Compte enrere…
a) Pronoms febles
Ara que ja coneixem les combinacions normatives us recomano que llegiu l’article del web esAdir sobre els pronoms febles. És molt aclaridor i ajuda a tenir un criteri clar a l’hora d’utilitzar els pronoms febles en els nostres escrits.
EXERCICIS: 13, 14, 15 i 16 (fotocòpia)
b) Conflicte lingüístic: bilingüisme i diglòssia
Fishman destria quatre grups de relació entre el bilingüisme i la diglòssia:
- diglòssia i bilingüisme
- bilingüisme sense diglòssia
- diglòssia sense bilingüisme
- ni bilingüisme ni diglòssia
Fixeu-vos com podem representar aquests grups de relació amb els gràfics:
Recordeu que Fishman considera el bilingüisme un tret de la conducta individual i la diglòssia, un fenomen de caràcter social.
c) Exposició oral: connectors
- per ampliar: i, a més, així mateix…
- per continuar: a continuació, doncs bé, llavors, aleshores…
- per organitzar: d’una banda… d’altra banda; en primer lloc; en segon lloc…
- per canviar de tema: per cert…
- per especificar: concretament, en particular, en especial…
- per generalitzar: en general, generalment…
- per intensificar: més encara, a més a més…
- per reformular: en altres paraules, per dir-ho d’una altra manera, més ben dit…
- per exemplificar: per exemple, com ara, a tall d’exemple, per citar alguna cas…
- per resumir: en resum, comptat i debatut…
- per oposar-se: en canvi, ara bé, emperò, malgrat tot, en tot cas, al capdavall…
- per refusar: ans al contrari, per contra…
- per contraposar: en realitat, fet i fet…
- per expressar conseqüència: en conseqüència, per això, per consegüent…
- per concloure: en definitiva, al cap i a la fi, total…
DEURES:
- Aprofiteu l’esquema de l’exposició oral per escriure un article d’opinió sobre els aliments transgènics.
- Feu els exercicis 8 i 9 de les pàgines 351 i 352. Fixeu-vos en els fenòmens de fonètic sintàctica.
Fins dijous!
Cap comentari