1. MªJosé Rodríguez S1 Unitat 1

    16 Oct 12
    18:45 #

    Davant les opinions manifestades a l’article, per què si creieu que un sol llibre de text impedeix una educació més àmplia, més complerta… Com és que està tan establert que hagi d’haver un llibre de text per assignatura? No seria millor que el centre o el departament de cada matèria disposés d’una sèrie de llibres, i en base a aquests s’impartíssin les classes? #debatdtgava

  2. MarÍa del carmen

    17 Oct 12
    18:45 #

    María del Carmen Rodriguez Do Pico, S3

    Després de llegir l’article de Boris Mir pregunto, què seria més fàcil: incorporar al procés d’aprenentatge les eines digitals més eficients per a la investigació, el discerniment,
    la diversitat i els desenvolupament de projectes col•lectius o, modificar la metodologia
    establerta, centrada en el contingut d’un llibre de text? #debatdtgava

  3. Isabel González Pedraza S3

    21 Oct 12
    18:45 #

    Isabel González S3

    Ens hem de conformar quan una editorial i una escola han de pactar els descomptes i els regals que oferirà a un centre per comprar tots els llibres o una gran part a tots els cicles?
    Són els docents qui exigeixen el bon ús d’aquests llibres? Potser siguin aquestes preguntes i més les que ens ballen pel cap sense saber contestar-les però sí reflexionar i adonar-nos de quina manera utilitzem els llibres de text i sobre tot si ens són útils! #debatdtgava.

  4. Milena Novas

    22 Oct 12
    18:45 #

    Milena Novas – S1

    Crec que tampoc cal portar les opinions a els extrems. Segurament el Senyor Neil Postman tindrà molta raó en lo que diu, s’hi es que ens limitem a seguir determinat llibre com s’hi el contingut d’aquest aporte-s’hi la veritat absoluta, i no el contrastéssim amb la informació de altres medis.
    Però, avui en dia, creieu que encara queda alguna escola que no s’aprofita dels continguts d’Internet i d’altres suports; com DVD, experiències personals, per ampliar el coneixement del seu alumnat?
    Penso que és casi inviable, que en els darrers anys que estem vivint, existeixi encara alguna escola que defengui una educació tan sols mitjans els libres.
    L’opinió de Postman, així com el seu llibre, es de l’any 1996, i encara que hagin passat pocs anys, ja s’ha quedat per la historia

  5. Beatriz S3

    23 Oct 12
    18:45 #

    Beatriz S3.
    Segons les notícies Espanya té un índex alt d’abandonament escolar, la meva pregunta seria: aquest nou sistema d’aprenentatge elevaria el desterrament de les aules, augmentant l’abandonament de l’educació a Espanya? #debatdtgava.

  6. Anabel

    24 Oct 12
    18:45 #

    Anabel Silva S3

    Després de llegir l’opinió del Sr. Boris Mir es plantegen varies preguntes que podrien ser també reflexions sobre com seria la docència millor per els nostres alumnes. Podrien estar d’ acord en que tindríem que anar avançant amb les tecnologies digitals i donar al alumne eines per poder ser més creatiu i posar-li a l’abast la curiositat de investigar i omplir la necessitat de ser els mateixos els que aprenen de forma natural, tot això estic d’acord no t’ho dona el llibre, tan sols és qüestió de estudiar -ho sense la necessita de pensar més. Però la pregunta és, com ho faríem en la forma de pensar dels professors? Ara també hi han professors i centres educatius que donen aquest espai per que els alumnes investiguin, a les seves classes hi ha cabuda per la creativitat, l’investigació, diversitat… però també segueixen un manual o llibre, amb això el que vull dir es que no és llibre sí o no, la pregunta no seria sobre una reforma de l’educació, llibres, professors i transformar les aules?#debatdtgava

  7. Pepa Fernández

    25 Oct 12
    18:45 #

    Pepa S3

    Després de llegir la opinió de l’article, proposo aquesta pregunta:
    Funcionaria millor l’ensenyament dels alumnes amb eines digitals només o amb el reforç dels llibres de text? #debatdtgava

  8. MARÍA BERDASCO

    26 Oct 12
    18:45 #

    La meva reflexió és la següent: si eliminem els llibres de text i deixem lliure l’entrada de noves formes d’educació, la decisió del professional pel que fa als continguts serà molt important. Com s’assegurarà que l’educació sigui igual a totes les escoles?

