Sobre aquest bloc.

Aula virtual de nivell C2

Subscriu-te via RSS

  • Classe 22, 20 de març de 2018

    Escrit per el 21/3/2018 a les 13.22 h, a: apostrofació, text argumentatiu

    Ahir vam començar la classe recordant les emocions de la setmana passada: la gala de lliurament dels premis Recvll, en la qual vam participar llegint textos, i l’acte de commemoració de l’Any Fabra i els 30 anys de l’Oficina de Català.  Us passo els enllaços de moltes coses que us vaig prometre:

    En primer lloc, l’enllaç del vídeo de la Marta: Machina animata

    Seguidament, l’enllaç de l’enregistrament íntegre de gala de lliurament de premis Recvll .

    També l’article que vaig escriure a la revista Blanda núm. 20, sobre els 30 anys de l’Oficina de Català de Blanes.

    Finalment, us vaig dir que us passaria les correccions del dossier de locucions de frases fetes que teníeu per deures.

    A la classe d’ahir vam recordar qüestions d’apostrofació de l’article determinat (masculí i femení) i de la preposició DE. Recordeu: s’apostrofa l’article masculí davant de essa seguida de consonant (l’stop) i NO s’apostrofa l’article femení ni la preposició DE (la Scala / de scrabble).

    Per posar en pràctica aquests aspectes vam analitzar un text que ens va servir d’excusa per analitzar aspectes lèxics (s’escriuen en cursiva les paraules estrangeres que no s’han adaptat (spa) i s’escriuen en rodona les paraules que ja s’han adaptat (gurmet), qüestions de puntuació de les oracions de relatiu, segons si són adjectives (el qual, la qual…) o substantives (aquell que, aquella que…), majúscules (noms propis i marques registrades) i minúscules (noms genèrics), les marques de subjectivitat en els textos i com les hem d’evitar en els textos argumentatius…

    Us escric les correccions de l’exercici global de gramàtica i lèxic que va quedar a mig fer:

    3.2: simplicitat/senzillesa/ comprensible/volgués/follia/espiritual/abastar/desaparegut/personalitat/llgint-lo.

    3.3: pastat/vell/ salta/cor/bolets/pam/penques/cul/paper/vot.

    3.4: esmicolar/espatllat/estripat/esquinçar/esqueixar.

    Finalment, vam escoltar un àudio sobre el turisme de negocis i vam fer una pluja d’idees amb la qual ja disposeu de  molts arguments.

    Per DEURES: escolteu l’àudio una altra vegada i escriviu un text argumentatiu en què parleu del turisme i la repercussió que té sobre el territori. Penseu a parlar del turisme de negocis com una modalitat més de turisme, com pot ser també el de la tercera edat, el d’estudiants…

    Com que tindreu molt de temps lliure aquesta Setmana Santa (festivitats i dates assenyalades: en majúscules), us envio per correu electrònic un dossier d’ortografia que podeu anar fent entre bunyol i bunyol.

    Que passeu uns dies fantàstics fins que ens tornem a veure: el 10 d’abril!

    Article complet

  • Classe 20, 6 de març de 2018

    Escrit per el 7/3/2018 a les 19.47 h, a: comunicació oral, morfologia verbal, pronoms febles, verb

    Bé, no és la foto de la Marta, però ens recorda la classe de composició fotogràfica que vam rebre ahir amb una exposició oral molt interessant! Vam aprendre que  les normes narratives del llenguatge visual no difereixen gaire de les del llenguatge oral i escrit: un inici impactant, un final que ens ajudi a recapitular el que s’ha dit i una transició entre una idea i una altra (connectors entre paràgrafs, donar la mà al lector perquè vagi d’una idea a l’altra com si passés el testimoni d’una cursa)…

    A banda de parlar d’animals de consum, dimarts vam recordar les combinacions pronominals, amb exercicis, i la morfologia verbal, també amb exercicis. Vam practicar l’0rtografia de la essa sorda i la essa sonora i vam fer un exercici sobre locucions i frases fetes.

