• Hem d’aprendre dels errors, oi?

    Us he d’agrair que hàgiu aclarit els dubtes que tenia.  Com que m’imagino que us agrada resoldre aquest tipus de tasca,  tenia prevista fer-ne una altra; però he d’abusar de la vostra confiança i demanar-vos de nou ajuda. Potser cal que abans sapiguem quines eren les errades que s’havien de corregir.

    1. Des de casa puc veure el mar, la meva gran passió. M’agrada molt contemplar-lo.
    2. però fa 2 anys i poc que aquestes aficions han variat i canviat una mica. Ara la meva gran afició és tot el que envolta al petit Haritz.
    3. em preocupa no sortir-me’n
    4. Tinc el Jaume com a tutor
    5. aquest curs  a distància
    6. encara que no tinc  gaire temps per gaudir d’això.
    7. Us desitjo sort a tots/es i espero que tots acabem bé els cursos que hem començat.
    8. Sóc  la Susana i…
    9. Dedico la resta del meu temps a manteniment i càtering, és a dir el que es coneix com a mestressa.
    10. m’he estat mirant el bloc i crec que  ho podré fer
    11. jugo a pàdel, la meva llengua és el castellà i treballo en un gimnàs.
    12. Vull dir-vos que espero assolir aquest curs amb les ganes i l’empeny que calen.
    13. sóc mare de dues nenes, de 14 i 8 anys respectivament.
    14. Bé, si us serveix de consol als nouvinguts, us diré que amb la pràctica tot es torna més senzill.
    15. Per altra banda, la raó de fer aquest curs
    16. Escric, perquè per falta de temps em sembla més pràctic i còmode.
    17. Aquest és el segon curs que faig a distància i la veritat  és que n’estic molt content.
    18. M’agradaria molt poder parlar el català.
    19. Actualment treballo i per motius professionals m’agradaria acabar l’S2 i S3.
    20. perquè  / ja que era la primera vegada que feia un curs a distància.
    21. escriure és per mi un camí d’expressió personal i també un mitjà per elaborar conceptes i experiències de treball.
    22. espero que vagi igual de bé que el primer.

    Ara bé, continuo preguntant-me aquestes coses:

    1. Les errades dels núm. 11 i 18 eren  per l’ús de les  majúscules. Quan les he de fer servir? On puc consultar si mai torno a tenir aquest dubte?
    2. Sabeu per què eren incorrectes la puntuació dels núm. 2 i 13. En el 2 la persona havia fet servir una coma mentre que en la 13 no n’hi havia cap. Quina funció té el pun en el núm. 2? I la coma en el 13? Com puc resoldre els dubtes de puntuació?
    3. Compareu les  dues versions dels núm. 12 i 22. Què hi passa? Són errors sintàctics.  Com els puc consultar?
    4. Llegiu els núm. 14 i 19. Quan he de fer servir treballo? Què vull expressar estic treballant? Com ho puc saber?

    Obtindreu 1 punt si deixeu un comentari responent a una de les qüestions que us plantejo. N’hi ha prou amb 1. Recordeu que es tracta que entre tots  puguem aprendre i així tinguem capacitat per resoldre futurs dubtes.

  1. Susana Barrera Rosendo

    13 Abr 11
    18:45 #

    1.Les errades dels núm. 11 i 18 eren per l’ús de les majúscules. Quan les he de fer servir?

    Les majúscules serveixen per:
    – Identificar noms propis, obres artístiques, abreviatures i sigles, nombres Romans, títols o càrrecs.
    – Quan s’inicia un escrit i després d’un punt.
    – Després d’un signe d’interrogació o admiració, si amb ells es va acabar la frase.

    Susana Barrera , I1

  2. Rosa Escofet I2

    13 Abr 11
    18:45 #

    Bon dia,

    Pel que fa a l’ús de les majúscules, de les preguntes 11 i 18, sí que veig l’errada a la número 11, ja que és principi de frase i hauria d’estar en majúscula, però, en la número 18, no la veig.

    La normativa diu que s’escriu amb majúscules:

    . Els noms i cognoms propis
    . Al principi d’un text
    . Després d’un punt
    . Després d’una formula de salutació
    . Després d’un signe d’admiració i interrogació
    . Festivitats (Nadal, Setmana Santa,…)
    . Noms d’institucions, entitats, empreses,…
    . Noms d’edificis singulars: Palau de la Música
    . Títols de llibres, obres de teatre (majúscula la lletra inicial)
    . Formes protocol•làries de tractament: Molt Honorable Senyor President de la Generalitat

    Es pot consultar per Internet, cercant gramàtica de llengua catalana, publicat per l’ Institut d’Estudis Catalans. En la gramàtica, a més a més de la normativa en majúscules, hi ha la resta de normes pel que fa la fonètica i fonologia, ortografia, morfologia i altres.