    MARIA B (S1)

  9. Crista Traistaru

    26 Oct 12
    18:45 #

    Crec que els llibres de text ens limiten ha educar els nens d’una manera divertida i relaxada.La meva pregunta és: realment estem preparats d’abandonar els llibres de text a favor de les noves tecnologies a les escoles? #debatdtgava

    Crista T. – S1

  10. maria fernanda martinez S2

    26 Oct 12
    18:45 #

    En el cas de no utilitzar llibres de text a les escoles, com s’aconseguiria la uniformitat de la informació donada als estudiants?#debatdtgava

  11. Natalia garcia lopez

    28 Oct 12
    18:45 #

    Bon dia,

    la meva pregunta es, penseu que si no usem els llibres de text, la motivació de l’alumne cap a la tasca serà major?

    Pregunta enviada

    Natalia Garcia S2

  12. Mercè Martorell

    28 Oct 12
    18:45 #

    Els llibres digitals es podrían definir com a llibres que han canviat de format, tot deixant de banda el paper per adptar-se a nous formats tecnológics, doncs, per què no podem compatibilitzar tots dos i guanyar infinitat de recursos educatius, motivant i enriquint d’aquesta manera als alumnes ? #debatdtgava.
    Salutacions,
    Mercè Martorell S 3

  13. Mariela

    28 Oct 12
    18:45 #

    Hola, després de llegir la opinió d’autor Boris Mir @lamirada, penso que estem vivim temps de canvis. Abans solament s’utilitzava llibres de paper a la mà per a estudiar, investigar, a l’escola, etc. Està ben intercalar la antiga forma d’estudiar amb la nova que són les noves tecnológias. Però tots estem d’acord i acostumats?
    Salutacions,
    Mariela S3.

  14. Mariela

    28 Oct 12
    18:45 #

    M’he oblidat l’etiqueta d’escriure-la després del comentari: #debatdtgava
    Salutacions
    Mariela S3.

  15. María Moreno

    28 Oct 12
    18:45 #

    Està el professorat disposat a canviar el mètode d’ensenyament? On esta el problema?, en el llibre de text o en aquell professor que esta educant i limita la seva classe a llegir o seguir el llibre de text?

    Maria Moreno S3

  16. Matilde Ojer S3

    28 Oct 12
    18:45 #

    Matilde Ojer S3

    Pregunta enviada:

    Podem avançar fins a una educació basada en la recerca de informació i reflexió tenint en compte el sacrifici que això suposa?

  17. Susann Gotthardt

    28 Oct 12
    18:45 #

    Perquè només els llibres de text tenen la culpa? No hauríem de canviar la forma d’ensenyar i la forma estudiar en tots els sentits?#debatdtgava

  18. jsans

    29 Oct 12
    18:45 #

    A veure si tenim sort i ens contesten les preguntes vostres, que per cert m’han semblat molt oportunes. Crec que la Susann ha aconseguit cloure les preguntes amb una reflexió prou encertada.

    Revisant les instruccions, ja he comprovat que no s’entenia que s’havia de fer al Twitter. Teniu el punt si heu escrit la pregunta i l’etiqueta. Ara bé, qui l’ha plantejada en el Twitter, té una propina de gratificació de mig punt. Qui hagi formulat una pregunta sens complir un dels criteris té una penalització de mig punt.

    Us agraeixo que hàgiu fet la tasca. Ara , el repte es troba en la xarxa social.

  19. Lourdes Subirà

    29 Oct 12
    18:45 #

    Bon dia a tothom!

