RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

16 comentaris

  1. Alina

    11 Nov 12
    20:05 #

    Aquesta és una etopeia subjectiva, ja que l’Albert Om dóna la opinió que li ha causat la M.Victoria a partir de veure i compartir com és el seu dia a dia i les tasques que realitza per ajudar als més necessitats.
    Una mostra d’aquesta subjectivitat és la pròpia informació que tria per descriure-la: no la descriu físicament sinó la tasca que realitza, que ja es prou important com per dedicar-li un dels seus programes. Aquesta subjectivitat també es mostra quan diu, per exemple, que l’ha sorprès o que és una dóna admirable.

    Per retratar a algú es pot fer des d’un punt de vista objectiu o subjectiu. Personalment m’agrada més el subjectiu. Trobo que és més personal i que aporta informació que l’altra no aporta.

    Tinc un dubte sobre aquesta descripció en concret, ja que em costa distingir entre la caracterització i l’expansió/relació amb el món exterior. Com que el que es descriu és precisament la seva tasca vers als demés, caracterització i expansió seria el mateix? O l’expansió seria l’últim paràgraf que actua com a una mena de resum, de punt i final?

  2. Laura

    11 Nov 12
    20:37 #

    D’acord amb el que diu l’Alina, jo també penso que es tracta d’una etopeia subjectiva, perque l’autor aporta subjectivitat al text.
    També considero que els dos punts de vista són l’objectiu i el subjectiu i que aquest segon li dóna més valor a les descripcions. A més, penso que la subjectivitat és imprescindible per a fer descripcions de personatges, ja que sinó semblaría un text científic…

  3. Marta Estadella

    13 Nov 12
    18:13 #

    Després de llegir aquest document, estic d’acord amb la Laura i Alina. Considero que es tracta d’una descripció etopeia subjectiva. L’albert Om ha volgut reflectir que li ha suggerit a ell aquesta monja, amb la que ell ha compartit aquests dos dies. És a dir, a fet una versió personal del que a ell li ha semblat. També considero que té una finalitat estètica ja que pretén mostrar la generositat d’ella, sortint del convent i dedicant-se exclusivament als marginats (Quart món).
    Crec que hem de tenir en compte tant la vessant objectiva, perquè és important poder fer-nos a la idea com es físicament la persona per poder posar-li cara, com la vessat subjectiva, ja que proporciona una descripció molt més aprofundida de la persona que s’està retratant.

  4. Raquel Abellón

    14 Nov 12
    13:42 #

    L’Albert Om vol ser el convidat dels seus personatges per endinsar-se en l’entorn i d’aquesta manera el que ell aconsegueix que es mostrin intimitats i poder gaudir d’una bona conversa que és el que més li agrada.

    En el moment de retratar algú podem optar per diferents opcions, una és l’objectiva que consisteix a fer una descripció real del personatge i una altra és la subjectiva que és una interpretació individual més pròpia de l’autor.
    En aquest document s’utilitza molt la tercera persona i les oracions simples, enunciatives majoritàriament trets identificatius d’una descripció objectiva.

    Per tant ,trobo que aquest retrat és més aviat OBJECTIU, ja que dóna molts detalls i dades reals del personatge, sí és cert que hi ha 2 paràgrafs, els dos últims , on l’Albert Om dóna el seu parer, on diu : “ m’ha impressionat i m’ha sorprès “ es podrien considerar subjectius però tot i així en el seu conjunt diria que és objectiu.
    En el moment de retratar algú podem optar per diferents opcions, una és l’objectiva que consisteix a fer una descripció real del personatge i una altra és la subjectiva que és una interpretació individual més pròpia de l’autor.

    1. Raquel Abellón

      14 Nov 12
      13:46 #

      l’últim paràgraf està repetit … ho sento…

  5. Vanessa

    14 Nov 12
    19:45 #

    La pregunta que ens llança en Jaume és “quin punt de vista podem adoptar a l’hora de retratar algú?”. Jo diria que sovint ens movem entre la prosopografia i l’etopeia, tot i que si tenim confiança amb l’interlocutor podem fer servir la caricatura!

    Per mi l’Albert Om fa descripcions molt i molt subjectives, ja que precisament el que vol aconseguir (i ho fa!) amb el programa El Convidat és transmetre emocions a l’espectador.