    Salutacions,

    Rosa Escofet I2

  3. Meritxell Ballús S1

    13 Abr 11
    18:45 #

    Bona nit,

    La coma es posa sempre que, llegint reposadament i en veu alta, es faci espontàniament una petita pausa per a separar unes frases d´altres o els vocables de què es componen. Val a dir:
    a/ En enumeracions:
    Tinc llapis curts, llargs, nous i vells.
    b/ Quan invertim algun element gramatical:
    La Maria, no la veig.
    c/ En les intercalacions o aclariments, encara que vagin precedides per la conjunció i:
    Aquella noia, la més alta, estudia per veterinari
    d/ Quan eludim el verb:
    Unes sabates són blaves, les altres, negres.
    e/ En exclamacions
    Joan, vine!
    f/ Davant una conjunció adversativa en clàusula curta:
    Eren pocs, però s´entenien molt bé.

    El punt marca una pausa major, i s´empra al final d´una oració o frase que tingui un sentit complet. Si es passa a un altre pensament o grup de pensaments s´escriu a la ratlla següent (punt i a part):
    Em vaig quedar observant-lo al seu darrere. Estava intrigat esperant la reacció.
    Al cap d´una estona, es va adonar que jo era al darrere.

    Puc resoldre els dubtes consultant la normativa.

    Meritxell S1

  4. Meritxell Ballús S1

    13 Abr 11
    18:45 #

    He deixat una gran parrafada sense contestar el que es preguntava.
    Estic responent el punt núm.2.
    La funció del punt en aquest cas, és perquè estem a final d’una frase. Allò que s’explica, però, continua en la frase successiva.
    I la funció de la coma és perquè estem aclarint l’edat de les nenes i col.loquem coma.

    Meritxell S1

  5. Carmen Gálvez I3

    13 Abr 11
    18:45 #

    Hola Jaume,
    Em sembla que quan dius: ” 4.Llegiu els núm. 14 i 19. Quan he de fer servir treballo? Què vull expressar estic treballant? Com ho puc saber?” hauries de referir-te els núm. 11 i 19.
    Bona nit.

  6. Ana I3

    13 Abr 11
    18:45 #

    Bona nit.

    La perífrasi estar + gerundi és correcta quan té un valor de continuïtat o reiteració. En general, es recomana evitar l’estructura estar + gerundi si no interessa destacar la durada de l’acció. Es fa servir la perífrasi per marcar la durada de l’acció.

    En l’estructura estar + gerundi, oposa una acció amb una durada determinada a una acció habitual o fet permanent.

    -Per exemple: Estic treballant a l’obra de la Vila Olímpica. En aquest exemple, la durada de l’acció no és indefinida (l’obra té una durada concreta).
    -En canvi, en l’oració Jo treballo a la Generalitat, la durada de l’acció és indeterminada.
    Així, segons s’expressin en la resta del text sabrem quan he de fer servir un o un altre.

    Jo l’he consultat a la web, concretament a l’enllaç Optimot, consultes lingüístiques.

    AnaI3

  7. Amparo Atencia S1

    15 Abr 11
    18:45 #

    Bon dia.

    L’ÚS DE MAJÚSCULES

    En termes generals, podem dir que les majúscules s’utilitzen per marcar els mots que apareixen en posició inicial o després de determinats signes de puntuació i per distingir els noms propis dels noms comuns.

    Per regla general el noms de persones, divinitats i éssers mitològics.
    Per exemple :
     Benjamin Franklin, la Santíssima Trinitat, Cronos, Zeus.

    En cas que portin preposicions i articles, la inicial de l’element que va en primer lloc (habitualment la preposició de ) es posa amb minúscula si va després del nom de pila i amb majúscula quan el nom s’omet:
     Eugeni d’Ors, Juan de la Cierva, però: D’Ors, De la Cierva.

    Els sobrenoms s’afegeixen al nom de la persona:
     Martí l’Humà, Jaume I el Conqueridor.

    En llengües diferents del català, la inicial de l’article s’escriu amb majúscula: Domínikos Theotokópoules, El Greco.

    Els pseudònims substitueixen el nom de la persona :
     el Rector de Vallfogona ( per Francesc Vicent Garcia), Víctor Català (per Caterina Albert).

    Dinasties i llinatges:

     els York, els Lancaster, els Tudor, els Grimaldi.

    Càrrecs oficials, títols nobiliaris i eclesiàstics, titulacions acadèmiques i altres designacions genèriques.

    En l’encapçalament de la correspondència, quan el càrrec s’utilitza en comptes del nom de la persona interessada:
     Senyor President (…..)

