ACTIVITATS DEL DOSSIER:
- Activitat 4
a) La normativa del català
Hem comentat el qüestionari del diari Ara.
b) Els pronoms febles
Ens hem començat a endinsar en la selva dels pronoms febles. Heu de tenir en compte que el sistema normatiu de pronoms febles és un sistema artificial, que no es correspon amb l’ús oral real, i que hem d’aplicar algunes normes molt senzilles per resoldre bé els exercicis:
1. Només podem substituir un complement per un pronom.
- Compraré els regals per als meus nebots. > Els compraré els regals. [no: *Els hi compraré els regals.]
- Compraré els regals per als meus nebots. > Els compraré als meus nebots.
- Compraré els regals per als meus nebots. > Els els compraré.
2. La funció i l’estructura (sintagma, gènere, nombre…) del complement que hem de substituir determina el pronom que hem de fer servir.
- Compraré regals per als meus nebots. > En compraré per als meus nebots.
- Compraré els regals per als meus nebots. > Els compraré per als meus nebots.
- Compraré el regal per als meus nebots. > El compraré per als meus nebots.
- Compraré això per als meus nebots. > Ho compraré per als meus nebots.
3. Un pronom pot substituir complements amb funcions diferents:
- Compraré regals per als meus nebots. > En compraré per als meus nebots. [CD]
- Compraré una bossa de caramels per als meus nebots. > En compraré una bossa per als meus nebots. [CN]
- Vinc de Girona. > En vinc. [CCLloc]
Algunes remarques sobre l’ús dels pronoms febles:
- El subjecte només pot ser substituït per un pronom feble en un cas: quan és un SN indefinit i va després del verb: A casa vénen sovint venedors. > En vénen sovint.
- Quan l’atribut és un SN definit, s’ha de substituir pels pronoms el, la els, les : Aquesta noia és la meva germana. > Aquesta noia l’és.
- Quan l’atribut és un SN indefinit, s’ha de substituir pel pronom ho: Aquesta noia és amiga meva. > Aquesta noia ho és.
- L’atribut es pot substituir pel pronom en quan té un valor emfàtic o l’introdueix un quantitatiu: De simpàtic, no n’és gaire.
Fixeu-vos en aquestes oracions:
- Quants quilos de patates vols?
- En vull dos. (en = CD)
- Quantes patates vols?
- En vull dos quilos. (en = CN)
El règim verbal pot canviar segons el sentit del verb:
- pensar: ‘tenir activitat intel·lectual’ > Penses massa.
- pensar [algú o una cosa: CD]: ‘imaginar’ > Pensa un paisatge i dibuixa’l.
- pensar [una cosa: CD]: ‘decidir o tenir al pensament per prendre una decisió’ > Ja has pensat la solució?
- pensar [en algú o en una cosa: CRV]: ‘tenir al pensament’ > Només pensa en el futbol.
- pensar [en algú o en una cosa: CRV]: ‘recordar-se’ > Ja has pensat en les claus?
- pensar o pensar-se [que + oració: CD]: ‘considerar com a cert o possible’ > En Rajoy es pensa que sortirem aviat de la crisi.
- pensar-s’hi [pronoms sense funció sintàctica]: ‘dubtar abans de fer una cosa’ > Si s’hi pensa, em dirà que no.
Fixeu-vos en l’anàlisi d’aquestes dues oracions:
- Porto la camisa bruta. > CD: la camisa; CPred: bruta [Com porto la camisa?]
- Porto una camisa negra. > CD: una camisa negra (CN de camisa: negra) [Com és la camisa?]
Hem comentat alguns fragments dels relats que heu de llegir.
DEURES:
- Feu els exercicis de la fotocòpia: trieu la resposta adequada segons la normativa.
- Resumiu en quatre o cinc línies l’argument del relat que heu de llegir.
Fins dijous!
Cap comentari