• Classe 26, 16 de maig de 2019

    Som-hi! Que això s’acaba!

    Dijous passat, vam parlar de les paraules compostes i del guionet amb un dictat de paraules i amb aquesta imatge, a la qual calia trobar 13 paraules compostes. Després vam repassar l’ortografia r/rr i els canvis que ha comportat en aquest punt la nova gramàtica.

    A continuació, vam donar un cop d’ull als criteris d’ús de la cursiva i les cometes.

    I ja per acabar, vam comentar les vostres ressenyes i l’article que havíeu fet a la prova de mostra de l’apartat Llegir per escriure.

    Ha estat un plaer tenir-vos d’alumnes i espero que hàgiu après molt, que també us ho hàgiu passat bé i que us emporteu un bon record del curs, de les classes i dels companys i de tot el temps que hem passat junts. Si ho voleu, podeu deixar com a comentaris les vostres impressions sobre el curs.

    Una abraçada a tots!

    Us deixo amb l’última cançó del curs: “Que tinguem sort!” de Lluís Llach.

    Fins dijous!

    Article complet

  • Classe 25, 9 de maig de 2019

    Benvolguts, benvolgudes,

    Encarem la recta final!

    Dijous passat, per començar, vam corregir l’apartat de Competències lingüístiques de la prova de mostra que havíem fet. A continuació, la Sílvia Ribas ens va fer una excel·lent exposició oral de l’apartat de Llegir per parlar. Si algú més ho vol provar dijous vinent, que m’ho digui. És una bona pràctica.

    Després vam revisar algunes frases extretes dels vostres articles d’opinió i vam comentar aquests articles (Escoltar per escriure). Durant la setmana revisaré els altres articles (Llegir per escriure) i dijous vinent els comentarem.  Recordeu que l’article ha de ser un text expositiu que integri les fonts que us donaran: resums, gràfiques, estadístiques… No pot incloure res de “collita pròpia” i, per descomptat, no pot ser un “copiar i enganxar”. A l’article d’opinió, en canvi, sí que hi ha de constar la vostra opinió, però també ha d’integrar la informació que sentiu a l’àudio. Són dos tipus de textos ben diferents. Llegiu sempre molt bé l’enunciat i no us confongueu.

    Seguint amb qüestions de repàs, vam fer una mostra de l’apartat de competències lingüístiques de la prova de Política Lingüística per donar suport a en José i l’Anna, que s’examinen dissabte. Que tingueu molta sort!

    Finalment, vam comentar les “frases de la pissarra blanca” per repassar diverses qüestions que han anat apareixent al llarg del curs.

    De deures només m’heu de fer arribar la ressenya, si encara no ho heu fet. Envieu-me-la tan aviat com pugueu, perquè l’he d’avaluar per poder-vos donar la nota de curs abans de l’examen.

    La prova final s’acosta i en relació amb aquest tema, vull dir-vos algunes coses:

    • Tal com ja us he anat dient, per a l’avaluació de curs tindré en compte aquests exercicis: la notícia, l’exposició oral de la unitat 1, l’article sobre la integració de les persones immigrades de la unitat 2, l’entrada al blog de la unitat 3 i la ressenya literària de la unitat 5. Intentaré que tingueu totes les puntuacions com més aviat millor.
    • Recordeu que l’avaluació del curs és de 20 punts com a màxim, i la prova final té una puntuació total de 80. Sumant les dues puntuacions, heu de tenir com a mínim 7o punts per superar el curs i obtenir el certificat. Espero que tingueu molta sort, però no us oblideu d’esforçar-vos-hi una mica i aprofitar aquests últims dies per repassar.

    Ara sí, arriba el moment de la cançó i, com que és Temps de flors, us deixo amb els gira-sols de Miquel Abras. Espero que us agradi.

    Que tingueu molt bona setmana!

    Article complet

  • Classe 24, 2 de maig de 2019

    Benvolguts, benvolgudes,

    Aquesta setmana hem fet el “simulacre” de prova, tal com em vau demanar. Espero tenir temps de revisar-ho tot per poder comentar-ho dijous vinent.

