Sobre aquest bloc.

Aula virtual de nivell C2

Subscriu-te via RSS

  • Classes de confinament: setmana del 21 de maig

    Escrit per el 20/5/2020 a les 19.01 h, a: General

    Aquest dijous 21 de maig a les 18 h us he convocat a una classe virtual. Teniu l’enllaç per entrar-hi a la nostra Classroom. Us hi espero per aclarir dubtes sobre: pronoms febles, verbs i parlar sobre els dubtes dels exercicis de gramàtica i lèxic que heu fet aquests dies. Per tant, serà una classe pràctica. Us hi espero a tots a les 6 de la tarda! No s’allargarà més d’una hora, no patiu!

    La feina que heu de fer aquesta setmana: del 21 fins al 31 de maig és:

    1. Exercici d’escoltar per escriure prova 6 del llibre (pàg. 57)

    2. Exercici de competències lingüístiques del llibre (pàg. 61-62) (mireu les solucions al final del llibre -ep! Després de fer-lo tot-)

    Termini de lliurament de l’escrit: 31 de maig, a la nostra Classroom.

    Teniu la feina penjada també a la Classroom. Ens veiem demà dijous 21 a les 6 de la tarda!

    Article complet

  • Classes de confinament: setmana de l’11 de maig

    Escrit per el 14/5/2020 a les 11.39 h, a: verb

    Heu vist quin delta més maco que tenim?

    Aquesta setmana us demanaré que feu un exercici de ciència-ficció: heu d’escriure una entrada en aquest blog recomanant un viatge. Imagineu-vos que es tracta d’un blog especialitzat en viatges i argumenteu per què és interessant que tots emprenguem el viatge que proposeu. Un cop fetes i corregides, penjaré les vostres ressenyes en una pestanya nova d’aquest blog perquè tots les pugueu llegir.

    També haureu de fer un exercici de competències lingüístiques (gramàtica i lèxic) que he penjat a la Classroom. Envieu-me aquesta feina allà abans del 19 de maig.

    Com que falta un mes i mig per acabar el curs, us he penjat un pla de treball a la nostra classe virtual, amb unes tasques setmanals, perquè tingueu clares quines feines cal fer fins al final de curs. Per fer-les ens serà d’una gran ajuda el llibre que us vaig recomanar de les 10 proves per preparar el nivell C2. Anirem combinant aquestes tasques amb teoria que us posaré a la Classroom. Allà hi teniu el tema dels verbs, amb un document essencial (remarques sobre morfologia verbal) i una classe gravada que l’explica. Després de consultar aquests dos documents, comenteu l’ortografia d’aquestes dues formes verbals en aquesta entrada: emprenguem / pugueu. Podeu contestar aquí mateix.

    Vinga, va, que el que ens queda fins al final és molta pràctica: escriviu i jo us aniré corregint i comentant. Crec que serà una molt bona manera de progressar; més personalitzada impossible!

    Amb ganes de rebre els vostres escrits…

    Article complet

  • Classes de confinament: setmana del 27 d’abril

    Escrit per el 29/4/2020 a les 21.29 h, a: la ressenya, preposicions, pronoms febles, signes de puntuació

    Ja feu gimnàstica? 🙂 Espero que estigueu tots bé i que us cuideu força.

    He rebut la majoria de ressenyes a través de la nostra Classroom (me’n falten només 3. Vinga, va, afanyeu-vos a penjar-la allà!).

    Després de corregir-la i de posar-hi nota, he vist que cal fer un repàs de l’ús de la coma i el punt i del tema de l’alternança i l’elisió de preposicions. Mireu-vos aquests enllaços que us penjo i més endavant us posaré algun exercici o, fins i tot potser m’atreveixo a fer algun altre vídeo 🙂

    Parlant de vídeos, us vaig penjar a la nostra Classroom la classe sobre pronoms febles que vaig interpretar per a vosaltres. Mireu-vos-la i feu els exercicis del dossier de pronoms febles que us he compartit a l’espai de la Classroom (us hi penjat les correccions, també). Quan ja ho domineu, ompliu el qüestionari sobre pronoms febles que us he penjat a la Classroom i envieu-me’l perquè el corregeixi. Aquest qüestionari el puntuaré i us enviaré la nota.