    La setmana que ve recordeu que CANVIEM la classe de dia. Evitarem el dimarts 13 i us espero a tots el dia 15 de març a les 19.00 h a la Biblioteca Comarcal. Comptarà l’assistència i haureu de prendre apunts del contingut de l’acte: “El camí cap a una llengua per a tothom: 150 anys del naixement de Pompeu Fabra i 30 anys de l’Oficina de Català de Blanes”, a càrrec d’Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística, i Jordi Ginebra, comissari de l’Any Pompeu Fabra. L’objectiu serà fer un resum del contingut de la conversa entre aquestes dues personalitats. Recordeu que NO heu de dir: “la Sra. … va dir; el Sr…. va explicar”, sinó que heu d’integrar els continguts sense fer servir verbs dicendi.

    Per DEURES, acabeu els exericics de les fotocòpies que quedaven per fer: de pronoms febles, de verbs, i de locucions i frases fetes.

    Aquest diumenge esteu tots convidats al lliurament dels premis Recvll al Teatre de Blanes, a les 12.00 h (la Silvina, la Julissa i la Míriam, a les 11.00 h!). I recordeu: ens veiem dijous que ve, dia 15 de març, a les 19.00 h!

    Article complet

  • Classe 18, 20 de febrer de 2018

    Escrit per el 22/2/2018 a les 14.46 h, a: la ressenya, pronoms febles

    A la classe de dimarts vam commemorar els 150 anys del naixement de Pompeu Fabra; de fet, l’endemà es va inaugurar l’Any Fabra oficialment al Teatre Zorrilla de Badalona. Nosaltres ho vam celebrar utilitzant un recurs pedagògic molt interessant: els dictats en línia. Vam provar la velocitat de conill i la de cargol. Us animo a fer servir aquesta eina a casa per reforçar aspectes concrets.

    També vam treballar aspectes de lèxic comentant el vostre exercici de deures, que consistia a buscar a l’Optimot aquelles parelles de paraules que de vegades confonem. Vam practicar, també, la forma i la funció dels pronoms febles amb un exercici escrit i, finalment, vam escoltar un àudio de Rafael Argullol sobre la justícia i en vam treballar conjuntament el contingut.

    Per DEURES aquesta setmana:

    1. Feu un text argumentatiu sobre el paper de la justícia a la nostra societat, en què defenseu una opinió, un punt de vista personal sobre aquest tema, basant-vos en l’àudio que vam escoltar.
    2. Prepareu la ressenya, seguint els consells que us vaig deixar escrits en aquesta entrada anterior. Recordeu de preparar un text argumentatiu oral d’uns 5 minuts en què defenseu la lectura del vostre llibre o bé la desaconselleu, exposant-hi els motius d’una manera ordenada.

    Fins dimarts que ve. Que tingueu un bon final de setmana!

    Article complet

  • Classe 17, 13 de febrer de 2018

    Escrit per el 17/2/2018 a les 22.20 h, a: lèxic, morfologia verbal, pronoms febles

    Per cert, ja som a la QUARESMA! Són 40 dies de reflexió després de la disbauxa del Carnaval (o de dejuni i abstinència, almenys els divendres). El mot prove del llatí QUADRIGESIMA, que vol dir ‘període de 40 dies’.

    En fi, tornant a l’aula i al que vam fer dimarts, hem de dir que vam repassar verbs fent una mica de pràctica. També vam repassar pronoms febles amb més exercicis i, finalment, vam fer una pràctica global de coneixements gramaticals i lèxics.

    Us vaig comentar que el treball sobre la precisió lèxica és un dels nostres objectius i que us passaria un article d’en Quim Monzó que en parla d’una manera molt divertida. Aquí el teniu.

    Per DEURES, feu l’exercici que us copio aquí mateix omplint el buit amb la paraula correcta. Busqueu al diccionari si teniu dubtes. Fins dimarts!

