L’escut d’Aix-en-Provence o d’Ais de Provença?
a) La notícia
Hem revisat aquests titulars.
- 249.530.000 [250 milions] euros per a infraestructures
- Ajuntament Salt proposa cobrar taxa per tenir gos [Hi falten els articles i les preposicions.]
- Cinc anys després del seu tancament, la ministra Ribera anuncia el desmantellament del projecte Castor perquè és massa costós [Arriben tand i, a més, és massa llarg.]
- Descobert a Escòcia un rèptil marí del Juràssic semblant a un dofí que va viure fa uns 170 milions d’anys [És massa llarg i és ambigu.]
- El govern espanyol està disposat a repensar la intervenció de trucades sense intervenció [una ordre] judicial
- El petroli segueix en caiguda lliure: el petroli [barril] de Brent baixa dels 46 dòlars [La segona part del títol el podem fer servir de subtítol.]
- Els Globus d’Or llancen Roma[‘Roma’] cap a l’èxit
- Els homes, que es fan moltes ‘selfies’ són més proclius a ser psicòpates
- En la continuació de ‘Twin Peaks’, el protagonista, l’agent Cooper, el torna a interpretar de nou Kyle MacLachlan. [És massa llarg.]
- Fontcoberta va reestrenar [reestrena] el nucli de l’església
- Inauguren [S’inaugura / Inaugurada] la nova biblioteca de Girona
- Josep Lluís Núñez, el presoner d’Hisenda [És un joc de paraules.]
- L’Assemblea Nacional Catalana [ANC] demana que: “els polítics estiguin a l’alçada”
- La CUP podria mantenir les sigles a la llista d’esquerres [Expressa probabilitat.]
- La nova fornada de dirigents que dirigirà [governarà] el país
- Marine Le Pen reclama no mantenir [eliminar / liquidar] Schengen
- Mor dona en omplir-se de fum metro de New York [Nova York] [Hi falten els determinants.]
- Nadal no es classifica per a la tercera [eliminat a la segona] ronda del torneig de Doha
- Part de l’art pre-colombí [precolombí] de Jordi Clos, cedit al MuCuM [Museu de Cultures del Món]
- Sefardites, sí; moriscos i sahrauís, no [Hi ha molts signes de puntuació i és poc informatiu.]
- Dos premis (millor pel·lícula dramàtica i millor actor protagonista) per Bohemian Rapsody [‘Bohemian Rapsody’]
- Tres veïns de Granollers han estat imputats per l’intent d’homicidi de Pere Ros
- Troben [Trobades] 50 tones de llavors de cereals destinades a la comercialització fraudulenta
- Un exregidor del PI està a favor d’un govern d’unitat
- Un milió de pensions més!
b) L’exposició oral
Hi ha quatre maneres diferents de pronunciar un discurs que ens plantegen reptes diferents:
Discurs llegit Es perd no només el contacte visual amb l’auditori, sinó el cos a cos entre l’orador i el seu públic (fora que siguis un gran actor). Es perd també, fins i tot quan la lectura està molt assajada, la naturalitat de la veu. Aquest tipus d’elocució pot ser, tanmateix, útil en casos de molt de compromís, en què calgui mesurar bé les paraules i fins i tot amagar els dubtes i les pors de qui parla.
Discurs memoritzat Fora que siguem uns bons actors, acostumats a declamar amb naturalitat paraules alienes, és molt difícil que la memorització d’un discurs no acabi distorsionant-ne la recepció, és a dir és difícil que a l’auditori no li soni estranya, i poc espontània, la declamació, i no li sembli complicada la sintaxi, més pròpia de la llengua escrita que de la parlada.
Discurs amb guió Es tracta d’una barreja dels tres elements anteriors. Es tracta de tenir un text escrit ben preparat, amb un guió minuciós i ben preparat tipogràficament (cos de lletra i colors diferents per marcar diverses inflexions o entonacions; amb fletxes per marcar clarament l’organització dels discurs o la relació entre les idees). Algunes parts del discurs, com per exemple les cites, es poden aprendre de memòria; d’altres, com ara les anècdotes, és millor explicar-les de manera més espontània. Les parts més complicades es poden llegir, per bé que prenent abans la precaució d’haver-ho assajat bé. D’aquesta manera el contacte visual amb l’auditori només es perd en alguns moments i de seguida es pot tornar a recuperar.
Discurs improvisat És la prova més difícil, sobretot quan és un discurs realment improvisat, és a dir que s’ha de preparar sobre la marxa sense haver tingut l’oportunitat de preparar-lo abans. Hi ha gent que, per aquests casos imprevisibles, té sempre a punt un repertori de frases i anècdotes que només cal saber adaptar a la circumstància que es presenta.
[Text extret del web Lletres i bits]
Segons el tipus de discurs, ens hem de fixar més en alguns aspectes concrets de la intervenció. [molt, força, no gaire]
DEURES:
- Heu de participar en una taula rodona que porta per títol “La importància de la lectura en el procés d’aprenentatge”. Feu una intervenció d’uns 4 minuts. [Tasca final] Consulteu aquests enllaços per trobar arguments per desenvolupar la vostra intervenció i preparar el guió:
[minuts 6.45′ a 17.42′]
Fins dilluns!
Cap comentari