    Quan els càrrecs van precedits de formes protocol•làries o formen part d’una designació oficial:
     Sa Majestat el Rei, Molt Honorable Senyor President.

    Quan els càrrecs o títols han esdevingut un nom literari o artístic, tant en català com en altres llengües:
     l’Arcipreste de Hita, el Baró de Maldà.

    Formes de tractament.

    Quan els tractaments són en llengües diferents de la catalana:
     Sir Winston Churchill, Lady Di.

    Formes de protocol :
     Sa Santedat, Il•lustre Senyora.

    Abreviatures de tractament i títols de cortesia:

     Dir (abrev. de director / directora)
     Pres ( abrev. de president / presidenta )
     Sr. / Sra. ( abrev. de senyor / senyora )

    Noms propis referits a animals.

    Tots els substantius i adjectius, però no pas els articles i les preposicions:
     el Cavall de Troia, Rocinante, Floquet de Neu.

    Noms d’objectes personalitzats o singularitzats.

    Tots els substantius i adjectius, però no pas els articles i les preposicions:
     la Tisó, l’Excalibur.

    Noms de mitjans de transport (vaixells, trens i aeronaus).

    Els noms propis de mitjans de transport s’escriuen en cursiva i les marques o models en rodona:
     l’ Orient Express, el Titacnic, el Queen Elizabeth, Vespa, Montesa, Pegaso.

    Noms d’astres:
     Terra, Júpiter, el Sol, la Lluna.

    Noms de productes.

    La denominació d’origen:
     Ratafia Catalana, Pollastre de la Raça Prat.

    El producte concret:
     unes Wamba, les sabates Chiruca.

    Noms d’entitats, institucions i organismes.

    Nom propi de la institució, organisme, entitat, empresa o establiment.
    Les denominacions genèriques d’una entitat formalment constituïda:
     el Departament de Justícia de la Generalitat, el Govern Civil de Barcelona, l’Ajuntament de Manresa.

    Designacions d’entitats jurídico-públiques, militars i religioses:
     l’Església catòlica, l’Administració catalana, el Govern català.

    Designacions d’òrgans de gestió, consulta o govern (oficial i no oficials):
     la Junta Directiva de l’Ateneu Barcelonès, la Comissió d’Urbanisme de Barcelona, el Consell de Ministres de….

    Quan es designa el nom d’una manera incomplerta perquè s’ha esmentat anteriorment o perquè se sobreentén:
     l’Estat, la Generalitat, el Departament ha fet públic….

    Fets i períodes temporals.

    Festivitats cíviques, religioses i polítiques i celebracions que s’hi vinculen:
     el Primer de Maig, l’Onze de Setembre, la Diada del Llibre, Sant Jaume, Nadal, Carnestoltes, la Nit dels Graduats de la UOC.

    Fets històrics singulars.

    Els adjectius i substantius que designen els grans fets històrics i els grans conflictes bèl•lics i els noms singulars de fet històrics concrets:
     la Setmana Tràgica, el Sis d’Octubre, la Guerra Civil espanyola, la Revolució Francesa.

    Moviments artístics i culturals. Quan designen períodes temporals més o menys delimitats:
     el Barroc se centrà en dos corrents….., el Renaixement, Eugeni d’Ors i l’època del Noucentisme.

    Activitats educatives, científiques i socials.

    Estudis i àrees temàtiques:
     Estudis d’Economia i Empresa, Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació.

    Màsters, congressos, simposis, conferències, festivals, exposicions, premis i distincions:
     màster de Direcció d’empreses digitals, el Primer Congrés de Metges de Catalunya, taula rodona “ El disseny industrial dels noranta”, els Jocs Olímpics del 1992, el Premi d’Honor de les Lletres.

    Títols d’obres, publicacions i treballs:
     L’auca del senyor Esteve, Terra Baixa, Serra d’Or, Vegeu l’apartat “ Morfologia i sintaxi” de la Guia lingüística.

    Tramitacions i títols de documents oficials:
     Reial decret legislatiu 2976/1983, el Pressupost de 1990 de la Universitat Oberta de Catalunya, Programa de recerca i desenvolupament de …

    Noms de Lloc, d’accidents geogràfics, parcs, ports,a vingudes, carrers, noms d’edificis, monuments:
     Las Hoces, Los Angeles, el Delta, els Països Catalans, l’Àfrica Negra, la Rambla de Barcelona, la Llotja, el Museu del Prado, el Palau Reial.

    Igual m’he passat una mica.

    He trobat tota aquesta informació en la Universitat Oberta de Catalunya, a l’apartat convencions formals.

