RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

"Els millors mestres són aquells que t'ensenyen on has de buscar però no què hi has de trobar". Alexandra Trenfor

  • EL SALVAVIDES: L’ús de com i com a

    A la classe d’avui sembla que ha quedat molt clar l’ús de com com a, però si queda cap dubte segur que el resolem amb aquest exercici interactiu del web Català 5 estrelles. Som-hi!

    Article complet

  • EL DIARI DE BORD: 23 de març

    Per començar la classe hem acabat Els pronoms febles. Després hem seguit amb altres càpsules de gramàtica: Les preposicions de temps, L’ús de com i com a i La correlació de temps verbals.

    Tot i que encara ens quedarà pendent l’exercici Lèxic 3 i el test de la unitat 5, a partir d’aquí ja començarem a treballar en un model de la prova d’assoliment final.

    Nois, això és la recta final!

    Article complet

  • EL TRESOR: El reportatge interpretatiu

    Llibres 2.0

    Íngrid Ruiz

    Els llibres en format paper s’extingeixen. És un fet. Durant els darrers quatre anys la venda de llibres a Catalunya s’ha reduït un 4,3% i aquest fet ha provocat que en un sol any hagin desaparegut 171 llibreries al Principat. Aquesta xifra en comporta una altra de molt més esgarrifadora: a Catalunya cada dos dies es tanca una llibreria.

    El nombre de lectors, en canvi i paradoxalment, ha augmentat. Els últims quatre anys s’ha registrat un increment del 3% en el nombre de catalans que llegeixen habitualment, segons el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.

    La resposta a com pot ser que el nombre de lectors augmenti mentre el nombre de vendes de llibres disminueix és molt senzilla: la digitalització ha arribat als llibres. Un 64,9% dels ciutadans majors de 14 anys admeten ser lectors en format digital.

    La paradoxa es dilueix, però, quan sabem que el 77% dels lectors digitals adquireixen els llibres de manera il·legal, és a dir, no els compren. Malgrat tot, el president de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, Albert Pèlach, afirma que “no es tracta d’un problema només de pirateria, sinó que el dèficit és de caràcter estructural i prové del poc foment de la lectura a escala educativa”.

    Que el llibre digital s’escoli en la nostra societat i passi a ser un més de la família és el més normal del món. El segle XXI es caracteritza per la rapidesa en els canvis tecnològics i sembla que el futur del llibre passa, també, per aquesta transformació. És només qüestió de temps que les empreses editores se les enginyin per augmentar les vendes en aquest nou i potent sector.

    Article complet

  • EL TRESOR: El reportatge interpretatiu

    Petits dictadors: una problemàtica que va en augment

    Marta Barberà

    Especialistes del món de la psicologia, la psiquiatria, la pediatria i l’educació assenyalen que estan augmentant el nombre de nens i nenes amb problemes de conducta a l’Estat espanyol i s’estima que en l’última dècada s’han multiplicat el nombre de casos. Aquests infants es comporten com autèntics dictadors i a més són intolerants i volen imposar i satisfer els seus desitjos a l’instant. El motiu, segons els analistes, radica en els canvis socials, laborals i educatius que comporten que els infants no tinguin límits i normes i que arrosseguin una gran manca de valors.

    Deficiència del treball en valors a l’escola

    A diferència de països com Singapur, Japó, Finlàndia…, a Espanya no es treballen suficientment els valors a l’escola. A més, molts mestres es veuen desacreditats pels pares, fet que en dificulta la reeducació. Segons Marta Nogueroles, professora d’Educació en valors, “les escoles són fàbriques de persones competitives i tallers de memòria […]. Es necessita un sistema educatiu que ensenyi valors”.

    Conciliació laboral i familiar, el gran problema

    Cèlia Miró, cofundadora de la ONG Eduval opina que “és difícil compaginar la vida laboral amb la familiar, per la qual cosa es disposa de menys temps per als fills. A més, l’estrès que provoca aquest ritme és una font de conflicte familiar molt tòxic per als infants”.

    Les condicions laborals a l’Estat espanyol, de mitjana, no són les desitjables comparades amb la majoria de països europeus. El salari anual més habitual dels espanyols és de 16.500 euros, fet que provoca que en la majoria de famílies hagin de treballar els dos membres sense possibilitat de reducció de jornada. A més, a Espanya se surt de la feina de mitjana a les 19.00 h i 3 de cada 4 treballadors tenen jornada partida. Aquestes dades posen de manifest la dificultat de les famílies per conciliar la vida laboral amb la familiar. Aquest fet aboca molts pares i mares a donar als seus fills una educació molt permissiva, a causa del sentiment de culpa que els envaeix per no poder passar més temps amb ells. Segons Bertrand Regader, psicòleg educatiu, “els pares aprofiten el poc temps que els queda de la jornada per consentir els seus fills”. Això provoca que aquests infants desenvolupin una actitud capriciosa i manipuladora i una baixa tolerància a la frustració.