    Si no hi éreu, podeu fer-ho a casa. En primer lloc vam fer el Llegir per escriure. Teniu l’enunciat i els documents aquí. A continuació, vam fer la part d’Escoltar per escriure. Aquí en teniu l’enunciat. Em sap greu, però no us puc penjar l’arxiu sonor, no és el mateix, però us dono la transcripció de l’àudio.

    Per completar la prova hi faltaria la part de Llegir per parlar i la part de Competències lingüístiques. Us ho vaig donar i us ho deixo penjat perquè tingueu la idea de la prova completa. La part de competències lingüístiques la corregirem a la propera classe. Us animo que prepareu la part oral i alguns la feu també dijous vinent.

    Deures:

    • Recordeu que heu de fer la ressenya abans del 9 de maig.
    • Feu la part de competències lingüístiques de la prova.

    Això s’acaba. Hi ha algun tema que no hem tractat i el trobeu a faltar? Voldríeu repassar alguna cosa encara que ja l’hàgim fet? Encara hi sou a temps. Digueu-hi la vostra!

    Aquesta setmana hem celebrat el Dia del Treball. Us deixo amb un clàssic d’Ovidi Montllor sobre la lluita obrera.

    Que tingueu una bona setmana!

    Article complet

  • Classe 23, 25 d’abril de 2019

    Bon dia!

    Dijous passat vam acabar els pronoms febles. Vam repassar els dubtes dels exercicis 13 i 14 del dossier dels pronoms. Recordeu que teniu la clau d’aquests exercicis a l’entrada anterior del blog. Després vam fer l’exercici de la pàgina 83 del dossier. A continuació vam parlar dels pleonasmes (enllaç pàgina 85 del dossier) i vam fer l’activitat 10 del dossier (pàgina 85). Si no hi éreu, és important que us ho repasseu i us mireu la informació dels l’enllaços.

    Per acabar aquest tema, vam repassar les novetats que introdueix la nova gramàtica a través d’aquest buidatge exhaustiu de l’Optimot i d’aquest resum, que inclou també les novetats dels accents diacrítics. Us recomano que ho repasseu per entendre, sobretot, l’adequació dels pronoms febles segons el registre. És un dels punts més innovadors de la nova gramàtica. Amb l’objectiu justament d’entendre això, vam fer un últim exercici sobre pronoms febles en el qual quedava molt clar el context de les frases i el registre utilitzat en cada cas.

    L’últim text que ens falta és la ressenya. A l’última classe ja havíem parlat de l’estructura que ha de tenir i us ho havia penjat a l’entrada del blog, però ho vam repassar una mica més seguint l’enllaç de la pàgina 77. També en podeu trobar més informació als enllaços de la pàgina 80. De deures, per tant, heu de fer la ressenya. Teniu quinze dies per fer-la: fins al dia 9 de maig. Us dono un document amb més informació sobre la fitxa tècnica que us pot ser útil. Fixeu-vos sobretot en les pàgines 3 i 4. No us oblideu de revisar-ho seguint aquestes pautes i de tenir en compte la rúbrica de la pàgina 89 del dossier. També podeu mirar-vos l’exemple de la pàgina 81.

    Teníem dos blocs d’exercicis per corregir. En vam corregir un una mica a correcuita, però us deixo la clau perquè us ho pugueu mirar amb més calma i per si no hi éreu i us deixo el solucionari de l’altre perquè pugueu comprovar si ho heu fet tot bé. Si teniu dubtes, els comentarem a classe.

    A la propera classe farem un simulacre de prova, tal com em vau demanar als qüestionaris que vaig passar a mig curs. Com que la prova és molt llarga, en principi, farem els dos escrits: escoltar per escriure i llegir per escriure. La part de competències lingüístiques, si no tenim temps de fer-la, us la donaré perquè la feu de deures. La part de llegir per parlar no la farem.

    Us passo l’estructura de l’examen final, que farem, tal com està previst des de principi de curs, els dies 23 i 30 de maig.

    Deures:

    • Heu de fer la ressenya, que és la tasca final de la unitat 5, abans del 9 de maig.
    • Estudieu una mica de cara a la prova de la setmana vinent. Ja us servirà per a la prova final.

    Avui, com que tenim Sant Jordi encara molt present, us deixo amb un clàssic:

     

    Bona setmana!

     

    Article complet

  • Classe 22, 11 d’abril de 2019

    Bon dia a tothom!

    Us penjo què vam fer a l’última classe .

    Vam seguir parlant de pronoms febles. Vam corregir els exercicis dels apunts que us havia donat. Us penjo la CLAU  perquè us pugueu acabar de corregir els exercicis 13 i 14. Si teniu algun dubte, el proper dia ho comentem.

    Després vam repassar els verbs pronominals (i els que no ho són) i els que porten un pronom inherent. Ho trobareu a l’activitat 3 de la pàgina 84 del dossier.

    Per descansar de pronoms febles, vam parlar de la importància dels paràgrafs. És l’activitat 3 del dossier, que trobareu a la pàgina 78. Mireu-vos els enllaços d’aquesta activitat. Podeu aprofitar per repassar els signes de puntuació amb els enllaços de la pàgina 79. En aquesta mateixa pàgina trobareu enllaços relacionats amb l’article d’opinió. Us poden servir també per repassar aquest tipus de text, que ja sabeu que surt a la prova final.

    Per acabar, vam parlar de la ressenya literària i de l’estructura que ha de tenir:

    1. Fitxa tècnica: autor, títol, subtítol, ciutat, editorial, col·lecció, número de la col·lecció, any de publicació i nombre de pàgines.
    2. Contextualització de l’autor i el text
    3. El resum: pretén reflectir l’essència del text d’origen. Presenta una descripció breu i objectiva del contingut de l’obra i reformula de manera concisa les idees o fets principals. L’extensió de l’apartat sol constituir un terç de tota la ressenya (part expositiva de la ressenya).
    4. El comentari: conté el judici valoratiu del text justificat amb explicacions raonades. És la part fonamental de la ressenya (part argumentativa de la ressenya).

    Als qüestionaris que vau fer a mig curs, molts de vosaltres em vau demanar de fer un simulacre de prova. Doncs bé, el farem el dia 2 de maig. No farem la part de llegir per parlar i potser reduirem algun altre apartat per poder-ho fer tot a l’hora de classe, però serà molt semblant a la prova real.

    Com que venen vacances, vaig aprofitar per donar-vos deures per repassar la part gramatical de la prova final. Feu aquests exercicis i aquests altres i passat Setmana Santa ja els comentarem.

    Repassem tots els deures:

    • Feu aquests exercicis de gramàtica que us he donat.
    • Feu l’informe, si encara no l’heu fet
    • Si podeu, feu els exercicis de la prova de mostra.
    • Poseu-vos al dia amb els deures si en teniu de pendents.

    Ja que us vaig parlar d’un concert molt especial de La Folie, us deixo amb una cançó seva.

    Bona Setmana Santa i bones vacances (si en feu)!

     

     

     

    Article complet

  • Classe 21, 4 d’abril de 2019

    Benvinguts, benvingudes,

    Som-hi una setmana més!

    Dijous passat vam començar la classe amb els verbs ser i estar. Vam repassar la teoria i vam fer un exercici.

    Després vam començar la unitat 5 amb el tema dels pronoms febles. Vam començar amb vídeos divertits per intentar convèncer a tothom que els pronoms són molt divertits i vam veure les qüestions més generals i la substitució pronominal dels complements verbals. Ho podeu repassar en aquest vídeo.  També vam veure aquest altre vídeo amb els canvis de la nova gramàtica pel que fa a pronoms. Us el recomano perquè us quedin ben clars aquests canvis. Repasseu-vos bé els apunts per anar-ho paint. De deures, heu de fer els exercicis de l’1 al 12 del dossier de pronoms. Dijous vinent els revisarem i continuarem (o era seguirem?) amb la resta d’exercicis.

    Resumim els deures:

    • Exercicis de l’1 al 12 del dossier de pronoms.
    • Tasca final unitat 4: l’informe. Recordeu que me l’heu d’enviar abans del dia 11 d’abril. És una tasca obligatòria però no puntua.
    • Exercicis de l’examen de mostra. Són optatius.

    Avui no podria faltar una cançó relacionada amb els pronoms febles: “Salvem els pronoms febles” de Brams. Espero que us agradi!

    Bona setmana!

