RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Connectivisme

    Teoria de l’aprenentatge iniciada per George Siemens (2005) que preconitza que l’aprenentatge es pot produir fora de l’individu (en una organització o en una base de dades) i que les capacitats per aprendre són més crítiques que el que se sap. L’aprenentatge és un procés que ocorre dins d’una àmplia gamma d’ambients que no estan necessàriament sota el control de l’individu. És per això mateix que el coneixement pot residir fora de l’ésser humà, per exemple dins d’una organització o una base de dades, i s’enfoca en la connexió especialitzada en conjunts d’informació que permet augmentar cada vegada més l’estat actual de coneixement. Cuidar i mantenir les connexions és necessari per facilitar l’aprenentatge continu. Així mateix, l’habilitat per veure connexions entre camps, idees i conceptes és fonamental.
    Aquest tipus d’aprenentatge intenta aconseguir un coneixement precís i actual, ja que saber triar entre les informacions aquelles que són rellevants en cada moment és fonamental. Es tracta de tenir present que ja la tria de decisions que nosaltres fem esdevé aprenentatge. Així doncs, saber discernir entre totes les informacions que ens arriben quina és important i quina no, és cabdal, així com saber reconèixer quan la informació seleccionada altera els coneixements anteriors, altera la base d’informació passada.

    El punt de partida, doncs, d’aquesta teoria és l’individu. El seu aprenentatge personal creix a partir d’una xarxa, que aporta informació a organitzacions i institucions que, a la vegada, bolquen informació en la mateixa xarxa que torna novament a l’individu per incorporar-hi nou aprenentatge. Aquest cicle permet als aprenents l’actualització contínua de coneixements dels camps en els quals hagin format connexions.

    Des del punt de vista connectivista, l’aprenentatge és un procés de creació de xarxes, per això gira a l’entorn de l’aprenent i no sobre el professor. El professor es converteix en tutor, administrador de xarxa. Segons Siemens, el docent ha d’assumir un rol dual: com a expert amb coneixement avançat en un camp i com a guia que fomenta i encoratja l’exploració de l’aprenent.

    Un curs connectivista es basa en quatre activitats principals:

    1. Selecció: l’aprenent té accés a molt material, però no se n’espera que ho llegeixi o miri tot. Ha de seleccionar únicament el material que li sembli interessant i adient.
    2. Desar: l’aprenent ha de desar tot el material triat de manera que el pugui compartir amb altres persones (bloc, Twitter, Facebook, Del·licious, YouTube…)
    3. Reflexió: l’aprenent no ha de repetir el contingut seleccionat, sinó que ha de crear-ne de nou, hi ha de reflexionar.
    4. Compartir: l’aprenent ha de compartir de manera voluntària la seva feina.

Cap comentari

  1. Encara no hi ha cap comentari. Sigues el primer a enviar-ne un utilitzant el formulari!

RSS dels comentaris

Escriu un comentari

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • mmiret: Tens tota la raó, Raquel. Jo seria la primera que no voldria sortir, però potser els menys tímids s’hi...
  • Raquel Olivé: Caram! m’ha semblat molt interessant! ara bé, no sé si els alumnes s’hi engrescarien gaire:...
  • Raquel Olivé: Com a Consorci, podem obrir un bloc amb els alumnes on vulguem i com vulguem? o s’ha de fer en...
  • Raquel Olivé: Aquesta setmana al meu I3 vam explicar com havíem de riure en català correcte pel twitter! HAHAHAHA!...
  • Raquel Olivé: Molt bo el vídeo! m’he fet un fart de riure!

Núvol d'etiquetes

2.0 adell aprenentatge aprenentatge dinàmic aprenentatge educació col·laboració usos de wiki aprenentatge informal autonomia avaluació blocs blocs educatius blogs a ensenyament Comunicació comunitat d'aprenentatge connectivisme Diccionari visual Edupunk Enfocament per tasques ensenyament Entorn Facebook google docs Informació integració nova pedagogia PLE PLN senyoreta SLC Montcada i Reixac tasques tic web 2.0 wiki wikis youtube