RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Dijous, 22 de febrer del 2018


    En quina varietat dialectal canta?

    a) Revisió i correcció de textos

    Hem comentat alguns fragments de les bases dels premis Francesc Candel.

    b) L’exposició oral

    c) La precisió lèxica

    [Unitat 2, activitat 5]

    Perquè el nostre discurs guanyi precisió podem tenir en compte els consells següents:

    1. defugir-hi l’ús de mots jòquer com cosafertenir, etc.
    2. vetllar per la distinció clara de termes semblants i, doncs, enganyosos (immune impuneinfringir / infligir)
    3. evitar els mots crossa i tota mena d’elements sobrers o distractors
    4. parlar amb lentitud per poder afinar en les formulacions i no haver-les de reparar a posteriori
    5. fer servir els termes que anomenen exactament allò de què parlem (i explicar-los si cal).

    [Text extret del blog Aprendre llengües d’Enric Serra]

    • Allò que fa pompós un acte, una cerimònia: aparat aparell
    • Allò que hom deixa en el testament: llegat legat
    • Color marró d’aspecte terrós: sèpia sípia
    • Conjunt de cabells d’una persona: cabellera melena
    • Diners: cabals caudals
    • Disposar dues coses formant una creu l’una amb l’altra: encreuar creuar
    • Enderrocs: runa ruïna
    • Fer menys fosc: aclarir clarificar
    • Grup de persones que s’enfronta a un altre: bàndol ban
    • Màquina, artefacte: giny enginy
    • Massa de farina cuita al forn: pastís pastel
    • Obra impresa de menys de cinquanta pàgines: fullet fulletó
    • Paper on es fa l’esbós d’un escrit: esborrany esborrador
    • Persona que fa per devoció la visita a un santuari: pelegrí peregrí
    • Produir una obra musical: compondre composar
    • Que dóna un bon rendiment econòmic: rendible rentable
    • Que té una gran fama: famosa afamada
    • Recreació, esbarjo, comunament a l’aire lliure: deport esport
    • Semblar per l’aspecte: aparentar aparençar

    DEURES:

    • Feu el discurs inaugural de la Trobada d’Estudis “El paisatges de Paco Candel”, d’uns dos minuts, en què exposeu la tasca de la Fundació, expliqueu la finalitat de la Trobada i presenteu el conferenciant que obrirà les ponències. Recordeu que heu de seguir el guió que hem esbossat a classe. [Unitat 2, activitat 6]

    Fins dimarts! I porteu cadenes…

Cap comentari

  1. Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • vvinyas: L’enllaç que hi havia és un enllaç a un document del blog i s’ha de clicar a sobre de...
  • vvinyas: Gràcies. Ara el reviso.
  • Jordi: Vicenç, l’enllaç que fas a l’IEC no hi duu…
  • Dori: Bon dia Vicenç, estic intentant fer l’article d’opinió i em surt un enllaç que crec que no té res a...
  • Dori: Bon dia Vicenç, ara ho entenc ja que jo estic més acostumada al llenguatge administratiu i ho veia estrany,...

Núvol d'etiquetes

accentuació adjectiu alfabet fonètic apòstrof article article d'opinió català oriental cohesió complements verbals composició connectors derivats determinants dialectes geogràfics dièresi enumeracions estilística exposició oral fonètica sintàctica gerundi gènere informe majúscules neologismes nombre notícia numerals oracions compostes precisió lèxica preposicions pronoms febles propietats textuals registres relatius resum ser i estar signes de puntuació sinonímia substantiu text argumentatiu topònims velarització verbs veu passiva vocalisme