  8. M.Carmen S2

    16 Abr 11
    18:45 #

    Hola,
    Les errades en els núm. 2 i 13, eren incorrectes perquè:
    En el 2 la coma es substitueix per un punt i seguit , ja que, ens informa del final d’una oració amb sentit complet.
    En el 13 es posa la coma perquè fa una explicació o aclariment.

    Normes:
    – El punt indica una pausa llarga i s’utilitza al final d’una oració independent.
    – El punt i seguit separa dues oracions independents entre si.
    – El punt i a part marca el final d’un paràgraf.
    – El punt final indica l’acabament d’un text.
    – Les abreviatures s’escriuen amb un punt al final: etc. ex.
    – Les sigles s’escriuen sense punt al final de cada mot escurçat: OVNI:
    – El punt s’escriu en les unitats de miler: 2.550
    – Entre les hores i els minuts en les indicacions horàries.
    La reunió serà a les 17.30 h a l’aula magna
    No es posa punt:
    – En les xifres que indiquen anys o ordre.
    L’any 2000 és l’últim del segle XX.
    La cita és a la pàgina 2120.
    – Després dels signes d’exclamació i interrogació, al final dels títols i subtítols ni en les datacions.
    Hola a tothom!
    Barcelona, 20 de maig de 2008

    Posem coma:
    – La coma indica una pausa menor.
    – Per separar elements (mots, frases, etc.) d’una enumeració, fora que hi hagi les conjuncions i, o, o ni.
    Les aules no disposen d’ordinadors, projectors ni pantalles.
    – Davant i darrere d’incisos en oracions relatives explicatives o d’adjectius explicatius.
    Recordeu que, per a obtenir el text complet dels articles, només ho heu de sol•licitar
    El noi, brut com una guilla, no deixava de rascar-se.
    – Abans, després, o abans i després, d’un vocatiu.
    Maria, vine.
    Hola, Joan. Benvingut al Campus.
    – Per marcar elements d’enllaç (doncs, però, per tant, en canvi, és a dir, en tot cas…)
    Ell, però, no ho sabia.
    Es tracta, doncs, d’arribar al més aviat possible.
    – En els canvis d’ordre dels elements de l’oració. Si desplacem el subjecte darrere el verb.
    Avui no vindrà, l’Esther.
    – Quan s’omet el verb.
    L’ Anna volia un conte d’animals, i l’Arnau, un de bruixes.
    – En salutacions, comiats, datacions i adreces.
    Benvolgut senyor, / Barcelona, 2 de juny de 2007/ Carrer del Lliri, 16, 1r 1a

    No s’ha de escriure coma:
    – Entre subjecte i verb ni entre verb i complements, fora que hi hagi un incís.

    M.Carmen S2

  9. Montse M.O.(S1)

    16 Abr 11
    18:45 #

    Bona nit!
    Responent a la segona pregunta:
    – Quina funció té el punt en el núm. 2?
    El punt indica el final d’una frase i la separa de la següent.
    – I la coma en el núm. 13?
    La coma delimita els incisos, els aclariments.
    – Com puc resoldre els dubtes de puntuació?
    Una opció possible seria consultar webs com la de la UOC – Servei Lingüístic – ortografia -signes de puntuació.
    Encara que jo prefereixo els llibres de text i he consultat el d’edicions Castellnou nivell suficiència 1.

  10. lourdes I1

    18 Abr 11
    18:45 #

    Bona tarda,
    Responent a la pregunta nº2.
    -El punt, en un text pot tenir mes de una útilitat, segons si es tracta de punt seguit o punt i apart.
    1º Punt i seguit: marca una pausa llarga.Ens informa del final d´una oració amb sentit complet que no està enllaçada amb cap altre.
    2º Punt i apart:marca una pausa més important en el text que un punt i seguit.Correspon a un camvi d´idea o d´aspecte que es vol tractar.
    – La coma usem la coma per delimitar els elements de sèries homogènies.
    1º Coma en els vocatius: separem amb una coma el vocatiu de la resta d´oració.
    2º Enumeracions: la coma separa els elements que formen una enumeració.
    No hem de posar una coma entre el subjecte i el verb.Tampocc entre el verb i el complement directe.
    Lourdes I1

  11. Carmen Gálvez I3

    18 Abr 11
    18:45 #

    Bona tarda,
    Responc al dubte número 4:
    Per una banda, faig servir “treballo” quan em refereixo a la meva feina diaria la qual em genera un sou. I
    I per altra banda, faig servir “estic treballant” quan elaboro una tasca amb una durada determinada. Per exermple: Estic treballant al projecte de recerca.
    Fins aviat.

  12. Carmen Gálvez I3

    18 Abr 11
    18:45 #

    Hola, hi torno,

    No és genuí dir: estic dinant/estic treballant… en comptes de dino/ treballo…perquè “estar + gerundi” és una perífrasi amb la qual s’indica reiteració o continuïtat . Exemple: Estan treballant tot el sant dia / Estaran discutint fins a la nit.

    Incorrecte:
    Ara estic sopant.
    Van arribar quan m’estava vestint.
    Aquesta lliçó està sent molt difícil.

    Correcte:
    Ara sopo.
    Van arribar quan em vestia.
    Aquesta lliçó és molt difícil.

    Gràcies i adéu-siau.

  13. Yvonne (I3)

    18 Abr 11
    18:45 #

    Hola tothom,

    responc a la pregunta 4.Ho he trobat en la pàgina de UOC:
    estar + gerundi

    Categoria Perífrasi verbal
    Descripció
    1. És correcte quan indica repetició, continuïtat o reiteració i quan hi ha un matís d’estat o quietud i no pas de moviment, ja que el verb estar no expressa moviment.
    2. No és correcte per a indicar una acció present en un moment donat i prou, com fa l’anglès (llavors s’ha de substituir pel temps de verb que toqui), ni per a expressar una acció gradual (llavors es fa amb anar + gerundi).
    Exemples
    1. Tot el dia està empipant els altres.
    – Quan el vaig trobar estava llegint assegut en una cadira.
    2. Mireu: plou [i no pas està plovent].
    – Aquest matí m’ha explicat què va passar diumenge [i no pas ha estat explicant].
    – Et dic que no ho facis [i no pas T’estic dient].
    – Quan parlem d’educació ambiental, de què parlem [i no pas estem parlant]?
    – La nostra universitat dedica tots els esforços a la formació d’una comunitat de persones [i no pas està dedicant].
    – Val la pena analitzar en què es falla [i no pas s’està fallant].
    – En els darrers deu anys el processament de caps d’estat és una causa que va guanyant terreny [i no pas està guanyant].
    – El nostre col·lectiu es va estenent i consolidant [i no pas s’està estenent].

    Records
    Yvonne (I3)

  14. Eva-S3

    19 Abr 11
    18:45 #

    Hola,
    Jo responc al dubte nº 22. CONJUNCIONS

    Les conjuncions les fem servir per relacionar i enllaçar 2 oracions. En aquest cas es fa servir la conjunció “que”

    – No s’ha d’ometre la conjunció “que” davant oracions que expressen petició, propòsit o desig.

    Ens agradaria volguéssiu representar la nostra empresa a la convenció. (Incorrecta.)
    Ens agradaria que volguéssiu representar la nostra empresa a la convenció. (Correcta.)

    Ho podeu trobar a:
    http://www.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl110/scl110.htm
    Itineraris d’aprenentatge. Suficiència. de subordinació. Remarques en l’ús de que com a conjunció completiva

    Eva-S3

  15. Óscar S3

    20 Abr 11
    18:45 #

    Hola,

    Per consultar els errors sintàctics de la qüestió núm. 3, recomano l’enllaç “Itineraris d’aprenentatge. Nivell suficiència”. Hi ha un apartat de “Sintaxi”, i dins d’aquest, “L’oració composta”. Ens explica què és una oració composta i les formes d’unió d’aquestes frases, posant molts exemples i podent realitzat exercicis auto corregibles. També ens diferencia les oracions coordinades de les subordinades.

    Óscar S3

  16. Mercè Martorell

    20 Abr 11
    18:45 #

    Bona nit,

    Per respondre al dubte 3.
    Ho podrem trobar i consultar en l’apartat “continguts lingüisticotextuals, sintaxi”, de l’itinerari d’aprenentatge, nivell intermedi.
    L’oració com a unitat sintàctica, construir oracions amb correcció, per usar els pronoms adequadament, per llegir bé en veu alta, etc.

    Els continguts lingüisticotextuals són els elements que ens cal conèixer, comprendre i saber aplicar per produir textos orals i escrits amb correcció, coherència i cohesió. Són aprenentatges gramaticals que abasten els tres nivells de la llengua: la paraula, la frase i el text.

    Aprendre a combinar bé les paraules ens interessa, sobretot, per poder-nos referir a les coses i als fets del món d’una manera concreta i precisa i per poder construir les oracions gramaticals que seran la base del nostre discurs. Discurs que, en la llengua escrita, arribarà més clarament al receptor mitjançant la puntuació.

    Una salutació.

    Mercè Martorell I2

  17. Yolanda Capel I1

    22 Abr 11
    18:45 #

    Bon día a tothom

    Quina funció tè el pun en la 2 ?

    El punt i seguit indica una pausa marcada en el text. El final d`una oració, que és independent de la següent.
    Molts cops costa decidir si hem d`escriure un punt o una coma al final d`una oració.
    De vegades hi ha oracions que poden anar unides amb comes, sobretot si són breus i designen accions que passen de forma molt inmediata.

