RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Dimarts, 17 de novembre del 2015

    Jeroglífic:

    COMUNA

    latrina

    ACTIVITATS DEL DOSSIER:

    • activitat 9

    a) Els signes de puntuació

    Hem repassat les últimes oracions de l’exercici 2.

    RECORDEU: Si la citació és una oració completa i curta es puntua com si no fossin les cometes (és a dir, el punt se situa després de les cometes) i pot començar amb majúscula.

    • Com diu el refrany, “Tal faràs, tal trobaràs”.

    Però, si la citació és una oració completa d’una certa extensió, s’acostuma a començar amb majúscula -encara que el text original no en porti- i s’escriu el punt abans de les cometes de tancament.

    • El director de l’empresa va declarar: “No tinc res més a dir sobre tota aquesta qüestió.”

    Vegem altres possibilitats de puntuació igualment bones.

    • El director de l’empresa va declarar: “no tinc res més a dir sobre tota aquesta qüestió“.
    • El director de l’empresa va declarar: “No tinc res més a dir sobre tota aquesta qüestió.”

    Decidir quina és la més adequada en cada context dependrà del tipus d’obra, del gust de l’autor i de la necessitat de reproduir amb més o menys fidelitat el fragment citat.

    Si al final del període hi ha un signe d’interrogació, un signe d’admiració o punts suspensius, i després es tanquen cometes, es pot afegir un punt al final (si considerem que el signe d’interrogació no té valor de punt) o bé ometre’l (si considerem que té valor de punt).

    • *La Teresa ens va preguntar: “No en teniu prou encara?.” Llavors ens va renyar i ens va separar.
    • La Teresa ens va preguntar: “No en teniu prou encara?”. Llavors ens va renyar i ens va separar.
    • La Teresa ens va preguntar: “No en teniu prou encara?” Llavors ens va renyar i ens va separar.

    [Josep M. Mestres i altres, Manual d’estil (text adaptat)]

    b) L’exposició oral

    Hem comentat les intervencions dels ponents de la taula rodona “Quins són els canvis educatius necessaris per a Catalunya avui?”. Hem observat que una bona selecció de la informació (totes les intervencions són interessants des del punt de vista dels arguments que s’hi exposen) no garanteix sempre una intervenció eficaç.

    c) L’oració: la concordança entre el subjecte i el verb

    Hem comentat el titular següent:

    Estat Islàmic

    Ens hem adonat que a vegades el verb no concorda gramaticalment (persona, nombre, gènere) amb el subjecte.

    d) La vocal neutra

    Hem fet un dictat de paraules “conflictives”.

    DEURES:

    • Prepareu el guió de la vostra intervenció en la taula rodona. Dimarts els revisarem.
    • Corregiu o milloreu, si cal, les oracions de la fotocòpia.
    • Repasseu amb el diccionari les paraules del dictat.

    Fins dijous!

Cap comentari

  1. Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • vvinyas: L’enllaç que hi havia és un enllaç a un document del blog i s’ha de clicar a sobre de...
  • vvinyas: Gràcies. Ara el reviso.
  • Jordi: Vicenç, l’enllaç que fas a l’IEC no hi duu…
  • Dori: Bon dia Vicenç, estic intentant fer l’article d’opinió i em surt un enllaç que crec que no té res a...
  • Dori: Bon dia Vicenç, ara ho entenc ja que jo estic més acostumada al llenguatge administratiu i ho veia estrany,...

Núvol d'etiquetes

accentuació adjectiu alfabet fonètic apòstrof article article d'opinió català oriental cohesió complements verbals composició connectors derivats determinants dialectes geogràfics dièresi enumeracions estilística exposició oral expressió oral fonètica sintàctica gerundi gènere informe majúscules neologismes nombre notícia numerals oracions compostes precisió lèxica preposicions pronoms febles propietats textuals registres relatius ser i estar signes de puntuació sinonímia substantiu text argumentatiu variació velarització verbs veu passiva vocalisme