Jeroglífic:
COMUNA
ACTIVITATS DEL DOSSIER:
- activitat 9
a) Els signes de puntuació
Hem repassat les últimes oracions de l’exercici 2.
RECORDEU: Si la citació és una oració completa i curta es puntua com si no fossin les cometes (és a dir, el punt se situa després de les cometes) i pot començar amb majúscula.
- Com diu el refrany, “Tal faràs, tal trobaràs”.
Però, si la citació és una oració completa d’una certa extensió, s’acostuma a començar amb majúscula -encara que el text original no en porti- i s’escriu el punt abans de les cometes de tancament.
- El director de l’empresa va declarar: “No tinc res més a dir sobre tota aquesta qüestió.”
Vegem altres possibilitats de puntuació igualment bones.
- El director de l’empresa va declarar: “no tinc res més a dir sobre tota aquesta qüestió“.
- El director de l’empresa va declarar: “No tinc res més a dir sobre tota aquesta qüestió.”
Decidir quina és la més adequada en cada context dependrà del tipus d’obra, del gust de l’autor i de la necessitat de reproduir amb més o menys fidelitat el fragment citat.
Si al final del període hi ha un signe d’interrogació, un signe d’admiració o punts suspensius, i després es tanquen cometes, es pot afegir un punt al final (si considerem que el signe d’interrogació no té valor de punt) o bé ometre’l (si considerem que té valor de punt).
- *La Teresa ens va preguntar: “No en teniu prou encara?.” Llavors ens va renyar i ens va separar.
- La Teresa ens va preguntar: “No en teniu prou encara?”. Llavors ens va renyar i ens va separar.
- La Teresa ens va preguntar: “No en teniu prou encara?” Llavors ens va renyar i ens va separar.
[Josep M. Mestres i altres, Manual d’estil (text adaptat)]
b) L’exposició oral
Hem comentat les intervencions dels ponents de la taula rodona “Quins són els canvis educatius necessaris per a Catalunya avui?”. Hem observat que una bona selecció de la informació (totes les intervencions són interessants des del punt de vista dels arguments que s’hi exposen) no garanteix sempre una intervenció eficaç.
c) L’oració: la concordança entre el subjecte i el verb
Hem comentat el titular següent:
Ens hem adonat que a vegades el verb no concorda gramaticalment (persona, nombre, gènere) amb el subjecte.
d) La vocal neutra
Hem fet un dictat de paraules “conflictives”.
DEURES:
- Prepareu el guió de la vostra intervenció en la taula rodona. Dimarts els revisarem.
- Corregiu o milloreu, si cal, les oracions de la fotocòpia.
- Repasseu amb el diccionari les paraules del dictat.
Fins dijous!
Cap comentari