    1. Ha canviat molt. Ara s’ha deixat . . . . . . . . . . . . . . . (melena / cabellera)
    2. El . . . . . . . . . . . . . . . (peregrí / pelegrí) no va arribar al final del camí.
    3. Han solucionat el problema amb molt . . . . . . . . . . . . . . . (enginy / ingeni).
    4. Van . . . . . . . . . . . . . . . (pujar / apujar) el volum de la ràdio.
    5. Vam fer una . . . . . . . . . . . . . . . (estada / estança) a Eivissa.
    6. A partir de les dades, van establir la . . …..(mitja / mitjana) d’edat dels inscrits.
    7. Aquest és un . . . . . . . . . . . . . . . (legat / llegat) del ministeri en missió diplomàtica.
    8. Avui tinc una . . . . . . . . . . . . . . . (cita / citació) amb el metge i no hi puc faltar.
    9. Els cavallers de Sant Joan de Jerusalem formaven part d’un . . . .(orde/ordre) religiós i militar.
    10. Dels jugadors d’aquest any no n’hi ha cap . . . . . . . . . . . . . . (de la pedrera / del planter).
    11. El terra de la cuina era ple de . . . . . . . . . . . . . . . (grassa / greix).
    12. Els . . . . . . . . . . . . . . . (vestidors / vestuaris) del nou gimnàs són massa petits.
    13. Si agafes el . . . . . . . . . (trencall / trencant) que hi ha a la dreta, arribaràs al passeig del Ter.
    14. Després de deu anys festejant, el Joan i l’Anna han……….(renyit / renyat) i no es casaran.
    15. Heu comprat una ……………………..(capsa / caixa) de bombons per a la mare
    16. ……………………… (Fica / Posa) l’olla al foc, perquè arribem amb molta gana.
    17. El jutge va ………………….. (infligir / infringir) a l’acusat una pena de tres anys de presó.
    18. S’ha descuidat el moneder al damunt del …………..(tauler / taulell / tauló) de la botiga de queviures.
    19. Van ……………..(al·ludir / eludir) les preguntes els periodistes sobre qüestions personals.
    20. L’Arnau va heretar la …………… (vil·la / vila) familiar situada als afores de la…….(vil·la/vila) de Cunit.
    21. Va cremar un edifici que tenia 20 pisos d’…………….(alçària /alçada / altitud).
    22. Pere, ja t’he dit que no ………….(assenyalis /senyalis) la gent amb el dit perquè és de mala educació.
    23. Els organismes ………………….. (dependents / depenents) de la Generalitat aplicaran la nova normativa a partir del mes de gener
    24. L’escriptor………….(citat / esmentat) en aquell reportatge forma part del jurat del Premi Literari de Sant Jordi.
    25. Aquesta era una terra de ……….(rec / reg) però d’uns anys ençà el (rec / reg) baixa buit.
    26. El meu pare sempre m’ha …………. (recolzat / donat suport) en totes les decisions que he pres.
    27. Ja m’ha arribat l’……………(esborrany / esborrador) de la renda i hi posa que m’han de retornar diners.

    Article complet

  • Classe 16, 6 de febrer de 2016

    Escrit per el 7/2/2018 a les 11.43 h, a: pronoms febles

    A la classe d’ahir vam continuar practicant la mecànica dels pronoms febles amb molts exercicis. Tingueu ben present el quadre de les formes i les funcions dels pronoms febles.

    Simultàniament, vam estar introduint els canvis de la nova gramàtica de l’Institut d’Estudis Catalans. Aquí els teniu resumits en aquests quadres. Recordeu que amb el datiu sigular (LI) els canvis estan totalment acceptats en tots els contextos (cal distingir diferents nivells de formalitat), i que amb el datiu plural (ELS) els canvis són admesos a l’oral però no en textos escrits formals del nivell superior, per exemple.

    Si voleu mirar-vos un vídeo senzillet que explica aquests canvis, us el deixo aquí.

    També vam estar comentant el guió que havíeu fet per elaborar un text argumentatiu a partir del vídeo sobre els Sants Innocents (teniu l’enllaç al post de la classe anterior). Després de comentar-ho, vam quedar que faríeu el text argumentatiu per DEURES aquesta setmana. El tema podria ser: el dia dels Sants Innocents i el tractament de la informació avui dia.

    Us envio per correu electrònic un dossier de pronoms febles perquè aneu practicant… Que tingueu una bona setmana i un bon Carnaval!

    Article complet

  • Classe 15, 30 de gener de 2018

    Escrit per el 31/1/2018 a les 16.05 h, a: pronoms febles

    Són febles els pronoms febles? Doncs una mica sí, perquè són àtons.

    A la classe d’ahir vam començar repassant els continguts de morfologia verbal per anar fixant conceptes i de seguida vam començar a flirtejar amb els pronoms febles. Us enllaço els apunts (que són a la prestatgeria d’aquest blog) i també una adreça per practicar les diferents formes que poden adoptar i les funcions que tenen. Si voleu practicar, són exercicis interactius.

