
De david_fisher, extreta d’http://www.flickr.com/photos/40799020@N00/5738410030
Com que haureu de publicar un article d’opinió, per què no practiquem la coescriptura?
Pengeu el pla de text del vostre text, abans del 20 de març. Mireu de respondre les preguntes:
- Què preteneu amb el text?
- Quina opinió teniu del tema?
- Per què teniu aquesta opinio?
- Què espereu que faci el lector?
Del 20 de març fins al 3 d’abril, responeu el comentari que hi hagi anterior al vostre. Proposeu tres arguments en contra dels que planeteja el company. Ho sabrem fer sense embolicar-nos, oi? Confio en tots vosaltres.
Del 4 al 14 d’abril, incorporeu els arguments en contra que us ha plantejat el company en el vostre discurs.
29 comentaris
Alina
18 Mar 13
23:55 #
Títol: Compartir i intercanviar.
Subtítol: Una moda passatgera?
1) Introducció: Proliferació d’iniciatives i pàgines
2) Internet no ha inventat allò de compartir ni d’intercanviar
2.1) Si mirem pel carrer…
2.2) … i fora de la cultura capitalista
2.3) Compartir i intercanviar 2.0: proliferació, abast, donar-se a conèixer…
3) Exemple: intercanvi de llibres
4) Canvi de mentalitat o moda passatgera?
4.1) L’ésser humà, l’únic animal que ensopega dues vegades amb la mateixa pedra
5) Conclusió: la tot poderosa cultura del consum. Nosaltres som la cultura o la cultura som nosaltres?
———————————————————————–
Crec que encara que no respongui expressament a les preguntes, les respostes estan bastant explícites, no?
Per cert Jaume, quina extensió ha de tenir l’article?
Manoli Carmona
03 Apr 13
20:16 #
En primer lloc, afirmo que en línies generals, estic molt d’acord amb l’esquema proposat per l’Alina. No obstant, si he d’indicar tres arguments en contra, diria:
1. Es posa bastant èmfasi en el tema de compartir i intercanviar a través de les xarxes socials, però considero que no tothom té les eines ni els coneixements per poder accedir-hi.
2. Crec que no es pot tractar d’una moda passatgera, perquè les circumstàncies mediambientals i de recessió econòmica que en general es viuen a tot el món, ens han d’obligar a veure el consum col•laboratiu com quelcom habitual en les nostres vides.
3. Per últim, no seria un argument en contra, però no entenc un punt de la conclusió de l’esquema, en què es planteja si nosaltres som la cultura o la cultura som nosaltres. Segur que amb el desenvolupament de l’article d’opinió aquest aspecte em quedarà més clar.
Manoli Carmona
19 Mar 13
14:09 #
TÍTOL DE L’ESQUEMA: “COMPARTIR: CLAU PER LA SOSTENIBILITAT”
1. IDEA PRINCIPAL: EL CONSUMISME ENS MATA
1.1. Idea secundària: Estalviar per sobreviure.
1.1.1. No a l’acumulació, al malbaratament, al comprar per comprar.
1.1.2. Aprenem a gaudir de l’ús d’un producte, no de la seva possessió.
1.2. Idea secundària: Provem-ho…
1.2.1. Això ho necessitaré algun cop més?
1.2.2. Pensem què ens cal i què puc oferir jo.
2. IDEA PRINCIPAL: NO ESTEM SOLS
2.1. Idea secundària: Les xarxes socials també poden ser solidàries.
2.1.1. Tot un món per compartir.
2.2. Idea secundària: Compartint afavorim les relacions socials.
2.2.1. Apuntem-nos a la generositat.
2.2.2. Confiem en els altres.
Benet
29 Mar 13
14:05 #
Els tres arguments en contra que plantejo a la companya són:
1)És cert que tenim un món sencer per compartir en internet però,
a) No ens hem de refiar de totes les persones que utilitzen la xarxa, no totes tenen bones intencions ni utilitzen la informació allà desada amb bones intencions.
