a) Revisió i correcció de textos
Hem comentat alguns fragments del primer article que em vau presentar.
- Hem de començar des de les escoles, hem de treballar el tractament de la informació, ensenyar als nostres alumnes com accedir a la informació, a saber escollir les fonts, a valorar que no totes les que es poden trobar a Internet són fiables, a saber llegir amb criteri i a que no només n’hi ha prou amb llegir, sinó que s’ha d’entendre allò que es llegeix, a saber comparar i sobretot a saber triar entre tota la muntanya de dades a la que es pot accedir. > Hem de començar des de les escoles a treballar el tractament de la informació. Cal ensenyar als nostres alumnes com accedir a la informació, a saber escollir les fonts, a valorar que no totes les que es poden trobar a Internet són fiables, a saber llegir amb criteri, a adonar-se que no només n’hi ha prou amb llegir, sinó que s’ha d’entendre allò que es llegeix, a saber comparar i sobretot a saber triar entre tota la muntanya de dades a les quals es pot accedir.
- Hem de seguir insistint per a que la nostra educació avanci en aquesta línia, per a que de veritat es formin noves generacions que entenguin el verdader valor de la informació. > Hem de seguir insistint perquè la nostra educació avanci en aquesta línia, perquè de veritat es formin noves generacions que entenguin el verdader valor de la informació.
b) Per què, perquè, per a què
Per què |
Perquè |
Per a què |
1) Pronom interrogatiu per què = per quina causa Resposta: causa / finalitat? 2) Pronom relatiu per què = pel qual / per la qual / pels quals / per les quals / per on |
1) Conjunció causal perquè = ja que Verb: indicatiu 2) Conjunció final perquè = a fi que Verb: subjuntiu 3) Substantiu perquè = motiu Amb article |
1) Pronom interrogatiu per a què = per a quina finalitat Resposta: finalitat Amb verbs servir, utilitzar… 2) Pronom relatiu per a què = per al qual / per a la qual / per als quals / per a les quals |
RECORDEU:
- Per què has deixat la cadira allà?
- Perquè aquí em fa nosa. [causa] / Perquè no entri ningú més a l’aula. [finalitat]
Hem analitzat l’article “Literatura, per a què?” d’Ada Castells i ens hem adonat que la majoria de respostes que dóna tenen més relació amb els motius (causa) que tenim per llegir que no pas amb els beneficis (finalitat) de la lectura. Per tant, el títol no és coherent amb el contingut de l’article.
c) L’exposició oral
Si voleu saber com ha de ser una exposició oral, podeu mirar aquests dos vídeos. El primer se centra en el llenguatge no verbal i el segon, en l’estructura del discurs:
També podeu consultar els aspectes que es poden avaluar en una exposició oral a la web Com comunicar.
DEURES:
- Repasseu l’ús de per què, perquè, per a què, que i què del conte “El senyor que compta”.
- Trieu els cinc aspectes que tindríeu en compte a l’hora de valorar una exposició oral.
Fins dijous!
Cap comentari