En Mauri
Un maori
a) Els signes de puntuació
Les oracions de relatiu, que funcionen dins l’oració principal com a complement d’un nom, permeten explicar o especificar l’antecedent, i insereixen una frase dins d’una altra. Són un recurs expressiu.
- Els camions que anaven carregats s’havien d’aturar a la frontera.
- Aquest agent busca nens i nenes que fan campana.
En aquestes dues oracions especificatives ens referim només als camions que anaven carregats, no a tots els camions; i als nens que fan campana, no a tots els nens.
En l’oració explicativa següent ens referim a tots els camions:
- Els camions, que anaven carregats, s’havien d’aturar a la frontera.
Aquestes oracions explicatives cal escriure-les entre comes.
b) Les enumeracions
Hem repassat la coherència d’algunes enumeracions.
c) L’accentuació: mots amb errors en la síl·laba tònica
Hem dictat les paraules següents: paraplegia, iber, vídeo, fluor, soviet, medul·la, elit, Munic, míssil, guru, quadriga, Dèmocles, intèrfon, maori, tèxtil, torticoli, Etiòpia, diòptria, ampit, Hèlsinki, èczema, libido, víking, olimpíada, radar, alfil.
DEURES:
- Reviseu les enumeracions d’aquest document.
- Redacteu, a partir d’aquest vídeo de difusió del Pacte del Temps de l’Ajuntament de Barcelona, un article d’opinió d’unes 300 paraules per a El Punt Avui que tracti sobre els horaris laborals i que inclogui la vostra opinió sobre la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
Fins dijous!
Cap comentari