RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Dimarts, 10 d’abril del 2018

    Unes quantes propostes per fer una ruta gastronòmica.

    a) Revisió i correcció de textos

    [Unitat 3, tasca intermèdia]

    1. L’Esparra és una masia amb 300 anys d’història, però restaurada amb molt de gust.
    2. El que és segur, és que sortirem amb la panxa plena i sense que la butxaca se’n ressenti.
    3. Consta d’un bar amb estanc i de diferents sales, de les quals dues són interiors i la tercera és exterior. > dues d’interiors i una altra d’exterior
    4. A prop del centre de Palamós, una cafeteria ideal per prendre tant un cafè com un entrepà o una tapa d’atmosfera agradable i una decoració molt fresca que fan del local que sigui molt tranquil i amb un servei molt proper. > L’atmosfera agradable i una decoració molt fresca fan del local un lloc = L’atmosfera agradable i una decoració molt fresca fan que el local sigui
    5. Quan vas al millor restaurant del món no saps ben bé què esperar o, possiblement, no t’imagines el que estàs a punt de viure en el Celler de Can Roca. > ni
    6. Excel·lent és també el celler […] > El celler també és excel·lent.
    7. Començar amb un aperitiu de mousse d’espàrrecs i escopinyes; gaudir del salmó salvatge fumat al moment, la lasanya de nap negre, tòfona i botifarra de perol, el suquet de carxofa amb llobregant i botifarra negra, i l’amanida de faves i pèsols amb vieira; per acabar amb l’estofat de pinya amb escuma de xocolata i gelat de vainilla i el sorbet de coco amb núvol de menta, justifiquen sobradament el seu preu. > i / justifica
    8. […] aquest local ha anat canviant de mans en mans […] > canviant de mans = de mà en mà
    9. Durant l’estiu podeu relaxar-vos a la terrassa del restaurant copa en mà […] > amb una copa a la mà = bevent una copa
    10. […] hi trobem una masia de pedra restaurada, en la qual, La gran varietat de plats catalans, la carta per a celíacs (que no la trobem en tots els restaurants) i la gran zona verda perquè pugui jugar la mainada, fan d’aquest lloc, un espai ideal per poder passar un dia fantàstic amb la família.
      • REMARQUES:
    • Quan es parla d’entitats formalment constituïdes, com ara una institució, un organisme, una empresa o un establiment, tant públics com privats, s’ha d’escriure en majúscula la primera lletra de tots els noms i adjectius que formen part de la denominació.
    • El verb sentir i els seus derivats es conjuguen com dormir; és a dir, sense l’increment –eix– en les formes del present d’indicatiu i del present de subjuntiu: sent, senti, consent, consenti, ressent, ressenti… Cal recordar, però, que els verbs assentir i dissentir no es conjuguen com dormir, sinó com servir, és a dir, amb l’increment –eix-.
    • Ordeneu els complements de la manera més natural possible i eviteu l’ambigüitat i els possibles malentesos.
    • Procureu no posar darrere del verb, sistemàticament, adverbis com jatambénomés encara.
    • La coordinació de sintagmes nominals en posició de subjecte provoca la presència del plural en el verb. Tanmateix, si el subjecte està format per una coordinació d’oracions subordinades, el verb apareixerà en singular.
    • Eviteu els tòpics periodístics: expressions que neixen amb voluntat d’originalitat i que, de tan repetides, perden força i frescor. Sovint els tòpics expressen de manera confusa, poc natural i prolixa el que podem dir de manera més clara, natural i breu.

    b) L’informe

    L’informe és un text expositiu i argumentatiu gràcies al qual es pot transmetre una informació; l’informe permet exposar unes dades adreçades a un destinatari que normalment haurà de prendre una decisió en referència al tema del text. Hi ha diferents tipus d’informe; normalment se sol parlar dels informes tècnics, administratius i acadèmics.

    L’objectiu de l’informe tècnic és presentar de forma clara i detallada un treball científic o tècnic d’investigació o desenvolupament, o descriure en quin estat o situació es troben un objecte o una persona molt concrets (per exemple, un edifici que pot caure, un pacient hospitalitzat, etc.). Els informes tècnics també poden considerar-se com un tipus de text bàsic de transferència de coneixements.

    L’informe administratiu té com a destinatària l’Administració, que és qui ha de prendre una decisió respecte de la situació que es descriu detalladament en l’informe que elabora un tècnic. L’informe en sí no és massa diferent d’un informe tècnic, encara que el redactor ha de manifestar aquí quina és la seva opinió professional o experta en relació a aquell problema o situació concrets, ja que de fet és l’Administració qui el requereix perquè exposi quina és aquesta situació i quines possibles solucions té.

    L’informe acadèmic és un text que s’elabora quan finalitza un projece d’investigació en l’àmbit universitari, encara que hi poden haver altres tipus d’informe en aquest context. En qualsevo cas, la seva finalitat és valorar els resultats del projecte, de la beca, de l’experimient o fins i tot de l’aprenentatge d’algú (les notes acadèmiques no són altra cosa que una mena d’informes).

    Atenent a la seva extensió, al tema o al suport, els informes poden ser de tipus variat: breus o extensos, de caràcter més o menys formal, orals o escrits (encara que els orals solen tenir com a base un informe escrit) i de diferent temàtica científica o tècnica (branques pures i interdisciplinars).

    [UPF]

    [Unitat 4, activitat 2]

    L’informe ha de ser un text clar, precís i ordenat. Cal tenir en compte que cada informe és un text únic, especial, que respon a una situació comunicativa determinada. Només la flexibilitat ens permetrà construir textos idonis per a cada situació.

    DEURES:

    • Feu l’exercici de sinònims de la fotocòpia.

    Fins dijous!

Cap comentari

  1. Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • vvinyas: L’enllaç que hi havia és un enllaç a un document del blog i s’ha de clicar a sobre de...
  • vvinyas: Gràcies. Ara el reviso.
  • Jordi: Vicenç, l’enllaç que fas a l’IEC no hi duu…
  • Dori: Bon dia Vicenç, estic intentant fer l’article d’opinió i em surt un enllaç que crec que no té res a...
  • Dori: Bon dia Vicenç, ara ho entenc ja que jo estic més acostumada al llenguatge administratiu i ho veia estrany,...

Núvol d'etiquetes

accentuació adjectiu alfabet fonètic apòstrof article article d'opinió català oriental cohesió complements verbals composició connectors derivats determinants dialectes geogràfics dièresi enumeracions estilística exposició oral fonètica sintàctica gerundi gènere informe majúscules neologismes nombre notícia numerals oracions compostes precisió lèxica preposicions pronoms febles propietats textuals registres relatius resum ser i estar signes de puntuació sinonímia substantiu text argumentatiu topònims velarització verbs veu passiva vocalisme