    Aquesta setmana feu un text argumentatiu basant-vos en dos articles que us enllaço aquí. En el text, com a experts de comunicació, reflexioneu sobre les xarxes socials i la relació que hi mantenim. Quin paper tenen les xarxes socials a la nostra vida? Les dominem o elles ens dominen? Ens afecten els likes? Ens fan més lliures les xarxes socials o ens esclavitzen? Som més vulnerables o som més forts amb les xarxes socials?

    Els articles de referència són aquests:

    Un Instagram sense “likes” ja és possible

    Instagram elimina els “likes”. Com afectarà els usuaris i influencers?

    Espero els vostres textos i el vostre qüestionari sobre pronoms febles! Data límit: 6 de maig.

    Feu bondat i llegiu; no us oblideu de llegir!

    Article complet

  • La ressenya

    Escrit per el 21/4/2020 a les 9.00 h, a: ressenya

    Com que aquestes festes us han portat un regal: un llibre per llegir (també n’hi ha per decorar!), vull explicar-vos què hem de fer amb aquest regal, a banda de llegir-lo.

    Què cal fer per escriure una ressenya literària?

    • Fer una bona lectura comprensiva del text (us pot ajudar tenir un full en blanc doblegat on anar anotant tot el que us cridi l’atenció). És recomanable llegir el text dues vegades: una lectura extensiva (primera aproximació, captació del sentit global) i una lectura intensiva (captació de l’estructura, presa de notes, reflexió…).
    • Buscar informació sobre l’autor i la seva obra, sobre el marc històric i cultural de l’obra, sobre el tema i subtemes que tracta l’obra…
    • Fer una anàlisi descriptiva de l’obra: quin és el tema prinicipal i els secundaris, les parts en què està dividida, el punt de vista de l’ator… O sigui, el resum argumental.
    • Fer una anàlisi crítica de l’obra, ben argumentada, que ha de bascular entre la crítica convergent (allò en què estic d’acord) i la crítica divergent (allò en què discrepo o que no m’ha agradat).

    La ressenya, doncs, consisteix a entendre, analitzar i valorar l’obra. Per tant, té dues parts ben diferenciades: la part descriptiva o expositiva (el resum) i la part argumentativa o valorativa (l’opinió personal). L’objectiu de la ressenya és orientar i, fins i tot influir en el lector.

    Així doncs, l’estructura de la ressenya ha de contenir aquestes parts:

    1. Fitxa tècnica: autor, títol, subtítol, ciutat, editorial, col·lecció, número de la col·lecció, any de publicació i nombre de pàgines.
    2. Contextualització de l’autor i el text
    3. El resum: pretén reflectir l’essència del text d’origen. Presenta una descripció breu i objectiva del contingut de l’obra i reformula de manera concisa les idees o fets principals. L’extensió de l’apartat sol constituir un terç de tota la ressenya (part expositiva de la ressenya).
    4. El comentari: conté el judici valoratiu del text justificat amb explicacions raonades. És la part fonamental de la ressenya (part argumentativa de la ressenya).

    Per tant, la ressenya és un text amb finalitat informativa (part del resum) i argumentativa (part de la valoració personal). Són dues activitats literàries que hem anat treballant per separat i que unirem en la ressenya.

    Us deixo un enllaç molt complet sobre la ressenya de la UAB, per si voleu ampliar sobre el tema.

    M’haureu d’entregar aquesta ressenya el dimarts 27 de febrer i, durant aquesta classe, parlarem conjuntament del llibre, un cop tots ja el porteu treballat de casa.