    I la coma en el 13 ?

    Per norma general la coma s`utilitza en esl casos següents:
    En enumeracions, excepte en els dos últims termes, que s`uneixen amb la conjunció.
    Darrere un vocatiu.
    Abans d`una explicació.

    Una salutació

    Yolanda Capel I1

  18. noelia Cornejo Lozano

    22 Abr 11
    18:45 #

    Bon dia,

    Responc el dubte núm. 2 i 13.

    La coma indica una pausa menor. Es posa en els casos següents:
    Per a separar elements (mots, frases, etc.) d’una enumeració, fora que hi hagi les conjuncions i, o o ni.

    S’ha de menester un PC, una impressora, un mòdem i un vídeo.

    Les aules no disposen d’ordinadors, projectors ni pantalles.

    Davant i darrere d’un incís.

    Recordeu que, per a obtenir el text complet dels articles, només ho heu de sol·licitar.

    El 3 de juny rebem, del regidor del districte, una resolució.

    Abans, després, o abans i després, d’un vocatiu.

    Maria, vine.

    Hola, Joan. Benvingut al Campus.

    Per a indicar l’elisió d’un verb.

    A primer expliquen la prosa i a segon, la poesia.

    Tanmateix, aquesta coma es pot ometre en els casos en què utilitzar-la provoca una frase excessivament sincopada.

    El percentatge d’estudiants aprovats el curs 2001-2002 va ser del 50%, el següent del 55% i l’altre del 60%.

    Quan es duplica un element que ha estat dit abans en forma de pronom.

    No ha dit quant li costarà, a l’usuari.

    Quan es canvia de lloc un element de la frase o una oració subordinada, perquè passa a ser com un incís, i amb locucions com per tant, en canvi, és a dir, etc.

    Déu té tot el poder (natural i sobrenatural) i és el creador de totes les coses i, per tant, del dret i tot.

    Amb aquesta contesta, doncs, han donat per bo…

    Sempre que calgui desfer alguna ambigüitat o facilitar la lectura del text.

    Finançaran els projectes les àrees d’Ecologia i Medi Ambient, Economia i Finances, i Logística. [Sense l’última coma no queda ben delimitat el nom de cada àrea.]

    Entre la part entera i la part decimal en les xifres.

    Aquest any les inversions han estat de 7.190.938,43 euros.

    No es posa entre subjecte i verb ni entre verb i complements, fora que hi hagi un incís

    Punt

    El punt indica una pausa major. Es posa en els casos següents:

    Al final d’una frase amb sentit complet.

    Entre les hores i els minuts en les indicacions horàries.

    La reunió serà a les 17.30 h a l’aula magna.

    Per a separar el número d’ordre del títol de l’apartat que introdueix. Tanmateix, aquest punt.

    Noelia Cornejo S1

  19. Dolores ferres morales

    22 Abr 11
    18:45 #

    Bon dia a tothom:

    Responc a al dubte número 4:

    “Treballo” és un present habitual. Ho fas habitualment, treballo en una oficina, treballo en un hospital, és la teva activitat de cada dia. En canvi.; “ estic treballant”, és una activitat a curt termini, més concreta en el temps: estic treballant en la meva tesi doctoral, estic treballant fent pràctiques de mestra.

    Lola ferres S-1

  20. Dolores ferres morales

    22 Abr 11
    18:45 #

    Hola hi torno: Al meu text sobra una “ a “ al començament del text. Disculpeu
    Lola ferres S-1.

  21. Cloti_S3

    22 Abr 11
    18:45 #

    Pregunta nº3: ERRORS SINTÀCTICS

    Error nº12:”Dir-vos que…”
    No és correcte començar una frase d’informació directament amb un infinitiu del tipus: dir, remarcar, afegir, comentar, …etc.
    És un ús no normatiu molt estès que ens recorda al llenguatge dels indis: “Jo dir que…”
    Per això em comptes de dir: – Dir-vos que…
    – També recordar que…
    – Comentar que…

    Hauríem de dir: – Vull dir-vos que…
    – Recordem que…/ Hem de recordar que….
    – Hem de comentar que…/ Comentem que…

    Podeu trobar informació i més exemples en: http://esadir.cat/sintaxi/introinf

    Error nº 22: Correcte: – “Espero que vagi igual …”
    Incorrecte: – “Espero vagi igual…”
    La conjunció “que” no pot desaparèixer ja que és el nexe d’unió entre les dues oracions. Són incorrectes, doncs, frases com aquesta : -”Us prego me n’informeu…”
    L’expressió correcte és : -”Us prego que me’n informeu…”
    Aquesta informació la podem trobar a qualsevol llibre d’aprenentatge de català on surtin les conjugacions.

