1a SETMANA: Àsia, Àfrica i Europa 

1. D’uns anys ençà, i gràcies a la nova immigració, és fàcil trobar a l’Hospitalet establiments que comercialitzen xauarma. A què es refereix aquest mot de procedència àrab?

a) A un tipus de mocador utilitzat per fer danses insinuants.
b) A carn marinada, generalment de be, que es cou en un ast.
c) A una tetera de grans dimensions per fer i servir el te.
d) A una pasta de farina fraccionada en bocins rodons, típica del nord d’Àfrica, que se serveix amb carn, llegums i salses picants.

El Termcat defineix xauarma com a “Carn marinada, generalment de be, que es cou en un ast vertical que es fa girar, i que se serveix tallada a tires, sovint com a farciment d’entrepà, típica del Pròxim Orient.”  Afegeix, també, que se sol anomenar així l’entrepà que es fa amb aquesta carn i pa de pita.

Resum de les respostes de la primera pregunta:

2. Quina és la primera llengua de 62 milions de parlants distribuïts entre l’Iran, l’Afganistan, el Tadjikistan i l’Uzbekistan?

a) L’àrab
b) El persa
c) L’urdú
d) El kurd

El persa s’escriu amb caràcters àrabs, però pertany a una família diferent, la indoeuropea. Quant a l’urdú, té un nombre de parlants molt semblant al persa, però es parla principalment a l’Índia i al Pakistan. Pel que fa al kurd, llengua oficial de l’Iraq, es comptabilitzen entre 25 i 32 milions de parlants.

Resum de les respostes de la segona pregunta:

3. Quin d’aquests quatre contes infantils no és originari d’un país de la Mediterrània?

a) En Patufet
b) El poder de la falguera
c) Pinotxo
d) En Joan sense por

En Joan sense por és un conte tradicional centreeuropeu recollit pels germans Grimm. Joan Amades el va recopilar a terres catalanes. En Patufet és un conte popular català, El poder de la falguera és un conte popular sard (de Sardenya) i Pinotxo és un conte italià. A diferència del primer, doncs, els altres tres són originaris d’algun país de la Mediterrània.

Resum de les respostes de la tercera pregunta: