Vet aquí les nostres propostes: això és un CATàleg per triar i remenar.T'oferim llengua a cabassos perquè tinguis recursos per usar-la a tot arreu.

I tu què hi dius? Què et ve de gust? Digues-hi la teva!

Subscriu-te via RSS

  • La ruta de l’atzar

    Escrit per el 26/11/2018 a les 11.01 h, a: General, Promoció cultural

     

    Catalunya és un lloc de pas des de temps immemorials. A la vora del Mediterrani, a una banda i l’altra dels Pirineus, entre Àfrica i Europa el nostre país ha constituït un espai de trobada de cultures. En l’últim mig segle, hem rebut una gran quantitat de ciutadans d’orígens diversos en dos moments concrets: als anys 60 i a la primera dècada del segle XXI. A més, acollim visitants ocasionals que arriben durant tots els mesos de l’any als nostres aeroports, a les estacions de tren i als ports marítims. Tenim una porta d’entrada que sempre és oberta.

    Ens agrada ensenyar i compartir el territori que hem rebut en herència dels nostres avantpassats i, per això, el Govern ha encarregat un vídeo de promoció turística que justament acaba de rebre a Viena el premi a Millor film turístic del món concedit per part del Comitè Internacional de Festivals de Films Turístics (CIFFT). En aquesta narració audiovisual de quatre minuts, s’explica una història amb tres protagonistes i amb una banda sonora -interpretada en diverses versions bellíssimes- de la insigne cançó “Qualsevol nit pot sortir el sol” de Jaume Sisa.

    Segons els seus impulsors, el film guardonat és una peça que forma part de la campanya de promoció de Catalunya amb motiu de l’Any del Turisme Cultural, proclamat any temàtic 2018 i fet extensiu al 2019 per l’Agència Catalana de Turisme (ACT) arran de la declaració del 2018 com a Any Europeu del Patrimoni Cultural per part del Consell d’Europa i del Parlament Europeu. Amb aquest gest, es reivindica el paper de la cultura com a factor clau de diferenciació i singularització de la destinació turística catalana.

    També podeu sentir la narració del vídeo per a invidents en la versió audioescrita que trobareu en aquest enllaç.

    #somcultura #anyturismecultural

    Què us ha agradat més: les imatges, la història o la banda sonora? Potser, tot?

    Article complet

  • Petites descobertes per començar

    Escrit per el 27/9/2018 a les 12.13 h, a: General, Intermedi 1, Vilanova

     

    Acabem de començar els cursos de català que farem fins a finals d’any. Cada grup ha tingut un primer dia de classe amb novetats o amb retrobaments diversos. Per als que continuen de cursos anteriors, tornar a l’aula representa trobar alguns dels antics companys, potser la mateixa professora o com a mínim l’aula de les trobades lectives. Per als nous alumnes, la llista de novetats és llarga.

    Començar un curs és, de fet, començar una història nova. Al llarg dels mesos en què ens trobem dos cops per setmana, ens anem enriquint de coneixements lingüístics; creixen les nostres habilitats de comunicació i, al mateix temps, aprofundim en unes relacions personals que ens aporten aspectes inesperats.

    Concretament, ahir vam començar un Intermedi 1 a Vilanova amb un grup nombrós de persones, la majoria de les quals assistien a la seva primera classe de llengua catalana en molts anys o, fins i tot, per primera vegada a la vida. També hi havia alumnes que es van estrenar fa tres anys en un Bàsic 1 i que, finalment, han esdevingut catalanoparlants actius i amb moltes ganes de continuar aprenent.

    Després de la presentació inicial i de l’exposició sobre les qüestions organitzatives del curs, vam fer una activitat de dinàmica de grups per conèixer amb una mica de detall alguns dels companys. També vam aprendre el nom correcte de les lletres de l’abecedari i vam practicar-lo amb un exercici que posava a prova la capacitat memorística de cadascú. Finalment, vam escoltar la lletra d’una cançó de Joan Manuel Serrat i en vam copiar un fragment.

    Una cançó no deixa de ser un poema. Per tant, les paraules hi apareixen juganeres; amb un ordre una mica capritxós. Sovint hi trobem alguns mots desconeguts, com en aquesta bonica ‘Cançó de matinada’ que oferia vocabulari nou per a una part de la classe. Així doncs, en aquesta primera lliçó ja vam apuntar-nos algun descobriment!

    Per celebrar que hem començat amb bon peu, us proposem que la recupereu aquí i que l’assaboriu a poc a poc, intentant imaginar les escenes que ens descriu aquesta veu tan harmoniosa.

    Si us ha agradat, no us ho quedeu per a vosaltres. Escriviu aquí un petit comentari.

    I, per cert, bon curs a tothom!

    Article complet

  • Per què recordem Manuel de Pedrolo?

    Escrit per el 15/5/2018 a les 11.39 h, a: Activitats del CNL, General, Lectures, Sant Pere de Ribes, Suficiència 1, Vilanova

     

    La cultura necessita excuses per fer-se protagonista entremig del tràfec diari i de les notícies trepidants de cada moment. Per aquest motiu, han pres força les celebracions dels anys literaris en commemoració del naixement o d’alguna altra data vital d’alguna de les persones que han contribuït a construir el nostre patrimoni col·lectiu.

    Al 2018 s’han impulsat diverses commemoracions oficials al voltant de figures tan reconegudes com Pompeu Fabra, Maria Aurèlia Campany, Montserrat Abelló, Raimon Panikkar… I també, Manuel de Pedrolo. Sobre aquest autor, hem centrat algunes activitats que hem fet a les aules del CNL de l’Alt Penedès i el Garraf.

    Per exemple, els alumnes del grup de Suficiència 1 de Vilanova han llegit una obra de Pedrolo i han anat fent un diari de lectura a mesura que l’anaven llegint. També hi ha alumnes del Servei de Català de Ribes que estan preparant una selecció de textos per homenatjar aquest autor el dia 7 de juny a la sala d’actes de l’entitat GER. I com que l’any no s’ha acabat, de cara a la tardor hi haurà encara temps per continuar aprofitant aquesta ocasió per recuperar una obra bastíssima que va tenir molta transcendència durant les dues darreres dècades de la dictadura franquista.

    Us hem donat algunes pistes perquè us feu una idea de les raons per les quals aquest autor és un dels protagonistes del 2018, però en podreu trobar més en els recursos aglutinats en el web Any Manuel Pedrolo. Entreu-hi per descobrir alguna de les obres imprescindibles que ens va regalar i expliqueu-nos tot el que heu descobert sobre la seva producció literària els que ja us hi heu endinsat a través d’alguna de les activitats de classe.

    Endavant, descobridors de lectures!

    Article complet

  • Gimcana ‘Va de jocs’

    Escrit per el 18/4/2018 a les 11.16 h, a: Activitats del CNL, General, Sant Jordi, Vilanova

     

    Sant Jordi és una efemèride local, comarcal, nacional i internacional. Sant Jordi és el patró dels llibres i de l’amor. I, per això, el celebrem amb entusiasme.

    Enguany durant tota la Diada de Sant Jordi hi haurà una parada de la Xarxa d’Espais per la Llengua just al davant del Teatre Principal de la Rambla de Vilanova i la Geltrú, en què trobareu diverses activitats relacionades amb la promoció de la llengua catalana i de la diversitat lingüística. En aquest targetó us les presentem:

    Pel que fa a la gimcana ‘Va de jocs’, hem previst  difondre butlletes per participar en una ruta pels aparadors de les quatre botigues de la campanya “I tu, jugues en català?”: Abacus Cooperativa, Chacón joguines, Imaginarium i Juguettos. En concret, cada botiga recomanarà un joc en català relacionat amb l’habilitat lectora i en la butlleta que us lliurarem s’hauran de respondre quatre preguntes sobre aquests jocs. Es podrà participar en la gimcana des de dilluns 23  a divendres 27 d’abril. I la setmana següent, se sortejaran quatre jocs en català gentilesa d’aquests establiments entre tots els participants.

    Si teniu temps i ganes, també podeu escoltar el podcast de Ràdio Canal Blau d’ahir dimarts en què fem una relació oral de totes aquestes activitats: El tema del dia (17/04/2018).

    Ja ho sabeu, doncs. Ens podeu visitar a la Rambla en algun moment des de les deu del matí a les vuit del vespre per tastar l’oferta que us hem preparat! I, no ho cal dir, us animem a participar en la gimcana!

    Article complet

  • Pràctiques lingüístiques entre el Bàsic 2 i el Casal de la Gent Gran de Sant Sadurní

    Escrit per el 23/3/2018 a les 15.02 h, a: Bàsic 2, General, Sant Sadurní d'Anoia, Voluntariat per la llengua

    “Compartim en català” és el nom d’aquest petit projecte que s’ha pogut portar a terme gràcies a la col·laboració de la tècnica del Casal i dels seus voluntaris.

    El dia 22 de març, els alumnes del curs Bàsic 2 de Sant Sadurní d’Anoia van fer una pràctica lingüística amb voluntaris catalanoparlants. Aquests voluntaris són persones grans que ja estan compromeses en altres tasques i que han volgut col·laborar en aquesta activitat. Amb aquesta pràctica es pretenia reforçar l’ús del català fora l’aula, crear un espai de relació entre alumnes i vilatans, donar a conèixer la cultura d’altres països i conèixer millor Catalunya i Sant Sadurní..

    Els alumnes, en grups, van preparar a classe una petita explicació del seu país d’origen, cadascú va triar el tema que més li agradava: festes i tradicions, gastronomia, història… Es tractava de parlar des del cor, parlar d’allò que personalment més els motivava. Alguns d’ells van preparar fotografies, un mural o fins i tot un petit escrit.

    Els voluntaris també van fer un treball previ amb una dinamitzadora per organitzar els grups, saber els països dels alumnes i treballar possibles preguntes.

    L’activitat al Casal va ser un èxit i alumnes i voluntaris en van sortir molt satisfets. Per als alumnes, és important l’interès per al seu país d’origen i, a més, poder practicar el català en un context real. Per als voluntaris, ha estat una experiència molt enriquidora.

    Hi haurà una segona trobada el més d’abril!

      

    Article complet

  • El poder de la poesia

    Escrit per el 22/3/2018 a les 12.33 h, a: Dia Mundial de la Poesia, General, Vilanova

     

    Des de fa uns quants anys, el Dia Mundial de la Poesia (DMP) ha esdevingut un motiu de trobada de llengües i de sensibilitats a diferents municipis del país. La Institució de les Lletres Catalanes escull un poeta cada any i li demana que escrigui un poema per celebrar aquesta data tan especial. I del poema del poeta protagonista, se’n preparen traduccions a diferents llengües del món.

    En aquesta ocasió, el poeta escollit ha estat Marc Granell (València, 1953), “La Poesia” del qual s’ha traduït a un total de 30 llengües, que tenen -ben segur- un grapat de parlants que viuen entre nosaltres. De fet, és tan fàcil visualitzar la diversitat que tenim al nostre voltant que, quan preparàvem a Vilanova i la Geltrú la lectura de poemes d’aquest 21 de març, hem tingut candidats a llegir en 20 llengües diferents!

    Aquesta realitat tan valuosa ens permet al mateix temps descobrir els equipatges personals dels alumnes que es troben en qualsevol curs de català per a adults. Justament per això, aquesta última celebració del DMP ha estat més emotiva que mai, ja que les trajectòries d’alguns dels alumnes lectors són realment sorprenents. Us en presentem només una petita mostra, perquè us en feu una idea.

    Vinguts del Senegal, l’Amadou i l’Elhadji ens van llegir en francès; el Virgiliu i el Daniel es van conèixer just en el moment de pujar a la tarima i van compartir el poema en romanès; la Silvia, procedent del Perú i que ha estat vivint un temps a Alemanya, ens el va llegir en alemany; el Georgi, d’origen rus, va recitar en polonès; el Juan, nascut a Mèxic i d’avis catalans, va pronunciar els versos en un japonès après temps enrere en el país nipó…

    D’altra banda, la Ivette -alumna de l’I2 de la Natàlia i nascuda al Perú- li va demanar a la seva mare que llegís “Yarawi” i l’hi enviés en un arxiu de veu des del seu país d’origen. Gràcies a aquest fet tan insòlit, vam tancar el nostre acte de lectura compartida gaudint d’una veu melosa procedent de l’altra banda del món.

    No us perdeu, per tant, la musicalitat dels versos de Granell en quítxua i aprofiteu també per escoltar aquests mateixos versos llegits en mandinga a càrrec del Chema, un alumne d’origen basc que va viure 10 anys a l’Àfrica.

    El 21 de març del 2019 tindrem una altra cita poètica a l’agenda. Tant de bo sigui tan intensa com la que hem viscut enguany. Serà difícil!

    Si hi vau assistir, què us ha semblat l’experiència?

    Article complet

  • Pompeu Fabra, l’arquitecte de la llengua

    Escrit per el 15/2/2018 a les 14.49 h, a: General

     

    Qualsevol llengua que ha estat codificada i que té tradició literària ha passat en algun moment de la seva història per les mans ordenadores dels gramàtics. En el cas del català, Pompeu Fabra és l’autor de la Gramàtica de la llengua catalana (1912) i del Diccionari general de la llengua catalana (1932) i, per circumstàncies històriques, s’ha mantingut com un referent imprescindible per a tots els estudiosos de la llengua escrita fins als nostres dies.

    Aprofitant que enguany celebrem el 150è aniversari del seu naixement, durant el curs coneixerem una mica més de prop qui era i quin és el llegat que ens ha deixat. Ens en podem fer una idea inicial amb les paraules que li va dedicar Francesc de Borja Moll:

    “Pompeu Fabra fou l’arquitecte genial que no es limità a col·locar algunes pedres, sinó que alçà parets i columnes, lligà bé els arcs i les voltes i cobrí tota l’estructura, la qual, per això, ha resultat sòlida i duradora.”

    Si ja teniu alguna idea de qui va ser, també podeu posar a prova els vostres coneixements amb aquest joc basat en la biografia i l’obra fabriana.

    http://www.gencat.cat/llengua/premispompeufabra/joc/index.html

    A veure si us en sortiu!

    Article complet

  • El gran salt després del final

    Escrit per el 18/1/2018 a les 11.46 h, a: General, Suficiència 3, Vilanova

     

    Gener de 2018. Final del Suficiència 3. L’Andreu i el Pedro acaben el seu cicle formatiu en llengua catalana, que va començar al febrer de 2015. El Javier va començar una mica abans i la Valerie i el José una mica després. La Roxana va fer un parell de cursos fa temps i s’hi va reincorporar al cap d’un parèntesi. El Jon ha estat dels últims d’arribar; com la Carme i la Mónica. Cadascun dels 24 membres del grup té un historial particular que reflecteix un camí d’aprenentatge pausat o bé més meteòric d’aquesta llengua que hem après a usar -a partir de simulacres diversos- en diferents escenaris.

    I ara què? Aquesta pregunta podria portar implícita una certa melangia, almenys per a alguns. Perquè ens ho hem passat bé, veritat? De tota manera, ha arribat l’hora de celebrar el progrés que heu fet en la vostra autonomia lingüística. Així doncs, només cal que us pareu un moment a respondre alguna d’aquestes preguntes: Què soc capaç de fer ara que no em sentia amb prou seguretat de fer fa un parell d’anys? Quins textos em surten millor després del meu itinerari formatiu al CPNL? He constatat que parlo millor?

    A part de ser conscients dels vostres avenços, també és important no perdre de vista que aprendre una llengua no és com nadar o anar en bicicleta. Al cap del temps, si no la practiquem, perdem una part dels recursos que hem adquirit. Per tant, ara toca mantenir el que heu aconseguit: cuidar-ho i alimentar-ho sovint. Només així el camí que heu fet no s’esborrarà mai.

    Recordeu la cançó dels Manel que vam treballar un dia a classe? ‘El gran salt’ ens va encantar, perquè parla de la superació dels reptes. Per tant, us proposo que esdevingui el vostre himne o que la guardeu com l’emblema de tot el que hem viscut junts. Torneu-la a escoltar aquí i deixeu un petit comentari per acomiadar-vos del grup.

    Els records no moren mai!

     

    Article complet

  • Informació, persuasió, seducció

    Escrit per l'11/12/2017 a les 12.41 h, a: Intermedi 1, Vilanova

     

    Al grup d’Intermedi 1 de Vilanova i la Geltrú hem treballat el fullet publicitari, que és un anunci que serveix per oferir un producte o servei. Com més atractiu es presenti, més interessant resultarà per al públic destinatari. I la imatge és un dels elements més poderosos!

    Escolliu-ne un i digueu per què us ha cridat l’atenció. Pels dibuixos, pels colors, per la lletra, pel text…

    Article complet

  • M’agrada o no m’agrada?

    Escrit per el 22/11/2017 a les 19.35 h, a: General, Suficiència 3, Vilanova

     

    La cultura és de tots i ha esdevingut una tema de conversa i de reflexió molt fecund durant la segona unitat del curs de Suficiència 3. A l’aula vam escoltar cançons, vam parlar de gustos literaris i de pel·lícules que ens havien agradat. De fet, ja vam començar aquest tema llegint frases que destaquen el rol cabdal de la cultura, com la que ens va deixar escrita Montserrat Roig:

    “La cultura és l’opció política més revolucionària a llarg termini”

    Després de la feina feta, volem compartir aquí alguns dels textos escrits per a l’activitat d’avaluació final. A partir de l’audició de la “Cançó de fer camí”, interpretada per Gemma Humet i Mireia Vives, cadascú va redactar una crítica per publicar en un blog imaginari d’una entitat cultural. Com que estem contents del resultat, us oferim una petita selecció d’opinions sobre aquesta peça musical. Escolteu-la abans de llegir-les, però!

    Què us han semblat la cançó i les crítiques? Digueu-hi la vostra, va!

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Manolil: M’ha encantat aquest vídeo. Crec que el format en forma d’història amb les dues noies amb el...
  • I1 VNG Ana Lúcia: M’he quedat enamorada per aquest vídeo, ja que mostra llocs on cada racó del camí et convida...
  • I1 VNG Mercè Puig: Versió correcta del comentari: Hem sabut mostrar …
  • I1 VNG Rosa Maria Giner: M’encanta aquest film, el vaig veure fa temps per primera vegada i va ser font...
  • I1 VNG Oskar Alvaro: M’ha agradat molt, és un vídeo que mostra part de la diversitat d’alguns llocs...

Núvol d'etiquetes

anunci Any de la paraula viva any paco candel aprendre llengua aula Bàsic 1 cançons CNL de l'Alt Penedès i el Garraf concurs contes CPNL cultura cultura popular cursos de català descripció dialectes Dia Mundial de la Poesia 2015 emocions Espriu Estellés expressió escrita feina Fora de l'aula gramàtica haiku Intermedi 1 Intermedi 3 lectura lectures linguofília llengua llengua i cultura música nadal paraules parlar Pau Casals poesia riquesa Sant Jordi Sant Pere de Ribes-Les Roquetes Sau Sigues viu viatges vilanova