RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Dimarts, 11 de març de 2014

    Tenim companys al Boeing 777?

    a) Verbs irregulars

    EXERCICIS: 17 i 18 (pàg. 235-236)

    b) Compostos

    Després de corregir els deures hem fet un exercici per formar compostos:

    • lladre de pisos: saltaterrats
    • varietat de raïm: picapoll
    • carpeta o cartera per a documents: portafirmes
    • embolic: cofisimofis
    • fleuma: figaflor
    • joc de cartes: set i mig
    • joc infantil: fet i amagar
    • onomatopeia del lladruc del gos: bub-bub
    • persona que comença moltes coses i no n’acaba cap: tastaolletes
    • producte per matar rates i ratolins: mata-rates
    • canó de paper de colors cargolat que en bufar-hi es descargola i fa un so estrident: espanta-sogres
    • usurer: escanyapobres
    • vídua que ha contret terceres núpcies: escanyamarits
    • moble on es guarden les revistes i els diaris: porta-revistes

    I ara una llista d’alguns compostos més:

    • agafa-sants: ‘truita de farina sense ous’
    • agafa-sopes: ‘persona que s’entreté excessivament’
    • anca-rossegant: ‘abatut’
    • cama-sec: ‘bolet’
    • cerca-raons: ‘persona inclinada a buscar motius de discussió’
    • mata-segells: ‘estampilla per obliterar els segells de les cartes’
    • pixa-reixes: ‘persona ociosa’
    • roda-soques: ‘persona que volta sempre’
    • caps-i-puntes: ‘retalls del suro’
    • plats-i-olles: ‘persona que ven objectes de terrissa’
    • cori-mori: ‘mal de cor’
    • flist-flast: ‘onomatopeia de les bufetades’
    • gori-gori: ‘absoltes’
    • nap-buf: ‘criatura petita’
    • non-non: ‘cançó per fer adormir infants’
    • tris-tras: ‘onomatopeia per designar un caminar seguit’
    • blatdemorar: ‘camp plantat de blat de moro’
    • napicol: ‘nap rodó’
    • vaitot: ‘fet d’arriscar un jugador en una jugada tots els diners’

    EXERCICIS: 8, 9 i 10 (pàg. 229-230)

    c) Estilística

    Recordeu aquests consells per escriure uns textos més entenedors:

    1. Useu paraules precises.
    2. Empreu expressions concises.
    3. Feu servir paraules d’ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comunicació amb el lector.
    4. Useu les paraules adequades a cada situació comunicativa.
    5. Eviteu les repeticions innecessàries.
    6. Eviteu les ambigüitats.
    7. Useu amb mesura els incisos.
    8. Controleu la llargària de les frases.

    EXERCICI: 4 (pàg. 225)

    DEURES:

    • Feu els exercicis 19, 20 i 21 de la pàgina 236.
    • Repasseu els procediments de generació de nous elements lèxics mitjançant la composició i feu l’exercici 26 de la pàgina 242.

    Fins dijous!

     

Cap comentari

  1. Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • vvinyas: L’enllaç que hi havia és un enllaç a un document del blog i s’ha de clicar a sobre de...
  • vvinyas: Gràcies. Ara el reviso.
  • Jordi: Vicenç, l’enllaç que fas a l’IEC no hi duu…
  • Dori: Bon dia Vicenç, estic intentant fer l’article d’opinió i em surt un enllaç que crec que no té res a...
  • Dori: Bon dia Vicenç, ara ho entenc ja que jo estic més acostumada al llenguatge administratiu i ho veia estrany,...

Núvol d'etiquetes

accentuació adjectiu alfabet fonètic apòstrof article article d'opinió català oriental cohesió complements verbals composició connectors derivats determinants dialectes geogràfics dièresi enumeracions estilística exposició oral fonètica sintàctica gerundi gènere informe majúscules neologismes nombre notícia numerals oracions compostes precisió lèxica preposicions pronoms febles propietats textuals registres relatius resum ser i estar signes de puntuació sinonímia substantiu text argumentatiu topònims velarització verbs veu passiva vocalisme