  6. Manoli Carmona

    19 Nov 12
    12:09 #

    Crec que l’Albert Om vol ser el convidat dels personatges perquè li agrada endinsar-se en les seves realitats, és a dir, viure en primera persona el seu dia a dia, sense intermediaris, i poder parlar-ne, llavors, d’una manera evidentment subjectiva.

    La descripció que fa de la Mª Victòria Molins també em sembla que coincideix amb una etopeia subjectiva, perquè enumera trets significatius del seu caràcter i del seu dia a dia; en cap moment ens parla del seu aspecte físic, només de l’edat.

    Considero que acompleix l’estructura típica de la descripció, perquè primer ens estableix el tema (ens la presenta), ens enumera característiques seves (del seu dia a dia, en aquest cas, crec que es tractaria d’una descripció objectiva), i també la relaciona amb el món exterior (quan ens explica els seus orígens com a monja).

    Finalment, al darrer paràgraf, és on l’Albert fa una descripció subjectiva d’aquest personatge, i és on hi consta un dels pocs adjectius referits a la seva persona: “admirable”, que entenc que és com ell definiria aquesta persona.

    Respecte a la pregunta de: quin punt de vista podem adoptar a l’hora de retratar algú? , doncs crec que depèn del que vulguem remarcar de la persona. Podem escollir descriure-la amb detall físicament (utilitzaríem la prosopografia), ó bé descriure les seves qualitats (faríem servir la etopeia), i també depèn si ho volem fer d’una manera objectiva (descrivint la persona sense denotar emocions personals), ó subjectiva (ressaltant les qualitats o defectes que a nosaltres ens sembla que té aquesta persona).

  7. Marc Sau

    22 Nov 12
    15:22 #

    L’Albert Om vol ser el convidat dels personatges per endinsar-se en els trets més humans de cada persona amb la qui comparteix el cap de setmana, i així mostrar-ho als espectadors.
    En el cas de la seva convidada, Maria Victòria Molins, ens mostra trets personals com: que dedica la vida a ajudar els que no tenen res, que estima, escolta, ajuda i dóna amor als que ho necessiten. Enèrgica i admirable.
    A l’hora de retratar algú, podem optar pels següents punts de vista: des d’una perspectiva objectiva en la que s’adopta una actitud imparcial davant del que es descriu, o des d’una perspectiva subjectiva en la que reflecteix el que li suggereix personalment el que es descriu (des d’aquesta perspectiva és la que enfoca l’Albert Om el seu programa).

  8. Olga Fornas

    24 Nov 12
    7:19 #

    En el tema de la que ha triat l’ Albert Om crec que mitjançant la seva valoració subjectiva de la Sra. Molins el que preten fer és apropar-nos a una realitat de la vida que potser molts de nosaltres no coneixem em primera persona.
    Ens presenta a la Maria Victòria com una persona amb gran vitalitat i energia per l’ edat que actualment té. Ens explica el que fa de forma habitual i no la descriu físicament ja que acompanya fotogràfies de la mateixa al seu article.
    La meva opinió és que explicant el que fa el personatge intenta que les persones prenem una mica de consciència social i de que altres realitats també existeixen.

  9. Rebeca

    26 Nov 12
    20:46 #

    Albert Om vol ser el convidat del personatge que presenta perquè això fa que es conegui la part més interior del personatge,la més humanitaria,la més sensible.El compartir dos dies amb la Sra. Molins,minut a minut,fa que l’espectador pugui veure realment la seva tasca,una tasca de donar i no rebre res a canvi.
    L’autor fa una descripció subjectiva de la Sra. Molins,ja que no la descriu físicament sino que aporta detalls de la seva vida.

    I a l’hora de retractar a algú,depenen del que volguem destacar de la persona utilitzarem un tipus o altre de descripció com poden ser la objectiva,la subjectiva,la prosopografia o etopeia.

  10. Pilar

    27 Nov 12
    23:48 #

    L’Albert Om ha fet una descripció del caràcter de la Sra. Molins, crec que de forma subjectiva. Malgrat que mostra aspectes de forma objectiva explicant la forma de vida de ella tal i com és, sempre remarca el que ell creu més important o més característic d’ella.
    En certs moments ell expressa el que pensa o com li afecta l’estil de vida d’aquesta monja.
    Per finalitzar també dir que no la descriu fisicament, encara que també hauriem de tenir en compte que aquest text es fet per un programa el qual en tot moment tenim al personatge present.

