Tarda de primavera… però si ja som a la segona quinzena d’octubre!
a) El substantiu: gènere
Ens hem fixat en les relacions -a vegades complicades- entre gènere i sexe:
- el cònsol/la cònsol, la consolessa; l’alcalde/l’alcalde, l’alcaldessa
- el boc/la cabra; l’ase/la somera; el marrà/l’ovella; el cavall/l’egua, l’euga
- el nadó, la criatura: nen o nena?
- la girafa, el goril·la, el dofí: mascle o femella?
- el lluç/la lluça; el cuc/la cuca: animals diferents
- el llagost (insecte)/la llagosta (insecte i crustaci)
Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua
RECORDEU: “El nom mar admet tots dos gèneres en casos com ara el mar blau o la mar blava, però sol aparèixer en masculí en contextos com el nivell del mar, la superfície del mar, i en femení, en contextos com alta mar, bona mar, mala mar, mar arrissada, anar a la mar” (Gramàtica de l’IEC). El nom art, d’altra banda, sol aparèixer com a masculí en singular i femení en plural: l’art de viure, les belles arts. És masculí sempre que fa referència als ormejos per pescar. El nom crisma pot ser masculí o femení quan es refereix a l’oli consagrat; en canvi, només pot ser femení si és sinònim de seny o enteniment.
b) El substantiu: nombre
RECORDEU: alacrà, carlà, catamarà, cormorà, farbalà; caiman, galzeran, orangutan, tobogan, xaman, sedan; guant, imant
c) L’adjectiu: gènere i nombre
EXERCICIS: 15, 16 i 17 (pàg. 25)
DEURES:
- Hem de fer calamars farcits o calamarsos farcits?
- Repasseu la morfologia del substantiu i de l’adjectiu i feu els exercicis 18, 19 i 20 de les pàgines 25 i 26.
Fins dijous!
Cap comentari