RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Dimarts, 18 de novembre del 2014

    Recta final de la unitat 1.

    ACTIVITATS DEL DOSSIER:

    activitat 10 i tasca

    a) Els signes de puntuació

    Hem repassat el segon exercici.

    En el contacte entre signes de puntuació, els punts suspensius i el punt de les abreviatures poden anar seguits de la coma, el punt i coma i els dos punts, però no del punt: Avions, cotxes, motos…, els mitjans de transport dominen les nostres vides. Podeu emprar l’abreviatura que vulgueu: t., tel. o telèf.
    Els signes d’interrogació o admiració poden seguir el punt d’una abreviatura; poden precedir la coma, el punt i coma, i els dos punts; i poden seguir o precedir els punts suspensius i els signes d’incís: L’he trepitjat?, dispensi. Ja no té remei!… Ja et ben dic jo que…! Crèiem (o ens enganyàvem?) que tot s’arreglaria.
    Quant als incisos, els signes de puntuació hi queden inclosos o exclosos segons la manera com calgui puntuar el text: Què m’has de donar —encara que no t’agradi—? Cada dia reapareix en formes més solemnes —bé que menys serioses!—: discursos, arengues, etc. Vaig recollir el bitllet de tren (anada i tornada), que m’havia pagat l’empresa.
    En general, el punt tanca els incisos oberts amb guió: La teoria exposada, bé que sorprenent, fou acceptada —ningú no s’ho pensava. Tanmateix, en els diàlegs, el contacte entre signes de puntuació difereix una mica de l’ús exposat, com es pot observar en l’exemple següent:
    —Vindré demà —ho va dir amb mala cara—. Però vindré acompanyat —rigué sense ganes.
    —Fes el que vulguis.
    [Text extret de l’esborrany provisional de la Gramàtica de la llengua catalana de l’IEC]

    b) L’exposició oral

    Hem comentat les intervencions dels ponents de la taula rodona “Quins són els canvis educatius necessaris per a Catalunya avui?”. Hem observat que una bona selecció de la informació (totes les intervencions són interessants des del punt de vista dels arguments que s’hi exposen) no garanteix sempre una intervenció eficaç.

    DEURES:

    • Enregistreu les exposicions orals i envieu-me-les per correu electrònic (vvinyas@cpnl.cat)
    • Dijous parlarem de la formació de mots compostos. Fixeu-vos en l’ús del guionet i feu el segon exercici de la fotocòpia.

    Fins dijous!

Cap comentari

  1. Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • vvinyas: L’enllaç que hi havia és un enllaç a un document del blog i s’ha de clicar a sobre de...
  • vvinyas: Gràcies. Ara el reviso.
  • Jordi: Vicenç, l’enllaç que fas a l’IEC no hi duu…
  • Dori: Bon dia Vicenç, estic intentant fer l’article d’opinió i em surt un enllaç que crec que no té res a...
  • Dori: Bon dia Vicenç, ara ho entenc ja que jo estic més acostumada al llenguatge administratiu i ho veia estrany,...

Núvol d'etiquetes

accentuació adjectiu alfabet fonètic apòstrof article article d'opinió català oriental cohesió complements verbals composició connectors derivats determinants dialectes geogràfics dièresi enumeracions estilística exposició oral fonètica sintàctica gerundi gènere informe majúscules neologismes nombre notícia numerals oracions compostes precisió lèxica preposicions pronoms febles propietats textuals registres relatius resum ser i estar signes de puntuació sinonímia substantiu text argumentatiu topònims velarització verbs veu passiva vocalisme