S’acosta la tardor…
a) Propietats textuals: l’adequació
Hem de pensar en els lectors a l’hora de triar les paraules que utilitzarem en els nostres textos.
A veure si trobeu l’expressió desig genèsic en aquest fragment d’Els matins de TV3. Us sembla adequada aquesta expressió en el context en què apareix? Com ho haguéssiu dit vosaltres?
b) Fonètica
Hem corregit les activitats de la fotocòpia. Si voleu repassar l’AFI, podeu fer aquests exercicis (solucionari).
c) El substantiu: gènere i nombre
Hem vist que crisma no té el mateix significat en masculí i en femení. Art i mar, sí, però hem d’anar amb compte que en algunes expressions només utilitzem un gènere en concret.
RECORDEU:
- ajudant,-a; tinent, -a; fabricant, representant, gerent.
- En aquest document hi trobareu una relació de les formes femenina i masculina, en singular i en plural, de les professions, càrrecs i condicions més habituals en els textos de l’Administració pública. [Referència: Secretaria de Política Lingüística i Institut Català de la Dona, Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua]
- alacrà, carlà, catamarà; caiman, galzeran, orangutan, tobogan, xaman, sedan; guant, imant
- Els substantius acabats en –sc, -st, –xt, -ig tenen doble forma de plural. La forma habitual és el plural -os. No cal que ens esgargamallem intentant marcar el plural de discssss.
- tisores/estisores; tenalles/estenalles; tovalles/estovalles
DEURES:
- Feu els exercicis 19 i 21 de les pagines 26 i 27.
- Comproveu en el diccionari si tisores, tenalles i tovalles es poden utilitzar en singular.
- Llegiu l’apartat dedicat a l’oració del llibre de classe (pàg. 27-29).
Fins dijous!
Cap comentari