Tenim companys al Boeing 777?
a) Verbs irregulars
EXERCICIS: 17 i 18 (pàg. 235-236)
b) Compostos
Després de corregir els deures hem fet un exercici per formar compostos:
- lladre de pisos: saltaterrats
- varietat de raïm: picapoll
- carpeta o cartera per a documents: portafirmes
- embolic: cofisimofis
- fleuma: figaflor
- joc de cartes: set i mig
- joc infantil: fet i amagar
- onomatopeia del lladruc del gos: bub-bub
- persona que comença moltes coses i no n’acaba cap: tastaolletes
- producte per matar rates i ratolins: mata-rates
- canó de paper de colors cargolat que en bufar-hi es descargola i fa un so estrident: espanta-sogres
- usurer: escanyapobres
- vídua que ha contret terceres núpcies: escanyamarits
- moble on es guarden les revistes i els diaris: porta-revistes
I ara una llista d’alguns compostos més:
- agafa-sants: ‘truita de farina sense ous’
- agafa-sopes: ‘persona que s’entreté excessivament’
- anca-rossegant: ‘abatut’
- cama-sec: ‘bolet’
- cerca-raons: ‘persona inclinada a buscar motius de discussió’
- mata-segells: ‘estampilla per obliterar els segells de les cartes’
- pixa-reixes: ‘persona ociosa’
- roda-soques: ‘persona que volta sempre’
- caps-i-puntes: ‘retalls del suro’
- plats-i-olles: ‘persona que ven objectes de terrissa’
- cori-mori: ‘mal de cor’
- flist-flast: ‘onomatopeia de les bufetades’
- gori-gori: ‘absoltes’
- nap-buf: ‘criatura petita’
- non-non: ‘cançó per fer adormir infants’
- tris-tras: ‘onomatopeia per designar un caminar seguit’
- blatdemorar: ‘camp plantat de blat de moro’
- napicol: ‘nap rodó’
- vaitot: ‘fet d’arriscar un jugador en una jugada tots els diners’
EXERCICIS: 8, 9 i 10 (pàg. 229-230)
c) Estilística
Recordeu aquests consells per escriure uns textos més entenedors:
- Useu paraules precises.
- Empreu expressions concises.
- Feu servir paraules d’ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comunicació amb el lector.
- Useu les paraules adequades a cada situació comunicativa.
- Eviteu les repeticions innecessàries.
- Eviteu les ambigüitats.
- Useu amb mesura els incisos.
- Controleu la llargària de les frases.
EXERCICI: 4 (pàg. 225)
DEURES:
- Feu els exercicis 19, 20 i 21 de la pàgina 236.
- Repasseu els procediments de generació de nous elements lèxics mitjançant la composició i feu l’exercici 26 de la pàgina 242.
Fins dijous!
Cap comentari