi esteu ben convidats, i si algú de vosaltres s’anima a participar en aquest programa, només m’ho heu de fer saber. Us deixo amb una cançó d’Els Amics de les Arts que parla d’una parella lingüística.

    Si voleu, feu-me suggeriments de cançons per a les properes entrades.

    Que tingueu un cap de setmana excel·lent! Fins aviat!

     

     

     

    Article complet

  • Classe 7, 14 de novembre de 2019

    Benvolguts i benvolgudes,

    Aquesta setmana, hem començat la classe amb les exposicions orals de la Marga i l’Adrià. Enhorabona a tots dos per la feina feta!

    Després hem continuat amb la unitat 2 i ens hem centrat en els connectors. Repasseu els enllaços de la pàgina 27 i la pàgina 29 i les remarques sobre conjuncions que hem vist. Per posar-ho en pràctica hem fet els exercicis de les pàgines 28 i 29. Sobre aquest tema recordeu:

    – Hi ha connectors que fem servir sovint que no són acceptats per la normativa.

    – Els connectors han de lligar amb el registre del text (recordeu el vídeo de Polònia que hem vist).

    – Cal usar-los de manera variada sense repetir sempre els mateixos.

    – Hi ha connectors que impliquen més d’una forma: d’una banda/de l’altra…, en primer lloc/en segon lloc…

    – Els connectors i els signes de puntuació són, en gran part, responsables de la cohesió del text.

    – Procureu que no es converteixen en tics, sol passar principalment en el canal oral.

    – Ajuden a comprendre el text, però perquè això es compleixi han d’estar ben situats.

    Després de tot això, hem revisat els exercicis d’accentuació i dièresi que havíeu fet de deures. Aquí us deixo la CLAU per si ho voleu repassar. Ens ha sorgit el dubte de Móra d’Ebre i en aquell moment no he trobat aquesta fitxa de l’Optimot que ho explica. Mireu-vos-la. (Sort de la Martina!)

    Per acabar, hem dedicat una estona a la flexió de gènere i nombre i hem començat a fer-ne exercicis. No hem tingut temps d’acabar els dos últims. Feu-los de deures i dijous vinent els revisarem.

    Us resumeixo els deures:

    • M’heu d’enviar l’exposició oral, que és la tasca final de la unitat 1, entre els dies 20 i 27 de novembre.
    • Heu de repassar els apunts que us vaig donar sobre flexió de gènere i nombre i fer els dos últims exercicis corresponents.

    Us deixo una cançó que tampoc té res a veure amb el dia, però que m’agrada molt: “Inventari” de Pau Alabajos. La coneixeu? S’admeten suggeriments per a la cançó de les properes setmanes!

    Fins dijous vinent!

    Article complet

  • Classe 6, 7 de novembre de 2019

    Benvolguts i benvolgudes,

    Ja hem fet una altra classe!

    Amb els comentaris de l’esquelet de la notícia que havíeu fet i amb el repàs de les rúbriques de les pàgines 20 i 22, donem per acabada la unitat 1. Només us falta redactar la notícia i fer l’exposició oral.

    Aquesta setmana hem començat la unitat 2 i hem començat a parlar del text argumentatiu. Repasseu l’enllaç de la pàgina 25 per saber-ne més coses.

    També hem revisat els exercicis de vocalisme que teníem pendents i hem començat l’accentuació i la dièresi i, per acabar, hem fet un kahoot força fàcil.

    Repassem els deures:

    • Heu d’escriure la notícia de la taula rodona: activitat 7 de la pàgina 13 del dossier. Per fer-ho, cal que us baseu en l’esquelet que n’heu fet. També heu de tenir en compte la rúbrica de la pàgina 20. Aquesta activitat és una de les que puntua. És obligatòria. Procureu fer-la bé. Envieu-me-la quan l’hàgiu revisat des de tots els punts de vista i esteu convençuts que està bé. Teniu temps fins al 13 de novembre.
    • Heu de fer la tasca final de la unitat: l’exposició oral. En teniu l’enunciat a la pàgina 7 i a la pàgina 18 del dossier. Per fer-la heu de tenir en compte el mapa mental i el guió que heu fet prèviament. Mireu-vos també la rúbrica de la pàgina 22. Podeu fer l’exposició a classe (m’ho heu de dir prèviament) o enviar-la enregistrada a través de we-transfer abans del 27 de novembre. Aquest exercici també puntua. La Dolors l’ha fet a classe. Felicitats, Dolors, per la valentia de ser la primera! L’Adrià i la Marga ho faran a classe dijous vinent. Algú més ja ha comentat que també ho faria a classe, quan tingueu clar quin dia ho fareu, digueu-m’ho.
    • Heu de fer els exercicis d’accentuació i dièresi. Dijous vinent els corregirem i els comentarem.

    Us deixo amb una cançó que no té res a veure ni amb el dia ni amb la classe, però que m’agrada molt, perquè sempre és un bon dia per brindar per la vida, no us sembla?

    Fins dijous vinent! Que tingueu un molt bon cap de setmana!

     

     

    Article complet