Tot esperant l’11-N.
ACTIVITATS DEL DOSSIER:
- activitats 5 i 6
a) Les enumeracions
Hem comentat l’oració següent:
- *Aquest registre és el que sentim quan escoltem la ràdio, la televisió, l’usat en l’àmbit de l’ensenyament o el llenguatge administratiu.
- Aquest registre és el que sentim quan escoltem la ràdio, la televisió… També és el que usem en l’àmbit de l’ensenyament i en el llenguatge administratiu.
Fixeu-vos que és millor fer frases curtes i que cal fer servir els signes de puntuació de manera correcta per organitzar l’oració.
b) Perquè, per què, per a què
Per què |
Perquè |
Per a què |
1) Pronom interrogatiu per què = per quina causa Resposta: causa / finalitat? 2) Pronom relatiu per què = pel qual / per la qual / pels quals / per les quals / per on |
1) Conjunció causal perquè = ja que Verb: indicatiu 2) Conjunció final perquè = a fi que Verb: subjuntiu 3) Substantiu perquè = motiu Amb article |
1) Pronom interrogatiu per a què = per a quina finalitat Resposta: finalitat Amb verbs servir, utilitzar… 2) Pronom relatiu per a què = per al qual / per a la qual / per als quals / per a les quals |
Hem comentat el títol de l’article d’Ada Castells. Encara que la majoria heu pensat que el títol ja estava bé perquè fa referència al profit (finalitat) que traiem de llegir, ens hem adonat que en l’article hi ha respostes que fan referència als motius (causa): Llegim perquè així ampliem els nostres coneixements sobre qüestions molt diverses.
També hem llegit la primera part del conte “El senyor que compta” i hem revisat els perquès.
[Segons el Diccionari castellà-català, l’equivalent genuí l’expressió no estar para bromas és no estar per brocs (o per romanços).]
c) Ortografia: la vocal neutra
Primer gran dictat del curs. Els guanyadors han sigut la Núria P. i en Xavier P.
Aquestes són les paraules que us he triat per dictar:
albercoc
alcàsser
assemblea
avantatge
cànem
efeminat
emparar
enrevenxinar
enyorar
ermini
estamordir
estendard
galàpet
gelea
javelina
latrina
malenconia
majorama
meravella
monestir
punxegut
ràfega
rancor
resplendir
sanefa
sarbatana
setí
sometent
temptejar
vernís
DEURES:
- Acabeu de repassar el conte.
- Feu el primer exercici de la fotocòpia de repàs dels signes de puntuació.
Fins dimarts (11-N)!
2 comentaris
Manel Guàrdia
12 nov. 14
10:58 #
Hola Vicenç,
en el dictat de paraules figura ‘majorama’ i suposo que es tracta d’un error, ja que el diccionari no la recull.
Ho pots confirmar?.
Gràcies.
vvinyas
29 nov. 14
17:37 #
Sí, no és majorama sinó majorana.
Gràcies pel comentari.