    Cloti_S3

  22. Cloti_S3

    22 Abr 11
    18:45 #

    Pregunta nº3: ERRORS SINTÀCTICS

    Error nº12:”Dir-vos que…”
    No és correcte començar una frase d’informació directament amb un infinitiu del tipus: dir, remarcar, afegir, comentar, …etc.
    És un ús no normatiu molt estès que ens recorda al llenguatge dels indis: “Jo dir que…”
    Per això em comptes de dir: – Dir-vos que…
    – També recordar que…
    – Comentar que…

    Hauríem de dir: – Vull dir-vos que…
    – Recordem que…/ Hem de recordar que….
    – Hem de comentar que…/ Comentem que…

    Podeu trobar informació i més exemples en: http://esadir.cat/sintaxi/introinf

    Error nº 22: Correcte: – “Espero que vagi igual …”
    Incorrecte: – “Espero vagi igual…”
    La conjunció “que” no pot desaparèixer ja que és el nexe d’unió entre les dues oracions. Són incorrectes, doncs, frases com aquesta : -”Us prego me n’informeu…”
    L’expressió correcte és : -”Us prego que me n’ informeu…”
    Aquesta informació la podem trobar a qualsevol llibre d’aprenentatge de català on surtin les conjugacions.

    Cloti_S3

  23. cesca I3

    23 Abr 11
    18:45 #

    4) PUNT 19
    estar + gerundi (estic treballant, acció a curt termini).
    Perìfrasi verbal, valor duratiu o reiteratiu.
    Present indicatiu (jo treballo).
    Acció de treballar.( jo treballo de cuiner, acció continuada).

    Cesca I3

  24. María

    23 Abr 11
    18:45 #

    Bona tarda,

    Explicació als dubtes nº 4:

    La forma del verb “Treballo” és la manera més adient per explicar una acció habitual.
    La forma del verb ésser + gerund, en aquest cas: “estic treballant”, serveix per definir una acció a curt termini.

    María González (I1)

  25. Margarita Martin - S2

    24 Abr 11
    18:45 #

    Hola,
    responc a la qüestió número 2:
    Al dubte núm. 2 , el punt i seguit marca una pausa llarga. Ens informa del final d’una oració amb sentit complet que no està enllaçada amb cap altra amb una conjunció (perquè, si, però…).
    Pel contrari, al dubte núm. 13, la coma indica una pausa breu dins de l’oració.
    Per resoldre els dubtes de puntuació puc consultar els itineraris d’autoaprenentatge, al nivell de suficiència, a l’apartat de síntesi.
    Salutacions,

  26. Natalia

    25 Abr 11
    18:45 #

    Hola,
    responc a la qüestio numero 1
    S’escriu amb majúscula:
    – La primera paraula d’un escrit i després de punt seguit o part.
    – Després de dos punts, quan es citen paraules textuals.
    – A continuació de la salutació de les cartes.
    – La primera paraula que segueix al signe de tancament d’interrogació (?) O exclamació (!),
    – Els nom, cognoms, sobrenoms i sobrenoms de persones.
    – Els noms propis d’animals i coses.
    – Els articles i adjectius que formen part del nom propi. –
    – Els títols, càrrecs, jerarquies i dignitats importants si es refereixen a una persona determinada i si no van acompanyats del nom de la persona a qui es refereixen.
    – Els tractaments de cortesia

    Natalia
    I1

  27. Mònica Pons s3

    25 Abr 11
    18:45 #

    Hola a tots,
    Errades 11 i 18
    L’ús de les majúcules
    -Quan les he de fer servir?

    •Accidents geogràfics
    •Activitats acadèmiques i científiques i culturals
    •Animals
    •Associacions
    •Astres
    •Càrrecs
    •Categories legals
    •Celebracions litúrgiques
    •Competicions esportives
    •Demarcacions territorials
    •Dependències d’edificis
    •Designacions sinònimes d’institucions
    •Dies de la setmana
    •Dinasties
    •Divinitats i sers sobrenaturals
    •Documents acreditatius
    •Documents i reunions històrics
    •Edats històriques
    •Edificis
    •Empreses
    •Eres geològiques
    •Espais celestials
    •Establiments comercials
    •Estacions de l’any
    •Festivitats
    •Fets històrics singulars
    •Formes de govern i noms geopolítics
    •Funció demarcativa
    •Infraestructures
    •Institucions i organismes
    •Mesos
    •Moviments artístics i religiosos
    •Obres artístiques i literàries
    •Obres audiovisuals
    •Obres musicals
    •Oracions
    •Òrgans
    •Parts genèriques de documents
    •Períodes històrics
    •Premis
    •Publicacions periòdiques
    •Punts cardinals
    •Referències descriptives de documents
    •Teories i principis científics
    •Títols de documents
    •Títols nobiliaris
    •Titulacions acadèmiques
    •Topònims geoturístics
    •Topònims urbans
    •Tractaments eclesiàstics
    •Tractaments protocol·laris
    •Unitats armades
    •Vents