    A més de tota aquesta teoria, vam conèixer moltes coses del món del còmic i també vam repassar conceptes de l’exposició oral, gràcies a les vostres intervencions.

    En un altre ordre de coses, us deixo una llista de connectors perquè tingueu la caixa d’eines ben preparada tant per redactar com per parlar.

    Per DEURES, escolteu aquest àudio i prepareu un guió, que haureu de portar a classe. El posarem en comú i el comentarem. Serà el pas previ a la redacció del text argumentatiu, que fareu la setmana vinent. El vostre text argumentatiu, que partirà de l’àudio que us he enllaçat, ha de reflexionar sobre aquestes qüestions: Què en penseu de les tradicions? Està bé tenir un dia per fer broma? Avui dia fem broma cada dia? Què en penseu de les fake news, per exemple? Cada dia és Sants Innocents?

    Que passeu una bona setmana!

    Article complet

  • La ressenya

    Escrit per el 30/1/2018 a les 9.00 h, a: ressenya

    Com que aquestes festes us han portat un regal: un llibre per llegir (també n’hi ha per decorar!), vull explicar-vos què hem de fer amb aquest regal, a banda de llegir-lo.

    Què cal fer per escriure una ressenya literària?

    • Fer una bona lectura comprensiva del text (us pot ajudar tenir un full en blanc doblegat on anar anotant tot el que us cridi l’atenció). És recomanable llegir el text dues vegades: una lectura extensiva (primera aproximació, captació del sentit global) i una lectura intensiva (captació de l’estructura, presa de notes, reflexió…).
    • Buscar informació sobre l’autor i la seva obra, sobre el marc històric i cultural de l’obra, sobre el tema i subtemes que tracta l’obra…
    • Fer una anàlisi descriptiva de l’obra: quin és el tema prinicipal i els secundaris, les parts en què està dividida, el punt de vista de l’ator… O sigui, el resum argumental.
    • Fer una anàlisi crítica de l’obra, ben argumentada, que ha de bascular entre la crítica convergent (allò en què estic d’acord) i la crítica divergent (allò en què discrepo o que no m’ha agradat).

    La ressenya, doncs, consisteix a entendre, analitzar i valorar l’obra. Per tant, té dues parts ben diferenciades: la part descriptiva o expositiva (el resum) i la part argumentativa o valorativa (l’opinió personal). L’objectiu de la ressenya és orientar i, fins i tot influir en el lector.

    Així doncs, l’estructura de la ressenya ha de contenir aquestes parts:

    1. Fitxa tècnica: autor, títol, subtítol, ciutat, editorial, col·lecció, número de la col·lecció, any de publicació i nombre de pàgines.
    2. Contextualització de l’autor i el text
    3. El resum: pretén reflectir l’essència del text d’origen. Presenta una descripció breu i objectiva del contingut de l’obra i reformula de manera concisa les idees o fets principals. L’extensió de l’apartat sol constituir un terç de tota la ressenya (part expositiva de la ressenya).
    4. El comentari: conté el judici valoratiu del text justificat amb explicacions raonades. És la part fonamental de la ressenya (part argumentativa de la ressenya).

    Per tant, la ressenya és un text amb finalitat informativa (part del resum) i argumentativa (part de la valoració personal). Són dues activitats literàries que hem anat treballant per separat i que unirem en la ressenya.

    Us deixo un enllaç molt complet sobre la ressenya de la UAB, per si voleu ampliar sobre el tema.

    M’haureu d’entregar aquesta ressenya el dimarts 27 de febrer i, durant aquesta classe, parlarem conjuntament del llibre, un cop tots ja el porteu treballat de casa.

    Article complet

  • Classe 14, 23 de gener de 2018

    Escrit per el 25/1/2018 a les 20.31 h, a: verb

    A la classe de dimarts vam insistir en el tema de la morfologia verbal. Us deixo una llista de gerundis i participis irregulars amb algunes remarques. De fet, és la solució de l’exercici que teníeu per deures. Si us va quedar algun dubte el podeu consultar.