    Article complet

  • Classes de confinament: setmana del 16 d’abril

    Escrit per el 16/4/2020 a les 14.22 h, a: General

    Represa del curs C2 2019-2020 en línia! Us deixo la feina d’aquesta setmana a la Classroom que hem creat. Per ajudar a fer la transició, us poso aquí els enllaços per treballar.

    Aquesta setmana hem de fer l’esperada ressenya! Suposo que a hores d’ara ja heu esgotat els títols de la vostra biblioteca 🙂 ! Ha arribat l’hora de saber quin llibre ens voleu recomanar per ajudar-nos a passar la quarantena (potser haurem de buscar una altra paraula perquè aviat els quaranta dies quedaran curts!).

    Llegiu atentament l’entrada que he publicat a sobre d’aquesta mateixa per saber en què consisteix la ressenya i, seguidament, elaboreu la vostra ressenya i pengeu-la a la nostra Classroom. La ressenya, entre fitxa tècnica i resum, ha de tenir com a màxim 500 paraules. Data de lliurament: divendres 24 d’abril. Ves per on, l’endemà de Sant Jordi!

    Us anirà molt bé refrescar el tema del resum abans de fer la ressenya. Us recomano que rellegiu aquest post sobre el resum.

    Estem en contacte més que mai amb tots els canals de comunicació que hem establert!

     

    Article complet

  • Classes de confinament: setmana del 19 de març

    Escrit per el 20/3/2020 a les 19.44 h, a: General

    Benvinguts a la segona classe de confinament! Us he anat tornant tots els textos comentats i corregits per correu electrònic.

    Seguint les instruccions de l’empresa, aquestes activitats que feu són voluntàries i NO les avaluaré. Ara bé, si voleu seguir-me el ritme, intentaré ajudar-vos a mantenir i aprofundir en el que hem après fins ara.

    Us passo les correccions dels exercicis de pronoms febles del vostre dossier perquè pugueu corregir aquesta feina. Tingueu en compte que aquestes correccions no estan adaptades a la nova gramàtica, però us servirà de totes maneres perquè encara no havíem explicat aquests canvis a classe. Quan sapigueu bé això, ja els introduirem.

    Les correccions de l’apartat de gramàtica i lèxic de la prova 5, les trobareu al llibre mateix.

    Aquesta setmana feu la prova mostra que té el CPNL a la pàgina web:

    Quadern de respostes

    Quadern amb els documents

    Intenteu fer-la amb el temps real que us donaran. Si poguéssim fer classe, segur que hauríem dedicat una classe a fer-la. Per tant, imagineu-vos que veniu a classe i feu els exercicis que us proposen amb el temps que toca. Envieu-me els dos textos i l’enregistrament de la prova oral per correu electrònic. Si algú vol enviar-me l’enregistrament per whatsapp, us escriuré un correu i us donaré el mòbil (espero que no se m’encengui! Aquests dies no para 🙂 ).

    Temps límit per lliurar la feina d’aquesta setmana: divendres 27 de març.

    Molts records des de casa! Espero que estigueu tots bé i avorrint-vos a casa. #joemquedoacasa

    Article complet

  • Classes de confinament: setmana del 12 de març de 2020

    Escrit per el 14/3/2020 a les 19.47 h, a: pronoms febles

    Em sap molt de greu haver hagut d’anul·lar classes una altra vegada enguany per raons externes i de força major. Com ja us vaig avançar  per correu electrònic, i davant de la incertesa dels terminis en què haurem d’estar confinats, us proposo un pla de treball virtual.

    Posaré feina setmanal perquè feu a casa i m’envieu per correu electrònic. Jo la corregiré i us la retornaré comentada pel mateix canal. Aquesta feina anirà associada a terminis concrets, i tots els treballs puntuaran en la nota de final de curs. Si no ho fem així, correm el perill de relaxar-nos i això en la recta final del curs és molt perillós. Vinga, doncs, som-hi!:

    Feina per fer aquesta setmana:

    1. Feu tots els exercicis del tema de pronoms febles que teniu al dossier de morfologia i sintaxi. Es tracta de seguir les indicacions que us vaig explicar a la classe anterior. Si teniu algun dubte concret, us encoratjo a expressar-lo com a comentari en el blog perquè així tothom se’n pot beneficiar (del dubte i de la resposta). La setmana que ve ja penjaré les solucions.
    2. Feu la prova 5 de competències lingüístiques del vostre llibre (pag. 52-53)
    3. Feu la prova 5 de llegir per escriure del vostre llibre de 10 proves per al nivell C2 (pàg. 45-47) i envieu-me-la per correu electrònic. Recordeu el procés: llegir detingudament cada text per separat, fer un esquema de la informació més important i després fer un esquema del propi text. Finalment, redactar el text.

    Termini per fer aquesta feina i lliurar-la: divendres 20 de març

    Aprofiteu per estudiar català, per llegir molt més que de costum, ara que som a casa i tenim més temps! A veure si convertim aquesta dificultat en una oportunitat per donar una empenta al nostre estudi de la llengua!

    Us passo dos articles que m’han semblat interessants sobre tot aquest tema. Ves que no en fem alguna cosa més endavant. De moment, llegiu-los:

    Salvador Macip, Covid-19: sobretot, molta calma, a El periódico

    Ingrid Guardiola, Després dels confinaments, a Ara

    Estem en contacte. Bon confinament!

    Article complet

  • Classe 20, 5 de març de 2020

    Escrit per el 6/3/2020 a la 1.10 h, a: pronoms febles

    Són febles els pronoms febles? Potser no, però sí que són àtons!  (Moltes felicitats, Òscar!)

    Avui hem començat la classe amb un exercici de gramàtica i lèxic per practicar aspectes diversos dintre d’un text, i això ens ha fet repassar pronoms relatius, connectors, CD sense preposició, el cas dels verbs seure/asseure/asseure’s, massa/força/prou, l’estructura NO gaire (no molt)…

    Tot seguit, hem anat a explicar la teoria dels pronoms febles. Primerament, hem fet algunes remarques bàsiques sobre els pronoms febles i tot seguit hem explicat les funcions dels pronoms febles: hem presentat les peces i hem explicat les regles del joc. Després d’una petita pausa, tot i que hi havia ganes de jugar 🙂 , hem practicat amb la pàgina d’Itineraris d’aprenentatge. Podeu continuar fent exercicis interactius per veure si heu enganxat la mecànica.

    I se’ns ha fet tan tard que no hem pogut escoltar la presentació de l’Iris (l’esperem amb impaciència la setmana que ve!).

    Aquesta setmana per deures no teniu cap redacció. Feu exercicis de pronoms febles i, si us falta algun escrit, aprofiteu per posar-vos al dia!

    Ens veiem dijous. Que passeu una bona setmana!

    PS: Si el diumenge 8 no sabeu què fer, es fa el lliurament dels premis Recvll al Teatre de Blanes, a les 12.30 h. Entrada gratuïta!

     

     

    Article complet

  • Classe 19, 27 de febrer de 2020

    Escrit per el 3/3/2020 a les 21.28 h, a: connectors, preposicions

    Dijous passat vam aprendre la tècnica de la RCP  d’una manera molt pràctica i molt eficient de la mà de la Julissa, una professional del tema. Ara no tenim excusa: si ens trobem davant d’una aturada cardiorespiratòria ja sabem què fer: col·loquem el pacient, observem si respira, fem trucar a algú i comencem la nostra dansa Stayin’ Slive tot creuant les mans. Espero haver escoltat amb atenció!

    A banda d’aquests coneixements tan útils, vam fer una prova d’ús de la llengua just al principi de la classe i tot seguit vam agafar el nostre dossier de morfologia i sintaxi i vam fer uns quants exercicis que ens van servir per repassar aspectes que ja hem vist: fins a / cap a/ CD / com / com a / els perquès / i connectors. Recordeu!:

    Connectors admesos per la Nova Gramàtica: degut a / donat que / no obstant, / pertot arreu / per tot arreu, a principis, a finals, a mitjans, a mitjan / al més aviat possible, el més aviat possible.

    Connectors NO admesos per la Nova Gramàtica i l’equivalent correcte:

    Arrel de : ARRAN DE 

    Doncs incorrecte: No vaig venir PERQUÈ no em vaig trobar bé

    En motiu de: AMB MOTIU DE

    En quant a: QUANT A / PEL QUE FA A / RESPECTE DE …

    Olor a : OLOR DE

    Sempre i quan: SEMPRE QUE

    Tal i com: TAL COM

    Per cert! Va sorgir un dubte sobre la calçotada. Recordeu? Era sobre si havia de ser: “ Al setembre farem la calçotada / El setembre ….” Us passo una fitxa de l’Optimot que ens diu que tant pot ser una cosa com l’altra. Per tant, la nostra revisió era bona, Rosa Maria! 🙂 Continua el pols. A final de curs, has de guanyar per golejada 🙂

    Vam introduir també les formes dels pronoms febles i vam quedar que faríeu per DEURES:

    Els exercicis de conjuncions del dossier (ex. 3 i 4, pàgina 10)

    Els exercicis de relatius del dossier (ex. 3-8, pàgines 14-16)

    També vam escoltar l’àudio de la prova 5 del llibre, en vam analitzar el contingut, el vam resumir i vam verbalitzar unes quantes idees sobre l’exercici físic en l’àmbit laboral. Vam quedar que faríeu el text argumentatiu que proposa el llibre.

    Ens veiem dijous a classe!

    Preguntes lingüístiques sobre l’entrada:

    1. Per què he escrit cardiorespiratòria amb una sola erra i un sol accent?

    2. Per què he escrit “trucar a algú” amb una A?

    Respostes al blog o a classe! 🙂

    Article complet

  • Classe 18, 20 de febrer de 2020

    Escrit per el 26/2/2020 a les 0.22 h, a: pronoms relatius

    “Un llibre obert és un cervell que parla; tancat, un amic que espera; oblidat, una ànima que perdona; destruït, un cor que plora” Proverbi hindú.

    Dijous passat la Sònia ens va oferir una lliçó magistral de literatura: catalana i universal. Li agraïm que s’ho hagués preparat tan i tan bé, i que ens transmetés la seva passió i els seus coneixements sobre el tema. Vam gaudir i vam aprendre!

    Vam començar la classe aclarint dubtes sobre els exercicis de pronoms relatius que teníeu per deures. Us felicito perquè vau preguntar moltes coses i vau fer que aquesta part de la classe fos molt profitosa! Tot seguit us vaig passar un exercici de repàs per veure si teníeu assolits els coneixements sobre aquest tema i després vam fer un exercici de funcions sintàctiques amb pronoms relatius. Entre altres coses, va sortir el tema del predicatiu (element que determina al verb i a un nom alhora -subjecte o complement directe). Per exemple: La nena baixava les escales ajupida / La nena portava les bosses buides).

    Després de l’exposició oral no vam poder fer l’exercici d’anàlisi de dos textos que tenia previst i per això us vaig posar per DEURES: l’exercici de llegir per escriure de la prova 4 del llibre (pàgines 36-38). Per fer-lo, cal que ompliu la graella que hi ha al revers de la fotocòpia de repàs de pronoms relatius. Espero que les preguntes que hi ha plantejades allà us ajudin a seleccionar les idees principals de cada text, a relacionar els textos correctament, a connectar amb les informacions que ja sabeu sobre el tema, i a elaborar el vostre text particular i únic d’una forma ben integrada sense que es noti que la informació prové de diferents fonts. En fi, no és poca cosa però ho podeu fer. Ànims!

    Ens veiem dijous a classe!

    Article complet