Sobre aquest bloc.

Aula virtual de nivell C2

Subscriu-te via RSS

  • Classe 20, 21 de març de 2019

    Escrit per el 23/3/2019 a les 20.23 h, a: informe, pronoms febles

    Dijous vam començar la classe amb un exercici de gramàtica i lèxic: l’entrevista a la Marta Rojals, i vam continuar amb un exercici de repàs dels pronoms febles. Us deixo les solucions de l’últim bloc (58): els ho/ l’hi /-los-en/li n’ (n’hi, acceptat)/-se-us.

    Tot seguit, vam introduir una altra tipologia textual: l’informe, un tipus de text molt comú en l’àmbit professional. Tot seguit, gairebé sense adonar-nos-en, ja estàvem treballant en tres informes que vau radactar en grup. Bona feina! Espero que els pengeu a la nostra aula virtual (Classroom C2 dels dijous a la tarda) per donar-hi un cop d’ull.

    Les característiques que  defineixen l’informe van molt lligades a l’eficàcia informativa: ha de ser un text objectiu (no subjectiu), concís (no hi ha d’haver informació aliena a l’assumpte tractat) , clar, precís, molt ben estructurat i ordenat, ha de tenir títol i ha d’incloure una part expositiva (descripció de la situació de partida), una part valorativa (anàlisi), i una part propositiva (propostes basades en els arguments aportats). Tenint en compte tots aquests consells, és molt útil consultar alguns models d’informe abans d’escriure’n un. Us deixo uns quants enllaços per si voleu ampliar el tema i per si voleu veure’n uns quants: Argumenta (UAB), UAB, UdG, Itineraris d’aprenentatge.

    De totes maneres, tingueu present que hi ha tants tipus d’informes com redactors, però el que és important és que seguiu les consideracions generals que us he fet i que trobareu ampliades en els anteriors enllaços.

    Per DEURES: feu l’exercici de gramàtica i lèxic que us vaig repartir i redacteu una notícia a partir de l’entrevista a la Marta Rojals que us vaig repartir per omplir buits. El tema és lliure. A partir de l’entrevista, com si fóssiu periodistes, busqueu un tema que pugui ser noticiable i, amb les informacions de l’entrevista, redacteu una notícia. Recordeu! La informació ha d’estar distribuïda de més important a menys, com una piràmide invertida… El que pretenc amb aquest exercici és que sapigueu transformar la informació i que agafeu flexibilitat per adaptar-la als tipus de textos treballats.

    Dijous que ve serà molt més divertit, perquè ens esperen dues exposicions orals! 🙂 Que tingueu molt bona setmana!

     

    Article complet

  • Classe 19, 14 de març de 2019

    Escrit per el 17/3/2019 a les 23.26 h, a: pronoms febles

    Són febles els pronoms febles? No sé si són febles, però sí que són àtons!

    A la classe de dijous vam jugar amb  les regles dels pronoms febles fent combinacions binàres, vam veure els canvis que ha introduït la gramàtica en aquest tema, tant a l’escrit com a l’oral. Sort que la Cristina ens va treure del nostre joc per fer-nos aterrar de sobte a la realitat amb un tema que ens afecta a tots: la donació d’òrgans! Uf!

    Per recomanació d’en Carles i la Carla, he creat una Google Classroom i allà us he deixat:

    El dossier de pràctica de pronoms febles perquè practiqueu + la clau dels exercicis.

    El quadre de formes i funcions dels pronoms febles i el quadre dels canvis que ha introduït la nova gramàtica.

    Per poder-hi accedir, però, heu d’acceptar la meva invitació, que us he fet arribar per correu electrònic. Si algú té problemes per entrar a la nostra nova classe virtual, que m’ho faci saber!

    Per DEURES, feu pràctica de pronoms febles! (no ho deixeu per un altre dia, ara ho teniu fresc!) i també el full amb el test de gramàtica i lèxic que us vaig repartir.

    Dijous que ve treballarem l’informe a l’aula!

    Article complet

  • Classe 18, 7 de març de 2019

    Escrit per l'11/3/2019 a les 17.34 h, a: pronoms febles, text argumentatiu

    A la classe de dijous vam gaudir de dues exposicions orals, una sobre les AFA i l’altra sobre la intersexualitat. Es percep un interès cap a la ciència en aquesta classe!

    Després de comentar els errors de les vostres correccions, vam fer pràctica de dos errors que hi sovintgen: els gerundis incorrectes i la preposició A després de CD. Us deixo els enllaços per si ho voleu repassar. Tot seguit, vam continuar amb el tema que havíem encetat a la classe anterior: els pronoms febles. Vam practicar la forma i les funcions dels pronoms febles. (Us deixo més enllaços per si voleu seguir practicant, cosa del tot recomanable :-).

    Per DEURES feu un text argumentatiu a partir d’aquest àudio. Després d’escoltar-lo atentament i de prendre algunes notes, reflexioneu sobre el turisme: És sostenible el model turístic que tenim? El turisme és una riquesa o un espoli? No us limiteu a parlar del cas d’Inca. Obriu el focus i generalitzeu. A veure si anem polint els textos. Sobretot: penseu abans d’escriure! 🙂

    Ens veiem dijous a classe!

    Article complet

  • Classe 17, 28 de febrer de 2019

    Escrit per el 2/3/2019 a les 19.36 h, a: pronoms febles

    Dijous vam començar la classe corregint un exercici de gramàtica i lèxic que us vaig donar per deures. Us enllaço les correccions de l’exercici de lèxic que us vaig posar el dia de la vaga. Mireu-vos la diferència de les dues paraules. En tots els casos, es tracta de dues paraules correctes però amb significats diferents.  Seguidament, en vam fer un altre a classe. També us vaig repartir les redaccions corregides de la classe anterior i en vam comentar els errors més significatius. Us suggereixo que entreu a Itineraris d’aprenentatge per treballar els vostres errors; o sigui, que cadascú practiqui els seus, sobretot aquells alumnes que teniu llacunes en temes concrets. Us deixo dos enllaços, aquesta setmana:

    accentuació  (cliqueu al menú de l’esquerra per anar fent més exercicis)

    no preposició A davant de complement directe

    A la segona part de la classe vam introduir els pronoms febles. Us enllaço alguns consells per escriure bé els pronoms febles (teniu aquest document també a la prestatgeria del blog). Vam parlar de la forma que adopten els pronoms febles segons la seva posició respecte del verb i en vam fer pràctica. Si voleu fer més exercicis, aquí teniu l’enllaç. Seguidament, vam parlar de les funcions dels pronoms febles. Us enllaço el quadre de les funcions dels pronoms febles. Per anar practicant i identificant la funcio sintàctica amb la forma pronominal que li escau, feu aquests exercicis interactius: activitats 9, 10, 11 i 12. Porteu-ho una mica treballat perquè el dia que ve continuarem aquest fil per mirar d’agafar agilitat: ara potser aneu amb crosses però la setmana que ve passarem de la marxa atlètica a la cursa!

    Aquesta setmana no us demano que escriviu, només mireu-vos la teoria dels pronoms febles per poder-hi treballar bé la setmana que ve. A la propera classe farem un exercici de redacció a partir d’un àudio que us puntuaré.

    Sort que vam acabar la classe amb una exposició magistral de la Beatriz, que ens va transportar als millors escenaris de Ted Talks!

    Que tingueu un bon Carnestoltes! (Per cert! El mot prové d’aquesta llatinada: domenica prima carnes tollendas, que vol dir: ‘el diumenge abans de treure la carn’; de fet, de les dues darreres paraules d’aquesta frase, una curiositat única del català. Les altres llengües romàniques deriven la paraula de carne levare, que vol dir  ‘treure la carn’: Carnaval. En català podem triar, Carnaval o Carnestoltes. Compte amb el colesterol, tanta carn! 🙂

    Article complet

  • Dijous 21 de febrer, vaga

    Escrit per el 20/2/2019 a les 12.35 h, a: General, lèxic, text argumentatiu

    Em sap greu anul·lar la classe, però aquest dijous considero que he de fer vaga. Per no trencar el ritme de treball, us poso feina.

