RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Apunts sobre el connectivisme

    CONNECTIVISME= teoria de l’aprenentatge per a l’era digital.

    Teoria desenvolupada per George Siemens per explicar l’efecte que les TIC tenen sobre la manera de vida, sobre com ens comuniquem i com aprenem. El connectivisme considera l’aprenentatge com un procés de crear connexions en una xarxa, es connecten els nodes (informació, dades, sentiments, imatges)

    El connectivisme =  l’aplicació dels principis de la xarxa (network) a l’aprenentatge.

    Conèixer = fer connexions

    Aprendre =  construir xarxes.

    L’aprenentatge en xarxa es dóna a tres nivells: neuronal-biològic, conceptual i socialment.
    La necessitat d’aquest nou enfocament va lligada al canvi que les TIC han produït en la societat. El temps que passa des que el coneixement que adquirim és útil fins que ja no ho és cada vegada més petit, ja que els canvis al nostre voltant van cada dia més ràpid i ens obliguen a reaccionar a la mateixa velocitat.Així, segons Siemens (2004), l’aprenentatge està canviant de la manera següent:

    •    L’aprenentatge és un procés continu, que dura tota la vida i es mou en diferents camps relacionals.
    •    L’aprenentatge informal adquireix importància, ja que cada vegada aprenem de maneres més variades (a través de xarxes, comunitats, etc.)
    •    La tecnologia afecta la nostra manera d’aprendre.
    •    L’aprenentatge individual i l’aprenentatge organitzacional estan relacionats.
    •    Saber on trobar els coneixements necessaris és tan important com saber què i saber com.

    El connectivisme recull en certa manera l’herència del constructivisme, però posa l’èmfasi en l’aprenentatge que té lloc fora de l’individu, per tal d’adaptar-se a les necessitats de l’era actual. En aquest context, aprendre a valorar el que s’està aprenent, la necessitat d’avaluar la necessitat d’aprendre alguna cosa, la capacitat de sintetitzar i reconèixer connexions són habilitats que adquireixen una especial importància.
    Així, la possibilitat d’aprenentatge dependrà de com un concepte estigui connectat amb els altres i de les connexions futures que s’estableixin entre ells.
    D’aquesta manera, se situa l’aprenentatge fora de l’individu, ja que aquest dependrà de les connexions que estableixi i no tant en el seu estat actual de coneixement.

    Com és l’aprenentatge segons Siemens?

    •    Es basa en la diversitat d’opinions.
    •    És un procés de connectar nodes especialitzats o fonts d’informació.
    •    Pot residir en recursos o llocs no humans.
    •    El desig de saber més és més important que el que sabem.
    •    El manteniment de les connexions es faciliten per mitjà de l’aprenentatge continu.
    •    La capacitat per veure les connexions entre camps és una habilitat bàsica.
    •    La intenció de les activitats de l’aprenentatge connectivista és mantenir actualitzada la informació.
    •    La presa de decisions és en si un procés d’aprenentatge.
    •    Per tant, l’aprenentatge, no es basa en la informació i el tractament que en fa l’individu d’ella, sinó que fan falta altres habilitats que influenciaran de manera definitiva el nostre aprenentatge:
    •    Saber distingir la informació important de la que no ho és.
    •    Reconèixer quan una nova informació altera les decisions preses anteriorment.
    •    Crear, mantenir i utilitzar el flux d’informació.

    CONSEQÜÈNCIES

     1.    Canvi de rol dels estudiants i els professors:
    –    L’estudiant ha de tenir un paper actiu per construir el seu propi coneixement.
    –    El professor es converteix en el guia que l’acompanya en aquest procés. El docent s’encarregarà d’ensenyar:

    • a validar la informació
    • a construir la xarxa de l’estudiant
    • a aprofitar les oportunitats d’aprenentatge
    • on / en qui buscar ajuda

    2.    Canvi del concepte d’avaluació:

    L‘avaluació del procés d’aprenentatge, doncs, no es pot dur a terme de la forma tradicional (mitjançant proves i exàmens). En el procés d’aprenentatge hi intervenen factors tan interns com externs a l’individu, així sembla lògic que l’avaluació també vingui tant de dins com de fora de l’individu. Les connexions i l’intercanvi entre semblants i experts li permetran crear al final del seu procés d’aprenentatge un producte que pot ser avaluat tan pel propi individu, com per experts (professors), com per iguals (altres estudiants). El portafoli  és un bon exemple d’instrument per a l’avaluació en l’era digital.

    Les eines Web 2.0 són clau per al connectivisme:  s’accedeix a la informació,  possibiliten crear-ne de nova, publicar-la i que altres persones puguin intervenir-hi opinant, reflexionant o suggerint.

     

    Extrets de:
    http://recursosdidactics.org/archives/1399
    http://ticteories.wikispaces.com/5.+Connectivisme
    http://grupsis.wikispaces.com/7.-+Connectivisme
    http://teories-d-aprenentatge-grup-2.wikispaces.com/5.Connectivisme
    http://les-tic-en-educacio-grup8.wikispaces.com/Connectivisme

Cap comentari

  1. Encara no hi ha cap comentari. Sigues el primer a enviar-ne un utilitzant el formulari!

RSS dels comentaris

Escriu un comentari

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • mmiret: Tens tota la raó, Raquel. Jo seria la primera que no voldria sortir, però potser els menys tímids s’hi...
  • Raquel Olivé: Caram! m’ha semblat molt interessant! ara bé, no sé si els alumnes s’hi engrescarien gaire:...
  • Raquel Olivé: Com a Consorci, podem obrir un bloc amb els alumnes on vulguem i com vulguem? o s’ha de fer en...
  • Raquel Olivé: Aquesta setmana al meu I3 vam explicar com havíem de riure en català correcte pel twitter! HAHAHAHA!...
  • Raquel Olivé: Molt bo el vídeo! m’he fet un fart de riure!

Núvol d'etiquetes

2.0 adell aprenentatge aprenentatge dinàmic aprenentatge educació col·laboració usos de wiki aprenentatge informal autonomia avaluació blocs blocs educatius blogs a ensenyament Comunicació comunitat d'aprenentatge connectivisme Diccionari visual Edupunk Enfocament per tasques ensenyament Entorn Facebook google docs Informació integració nova pedagogia PLE PLN senyoreta SLC Montcada i Reixac tasques tic web 2.0 wiki wikis youtube