  11. Neus

    30 Nov 12
    11:45 #

    Desprès de llegir l’article i veure el programa emès he arribat a la conclusió de que és del tot subjectiu ja que l’Albert està continuament donant la seva opinió i dedica gran part de l’entrevista a trure’n conclusions pròpies que es basen en deduccions totalment personals.
    La descripció i narració de les activitats del dia a dia que porta a terme la monja entrevistada corresponen a comportaments conductuals i no fan referència al seu aspecte físic, donat que ja podem apreciar-lo directament nosaltres mitjançant les imatges.

  12. Marcelo

    02 Dec 12
    15:44 #

    Analitzant D’article i programa es evident que la descripció que fa l´Albert Om es subjectiva, plasmada amb les seves impressions i opinió personal que ha viscut compartint la rutinària vida de la Sra. Molins aportant tota mena de detalls excepte els que es refereixen al seu aspecte físic.
    Tota descripció es por fer mitjançant diverses variats existents ( objectiva, subjectiva, prosopografia, etc…. ), però la meva opinió personal es que la subjectiva es la més autèntica de totes les opcions.

  13. Martha

    02 Dec 12
    21:34 #

    Trets que he identificat en el retrat de la monja:
    Trets exteriors: “no porta hàbit, no viu en un monestir i té un canal de vídeos a internet.”
    Costums: visita cada setmana com a voluntària, un pis de reinserció que ella va ajudar a crear.
    Trets morals: “per entendre la marginació, cal posar cara i nom als problemes. Aquesta és la filosofia de la Victòria.”

    El punt de vista que podem adoptar a l’hora de retratar algú penso que per més que es vulgui ser objectiu, es plenament impossible, sempre serà subjectiu.

  14. Núria

    06 Dec 12
    22:11 #

    L’Albert ens està reflectint què li suggereix la Victòria. Es tracta d’una etopeia subjectiva (descripció del caràcter o costums d’una persona). Parla d’allò que més li ha impressionat i dóna la seva opinió quan diu “tenir davant algú condemnat per un delicte i no jutjar-lo és molt difícil” o “una dona admirable”.
    Crec que un punt de vista o subjectivitat en una descripció aporta distinció, hi apareixen sentiments i emocions que la persona que descriu sent. En certa mesura la persona que descriu també es dóna a conèixer.
    L’Albert Om vol ser el convidat dels seus personatges perquè els vol descriure subjectivament a posteriori. I només endinsant-se en els seus contextos socials, laborals i familiars pot empatitzar amb els seus personatges. Pot sentir i alhora després transmetre al públic el que ha sentit.

  15. FERRAN

    08 Dec 12
    1:14 #

    Sota el meu punt vista, la descripció de Maria Victòria Molins es totalment subjectiva, ja que l’Albert Om mostra tots els trets positius d’aquesta senyora.
    Fent constar en tot moment aquells aspectes positius de la seva vida diària que fa que el lector tingui un concepte positiu sobre la persona entrevistada.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Joan: No a mi també em passa
  • Mateu: Hola, estic fent un treball sobre aquest tema i la en el qüestionari demana perquè Ramon Llull es diu que es...
  • Marcelo: En aquesta unitat he fet les tasques i he assolit el temes que tenia pendents d´altres unitats de cara a...
  • Marcelo: # UNITAT 64 Quin és el marc jurídic del català en el seu domini lingüístic? La constitució espanyola...
  • Marcelo: Tracta d´una narració de Jaume March de la situació amb detall de la seva investidura com a cavaller. El rei...

Núvol d'etiquetes

any Espriu article d'opinió avaluació medial categories gramaticals com es descriu una persona com es parla en públic David Álvarez desenvolupar col·lectivament un tema del marc sociolingüístic determinants dietari d'aprenentatge documentar-se sobre un tema escriure un tuit Fernando Trujillo funcions sintàctiques funcions sintàctiques dels pronoms de relatiu genere i nombre del nom i de l'adj. història de la llengua i proposar arguments en contra la varietat estàndard i els usos lingüístics llegir un poema en veu alta marc jurídic del català Marc sociolingüístic morfologia dels pronoms de relatiu morfologia verbal piular un autoretrat presentar un pla de text pronoms de relatiu publicar la versió final d'un text publicar la versió final del text requisits del resum resumir un text signes de puntuació signes de puntuació dobles tasques de la unitat 4 tasques de la unitat 5 unitat 0 unitat 1 unitat 2 unitat 3 unitat 4 unitat 5 unitat 6 valorar el treball en equip valorar la unitat 4 ús del guionet