b) És cert que hem de confiar en els altres, però hem de posar certs límits per poder confiar. Per exemple: fer que el registre sigui obligatori, no subministrar dades personals per ser vistes públicament
2)Comentar també el tema de l’estimació sobre certes coses, allò de si les necessitaré alguna vegada més o no. Potser que sigui un nostàlgic, però crec que hi han coses de molt mal compartir. Encara que no es càpiga a casa o la teva parella vulgui desfer-se d’ella
Benet
20 Mar 13
14:26 #
TÍTOL: El desenvolupament de l’economia compartida
1. Accedir a bens de consum sense ser el propietari
1.1. La col•laboració en el consum rellança l’economia
1.2. Diversos exemples:
1.2.1. Compartir casa
1.2.2. Compartir cotxe
1.2.3. Microcrèdits
1.2.4. Intercanvi d’objectes personals
2. Compartint es guanya econòmicament i social
2.1. Canvi de paradigma, passem de la cultura de la possessió a la cultura del compartir
3. Compartir ens fa més feliços
3.1. Al confiar en l’altre i establint relacions de confiança
3.2. Les xarxes socials ens ajuda a l’intercanvi, la confiança i actuen com a reguladores al poder explicar la teva experiència
3.3. Les xarxes socials ajuden a posar en contacte persones amb interessos comuns
Toni
03 Apr 13
23:34 #
Els tres arguments que plantejo al company són:
– És cert que el consum col·laboratiu ajuda a rellançar l’economia i més en un període de crisi com l’actual, tanmateix, l’impacte d’aquesta nova forma de consumir en el conjunt de l’economia de mercat actual és pràcticament insignificant.
– Les xarxes socials ens ajuden a l’intercanvi, però no podem oblidar que el sistema capitalista de consum en el que vivim, de ben segur no deixarà passar l’oportunitat de participar de forma directa o indirecta en el repartiment d’un nou pastís econòmic.
– La cultura del compartir sempre quedarà reduïda a un cercle molt concret i limitat, sense que podem parlar d’un veritable canvi de paradigma segurament perquè la nostra societat realment no està preparada per compartir de forma generalitzada.
Toni
20 Mar 13
18:36 #
UNA NOVA FORMA DE CONSUM: COMPARTIR
1. Societat actual: consum sota dues perspectives diferents
1.a) Aquirir, competir i posseir
1.b) Compartir, col·laborar i intercanviar
2. Una nova perspectiva: de la possessió del producte al gaudi de l’ús del producte
3. L’intercanvi i la col·laboració: emergeix amb força una nova concepció del consum
4. Avantatges de la nova forma de consum
4.a) Nova forma de rellançament de l’activitat econòmica. Alguns exemples
4.b) Estalvi econòmic pel consumidor: disminució de les transaccions
4.c) Millora dels aspectes emocionals i del reconeixement social
5. Inconvenients de la nova forma de consum
5.a) Forma econòmica basada en la confiança mútua dels consumidors
5.b) Excessiva dependència del paper d’internet i de les xarxes socials
5.c) Dificultat d’extendre el model de manera generalitzada
6. Conclusions:
6.a) Una nova forma de trencar la “tirania” del mercat
6.b) Un model de repercussions limitades pel mercat
6.c) Són dos models econòmics que necessàriament hauran de conviure.
6.d) Complentaris no exclusivitat
Pilar
03 Apr 13
14:54 #
Els meus tres arguments són:
Pel que respecte al punt 4.b no crec que hi hagi un estalvi tant significatiu per la disminució de les transaccions. Has de pagar internet, el desplaçament, i altres despeses que en un primer moment no tenim en compte.
Segons el punt 6.a no crec que aquest sistema afecti la tirania del mercat, ja que funciona a petita escala. Crec que afectarà més al petit comerç que prou dificultats ja té.
Per últim el punt 6.b presenta que aquest mòdel col•laboratiu està limitat pel mercat, però penso que més que pel mercat està limitat per la societat i per els propis requeriments d’aquest mòdel.
Pilar
20 Mar 13
23:02 #
TÍTOL: Compartir ho fem per solidaritat, interès o necessitat?
Idea principal: Economia compartida vs economia tradicional.
1.1. Consumisme per culpa de la caducitat d’objectes.
1.2. Cultura de tenir o de gaudir.
1.3. La crisis ens fa canviar els nostres valors. Solidaritat o interès?
1.4. Ventatges i repercussions. Tot té dues cares.
Idea secundària: Una economia basada en la confiança.
