ACTIVITATS DEL DOSSIER:
- presentació de la unitat: objectius, continguts i tasca final
- activitat 1 (pàg. 8)
a) El substantiu: gènere
Hem comentat les relacions, a vegades complicades, entre gènere i sexe:
- el cònsol/la cònsol, la consolessa; l’alcalde/l’alcalde, l’alcaldessa
- la perdiu/el perdigot
- el boc/la cabra; el marrà/l’ovella
- la girafa, el goril·la: mascle o femella?
Si en voleu saber més, podeu consultar l’apartat sobre la flexió nominal de la Gramàtica catalana (esborrany provisional) de l’IEC. També podeu consultar el web esAdir.
A més, ens hem fixat en les formes en masculí i femení d’alguns càrrecs o oficis:
- estudiant/estudiant, estudianta
- conseller/consellera; dramaturg/dramaturga; assistent/assistenta; caporal/caporala; enginyer/enginyera; intendent/intendenta; sergent/sergenta; tècnic/tècnica; tinent/tinenta
- degà/degana
- mestre/mestra; pediatre/pediatra
- jutge/jutgessa; metge/metgessa
- advocat/advocada, advocadessa
- filòleg/filòloga
- testimoni/testimoni; cap de premsa/cap de premsa; lingüista/lingüista; gerent/gerent
b) Les oracions impersonals
Hem vist com el verb haver-hi i els verbs meteorològics són sintàcticament impersonals.
DEURES:
- Feu els exercicis 2, 3 i 4 de la fotocòpia.
- El titular següent és correcte?: “Els 10 llocs on hi han plogut més de 200 l/m2 aquest setembre“.
Fins dimarts!
2 comentaris
Núria
16 oct. 14
19:38 #
Hola, Vicenç i companys i companyes,
Envio aquest comentari per comprovar si ho faig bé.
Encara no tinc l’aula mestra, però tot arribarà!
Bon cap de setmana!
vvinyas
21 oct. 14
17:13 #
Gràcies pel comentari.