    També vam repartir les correccions de l’exercici escrit que vau fer a l’aula dimarts passat i en vam comentar alguns errors. Podeu consultar-los aquí. Això ens va portar a comentar que les perífrasis d’obligació en català s’expressen amb la construcció: HAVER  DE + INFINITIU (ex. He de fer els deures!), i que les perífrasis de probabilitat s’expressen amb la construcció: DEURE + INFINITIU (Ex. Deuran venir més tard, i no pas *Vindrien més tard / *Vindran més tard, amb el sentit que no ho sabem del cert). Vam comentar, també, com es construeixen en castellà aquest dos tipus de perífrasis, que són susceptibles de molts errors. Vegeu-ho en aquesta explicació.

    Us deixo aquest enllaç on podreu practicar més sobre morfologia verbal. Us recomano que hi entreu i que proveu si ho aneu assolint.

    Per DEURES:

    1. Escriviu a l’ordinador l’entrada del blog que vau redactar corregint els errors que us hi vaig marcar, i envieu-me-la perquè la penjaré en una pàgina del nostre blog. Així la podreu consultar tots.
    2. Feu els exercicis sobre morfologia verbal que us enviaré per correu electrònic.

    Fins dimarts que ve. Que acabeu de passar una bona setmana!

    Article complet

  • Classe 13, 16 de gener de 2018

    Escrit per el 18/1/2018 a les 22.24 h, a: verb

    Dimarts vam dedicar la classe a parlar del verb, i en vam explicar moltes coses, que després vam practicar amb alguns exercicis. Ja sabeu que la teoria és a la prestatgeria, juntament amb una llista de verbs que porten preposició. També us vaig repartir una fotocòpia perquè ho exercitéssiu a casa. Per DEURES feu els exercicis de la fotocòpia i llegiu-vos la teoria del verb, que la setmana que ve seguirem.

    La classe també va donar per parlar de majúscules i minúscules: l’Estat espanyol, la Selva (però El Bierzo), director general de Sanitat, gerent del Departament de Vendes… Ja sabeu què s’amaga darere d’aquests exemples.

    En un altre ordre de coses, vam comentar la diferència de COM/COM A, DESTÍ/DESTINACIÓ, TERME/TERMINI, que MASSA, FORÇA i PROU són invariables i que la perífrasi HA DE venir indica obligació i, en canvi, la perífrasi DEU venir indica probablilitat.

    També vam practicar un exercici de l’examen de l’àrea de llegir per escriure: vam escoltar un vídeo i vam redactar un text argumentatiu a partir de les notes que havíeu pres.

    Finalment, vam parlar de la parella perfecta; o sigui, imperfet de subjuntiu i condicional (i les seves formes compostes: pretèrit plusquamperfet de subjuntiu i condicional compost). Ara sí que ho veureu clar: “Si jo fos pescador, pescaria l’aurora/ si jo fos caçador, atraparia el sol/ si fos lladre d’amor, m’obririen les portes….” La podeu escoltar tot seguit:

    Article complet

  • Classe 12, 09 de gener de 2018

    Escrit per el 10/1/2018 a les 11.20 h, a: pronoms relatius

    Enguany hem començat les classes amb una celebració, la qual cosa no deixa de ser un bon auguri!

    A la classe d’ahir vam practicar els pronoms relatius de totes les maneres: en grup, individualment, amb exercicis mecànics, a dintre d’un text. Jo crec que esteu preparats per acabar el dossier que us vaig enviar per Nadal. Us deixo aquí el solucionari. Aquests són els DEURES d’aquesta setmana: acabar el dossier i corregir-vos-el (per aquest ordre!). Si us queden dubtes, porteu-los a classe la setmana que ve.

    També vam fer un exercici de precisió lèxica i vam assistir a una exposició oral molt interessant sobre mètodes de contracepció.

    La setmana que ve parlarem de verbs, un tema que també vam esbossar a la classe d’ahir. Aneu llegint el llibre que us han portat els Reis… Per cert! He penjat les vostres descripcions al blog, a l’apartat dels textos d’aula. Llegiu-les i compartiu-les, són fantàstiques!

    Que passeu una bona setmana!

     

    PS: Acaben de publicar les dates dels exàmens de la Secretaria de Política Lingüística. Només us n’informo per si us hi voleu inscriure, la qual cosa us donaria dues possibilitats per treure-us el nivell C2. Recordeu que l’examen que fareu a classe és oficial també. Us deixo l’enllaç aquí. En parlarem a classe…

    Article complet