2.1. Confiança via internet.
2.2. Les xarxes socials apropen a la gent per millorar tècniques d’intercanvi antigues.
2.3. Sistemes de reputació. Ens refiem després de veure el panorama nacional?
——————————————————————————————————
Què preteneu amb el text?
Tinc l’objectiu que el lector vegi les dues vessants de la economia. Un cop conegui cadascuna sigui ell qui jutgi quina considera millor.
Quina opinió teniu del tema?
Penso que és una gran alternativa l’economia compartida, però no les tinc totes de que sigui tan fantàstica com la pinten.
Per què?
Perquè vist el panorama no és que tingui massa confiança a ,a resta de la societat. Cada dia ens ensenyen que tot aquell que pot agafa el que pot del que no és seu. A més s’hauria de veure aquest tipus d’economia a gran escala, llavors es veurien els possibles problemes.
Què esperem que faci el lector?
Que jutgi per si mateix quina economia considera més favorable.
Marta Estadella
21 Mar 13
0:09 #
Títol: Compartir: solidaritat col•lectiva.
Què preteneu amb el text?
En aquest article tinc com a objectiu proporcionar al lector una visió de l’economia compartida vs l’economia tradicional. A més, m’agradaria fer cinc cèntims, d’exemples d’economia compartida que ja s’estan duent a terme.
Quina opinió teniu del tema?
La meva opinió està a favor de l’economia compartida.
Per què teniu aquesta opinió?
Penso que és una nova manera de sobreviure en aquesta societat que cada vegada es troba en situació més crítica. Són alternatives assequibles que estan ajudant a molta gent a seguir amb les seves vides.
Què espereu que faci el lector?
Que s’adoni del moment que estem vivint i puguin comprendre, mentre llegeixen al sofà de casa, que amb l’ajuda d’una economia compartida (entre tots) podrem anar més lluny que amb altres alternatives actualment vigents.
laia
21 Mar 13
11:39 #
Què preteneu amb el text?
Vull donar a conèixer el consum compartit, sobretot exposant els punts forts que presenta en contraposició al consum compulsiu i individualista més tradicional. M’agradaria sobretot mostrar com es pot donar vida a allò que nosaltres ja no usem, beneficiant altres persones, al mateix temps que nosaltres ens podem beneficiar d’allò que els altres ja no volen.
Quina opinió teniu del tema?
Crec que el consum compartit és eficient i sa, a més hi ha moltes experiències que mostren que funciona. Crec que els valors que fomenta són molt positius i ajuden al desenvolupament de les persones, i al mateix temps també promouen un comerç més just i més respectuós amb el medi ambient.
Per què teniu aquesta opinio?
La meva opinió es basa en la valoració de les experiències que he pogut llegir i amb què m’he documentat. Però també la meva pròpia experiència em duu a tenir aquesta opinió favorable envers el consum compartit.
Què espereu que faci el lector?
Espero poder convèncer al lector del valor del consum compartir. També espero que després de la lectura del meu article es qüestioni quin tipus de consum fa ell i es replantegi el seu canvi.
Raquel Abellón
28 Mar 13
14:01 #
Després de llegir el comentari del meu company tinc els meus dubtes en què realment sigui eficient i sa aquest tipus de consum.
Primerament, no sé si el consum compartit segons exposa funciona per a tots de la mateixa manera ja que s’oblida del col.lectiu de persones grans i persones sense estudis, els quals no tenen tanta facilitat per utilitzar aquest tipus de consum.Hem de tenir en compte que són persones, les quals les xarxes socials no les tenen per la mà i tenen molta dificultat per entendre el seu funcionament, els hi fa falta la habilitat necessària per accedir i controlar les noves tecnologies.
Per tant, no crec que sigui tant eficient quan queden excloses un gran ventall de persones.
laia
04 Apr 13
0:32 #
Respecte al comentari de la Marta Estadella només hi ha dues coses que no crec que siguin del tot acertades. Primerament, crec que la visió que ofereix de la societat és massa dramàtica i dóna una visió del consum compartit molt limitada referint-se només a un dels seus beneficis. En segon lloc, no m’agrada el comentari que fa sobre el lector assegut al sofà llegint, ja que denota un pressuposat immobilisme al lector que no té raó de ser. En general crec que el comentari és una mica sensacionalista.
Raquel Abellón
22 Mar 13
15:05 #
Títol: El consum col•laboratiu
1. Idea principal: Intercanvi com a recurs
1.1 Compartir és beneficiós
1.2 Cultivar la lectura
1.3 Llibre bé cultural
1.4 Fomentar lectura
2. Idea secundaria: no a la compra compulsiva
2.1 Benefici xarxes socials
2.2 consumir controlat
Què preteneu amb el test?
Donar a conèixer els beneficis del intercanvi.
Quina opinió teniu del tema?
Penso que és una bona alternativa i molt més eficient a la que hem fet servir fins ara.
Perquè tenim aquesta opinió?
Perquè la societat està canviant i ens hem d’ actualitzar, ja que el fet fins ara no ha donat gaires bons resultats.
Què espero faci el lector?
Espero poder arribar a tothom i convèncer al lector dels beneficis de consumir de manera controlada.
Ferran Gustà
24 Mar 13
14:11 #
TÍTOL: EL CONSUM COL•LABORATIU
1-BENEFICI DE COMPARTIR.
2-PERQUÈ D’AQUEST BENEFICI.
3-A QUI VA DIRIGIT AQUEST CONSUM?
4-EXEMPLES DE CONSUM COL•LABORATIU:
3.1 Roba de segona mà.
3.2 Loguer de domicilis.
3.3 Horts compartits.
3.4 Compartir minyona.
3.5 Intercanvi de llibres.
5-CONCLUSIÓ.
Vanessa
24 Mar 13
15:27 #
TÍTOL: La necessitat de compartir
Idea principal: L’home és un animal social, necessita relacionar-se amb el proïsme.
1.1. La piràmide de Maslow indica les necessitats de les persones. Un cop cobertes les de supervivència, apareixen les d’identitat, reconeixement i pertinença a la societat.
1.2. Compartir genera beneficis, no només crematístics, sinó també emocionals i socials.
Idea secundària: l’actual model de consum ha quedat obsolet. Estem vivint una transició cap a formes col·lectives de resoldre les nostres necessitats.
2.2. El consum col·laboratiu no és cap invent, es tracta de recuperar el sentit comú.
2.2. Les xarxes socials han fet ressorgir formes tradicionals d’economia que havien quedat relegades a l’oblit.
2.3. Tot això no és possible en el context de liberalisme econòmic. També cal renunciar a certs privilegis individuals.
Ferran Gustà
03 Apr 13
21:57 #
Em sembla prou bé el esquema de la meva companya, per tant com a arguments en contra només afegiria:
1-Que tothom s’adapti a la mateixa manera de compartir, és a dir, sense diferencies.
2-El consum col•laboratiu és fruit d’una necessitat sinó no es faria.
3-Una cosa és compartir i l’altre és la diferencia que fa la gent entre aquest fet o aprofitar-se.
Vanessa
24 Mar 13
15:42 #
Què preteneu amb el text?
Pretenc demostrar que d’individualisme no facilita l’evolució de l’home. Compartir coneixements, habilitats i recursos és el camí cap a l’èxit social.
Quina opinió teniu del tema?
Encara que no ens ho creiem, el canvi és possible. Ara bé, caldrà renunciar a certs privilegis que ens havíem agenciat.
Per què?
Perquè la societat recuperà el sentit comú. Hem viscut immersos en una bombolla de bonança econòmica fictícia, però finalment el benestar col•lectiu s’ha vist clarament perjudicat. Tanmateix, ja han començat a sorgir manifestacions de què un altre camí és possible (i millor).
Què esperem que faci el lector?
Espero suscitar una reflexió en el lector escèptic. En el lector convençut, espero activar algun canvi, que passi a l’acció.
Rebeca
03 Apr 13
20:50 #
– Compartir no té perquè generar sempre beneficis, pots deixar un bé teu i que no t’ho tornin en les mateixes condicions que el vas lliurar cosa que et suposaria una despesa extra per repara-lo.
– L’actual model de consum no ha quedat obsolet perquè si realitzem una estadística de la gent que realitza el consum col · laboratiu és mínima, estem davant d’una societat de consum, vessant contrària a les formes col · lectives que no s’ implantaanr en la nostra societat.
– Les xarxas socials no han fet ressorgir les formes tradicionals d’economia que havien quedat en l’oblit perquè no tothom pot accedir a aquests mitjans a causa del seu baix nivell econòmic i la majoria de les persones que realitzen el consum col · laboratiu són d’un nivell econòmic baix per això realitzen aquests canvis de béns i sense necessitat de tenir una xarxa social al seu abast.
Rebeca
24 Mar 13
21:35 #
TÍTOL : La societat del consum
1ª IDEA PRINCIPAL : Compartir per estalviar
1.1 Intercanvis de béns
1.1.1 Comprem de forma col.lectiva
1.1.2 No al consumisme
1.2 IDEA SECUNDÀRIA : Gaudeix de l’intercanvi
1.2.1 Compra sense gastar
1.2.2 No tinguis por a l’intercanvi : fes- lo servir
2ª IDEA PRINCIPAL : La importància de les xarxes socials a l’hora de compartir
2.1 Navega i descobriràs un món nou
2.1.1 No al capitalisme, si a la economia alternativa
2.2. IDEA SECUNDÀRIA : La necessitat d’intercanviar
2.2.1 Redueix el teu consum
2.2.2 Confia i solidaritza’t
Alina
03 Apr 13
19:23 #
– Tant per intercanviar com, especialment, per comprar de forma col•lectiva s’ha d’anar amb molt de compte, ja que totes les parts interessades han d’estar implicades al mateix nivell, i això no es pot assegurar. Sempre hi ha gent disposada a aprofitar-se de la bona voluntat dels altres. A més, si comprem de forma col•lectiva i trenquem peres amb els altres, què passa amb allò que s’ha comprat?
– Les xarxes socials són molt útils però no tothom hi té accés. Les persones sense recursos que ho trobarien una necessitat, en comptes d’una alternativa de vida, són els que tenen dificultat per accedir-hi, quan no hi queden excloses.
– El consum 0 no existeix, sempre haurà algun cost (connexió a internet, electricitat, viatge fins al punt d’intercanvi…), encara que és veritat que es gasta menys.
A més, l’intercanvi no seria una mena de pirateria? Per exemple:
a) Compro un llibre/dvd i el penjo a internet: mil descàrregues.
b) Compro un llibre/dvd i l’intercanvio: rodola per mil persones.
Quina diferència hi ha? Mil persones que no compren aquell producte. Si la pirateria posa en perill llocs de treball, fa que es recaptin menys impostos, etc., l’ intercanvi també, encara que sigui a menor escala.
Núria Teixidó
05 Apr 13
16:03 #
Títol: ELS BENEFICIS D’UNA COMPRA D’ALIMENTS RESPONSABLE
1. Criteris responsables en la compra d’aliments.
Productes
· Locals,
· Ecològics
· De temporada
· Poc embolcallats.
2 Funcionament d’un grup cooperatiu local de consum de productes alimentaris.
3 Beneficis de participar en la cooperativa.
· Obtenció de productes de qualitat, saludables i ecològics a bon preu.
· Contribució en l’economia local.
· Promoció de la sostenibilitat del territori.
Què pretenc amb aquest text?
Convèncer al lector per que opti per una compra d’aliments més responsable a través de la seva participació en una cooperativa de consum.
Quina opinió tinc del tema?
Que la participació en aquest tipus d’iniciativa ofereix múltiples avantatges. És una opció socialment responsable, ecològica i saludable.
Perquè tinc aquesta opinió?
Perquè em baso en la meva pròpia experiència, jo mateixa he triat aquesta opció per proveir el meu rebost i perquè crec que la societat ha de tendir cap a formes de funcionament més sostenibles.
Què espero que faci el lector?
Que es plantegi seriosament, dins de les seves possibilitats, la opció de participar de forma activa en aquests tipus de consum, i si més no, plantejar-se els seus hàbits de consum actuals.
Marta Estadella
09 Apr 13
13:04 #
Els meus tres arguments en contra són els següents:
Respecte al punt 5b, considero que les xarxes socials no s’han de veure com a dependència, sinó com a una sortida i una nova font d’informació que ens pot proporcionar nous contactes i noves formes de relació i d’ajuda amb els altres.
Respecte als altres punts, estic d’acord amb tots els altres punts.
Núria González
10 Apr 13
21:29 #
Del comentari de la meva companya Núria Teixidó destacaria tres arguments en contra:
1. Explicar on es destinen els guanys i beneficis del grup cooperatiu.
2. Riscos de ser soci del grup cooperatiu.
3. Deures i obligacions dels socis cooperativistes (no només explicar els beneficis de participar activament, crec que també cal explicar les responsabilitats que han d’assumir els socis).
Núria González
10 Apr 13
22:35 #
Titol: El consum col·laboratiu
1. Economia compartida versus economia tradicional
1.1 Societat de consum
1.1.1 Patrons de consum
1.2 Segle XXI: tornen antigues pràctiques.
2. Beneficis del consum col·laboratiu
2.1 Per a l’economia
2.1.1 Permet estalviar
2.1.2 Rellançar economia
2.2 Per a la persona
2.2.1 Emocionals: contribueix a ser mes feliços
2.2.2 Satisfà les necessitats humanes
3. Influència de les xarxes socials i internet per al desenvolupament d’iniciatives solidàries
4. Exemples d’iniciatives de consum
4.1 Grups de consum
4.2 Roba premium de segona mà
4.3 Lloguer a canvi de rehabilitar cases
4.4 Horts compartits
4.5 Intercanvi de llibres
4.6 Compartir mainadera
4.7 Utilitzar el mateix cotxe
Núria González
10 Apr 13
22:53 #
Què pretenc amb aquest text?
Convèncer al lector per a que opti per un consum col·laboratiu tot explicant els beneficis d’aquest.
Quina opinió teniu del tema?
Estic a favor del consum col·laboratiu, penso que és una alternativa vàlida i necessària davant la situació de crisi econòmica actual.
Per què?
Per dos factors, d’una banda per facilitar una òptima economia individual/familiar (ens permet estalviar) i d’altra banda perquè afavoreix el desenvolupament sostenible del planeta.
Què esperem que faci el lector?
Que es plantegi la necessitat d’un canvi de visió pel que fa a les actuals formes de consum.
Vanessa
12 Apr 13
11:28 #
Prenc el text de la companya Núria González. Se’m fa difícil argumentar quelcom en contra ja que el pla de text no desenvolupa els punts. Així que aporto tres suggeriments per a l’elaboració del text final:
Punt 1.2. Les antigues pràctiques estan tornant a tots els àmbits de l’economia? Quins sectors són ens pioners en reprendre-les?
Punt 2.2.2. Quines són les necessitats humanes? No és un tema subjecte a la percepció personal?
Punt 3. Com combatre les iniciatives disfressades de solidaritat que triomfen per internet?
Marc Sau
14 Apr 13
12:49 #
TÍTOL: CONSUM COL·LABORATIU:
1. Consum compartit, una filosofia.
1.1. La col•laboració.
1.2. L’intercanvi de favors.
1.3. Crisis. Estalvi.
2. Idea cultural i econòmica.
2.1. Cultura del compartir.
3. Internet.
3.1. Nou mercat.
3.2. Coincidència de desitjos.
3.3. Interessos comuns.
4. Conscienciació social.
4.1. Canvi de mentalitat.
Núria Teixidó
15 Apr 13
3:42 #
Els meus comentaris en relació al text del Marc Sau:
· El consum col·laboratiu pot estalviar-nos d’acumular molts objectes que avui dia tenim, però en una societat sedentària com la nostra, hi ha infinitat de bens que es continuaran tenint i guardant.
· Parles de que s’ha de fer conscienciació social, com? Sobretot penso en persones d’alt poder adquisitiu que no tenen la necessitat d’estalviar.
· Hi ha una part de la societat que no té accés a internet, per quines vies s’hauria de promoure el consum col·laboratiu entre aquestes persones? Per exemple la gent gran.