    Em sembla un debat molt interessant. Responc les preguntes de la María, de la Susann i de la Matilde. Crec que el llibre és una eina més al nostre abast que podem utilitzar o no. Ara bé, en cap cas hem de deixar que ens condicioni, que ens limiti o que esdevingui una cotilla. Els llibres, com totes les eines, no tenen la culpa de res. Tot depèn de l’ús que se’n fa.

    Estic totalment d’acord que hem d’ensenyar com trobar la informació, com saber-la destriar i com aplicar-la. Això és el més important perquè l’alumnat esdevingui autònom. Estem disposats els docents a anar per aquest camí? Crec que la majoria sí. I l’alumnat, està disposat a aprendre així o encara espera lliçons magistrals de transmissió de coneixement sense cap mena de reflexió?

  20. Carme Barba

    30 Oct 12
    18:45 #

    Contesto a Maria Fernanda. La informació que tu dius o el contingut que han d’aprendre els alumnes és al currículum i tant si es fan servir llibres de text com no, el currículum s’ha de complir. Sovint el que hi ha als llibres de text és molta informació ” per omplir” que obliga a una formació superficial ja que no permet aprofundir en allò que és essencial , Aprendre no és consumir informació sinó comprendre i per això cal realitzar tasques , fer recerca etc.. D’altra banda avui dia la informació es pot trobar a molts altres llocs i cal contrastar-la amb esperit crític.
    Salutacions cordials

  21. Carles Caño

    30 Oct 12
    18:45 #

    Els llibres de text, en paper o digital, fan MOLT MAL a un dels ingredients indispensables per a aprendre: la CURIOSITAT.

    Els llibres de text MATEN la curiositat, presenten fets i més fets, fomenten més la memorització que el raonament i no són rellevants, ni contextualitzats, ni expliquen el PER QUÈ de les coses.

    Els llibres de text són una AMENAÇA per a l’educació. Són una perpetuació d’un model educatiu anacrònic que es basa únicament en la transmissió de coneixements.

    Al segle XXI els aprenentatges han de ser:

    Significatius, relacionats amb el dia a dia i les experiències dels alumnes
    Basats en Projectes, on es presentin reptes i es crein productes que tinguin utilitat
    Col·laboratius, fomentant el treball en grup i el treball en xarxa, inclús amb gent d’arreu del món.
    Competencials, on es treballin a més de coneixements, habilitats imprescindibles per al nostre futur com: parlar en públic, planificació de projectes, lideratge, empreneduria, negociació…

    Tenim accés a milions de recursos, podem prendre i podem aportar materials amb llicències que fomentin la cultura del compartir: Creative Commons, CopyLeft, Programari Llliure…

    Però resulten molt còmodes de fer servir perquè “et resolen les classes”. Jo no uso llibres de text i estic molt satisfet amb els materials que trobo d’altres companys o que creo jo mateix.

    Amb aquest model educatiu de la memorització i transmissió de coneixements no estem educant com cal a les generacions futures. Després la gent es queixa de que els llicenciats no tenen iniciativa o empatia o habilitats comunicatives. I què esperàveu? Se’ls ha educat de forma en que havien de seguir un patró i on portar la iniciativa no sol estar molt ben vist.

  22. Carme Bové

    31 Oct 12
    18:45 #

    L’aprenentatge es produeix si les activitats són significatives, si l’aprenent ha de fer, practicar, crear allò que ha d’aprendre: fent massa de pa s’aprèn a fer pa; llegint i escrivint s’adquireix competència comunicativa (llengua). Cal plantejar activitats que impliquin fer i fer reflexionar sobre el que s’ha fet. El món digital ens permet construir i reflexionar, per tant, és un gran món per experimentar i per aprendre. El món digital ens permet practicar una situació o tasca real en un context d’aprenentatge, com aquest debat que manteniu amb persones reals que debaten en els seus contextos aquests temes. Enhorabona per la iniciativa, Jaume!

  23. Elena

    31 Oct 12
    18:45 #

    Hola!
    Que bé que us plantegeu (o us facin plantejar) si hem d’usar llibres de text o no. Us confesso que és un dubte que tinc cada vegada que enceto un curs. Creieu-me si us dic que moltes vegades penso que el llibre de text és com una armadura incòmoda que no s’acaba d’ajustar a com voldria treballar i que, a més, em limita. Tot i això, si el llibre és bo (cosa que no passa sempre) acostuma a facilitar la feina al professorat i sovint també a l’alumnat.
    I això lliga una mica amb la pregunta que fa la Matilde Ojer sobre si podem avançar fins a una educació basada en la recerca de informació i reflexió tenint en compte el sacrifici que això suposa. Des del meu punt de vista, seria desitjable tendir a un educació més reflexiva i de recerca: tots aprendríem més i millor. Tanmateix, els llibres de text no acostumen a presentar aquest plantejament, sinó que ho donen tot més fet. L’alumne ha de pensar menys i el professor, també. A més, crec que en part també és així perquè els cursos tenen una durada determinada i aprendre des de la recerca i la reflexió implica molt més temps.
    Bé, espero haver-vos aportat una granet de sorra en el vostre debat. Ja explicareu a quines conclusions arribeu vosaltres.

  24. Ramon Barlam

    31 Oct 12
    18:45 #

    Hola ! En primer lloc felicitar-vos per haver engegat aquest interessant debat. Contestaré la pregunta de la Susan (…només els llibres de text tenen la culpa?) i la vincularé a una reflexió molt potent de la Carme (aprendre no és consumir informació). Però permeteu-me fer una reflexió més oberta.
    Els llibres de text no són els únics culpables del sistema educatiu que tenim. Hi ha molts factors. Alguns depenen dels propis ensenyants, tot i que cal dir que la seva voluntat de fer millor la feina i el nivell de responsabilitat és força alt. Altres, del valor que el conjunt de la societat dóna a l’educació (darrerament he llegit alguna cosa molt interessant sobre els ‘pares helicòpter’). Però el que potser no ha sortit prou en aquest debat és el tema de la politització de l’ensenyament. No entraré a qualificar la tirallonga de despropòsits introduïts pel pocaWERTgonya, perque ens allunyariem de l’eix del debat. Però el fet que políticament es permeti màniga ample a les editorials i se’ls permeti continguts ‘infumables’ i que generin noves edicions que només difereixen de les anteriors per algun canvi en el color de les tapes i el canvi d’algun exercici, demostra que políticament no hi ha massa preocupació per la qualitat pedagògica d’aquests llibres de text.
    La culpa, Susan, la trobaràs ben descrita a les pàgines de ‘ La Revolta dels Animals’ d’Orwell: l’educació és un instrument més, molt important, per perpetuar-se en el poder. I si no, com s’expliquen les retallades dràstiques, les darreres mesures que ens aboquen novament a les cavernes del franquisme? L’objectiu és la destrucció d’una escola, especialment la pública, que ha fet força bé la seva funció de trampolí social. Això és ben clar que no interessa (se n’han adonat que la gent vivíem ‘massa bé’ i fins i tot ens culpen de la crisi). I utilitzar llibres de text és una manera de controlar i evitar, també, que cap ovella surti del grup. Aneu a alguna llibreria vella i feu un cop d’ull a algun dels llibres de l’anyorada (per alguns) Formación del Espíritu Nacional. Ull, que tornem cap aquí. Treballar sense llibres de text (i no només amb TIC) és ‘perillós’.
    Susan, els llibres de text no són els únics culpables però si no hi fossin, crec sincerament que l’educació seria millor.
    Per cert, acabo de mirar el de socials de 2n d’ESO i ni al darrer tema parla de Sandy, l’huracà que està fent les seves malifetes a les costes americanes. Ni tampoc parla de la guerra de Síria.

  25. Boris Mir

    31 Oct 12
    18:45 #

    Benvolguts i benvolgudes,
    En primer lloc, moltes gràcies per interessar-vos pel post sobre els llibres de text de La mirada pedagógica. Naturalment us convido a llegir a Postman, qué és molt més interessant que el meu bloc.
    Sobre el tema que ens ocupa, em remeto al text inicial. Només voldria afegir que els llibres de text no són obligatoris i que els mestres i professors els fan servir perquè creuen que amb ells fan millor la seva feina. A mi no em preocupa gens que els llibres digin bestieses, és el preu de la llibertat. També hi ha pel•lícules violentes o programes de TV ofensius o degradants. El que em preocupa és que els mestres considerin que els són útils per la seva feina. Per mi, doncs, el tema és conèixer quines raons profundes fan que els docents els utilitzin si no són obligatoris: Perquè és més fàcil preparar o dur a terme les classes? Perquè els estalvia fer una concreció dels currículums, que és complicada? Perquè el propi sistema els empeny cap a la homogeneïtzació? Perquè no saben fer classes d’una altra manera? Per no haver-se de justificar davant dels pares?
    Algunes raons poderoses hi haurà perquè els llibres de texts segueixin tan presents a les aules. No puc creure que la majoria dels docents puguin ser uns incompetents o uns ganduls. perquè llavors… tindríem un problema molt i molt greu!

    Ben cordialment,

    Boris

  26. Carme Durán

    02 Nov 12
    18:45 #

    Bon dia a tothom!
    Hi ha molts estudis que mostren que els llibres de text no són una bona eina didàctica si es fan servir com a únic material a l’aula. No només perquè no contemplen treballs interdisciplinaris –com apuntava Mª José Rodríguez en la primera intervenció– o actuals –com molt ben assenyala Ramon Barlam– sinó perquè fins i tot dintre de la mateixa assignatura presenten els continguts de manera parcel·lada, sense connexió entre ells, amb activitats mecàniques i repetitives que no promouen la reflexió i una simplificació perillosa en l’explicació dels conceptes. Sovint estan dissenyats com una successió de “fitxes d’activitats”: una mica de material teòric, una mica d’exercitació, però sempre de manera descontextualitzada, la qual cosa els fa avorrits i poc útils.

    És veritat que no tots els docents segueixen fil per randa els llibres de text, que sovint només en fan un ús parcial (i alguns no el fan servir en absolut), però continua havent-hi –sobretot a l’ensenyament secundari–, una errònia representació del llibre de text com a substitut del marc curricular, quan només és una concreció possible. Crec com l’Elena, que és una “armadura incòmoda” que ens hauríem de treure de sobre els docents.

    Però per això cal una major formació en didàctica de les disciplines de referència. No crec –com Boris Mir– que la majoria de docents siguin –siguem– incompetents o ganduls; crec, però, que no sempre hem rebut una bona formació en didàctica que ens permeti desfer-nos-en, d’aquesta armadura. Cal llegir articles que ens posin al dia del que se sap sobre com aprenem, cal investigar a l’aula a partir d’això que ens aporten les investigacions, cal experimentar i, sobretot, cal deixar que els estudiants parlin a l’aula, partir del que saben, dels seus interessos, de la seva realitat… i això difícilment es pot fer a partir d’un llibre de text.

    Gràcies per obrir aquest debat, sempre oportú.

  27. Jose Antonio Rosales

    12 Nov 12
    18:45 #

    No m’agrada apropar-me a posicions extremes, per altre banda ningú te la veritat absoluta, i a més a més no devíem oblidar l’aportació dels llibres de text a la educació i el coneixements adquirits per la humanitat fins els nostres dies.
    Finalment plantejo la següent pregunta: estan preparats els recursos humans de las escoles per assumir aquest canvi en el sistema de ensenyament? #debatgava
    JOSE ANTONIO S1


Categories


Històric


diccionaris


material didàctic


organismes


recursos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes