a) El guionet
Hem continuat treballant l’ús del guionet en els compostos.
Hem comentat la forma i el significat d’alguns compostos:
- agafa-sants: ‘truita de farina sense ous’
- agafa-sopes: ‘persona que s’entreté excessivament’
- anca-rossegant: ‘abatut’
- cama-sec: ‘bolet’
- cerca-raons: ‘persona inclinada a buscar motius de discussió’
- mata-segells: ‘estampilla per obliterar els segells de les cartes’
- pixa-reixes: ‘persona ociosa’
- roda-soques: ‘persona que volta sempre’
- caps-i-puntes: ‘retalls del suro’
- plats-i-olles: ‘persona que ven objectes de terrissa’
- cori-mori: ‘mal de cor’
- flist-flast: ‘onomatopeia de les bufetades’
- gori-gori: ‘absoltes’
- nap-buf: ‘criatura petita’
- non-non: ‘cançó per fer adormir infants’
- tris-tras: ‘onomatopeia per designar un caminar seguit’
- blatdemorar: ‘camp plantat de blat de moro’
- napicol: ‘nap rodó’
- vaitot: ‘fet d’arriscar un jugador en una jugada tots els diners’
EXERCICIS: 6, 7 i 8 (àg. 229)
b) Formació de paraules: derivats
Observeu aquestes parelles de verbs:
- agilitzar = agilitar
- profunditzar = aprofundir
- emfasitzar = emfatitzar
garantitzar/ garantir- comptabilitzar # comptar
- senyalitzar # assenyalar # senyalar
- focalitzar # enfocar
- acaramullar = caramullar
- emblanquinar # esblanqueir
- esgrogueir # engroguir
EXERCICI: 26 (pàg. 210)
DEURES:
- Repasseu l’ús del guionet en la formació dels compostos i feu els exercicis 9, 10 i 11 de la pàgina 230.
Cap comentari