Gràcies pels adjectius meravellosos que m’heu dedicat…
a) L’adjectiu: gènere i nombre
Quan un adjectiu complementa dos o més noms que tenen gènere diferent, l’adjectiu s’escriu en masculí i en plural. Per exemple:
furgonetes i cotxes abandonats
nenes i nens entremaliats
un tamboret i una cadira rústics
un gos i una gata bufons
Si l’adjectiu va davant dels noms, la concordança de gènere i nombre només es fa amb el primer nom. Per exemple:
bon resultat i feina
màxima dedicació i esforç
Si es vol evitar el contacte entre un nom femení i un adjectiu masculí, es pot repetir l’adjectiu o bé invertir l’ordre dels noms per tal que el masculí aparegui immediatament abans de l’adjectiu. Per exemple:
un tamboret rústic i una cadira rústica
una gata i un gos bufons
[Optimot: fitxa 6737/1]
Més enllaços:
- CUB: “Concordança de nombre dins el sintagma nominal“
- CUB: “Concordança de gènere dins el sintagma nominal“
- Itineraris d’aprenentatge. Llengua catalana. Nivell suficiència
[Unitat 3, actvitat 7]
b) La variació lingüística: els registres
Els textos orals són diferents dels textos escrits. En aquest quadre hi trobareu alguns trets característics dels textos orals. Com més espontani és el text, més en trobem.
c) Connectors
Hem completat el text següent amb la paraula o la paraula adequades:
DEURES:
- Analitzeu els factors que determinen que determinen el registre lingüístic d’aquest vídeo (fins al minut 2:25):
- Quins consells li donaríeu a en Rai si li proposessin de col·laborar en un programa de viatges del Canal 33?
Fins dilluns!
Cap comentari