• Consells

    Aquests exàmens són llargs i pesats, i poden resultar esgotadors. No desistiu en cap moment i no deixeu exercicis en blanc. A tot arreu hi ha punts que us poden resultar valuosos.

    És molt important administrar-se bé el temps.  Cadascú té els seus mètodes i les seves manies, però penseu que una redacció pot millorar si la repassem, i que no convé fer-la a corre-cuita; en canvi, els exercicis de gramàtica de vegades com més els remenem més els empastifem. L’ideal és que tingueu la gramàtica ben consolidada: llavors la fareu de pressa i us quedarà més temps per dedicar-vos als textos.

    Recordeu que les coses es refreden molt de pressa. Aneu a l’examen amb tot ben calentonet, havent-ho repassat tot poc temps abans. Que algun dia ho sabéssiu fer no és garantia que avui ho sapigueu fer.

    Pel que fa a l’expressió escrita, desenterreu els textos corregits durant el curs per mirar de trobar-hi problemes recurrents i ser-ne conscients. Si teniu un problema ben delimitat, és fàcil esmenar-lo o, si més no, trampejar-lo. Si teniu problemes de cohesió o de construcció de les frases, un bon exercici pot ser llegir-vos en veu alta els vostres textos.

    No us preocupeu si no us va anar gaire bé l’exercici que vam fer a l’aula (el simulacre). Era dels primers que fèiem i segur que millorareu. Justament el vam fer per a això: per aprendre’n, treure’n conclusions i millorar.

    Reforceu aquelles àrees en què flaquegeu més, sobretot si són aspectes sistemàtics: fonètica, relatius, febles, sintaxi. Aquests exercicis són molt previsibles. En alguns casos, teniu una llacuna molt clara i localitzada. Sigueu-ne conscients: si teniu un problema ben identificat, no és gaire difícil resoldre’l. Porteu a classe els dubtes d’aquells exercicis la solució dels quals no entengueu.

    Associeu-vos. Si podeu, quedeu amb algun company de classe per fer exercicis i raonar-los junts. Aquestes associacions solen ser molt productives, tant per als qui tenen la matèria més digerida com per als qui no la hi tenen gaire. De vegades ens encallem en una fotesa, i hi ensopeguem una vegada i una altra. Tots tenim els nostres punts foscos, però en un grup és molt fàcil que els angles morts de cadascú no coincideixin i que, per tant, ens quedin tots els racons il·luminats.

    Finalment, els exàmens de Nivell D són difícils, sempre ho són, però no són estranys, en el sentit que són coses conegudes, que hem practicat i mastegat al llarg del curs. Tot ens hi ressona. Es tracta, sobretot, de recordar unes quantes fórmules i esquemes i de fer les mateixes reflexions gramaticals que fem cada dia a classe.

    Share