• Textos 2018-2019

    La sostenibilitat com a forma de vida

    Sostenibilitat

     

    LA VIDA A LES CIUTATS (resum)

    Les condicions de vida d’un ciutadà venen/estan  determinades pel nivell d’urbanització del lloc on viu. És per això que viure a les ciutats té avantatges inqüestionables, com ara una gran oferta d’activitats i llocs de treball, però té, també, tot un seguit d’inconvenients gens menyspreables: soroll, contaminació, habitatges exigus i mal aïllats, i mitjans de transport insuficients.

     

    L’ÚS DEL MOBIL I LES NOVES TECNOLOGIES EN LA SOCIETAT ACTUAL (text argumentatiu)

    En els darrers anys, el mòbil i les noves tecnologies s’han convertit en eines imprescindibles per a la nostra vida quotidiana. Si bé els telèfons mòbils i la xarxa web van aparèixer fa relativament ben poc, avui dia ja no sabríem imaginar un món en què no hi fossin.

    És innegable que la seva introducció ha suposat un avenç i que faciliten nombrosos aspectes de la nostra vida. D’una banda, ens permeten comunicar-nos de forma immediata amb persones que són arreu del planeta. De l’altra, són eines molt útils. Un mateix dispositiu, com ara un telèfon mòbil, el podem fer servir amb diferents finalitats: rebre trucades, fer fotos, gestionar el nostre compte bancari, escoltar música, i fins i tot com a planificador de rutes en carretera. A més, les noves tecnologies ens permeten accedir a gran quantitat d’informació de forma ràpida. Avui dia, un investigador ja no s’ha de desplaçar fins a una universitat per consultar una base de dades, sinó que ho pot fer sense moure’s del seu despatx, la qual cosa fa que estalviï temps i esforços.

    Tanmateix, no tot són avantatges sinó que també podem trobar un bon nombre d’inconvenients. En primer lloc, les noves tecnologies ens fan ser més consumistes. Els telèfons mòbils i els ordinadors són, en si mateixos, aparells costosos i aquesta situació s’agreuja encara més quan, a més d’adquirir l’aparell, has de pagar un quota mensual per poder tenir accés a Internet. En segon lloc, provoquen aïllament social. Tot i que, en teoria, aquestes tecnologies ens serveixen per viure més connectats, a la mateixa vegada ens desconnecten de la realitat. Som capaços de no fer cas a la persona que és al nostre costat per parlar amb una altra, a l’altra banda del terminal. En tercer lloc, ens creen dependència. Vivim constantment pendents de les innumerables xarxes socials, que fan que ens arribi nova informació a un ritme vertiginós.

    És per tot això que hauríem de parar esment a les conseqüències negatives que es poden derivar del seu ús. D’una banda, els infants necessiten interactuar amb el medi per tenir un creixement físic i psicològic adequat. Els nens, però, comencen cada cop més aviat a fer ús d’aquestes tecnologies, la qual cosa podria comportar un risc per al seu correcte desenvolupament. De l’altra banda, la nostra qualitat de vida es pot veure minvada com a conseqüència de les noves tecnologies. Les alertes gairebé constants ens generen estrès, que pot tenir greus perjudicis per al nostre organisme. Per últim, les noves tecnologies sovint ens obliguen a realitzar diverses tasques a la vegada. Aquesta situació, coneguda com a multitasca, pot fer que la nostra productivitat es vegi apocada, a més de generar-nos estrès.

    En conclusió, les noves tecnologies són eines, la utilitat de les quals és indiscutible. Hem de vigilar, però, per a què les fem servir, ja que es poden tornar en la nostra contra i convertir-se en lladres de temps i fonts d’estrès.

     

    EL COTXE SOLAR ARRIBA AL MERCAT

    Eco Motors presenta el primer cotxe solar destinat a tota la població al Saló de l’Automòbil de Barcelona

    SONE és el primer cotxe que funciona exclusivament amb energia solar produït en cadena per poder competir en el mercat internacional. L’empresa d’innovació Eco Motors ha presentat, enmig d’una gran expectació mediàtica, el primer model d’aquesta gamma.

    En una primera fase de producció es desenvoluparan dos models del SONE amb diferents prestacions. El més econòmic costarà 14.300 € i tindrà avantatges fiscals pels beneficis que aporta a l’ecosistema. El vehicle funciona gràcies a 150 o cèl·lules solars repartides per tota la carrosseria, que poden produir i emmagatzemar energia  en unes bateries internes amb una autonomia de 300 quilòmetres.

    L’estètica és un altre punt fort d’aquest cotxe, amb una línia aerodinàmica i unes llantes d’alumini. Es pot escollir entre cinc i tres portes, i entre vuit colors.

    L’objectiu d’Eco Motors és produir 100.000 unitats del SONE el primer any. En el futur volen/es vol ampliar la gamma de vehicles amb cotxes familiars i esportius.

    CREMA SA PALOMERA

    La pirotècnia Igual obre de manera brillant el 48è Concurs Internacional de Focs d’Artifici de la Costa Brava

    Ahir a Blanes la satisfacció semblava unànime i l’emoció es reflectia en les mirades dels assistents. El castell de focs de la pirotècnia barcelonina, ple de força i sensibilitat, va aconseguir traçar un recorregut ascendent des de la serenor inicial, tot color i harmonia, al terrabastall final, un esclat de so i de llum que costarà d’oblidar.

    La felicitat de les treballadores

    En el món competitiu actual, la tendència és treballar per objectius i estar connectats 24 hores al dia. Per fidelitzar els empleats, les companyies ofereixen diferents beneficis socials als seus treballadors.

    En aquesta línia, Apple i Facebook han inclòs ajudes econòmiques a la “maternitat estesa”. És a dir, congelar òvuls per tal que el rellotge biològic no afecti inoportunament les treballadores.

    A primera vista, sona bé. En un entorn competitiu les dones no troben el moment de ser mares i alhora no interferir en el seu progrés professional. I a més a més és normal que en els moments més exigents de les seves carreres el rellotge biològic es quedi sense corda. En teoria, poder retardar la maternitat alleujaria  la pressió.

    Darrere d’aquest simpàtic i generós incentiu laboral es troba una dura realitat. En primer lloc, la finalitat principal d’aquesta juda no és el benestar de les treballadroes, sinó que no es distreguin amb la il·lusió de la maternitat. En aquest punt també cal dir que la pòssiblitat d’èxit final és molt minsa. Aquest esdareriment suposa una renúncia pràctica en molts casos.

    Però el problema de fons de la qüestió és el canvi de la societat i la seva relació amb el món laboral. Ara el propi treballador és el responsable de gestionar l’automotivació i alhora definir objectius. Això dona com a resultat que interioritzin que la maternitat pot ser letal per la pròpia carrera.

    Es tanca el cercle. No només les empreses veuen la maternitat com una nosa, ara també les dones la veuen com un obstacle.