    On puc consultar ?
    http://www.uoc.edu/serveillinguistic/criteris/convencions/majuscules-minuscules.html
    http://www.catala.ad
    http://www.edu.gva
    Mònica Pons S3

  28. M. ANGELES SANZ I3

    25 Abr 11
    18:45 #

    Hola bona tarda,
    La puntuació dels números 2 i 13 és pot millorar de la forma següent:
    – En el número 2: és necessari substituir la coma per un punt i seguit. Son dues oracions amb sentit complet que, formen part del mateix paràgraf i, que estan vinculades semànticament. El punt i seguit ha de tancar la primera oració.
    – En el número 13: s’ha de posar una coma de separació entre les dues oracions perquè, la segona oració té un valor explicatiu de la primera.
    He consultat l’enllaç del Centre de Redacció seguint la ruta següent: tècniques d’escriptura, textualització i, dins d’aquest apartat, la puntuació.
    M. Ángeles Sanz I3

  29. Miriam Ruiz I2

    25 Abr 11
    18:45 #

    La puntuació del núm.2:
    “El punt i seguit marca una pausa llarga. Ens informa del final d’una oració amb sentit complet que no està enllaçada amb cap altra amb una conjunció (perquè, si, però…).”
    En aquest cas, el sentit de la primera oració està referit a les seves aficions, i la segona defineix la seva gran afició.
    La puntuació del núm. 13:
    “La coma indica una pausa breu dins de l’oració.” En aquest cas, es necessari perquè s’està fent referència a un aclariment, un atribut relatiu als “fills”, que no correspon al sentit principal de l’oració.
    Es pot consultar als Itineraris d’autoaprenentatge.
    Miriam Ruiz. I2

  30. Antònia Gomez (S2)

    25 Abr 11
    18:45 #

    Bona nit,
    Responc el dubte núm. 11 i 18 l’us de les majúscules.
    Funció demarcativa:
    – Inici de frase
    1. A principi de text
    2. Després de punt
    3. Després d’admiració o d’interrogació
    4. Després de punts suspensius
    – Inici de citació
    – Inici després de parèntesis
    – Inici d’enumeracions
    Funció distintiva:
    – Noms propis referits a persones
    – Noms propis referits a animals
    – Noms propis referits a coses
    Consulteu l’enllac :
    www20.gencat.cat/docs/Llengcat/Documents/…/Altres/…/majus.pdf

    Salutacions
    Antònia Gomez (S2)

  31. Rosa Cendon I2

    25 Abr 11
    18:45 #

    Puntuació incorrecta dels núm. 2 i 13:

    El punt marca el final d’una oració amb sentit complet, i a la vegada, indica una pausa en el discurs. La coma separa els elements de les enumeracions, quan no van units per una conjunció, i una informació més detallada d’una informació anterior.

  32. Esther S2

    25 Abr 11
    18:45 #

    Bona nit,

    Responent al error de les majúscules us diré quan s’han d’utilitzar primerament quan comencem ha redactar un text i desprès d’un punt.

    També haurem de posar majúscula en tots aquests casos:
    PERSONES (càrrecs, professions, sobrenoms, noms)
    ESTUDIS (carreres i estudis)
    TEXTOS I OBRES (llibres, documents, publicacions)
    ACTIVITATS CIENTÍFIQUES I SOCIALS (premis, congressos, jornades)
    ORGANISMES ( Institucions, òrgans de govern)
    LLOC (edificis, demarcacions territorials o geogràfiques, carrers)
    TEMPS ( festivitats, dies de la setmana, mesos, estacions, fets o períodes històrics, ideologies…)
    OBJECTES I PRODUCTES ( Marques,objectes singulars)
    ABREVIACIONS ( Abreviatures, sigles i símbols)

    Salut,

    Esther S2

  33. Jordi Tormo - S2

    27 Abr 11
    18:45 #

    Hola,
    Al servei lingüístic de la UOC hi ha una entrada directa, en la pàgina principal, per utilitzar correctament les majúscules i les minúscules.
    Salutacions.

  34. ROSA I3

    05 Mai 11
    18:45 #

    Hola!
    Les majúscules s`utilitzen:
    – Al principi d`un text
    -Noms i cognoms propis.
    – Abreviacions
    – Després d` un punt.
    -Per formes de protocol.
    – Per distinguir noms propis de comuns….


Categories


Històric


diccionaris


material didàctic


organismes


recursos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes