RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • El bloc, un pom de recursos

     

    El bloc, un pom de recursos -i d’ambigüitats semàntiques!

     

    El terme blog, que desafortunadament, des del meu punt de vista, en català no s’ha mantingut amb la g final de l’anglès –deu ser que ens agrada l’ambigüitat?-, prové de web-log, mot creat per Jorn Barger el 1997 per a designar un diari personal en línia que l’autor o autora actualitza constantment. Després el terme esdevingué weblog, tot junt, i finalment, blog.

     

    Es pot dir, doncs, que el bloc és un lloc web que permet la publicació d’entrades en qualsevol moment i brinda l’oportunitat als qui el llegeixen de fer-hi tots els comentaris que considerin oportuns. Aquestes entrades s’organitzen cronològicament, de manera que la primera que apareix és sempre la més recent. Els blocs es poden crear gratuïtament des de llocs com ara WordPress, Blogger, Livejournal, Xanga i Edublogs.

     

    Quant al disseny del bloc, no cal pas trencar-s’hi el cap, ja que els diversos programes ofereixen un ampli ventall de plantilles, cosa que facilita centrar-se més en el què que no pas en el com.

     

    En l’àmbit educatiu, el bloc permet als alumnes l’accés a informació o recursos necessaris per a dur a terme projectes i activitats d’aula, la qual cosa, sens dubte, optimitza el temps d’aprenentatge. Ahora complementa els continguts acadèmics amb elements audiovisuals.

     

    D’altra banda, el bloc també és una bona eina cooperativa entre docents, per tal com possibilita crear, visualitzar, actualitzar i compartir amb els/les altres col·legues els projectes de classes i d’activitats que cadascú ha pensat.

     

    Pel que fa a la utilitat per als alumnes, el bloc permet:

     

    1. Publicar la programació i els continguts de l’assignatura.
    2. Publicar el tipus d’avaluació que s’aplicarà.
    3. Publicar el calendari tant d’activitats com de proves.
    4. Anunciar novetats relacionades amb la matèria.
    5. Fer comentaris, rectificacions i aclariments del que s’ha vist a classe.
    6. Oferir gravacions de les sessions per tal que els alumnes puguin repassar el que s’hi ha explicat o també perquè aquells que no han pogut assistir a una determinada sessió puguin recuperar-la.
    7. Fornir una eina d’expressió i comunicació als alumnes quan ells mateixos són creadors d’entrades en un bloc col·lectiu.
    8. Fer recomanacions de lectures entre alumnes.
    9. Formular i compartir dubtes entre alumnes.
    10. Crear una biblioteca de recursos que siguin interessants per a l’aprenentatge de la matèria.
    11. Crear col·lectivament qualsevol relat.
    12. Intercanviar documentació i classificar-la de manera ordenada.
    13. Etc.

     

    Com a conclusió, podríem dir que el bloc és una eina que fa l’ensenyament més dinàmic, que contribueix a la socialització dels materials, que potencia el treball col·laboratiu i que esperona la necessitat d’esbrinar, de documentar-se i de presentar resultats amb cara i ulls. El valor de tot plegat és la potenciació de l’autoestima dels alumnes a partir de l’evolució en l’adquisició de coneixements, en la interacció amb els companys i en la manifestació de la pròpia creativitat.

    Això sí que és un bloc!:

     

     

    Arguments en contra de la forma establerta, el polisèmic bloc

     http://bibiloni.cat/textos/blog.pdf

     

1 comentari

  1. Raquel Olivé

    30 nov. 12
    11:22 #

    Com a Consorci, podem obrir un bloc amb els alumnes on vulguem i com vulguem? o s’ha de fer en una plataforma concreta?

RSS dels comentaris

Escriu un comentari

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • mmiret: Tens tota la raó, Raquel. Jo seria la primera que no voldria sortir, però potser els menys tímids s’hi...
  • Raquel Olivé: Caram! m’ha semblat molt interessant! ara bé, no sé si els alumnes s’hi engrescarien gaire:...
  • Raquel Olivé: Com a Consorci, podem obrir un bloc amb els alumnes on vulguem i com vulguem? o s’ha de fer en...
  • Raquel Olivé: Aquesta setmana al meu I3 vam explicar com havíem de riure en català correcte pel twitter! HAHAHAHA!...
  • Raquel Olivé: Molt bo el vídeo! m’he fet un fart de riure!

Núvol d'etiquetes

2.0 adell aprenentatge aprenentatge dinàmic aprenentatge educació col·laboració usos de wiki aprenentatge informal autonomia avaluació blocs blocs educatius blogs a ensenyament Comunicació comunitat d'aprenentatge connectivisme Diccionari visual Edupunk Enfocament per tasques ensenyament Entorn Facebook google docs Informació integració nova pedagogia PLE PLN senyoreta SLC Montcada i Reixac tasques tic web 2.0 wiki wikis youtube