    Fins divendres!

    Article complet

  • Classe 20, 28 de març de 2019

    Benvolguts, benvolgudes,

    Som-hi!

    Dijous passat vam seguir amb els verbs. Vam repassar totes les remarques i vam fer exercicis. Després vam parlar dels gerundis i ho vam practicar.

    Després vam acabar la unitat 4 sobre els informes. Vam mirar-nos l’activitat 1 de la pàgina 60 del dossier i vam comentar la graella. També us vaig mostrar alguns exemples d’aquests informes d’alumnes de l’any passat. Repasseu remarques, estructures i exemples d’informes amb el Llibre d’estil de la Diputació de Girona. De deures, heu de fer la tasca final de la unitat. En teniu l’enunciat a la pàgina 70 del dossier. Aquesta tasca és obligatòria, però no puntuarà per a la nota de curs. Quan l’hàgiu fet, la revisaré i comentarem els vostres textos a classe.

    Finalment vam fer un parell de jocs per repassar algunes qüestions i vam llegir un article sobre lèxic.

    Us resumeixo els deures pendents:

    • Heu de fer la tasca final de la unitat 4 (pàg. 70 del dossier). El termini és l’11 d’abril. És obligatòria, però no puntua.
    • Tot i que és optatiu, us recomano que feu la part de llegir per escriure de la prova de mostra. Ja ho teníeu com  a deures la setmana passada.
    • Si voleu, també podeu fer l’exercici de llegir per parlar de l’examen i fer una simulació de l’examen a classe. Trobareu l’exercici al mateix enllaç d’abans. També és voluntari. Qui s’hi anima?

    I algú s’anima a fer la càpsula la setmana vinent? Sabeu què és un kahoot? Algú s’anima a preparar-ne un?

    Aquesta setmana s’inaugura el festival Strenes amb un concert molt especial d’Oques Grasses. Us deixo una cançó seva. Espero que us agradi.

    Fins dijous,

    Article complet

  • Classe 19, 21 de març de 2019

    Benvolguts, benvolgudes,

    Ja hem passat junts la tardor i l’hivern i comencem plegats la primavera! Som-hi!

    Aquesta setmana va fer la càpsula en José, que ens va explicar les diferències entre tan i tant i entre quan i quant.

    Després vam seguir amb exercicis sobre criteris de redacció i vam comentar l’activitat 4 del dossier. En aquesta activitat, a la pàgina 63 teniu un resum de les recomanacions que heu de seguir per fer textos més clars i coherents. També us ho podeu mirar a l’enllaç de la pàgina 64.

    També vam fer l’activitat 7, de la pàgina 67 i un altre exercici sobre apartats i subapartats.

    Després de tot això, vam començar amb els verbs. Dijous vinent, continuarem amb aquest tema.

    Per acabar, vam llegir un article sobre les faltes d’ortografia.

    Em deixo alguna cosa?

    Us resumeixo els deures:

    • Heu de començar a triar quin informe fareu. Teniu tres propostes a la pàgina 70 del dossier. Mireu-vos-les i dijous m’ho confirmeu.
    • Teniu pendent l’exercici de llegir per escriure de l’examen de mostra. Tingueu en compte que és un article, no un article d’opinió. Eviteu qualsevol marca de valoració personal. És un exercici optatiu, però molt recomanable.
    • Si voleu, podeu fer l’exercici de llegir per parlar de l’examen i feu una simulació de l’examen a classe. Trobareu l’exercici al mateix enllaç d’abans. És voluntari.
    • Repasseu el material sobre els verbs i intenteu fer els exercicis. Dijous vinent els comentarem.

    Com que aquesta setmana ha començat la primavera, no podria faltar una cançó que hi faci referència. N’hi ha moltíssimes però us he triat “Amagada primavera” de Txarango. Espero que us agradi!

    Bona setmana i fins dijous!

    Article complet

  • Classe 18, 14 de març de 2019

    Hola, companys i companyes!

    Som-hi!

    Com cada setmana, us faig un resum de la classe d’aquest dijous.

    En primer lloc, vam escoltar les càpsules que van preparar els companys. La Mònica va parlar dels diacrítics i els compostos, sobretot de Déu i adeu. En podeu llegir tota la informació al blog de l’Optimot. Us recomano que doneu un cop d’ull a aquest blog, perquè també hi trobareu entrades sobre la a davant de complement directe o  sobre els verbs transitius i el CD. La Gemma ens va parlar de l’abreviatura etc. i dels punts suspensius i això ens va portar a parlar d’abreviatures, sigles i símbols. Podeu repassar-ho en aquesta fitxa de l’Optimot. En Xoán ens va parlar de l’ús del guionet en els compostos. No és un tema gens fàcil! Ell ens va donar un resum amb el principals usos, però podeu trobar a l’Optimot moltes fitxes que en parlen. La setmana següent ho faran en José i en Paco, si no m’equivoco.

    Després d’això, vam veure els diferents tipus d’oracions i vam fer un exercici per practicar-ho. En teniu la teoria penjada a la prestatgeria del blog.

    Tornant a la unitat 4 i als informes, vam comentar les particularitats del verb informar i vam corregir unes frases amb errors. Després vam repassar criteris d’estil del llenguatge dels informes i vam començar a fer exercicis. En farem més a la propera classe.

    Al final de la tarda, us vaig repartir uns exercicis de lèxic perquè pugueu anar repassant. Si no hi éreu, us els donaré dijous vinent. Ja inclouen les solucions, per tant, vosaltres mateixos. Feu-los i, quan estigueu, us els corregiu. Si teniu dubtes o hi detecteu alguna cosa que ha canviat, en parlarem.

    Parlem dels deures:

    • Si no m’heu enviat l’entrada al blog de viatges, la tasca final de la unitat 3, envieu-me-la de seguida que pugueu.
    • Feu l’activitat 4 de les pàgines 63 i 64 del dossier. No cal que me l’envieu. La farem a classe.
    • Tal com ja us vaig proposar fa uns dies, us recomano que feu la tasca llegir per escriure de l’examen de mostra.

    Per acabar, com que la setmana passada es va celebrar el Dia de la Dona, us deixo la cançó “Les criades” de Roba Estesa, un grup molt feminista. El coneixeu? Espero que us agradi.

    Que tingueu una bona setmana!

    Article complet

  • Classe 17, 7 de març de 2019

    Benvolguts, benvolgudes,

    Ja hi tornem a ser! Una setmana més!

    Vam començar la classe amb les càpsules de la Sara i la Sílvia Zurdo.

    Després vam seguir amb els complements verbals i vam acabar l’exercici d’identificació de complements que teníem pendent. Relacionat amb això, vam veure també en quins casos el complement directe sí que pot portar preposició i vam fer un parell de jocs per practicar aquests continguts.

    La setmana vinent veurem els tipus d’oracions. Ho teniu a la prestatgeria. Doneu-hi un cop d’ull per començar a familiaritzar-vos amb aquest tema.

    A continuació, vam introduir la unitat 4 del dossier. A partir d’ara parlarem d’informes. Per encetar el tema, vam veure’n algunes possibles estructures. Ho podeu repassar als enllaços de les pàgines 59 i 60 del dossier. També podeu mirar-vos els models del llibre d’estil de la Diputació de Girona. Després vam fer l’activitat 9 de la pàgina 68 del dossier.

    Deures:

    • Heu de fer la tasca final de la unitat 3: l’entrada al blog de viatges i fer-me-la arribar abans del 14 de març. Aquest exercici compta per a la nota final.
    • Escoltar per escriure de la prova de mostra. Ja ho teníeu des de la setmana passada i podeu recuperar l’enllaç a l’entrada de la classe 16. És un exercici optatiu, però molt recomanable.
    • Repasseu tot el que hem fet sobre complements verbals i doneu un cop d’ull als tipus d’oracions.
    • Doneu un cop d’ull també als enllaços que parlen dels informes. Us anirà bé!

    Quina cançó posarem avui? Com que aquesta setmana és el Dia de la Dona, us poso la cançó que va recomanar l’Anna Casals dies enrere: “Cançó de fer camí”, una cançó basada en un poema de Maria Mercè Marçal, cantada per Gemma Humet i Mireia Vives, dues molt bones cantants!

    Que tingueu una bona setmana! Fins dijous!

     

    Article complet