    Societat i consumisme

    Íngrid Ruiz, cofundadora de l’ONG Eduval, destaca que “les necessitats econòmiques familiars afecten negativament l’educació integral dels infants, però també ens trobem que a molts infants de famílies benestants i que tenen més educació acadèmica, els manquen valors. Aquestes famílies pensen que amb els diners es pot comprar tot, però els valors ètics i morals no es poden comprar”.

    La cultura de l’abundància aboca els nens al consumisme. Només per Nadal, els infants reben de mitjana uns 10 regals. Tothom coincideix a afirmar que abans amb menys regals els nens i les nenes eren més agraïts i donaven més valor a les coses.

    L’ONG Eduval, l’alternativa a falta de solucions reals

    La tasca de l’ONG Eduval és tot un èxit. A través de tallers de psicodrama, reunions grupals, treball individual, etc. es reforcen aquells valors que manquen en alguns infants en edat escolar.

    Les cofundadores d’aquesta ONG apunten: “Si seguim prioritzant el consumisme i no actuem a favor de la conciliació laboral i familiar ens veurem abocats a la deriva pel que fa a l’educació en valors en els infants. Falta més implicació per part d’institucions, empreses, escola i societat en general per a revertir la situació”.

    Article complet

  • L’ÀNCORA: La ressenya literària

    Arriba l’hora d’escriure la ressenya literària sobre La força del vent que us va encarregar la revista local.

    Segur que la trobada amb Marta Magrinyà us donarà moltes idees. Recupereu també la feina que heu fet en grups, si és que vau venir a classe: un esborrany per contextualitzar l’autora i el text, i un altre de la sinopsi. A més, avui hem fet una pluja d’idees dels possibles elements objecte del comentari crític. Recordeu també que el comentari crític ha d’ocupar aproximadament un 50% del total de 300 paraules que ha de tenir el text.

    Un últim consell encara: penseu un final contundent, a tall de conclusió, per a la vostra ressenya.

    Tot això per al divendres 23 de març. Si algú no la pot tenir enllestida aquest dia també me la pot enviar per correu electrònic com a màxim el dimarts 27 de març.

    Article complet

  • L’ÀNCORA: El reportatge interpretatiu

    La setmana vinent entrem en la recta final del curs i se’ns gira feina. D’una banda, toca escriure un reportatge interpretatiu també a l’entorn de la lectura, concretament sobre el futur dels llibres. Per documentar-vos, baseu-vos en l’article “Augmenta l’hàbit de lectura a Catalunya, però disminueix la compra de llibres”, publicat a Vilaweb, i en l’article “Cada dos dies es perd una llibreria a Catalunya”, que es va publicar a El País.

    Per aconseguir un bon reportatge interpretatiu, recupereu tot el que hem treballat en relació amb aquest text i tingueu en compte les correccions que us he fet en la tasca final de la unitat 4. També us recomano que abans de donar-lo per definitiu utilitzeu novament aquesta Rúbrica d’autoavaluació del reportatge interpretatiu.

    El text ha de tenir unes 300 paraules i me l’heu d’enviar per correu electrònic com a màxim el dimecres 21 de març.

    Article complet

  • EL SALVAVIDES: Els pronoms febles

    Tot i que enara no hem enllestit els pronoms febles, en vista de la dificultat us recomano fer-ne un repàs a l’apartat Els pronoms del web Itineraris d’aprenentatge. Al menú de l’esquerra, podeu clicar Les formes dels pronoms febles i Les funcions dels pronoms febles però dediqueu-vos especialment a Les combinacions binàries de pronoms febles.

    Article complet

  • EL DIARI DE BORD: 16 de març

    Avui, finalment, hem fet el test de gramàtica i lèxic de la unitat 4.

    Pel que fa a la unitat 5, hem continuat treballant en la vostra ressenya. Concretament, hem comentat l’article “En qué fijarse de un libro para hacer una buena reseña”, del blog Sinjania, i a continuació, en grups, heu fet una llista dels possibles elements objecte del comentari crític.

    També hem dedicat una estona a pensar quines preguntes adreçareu a la Marta Magrinyà, autora de La força del vent, en la trobada d’avui mateix al vespre.

    Article complet

  • L’ÀNCORA: L’article d’opinió

    En aquesta unitat se us gira feina. A més de la ressenya literària de La força del vent, la revista local us ha demanat un article d’opinió sobre els llibres digitals i els llibres en paper.

    Casualment escolteu al programa de ràdio Generació digital, de Catalunya Ràdio, una notícia sobre la indústria editorial digital que us dona algunes idees.

    Recordeu que el vostre article ha de tenir de 300 paraules. Abans de donar el text per definitiu autoavalueu-vos amb aquesta Rúbrica d’autoavaluació de l’article d’opinió i feu a partir de l’autoavaluació els canvis necessaris.

    Heu de presentar-me l’article divendres vinent.

    Article complet