    1.- Llegiu aquest article de Quim Monzó sobre la precisió lèxica i, tot seguit, feu l’exercici següent (busqueu al diccionari si teniu dubtes sobre la diferència d’aquestes parelles de paraules i preneu-ne nota!):

    1. Ha canviat molt. Ara s’ha deixat . . . . . . . . . . . . . . . (melena / cabellera)
    2. El . . . . . . . . . . . . . . . (peregrí / pelegrí) no va arribar al final del camí.
    3. Han solucionat el problema amb molt . . . . . . . . . . . . . . . (enginy / ingeni).
    4. Van . . . . . . . . . . . . . . . (pujar / apujar) el volum de la ràdio.
    5. Vam fer una . . . . . . . . . . . . . . . (estada / estança) a Eivissa.
    6. A partir de les dades, van establir la . . …..(mitja / mitjana) d’edat dels inscrits.
    7. Aquest és un . . . . . . . . . . . . . . . (legat / llegat) del ministeri en missió diplomàtica.
    8. Avui tinc una . . . . . . . . . . . . . . . (cita / citació) amb el metge i no hi puc faltar.
    9. Els cavallers de Sant Joan de Jerusalem formaven part d’un . . . .(orde/ordre) religiós i militar.
    10. Dels jugadors d’aquest any no n’hi ha cap . . . . . . . . . . . . . . (de la pedrera / del planter).
    11. El terra de la cuina era ple de . . . . . . . . . . . . . . . (grassa / greix).
    12. Els . . . . . . . . . . . . . . . (vestidors / vestuaris) del nou gimnàs són massa petits.
    13. Si agafes el . . . . . . . . . (trencall / trencant) que hi ha a la dreta, arribaràs al passeig del Ter.
    14. Després de deu anys festejant, el Joan i l’Anna han……….(renyit / renyat) i no es casaran.
    15. Heu comprat una ……………………..(capsa / caixa) de bombons per a la mare
    16. ……………………… (Fica / Posa) l’olla al foc, perquè arribem amb molta gana.
    17. El jutge va ………………….. (infligir / infringir) a l’acusat una pena de tres anys de presó.
    18. S’ha descuidat el moneder al damunt del …………..(tauler / taulell / tauló) de la botiga de queviures.
    19. Van ……………..(al·ludir / eludir) les preguntes els periodistes sobre qüestions personals.
    20. L’Arnau va heretar la …………… (vil·la / vila) familiar situada als afores de la…….(vil·la/vila) de Cunit.
    21. Va cremar un edifici que tenia 20 pisos d’…………….(alçària /alçada / altitud).
    22. Pere, ja t’he dit que no ………….(assenyalis /senyalis) la gent amb el dit perquè és de mala educació.
    23. Els organismes ………………….. (dependents / depenents) de la Generalitat aplicaran la nova normativa a partir del mes de gener
    24. L’escriptor………….(citat / esmentat) en aquell reportatge forma part del jurat del Premi Literari de Sant Jordi.
    25. Aquesta era una terra de ……….(rec / reg) però d’uns anys ençà el (rec / reg) baixa buit.
    26. El meu pare sempre m’ha …………. (recolzat / donat suport) en totes les decisions que he pres.
    27. Ja m’ha arribat l’……………(esborrany / esborrador) de la renda i hi posa que m’han de retornar diners.

    2.- Redacteu un text argumentatiu sobre la moda. Fins a quin punt ens influencia la moda? En la manera de parlar, en la manera de vestir… La moda és un art? la moda és un esclavatge?

    CONSELLS: Penseu bé el que voleu dir abans de redactar (esquema, físic o mental), escriviu amb netedat i reviseu l’escrit abans de lliurar-lo. Hem d’anar millorant els textos. Tingueu en compte les correccions anteriors.

    Que tingueu una bona setmana. Justícia i democràcia per a tothom!

    Article complet

  • Classe 16, 14 de febrer de 2019

    Escrit per el 14/2/2019 a les 21.51 h, a: General, verb

    Hem començat la classe corregint el test sobre ús de la llengua que us vaig posar per deures. Això ens ha portat a parlar de la distinció entre mateix i propi i a fer molts comentaris sobre les formes verbals:

    • Poder/voler són verbs irregulars i fan: vulgui/volgués; o sigui, tot el present de subjuntiu en -u- i tot el pretèrit imperfet de subjuntiu en -o-
    • Collir, cosir, sortir, escopir i tossir: alternen o/u a l’arrel: si és tònica, s’escriu U (cull, cus..), i si és àtona, s’escriu O (collia, cosiré…).
    • Desaparec, bec, sec… pertanyen al grup dels verbs velars: verbs que tenen -g- en algunes formes verbals: begué (indicatiu), begui, begués (subjuntiu), participi i algunes formes d’imperatiu.

    En aquest document teniu recollides més remarques sobre les formes verbals. De totes maneres, ja ho estudiarem més endavant.

    També hem comentat les correccions dels vostres escrits. Podeu consultar el document de treball aquí (penseu que hem manipulat algunes solucions).

    Després de la pausa hem gaudit d’una exposició magistral sobre el telèfon mòbil, origen i evolució, que ha acabat amb una frase impactant i inquietant d’Albert Einstein. Moltes gràcies!

    A la segona part de la classe hem escoltat un editorial d’Antoni Bassas i heu redactat un text argumentatiu a l’aula.

    Per DEURES, feu l’exercici sobre ús de la llengua que us he donat.

    Que passeu molt bona setmana!

    Article complet

  • Classe 15, 7 de febrer de 2019

    Escrit per el 8/2/2019 a les 11.07 h, a: connectors, preposicions

    Ahir vam fer una classe d’aquelles tradicionals de picar pedra per fixar alguns conceptes sobre preposicions, locucions (com més aviat millor / al més aviat possible / al matí, a la tarda, a la nit …), CD sense posar la preoposició A … Després vam fer una mena de prova per avaluar aquests continguts. Per DEURES teniu el full que us vaig passar amb el test d’ús de la llengua. El dia que ve us passaré un àudio.

    Finalment, la Judith ens va explicar el procés d’enregistrament d’un disc i ens va fer venir ganes d’això (quins descobriments que fem a classe!):

    Article complet

  • Classe 14, 31 de gener de 2019

    Escrit per l'1/2/2019 a les 16.09 h, a: connectors

    Ja ens hauria agradat poder jugar amb la neu per allà fora de la classe, ahir! 🙂

    Després d’una intervenció oral molt útil sobre els DEA, vam continuar treballant els connectors: vam corregir el dossier de preposicions i vam continuar fent-ne un altre sobre conjuncions (l’heu d’acabar per deures).

    Seguidament, vam escoltar un àudio (us l’envio per correu electrònic als qui no vau venir a classe) i vau redactar un text argumentatiu sobre el canvi del model energètic: la vostra opinió sobre el tema de què parla el text, valorant les iniciatives que esmenta l’entrevistat.

    Per DEURES ja sabeu: acabar el dossier!

    Mentrestant, aneu preparant la intervenció oral per a les avaluacions personalitzades, que estan anant molt bé! Ens veiem dijous 7 de febrer, i que passeu una bona setmana!

    Article complet

  • Classe 13, 24 de gener de 2019

    Escrit per el 28/1/2019 a les 14.53 h, a: preposicions, pronoms relatius, text argumentatiu

    A la classe de dijous vam corregir la puntuació d’un text, i això ens va portar a practicar, sobretot, la coma explicativa en els frases de relatiu i l’absència de coma en els frases de relatiu especificatives:

    Frase explicativa (amb coma!): “la democràcia ha creat els partits polítics, que tenien -i continuen tenint- com a missió especial…”

    Frase especificativa (sense coma!): “L’emergència d’agrupaments que es construeixen en contra dels partits tradicionals n’és una prova”.

    També vam parlar de la preposició A/EN davant d’un locatiu. Normalment, es poden fer servir totes dues, però fixem-nos en algunes precisions (cal parar atenció en en el tipus de verb i en l’element que introdueix).

    Segons el tipus de verb:

    • Si utilitzem un verb de moviment o direcció, utilitzarem A: “vam arribar A ciutats diferents”, “pujarem a la muntanya”, “desa-ho Al calaix de la dreta”, “treballa AL Banc de Sabadell”…
    • Si utilitzem un verb de situació, presència o repòs, utilitzarem EN: “dormen En llits separats”, “viuen en paratges desèrtics”, “no es troba EN cap lloc”, “ha romàs sempre EN una illa”.Segons l’element que l’introdueix:

    Segons l’element que introdueix:

    • Si porta un demostratiu, un article indeterminat o no porta article, es recomana la preposició EN: “viu EN una casa molt maca”,  “ens trobareu EN aquell poble… (demostratiu) / “s’estan EN un hotel preciós” (article indeterminat) / “s’estan EN cases d’acollida (sense determinant).
    • Davant d’un topònim o nom propi es fa servir la preposició A: “van viatjar A l’Argentina”, “Anirem ALS Estats Units”
    • Amb els verbs de moviment es fa servir la preposició A, si no ens trobem que el que segueix és un article indeterminat, un demostratiu…: “va venir als Alps”, “va sortir a l’eixida per ….”
    • Si el lloc al qual es fa referència és un lloc figurat, se sol fer servir la preposició EN, tot i que també s’admet A (Nova Gramàtica): “els partits polítics busquen omplir buits EN/A l’espectre ideològic existent (frase vostra), “treballa EN /A l’ensenyament”, “EN/AL club del meu fill tenen un reglament molt estricte”.Tot seguit vam practicar connectors, un aspecte que ja avançàvem a la classe anterior i vam practicar, sobretot les preposicions. També vam aprofundir en el contingut del text de la Carme Junyent, corrregint les preguntes de comprensió lectora i vau escriure una notícia a classe, a partir de l’entrevista a la ¨Carme Junyent.

    Per DEURES:

    1. Acabeu el dossier de fotocòpies sobre connectors que us vaig passar
    2. Escriviu un text argumentatiu basant-vos en el text de la Carme Junyent, que ja hem treballat tant. El tema: “Multilingüisme a les aules: riquesa? desori? Com enfoquem aquesta realitat?” Penseu que el text ha de reflectir la vostra opinió personal sobre el tema. Feu servir aquesta rúbrica (que teniu al final del tema 2 del vostre dossier, pàgines 39 i 40). Us servirà de  guia per redactar el text i d’eina d’autoavaluació.

    Que tingueu una bona setmana! Ens veiem dijous, una classe en què serem exactament a l’equador del nostre curs!

    Article complet

  • Classe 12, 17 de gener de 2018

    Escrit per el 18/1/2019 a les 0.50 h, a: resum, signes de puntuació

    Hem començat la classe fent el test de gramàtica i lèxic de la classe anterior. Això ens ha donat peu a  repassar alguns aspectes morfosintàctics: CD de persona sense la preposició A, no hi ha gerundis amb –G-, mots com enjardinar, moblar, enclaperar-se, que els pronoms febles són molt de dretes …

    A continuació, hem fet un exercici autocorrectiu sobre puntuació per repassar i practicar el gruix teòric de la classe anterior. Us recomano que feu aquest altre exercici per deures vosaltres sols, i que en comproveu el resultat.

    També hem insisitit en les característiques del resum i la dinàmica que hem de seguir per fer un resum. Vegeu l’entrada específica sobre el resum que us he escrit. No deixeu de repassar la pàgina d’Argumenta, que en fa una explicació molt detallada. També us deixo una bona llista de connectors i una altra bona llista de conjuncions. Feu-hi un cop d’ull: aquesta ha de ser la vostra caixa d’eines a l’hora de redactar: resums, textos argumentatius, notícies, informes… Qualsevol gènere textual!

    I, finalment, hem gaudit d’una exposició oral sorprenent i màgica: en Xavier ens ha submergit literalment en les profunditats abissals i ens ha transmès la seva passió. Això és impagable, moltes gràcies!

    Per acabar, us recullo aquí dues notícies:

    1. S’ha obert la convocatòria de proves de la SPL del 2019. La inscripció serà del 28 de gener al 13 de febrer i l’examen del C2 serà l’11 de maig.
    2. S’ha publicat i penjat a Internet la Gramàtica essencial de la llengua catalana (gràcies, Carles, per la teva aportació!).

    Per DEURES:

    Llegiu atentament l’entrevista a la Carme Junyent que us he passat i feu les activitats que s’hi proposen per tal de comprendre perfectament el text. A continuació, feu un resum d’aquest text.

    Us animo a escriure el nom del libre que escolliu a sota d’aquesta entrada! Que passeu una bona setmana, mentre trobeu una estona per llegir atentament i escriure!

    Article complet