RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

"Els millors mestres són aquells que t'ensenyen on has de buscar però no què hi has de trobar". Alexandra Trenfor

  • L’ÀNCORA: L’esquelet de la descripció

    Comencem a treballar en la tasca final d’aquesta unitat. El primer pas és planificar-la. Això és el que ens proposa la tasca B del dossier, en què heu d’elaborar l’esquelet de l’entrada per a un blog de viatges per descriure una destinació idíl·lica. Podeu optar per un país, una ciutat, un itinerari… i pot ser de la quinta forca o del costat de casa.

    Penseu abans de posar-vos-hi que heu d’adoptar un posicionament essencialment subjectiu. L’esquelet ha d’incloure, a més del contingut de la introducció i de la conclusió, els elements que preveieu descriure i en quin ordre. Si ja teniu alguna idea per al títol també la podeu anotar.

    Tingueu en compte que es tracta de fer una descripció, cosa que implica un llenguatge literari, creatiu, suggeridor… És a dir, si opteu per descriure els avencs de la Febró no es tracta que doneu instruccions de com arribar-hi i, si trieu una destinació per exemple d’Àsia, no heu de fer un recull de la moneda del país, les vacunes necessàries o els perills a evitar.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Protegit: EL DIARI DE BORD: 17 de gener

    El contingut està protegit amb contrasenya. Per veure’l, introduïu la contrasenya a continuació:

    Article complet

  • Protegit: EL MAPA: La unitat 3

    El contingut està protegit amb contrasenya. Per veure’l, introduïu la contrasenya a continuació:

    Article complet

  • EL SALVAVIDES: L’ús de sinó i si no

    A la classe d’avui sembla que ha quedat molt clar l’ús de sinó si no, però si queda cap dubte segur que el resolem amb aquest exercici interactiu del web Català 5 estrelles. A la feina!

    Article complet

  • EL SALVAVIDES: L’ús incorrecte de la preposició a

    Avui hem treballat l’ús incorrecte de la preposició a. Si en voleu fer un repàs us recomano l’apartat Les preposicions del web Itineraris d’aprenentatge. Al menú de l’esquerra, cliqueu La preposició davant de complement directe.

    Article complet

  • Protegit: EL TRESOR: Els 10 passos per escriure bé

    El contingut està protegit amb contrasenya. Per veure’l, introduïu la contrasenya a continuació:

    Article complet

  • Protegit: EL DIARI DE BORD: 10 de gener

    El contingut està protegit amb contrasenya. Per veure’l, introduïu la contrasenya a continuació:

    Article complet

  • EL TRESOR: L’article d’opinió

    Moros i cristians

    Josep Escaño

    Vagi per endavant que no soc una persona religiosa. Per poc que pugui, intento allunyar-me al màxim de qualsevol centre de culte i, en aquest sentit, el meu tracte és igualitari envers totes les confessions: fujo! Ara bé, si parlem de la possibilitat de practicar una religió i disposar d’un centre habilitat amb aquesta finalitat al nostre territori la meva resposta és igual de contundent: rotundament sí!

    En primer lloc, crec que, en una societat democràtica i teòricament avançada com la nostra, és bàsic eliminar qualsevol sospita de discriminació per causes religioses. Segons dades del Baròmetre sobre la religiositat de l’any 2016, a Catalunya hi ha un 85% de ciutadans que coneixen persones que practiquen religions diferents a la seva. Seríem capaços de prohibir les necessitats dels nostres veïns, familiars i amics? Perseguir-los com a delinqüents per tenir una confessió diferent a la majoritària? No seria aquest un focus de problemes i contradiccions constant?

    D’altra banda, si acceptem aquesta diversitat religiosa és imprescindible que vagi acompanyada d’una llibertat absoluta a l’hora de tenir un espai condicionat, dissenyat i construït amb aquest objectiu. Els centres de culte no són capricis col·lectius, sinó que són, en la majoria de casos, el punt de trobada de tota una comunitat que es reuneix per escoltar el seu líder religiós, ja sigui un bisbe, un imam o un rabí.

    En conclusió, hi ha una cita cèlebre que ens pot servir de guia en aquest tema: “No estic d’acord amb allò que dius, però defensaré amb la meva vida el teu dret a expressar-ho”. En el meu cas concret, la podríem adaptar d’aquesta manera: “Mai practicaré cap religió, però defensaré fins a la mort el teu dret a fer-ho”. En situacions com aquesta no valen mitges tintes. Cal aplicar l’essència democràtica i la defensa dels drets universals més bàsics com el de la llibertat religiosa. La llei ha de ser igual per a tothom. Com se sol dir, “o tots moros o tots cristians”.

    Article complet

  • L’ÀNCORA: El discurs

    Ja sabeu que com a president o presidenta de l’Associació d’Amics de Tavertet us toca fer el discurs de cloenda de les Jornades Raimon Panikkar. Per sort, n’heu fet un esquelet en grup. Ara, amb les idees clares, ja podeu elaborar-ne el guió. Per documentar-vos podeu utilitzar les fonts que ja us vaig suggerir per a l’activitat 1 així com aquest apunt biogràfic de Lídia Pujol i aquesta presentació de l’espectacle Iter luminis.

    Recordeu que el guió no ha de reproduir amb paraules exactes el discurs que fareu en veu alta, sinó que són unes notes o apunts amb el conjunt d’idees principals i secundàries, ordenades i relacionades, en què centrareu la vostra intervenció. Eviteu també de fer un guió excessivament telegràfic que no contingui totes les dades que heu d’exposar.

    Un cop llest el guió, feu algun assaig per ajustar el temps, que ha d’estar al voltant dels 3 minuts. Tingueu en compte en quins dos aspectes us heu compromès a millorar i també els objectius que ha de perseguir un discurs per no avorrir segons Ciceró: docere, és a dir, ensenyar; delectare, és a dir, seduir, i movere, és a dir, commoure.

    Tornant de les vacances de Nadal, haureu de fer el vostre discurs.

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Rosa: Impressionantment ben escrit. Un article captivador i amb moltíssima grapa, Josep. Felicitats.
  • Pep: Ostres! No sabia que l’havia penjat! Moltes gràcies pels comentaris, companyes. Celebro que us hagi...
  • Isabel Ayala: Sí senyor! És de deu sense ser de déu (visca els diacrítics!)
  • Gemma: He llegit l’article d’opinió del Josep i ja veig perquè és de deu. Està molt bé, M’ha...
  • Judith Rodríguez: Hola, Bibi, No em sembla adequat penjar-los ja que són exercicis reals d’alumnes, però...

Núvol d'etiquetes

benvinguda el diari de bord el discurs el mapa el mapa mental els pronoms relatius escriure bé gramàtica l'article d'opinió l'exposició oral la descripció la notícia la preposició a la varietat estàndard les preposicions de règim verbal lèxic mateix/propi ortografia per/per a perquè/per què/per a què que/què ser/estar sinó/si no unitat 1 unitat 2 unitat 3