• I finalment… els diacrítics!

    Ja hem vist que les paraules que porten accent diacrític són només quinze, monosíl·labes, i alguna  d’aquestes paraules en la forma del plural (béns, pèls, sís, déus, sòls).

    Resultat d'imatges de Optimota

     

    Altres novetats sobre ortografia que convé remarcar

    Malgrat que fa temps es va suprimir l’ús del guionet en alguns casos…

    • Quan un prefix s’adjunta a una expressió lexicalitzada formada per un nom i els seus complements (director general, conseller en cap, primer ministre, etc.) o a un mot que ja porta guionet (nord-americà, etc.), s’escriu guionet entre el prefix i la forma composta: sub-directora general, vice-primer ministre, ex-Unió Soviètica, anti-cascos blaus, pre-Segona Guerra Mundial, actitud anti-nord-americana. En canvi: exdirector, subdirectora, vicepresidenta segona (vice incideix sobre presidenta, però no sobre presidenta segona (ja que és un càrrec inexistent).

     

    • L’adverbi no es comporta com un prefix quan les construccions han assolit un alt grau de lexicalització (normalment, termes especialitzats en què el concepte que representen va més enllà de la simple negació) i el derivat que en resulta s’escriu amb guionet: un pacte de no-agressió, la no-bel·ligerància, el principi de no-intervenció, un no-metall, el no-res, la no-violència, els no-violents, l’art no-figuratiu…)

     

    • Els compostos en què l’element de l’esquerra duu accent gràfic s’escriuen amb guionet: mà-llarg, pèl-blanc; ciència-ficció, déu-n’hi-do…

     

    D’altra banda, s’escriuen amb rr els casos següents:

    1. Els mots que comencen amb el prefix a– (que significa ‘no’ o ‘sense’ i el que serveix per formar verbs), cor– (variant de con-) i ir– (variant de in-). Per exemple:

    arreflèxia, arrítmia, arrize; arrecerar, arruïnar; corredemptor, correferència, corregent, correpressor, corresponsabilitat; irracional, irreal

     

    I recordeu que teniu l’ortografia en PDF i altres fonts de consulta en la llista d’enllaços d’aquest blog.

    Salut i bon estiu! (I no us faci mandra de consultar l’Optimot!)

    Article complet

  • “… a les set ja és fosc”. Quarta sessió: els verbs.

    En aquesta sessió hem vist com es comporten alguns verbs pel que fa a la concordança i hem conclòs que en llenguatge formal hem de continuar usant-los com ara (hi ha persones, hi havia alumneshi haurà entrades…; cal un guia / calen diners…; falta una peça / falten moltes peces

    També hem parlat d’alguns verbs, anomenats psicològics, com ara  molestar, encantarpreocupar, interessar… que poden ser transitius, amb complement directe, o intransitius, amb complement indirecte, la qual cosa implica l’ús d’un pronom diferent:

    la preocupa la seguretat del barri [a ella] / li preocupa la seguretat del barri [a ella o a ell].

    En casos com aquests convé consultar el DIEC,  per veure si els verbs tenen ús transitiu, intransitiu o permeten ambdues possibilitats. Els casos nous o més dubtosos acostumen a tenir una fitxa expressa a l’Optimot.

    Finalment hem analitzat algunes diferències en l’ús de ser i estar. En general i grosso modo, sabem que fem servir ser per a les propietats inherents i estar per a les aspectuals, que l’ús de ser és més tradicional (i més viu en uns dialectes que en d’altres) però cal afinar una mica més. Neus Nogué en fa un resum a les pàgines 119 a 125 del seu manual. Llegiu-vos-ho i fixeu-vos si hi ha algun cas que us plantegi fer algun canvi en el vostre ús habitual d’aquests verbs.

    El cas de ser en la frase  és fosc, de què vam parlar a classe, s’explica pel caràcter merament descriptiu de l’expressió, de la mateixa manera que diem és de dia, és dilluns, és aviat…, expressions  que no tenen l’estructura clàssica, subjecte-verb-atribut, com és ara el cas de el meló ja és/està madur, on l’ús de ja, adverbi aspectual, sembla que afavoreixi la tria del verb estar.

    Bé, dimarts parlarem, per fi, dels accents diacrítics i d’algunes altres qüestions ortogràfiques.

    Article complet

  • Tercera sessió: els pronoms febles

    Hem començat recordant algunes qüestions relacionades amb el tema de la segona sessió: locucions i preposicions. (Recordeu que tenim un enllaç amb les pàgines que dedica Neus Nogué a les locucions acceptades, les no acceptades i als usos de per i per a davant d’infinitiu i de sintagma nominal)

    Hem dedicat el gruix de la tercera sessió als pronoms febles. Hem parlat, d’una banda, de l’acceptabilitat de les segones opcions, fins ara incorrectes:

    la hi donem / l’hi donem, (l’oportunitat, a l’aspirant)

    li ho acceptem / l’hi acceptem (que es presenti tard, a l’opositor)

    li’n lliurem dues /n’hi lliurem dues (còpiesa l’administrat)

    tot i que les primeres opcions siguin les preferibles en registres formals.

    D’altra banda, també  hem tractat de la convergència en la forma els hi de diversos altres casos de combinació de pronoms, però només en registres informals.

    En la pròxima sessió parlarem de diverses qüestions relacionades amb els usos verbals.

    Article complet

  • Segona sessió: locucions i preposicions

    En la sessió de dimarts vam veure algunes novetats de la Gramàtica (GIEC) en relació amb usos de preposicions i locucions ara acceptats en registre formal: degut a, el més aviat possible, al respecte, a l’entrar / en entrar

    També vam veure que davant la conjunció que es manté el criteri que no hi podem posar preposició (però s’admet mantenir la preposició en registres informals).

    A la llista d’enllaços (baix a la dreta) hi ha un extracte del llibre de la Neus Nogué que inclou informació sobre locucions admeses i no admeses i sobre l’ús de per i per a.

    Preparem-nos per als pronoms febles, que serà el tema de la tercera sessió.

    Hem afegit un enllaç amb la Gramàtica essencial de la llengua catalana.

    Si voleu, podeu fer comentaris en aquest mateixa entrada (si no ho trobeu, cliqueu “article complet” a sota) i compartir-los entre tots.

    Salut!

    Article complet

  • Hola!

    Dimarts passat vam fer la primera sessió del curs Novetats de la Gramàtica i l’Ortografia de l’IEC a l’Ajuntament de Reus.

    Vam parlar de:

    • Objectius del curs
    • Orientació i pautes interpretatives de la nova Gramàtica: nivells de formalitat, opcions territorials…
    • Les eines lingüístiques sempre a mà: Optimot al navegador…
    • El blog de la brúixola per tenir-hi recollits els enllaços i els documents en PDF
    • Primeres descobertes de les novetats concretes de la GIEC: “l’hi dic/li ho dic”, “a nivell de terra”, “a mesura que avanci el curs…”

    Demà entrarem a fons en el tema de les preposicions.

    Si vols, digues-hi la teva fent comentaris aquí sota mateix.

     

     

     

    Article complet