Dia de contrastos tèrmics per aclarir conceptes
a) El predicat verbal
Observeu els complements d’aquestes oracions:
M’agrada el teatre. > m’=CI; el teatre=S
M’avorreix el teatre. > m’=CD; el teatre=S
Els verbs agradar, repugnar, importar, xocar… són verbs psicològics en què el tema és el subjecte i l’experimentador el CI. En canvi, els verbs avorrir, espantar, ofendre, molestar, fastiguejar, preocupar… són verbs psicològics en què el tema és el subjecte i l’experimentador el CD. L’estructrura de les oracions amb aquest verbs és:
experimentador (CD o CI) – verb – tema (S)
Hem repassat alguns procediments per identificar el CPred quan concorda amb el CD:
CPred : En Ferran duia el barret espellifat. > Com duia el barret? Espellifat. [Espellifat és un adjectiu, concorda amb barret i és un complement del verb.] [Context: En Ferran té només un barret.]
CCM: En Ferran duia un barret amb poca gràcia. > Com duia el barret? Amb poca gràcia. [Amb poca gràcia és un SPrep, no concorda amb barret i és un complement del verb.] [Context: En Ferran no té estil.]
CN dins del CD:
- En Ferran duia el barret espellifat. > Com era el barret? Espellifat. [Espellifat és un adjectiu, concorda amb barret i és un complement del nom.] [Context: En Ferran té uns quants barrets.]
- En Ferran duia un barret amb poca gràcia. > Com era el barret? Amb poca gràcia. [Amb poca gràcia és un SPrep, no concorda amb barret i és un complement del nom.] [Context: El barret d’en Ferran és més aviat lleig.]
Fixeu-vos que el complement que regeix prendre per (de, com a) és un CPred. També fa la funció de CPred el complement que acompanya el verb dir-se.
- dir [un nom] [a algú: CI]: Donar com a nom.
- dir-se [un nom]: Tenir com a nom.
- Li diuen Toti, però es diu Josep.
EXERCICI: 31 (pàg. 168)
b) La síl·laba
Hem repassat els conceptes de diftong, de triftong i de hiat.
EXERCICI: 8 (pàg. 152)
DEURES:
Feu l’anàlisi sintàctica de les oracions de l’exercici 30 de la pàgina 168.
Classifiqueu les paraules de l’exercici 10 de la pàgina 153.
Fins dijous!
Cap comentari